Vypařování , var LC.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Vypařování.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Podmínky používání prezentace
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Vypařování (Učebnice strana 82 – 83)
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Sublimace Desublimace
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK TÁNÍ A TUHNUTÍ
Skupenské změny.
Vypařování a kapalnění
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Skupenství Rozdělujeme na: PlynnéKapalnéPevné. Plyn Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Téma: VAR  Pár obrázků  Studijní text  Zajímavosti z tématu  Tajenka  Slovo závěrem.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
FYZIKA Změny skupenství.
 Téma:  VYPAŘOVÁNÍ  Pár obrázků  Studijní text  Zajímavosti z tématu  Tajenka  Slovo závěrem.
Sytá pára. Var.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Skupenské změny 2 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Vypařování a kapalnění
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Interaktivní test na změny skupenství látek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Změny skupenství látek
Vypařování a kapalnění
Změny skupenství.
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Třída 3.A 18. hodina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Transkript prezentace:

Vypařování , var LC

Vypařování -je změna ze skupenství kapalného na plynné - probíhá za každé teploty a z povrchu kapaliny látka přijímá teplo –skupenské teplo výparné L hmotnost vypařené kapaliny měrné skupenské teplo vypařování urychlíme jej zvýšením teploty, proudícím vzduchem, zvětšením povrchu

např. mokré prádlo rychleji uschne rozložené, při vyšší teplotě a za větru Sb.89

Animace pokusu vata s lihem

Var -je změna ze skupenství kapalného na plynné - při varu se kapalina vypařuje z celého objemu - probíhá při teplotě varu tv- teplotě varu -tv závisí na druhu kapaliny (tabulky) a tlaku nad povrchem kapaliny - např. při tlaku 1, 013.105 Pa voda tv =100 °C rtuť tV = 356°C

Platí : nižší tlak (hory) –nižší teplota varu http://www.converter.cz/tabulky/teplota-varu-vody.htm vyšší tlak (tlakový hrnec) – vyšší teplota varu http://www.quido.cz/objevy/tlakov%C3%BD_hrnec.htm

Závislost teploty látky na dodávaném teple při varu t tV var Q

Při varu látka přijímá teplo skupenské teplo varu LV které se spotřebuje na vypaření celého množství kapaliny měrné skupenské teplo varu ( tabulky) např. H2O Sb.90

Pozor!!!! Těkavé , hořlavé látky- aceton, benzín, diethyether mají tV mají teplotu varu blízkou běžné teplotě, lehce se vypařují a smíchané se vzduchem Vybuchují.

Hezký den !! …..zajímavý odkaz k přečtení http://www.quido.cz/fyzika/123fyzika.htm