FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost Principy duševního dění jsou sebezáchova a slast Sigmund Freud FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost 602 365 668 www.sejnost.cz šejnost©2009
Správní právo Upravuje postavení a chování subjektů práva ve vztazích, které vznikají a uskutečňují se při realizaci výkonné moci ve státě ve sféře veřejné správy
Správní řízení Zákon č. 413/2005 správní řád upravuje postup orgánů výkonné moci orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů právnických i fyzických osob pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy
Správní právo Soubor obecně závazných pravidel chování Organizační Zásady organizace veřejné správy Postavení, organizace, pravomoc a působnost subjektů veřejné správy
Správní právo Soubor obecně závazných pravidel chování Hmotné Hmotně právní úprava jednotlivých oblastí a úseků veřejné správy Podmínky a předpoklady realizace práv a povinností adresátů veřejně správního působení
Správní právo Soubor obecně závazných pravidel chování Procesní Procesně právní úprava – postup při rozhodování o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech účastníků správního řízení, konaného před orgány veřejné správy
Správní právo Soubor obecně závazných pravidel chování Trestní Právní úprava základů a následků odpovědnosti za správní delikty s uplatněním správně trestních postihů
Veřejná správa Správa veřejných záležitostí Projev výkonné moci ve státě Organizační hledisko – orgány veřejné správy Funkční hledisko – výkon veřejné správy Výkon podzákonné činnosti Výkon nařizovací činnosti
Výkon veřejné správy Stát prostřednictvím svých orgánů Veřejnoprávní subjekty Veřejnoprávní korporace územní samospráva – kraje, obce zájmová samospráva – komory, svazky
Veřejná správa Státní správa realizace výkonné moci ve státě je determinována a určována zákony obsahuje prvky řízení i prvky regulace Její činnost podzákonná a nařizovací garant určitého zákonného stavu oprávnění správních orgánů vydávat správní akty
Samospráva Částí správy státu decentralizovanou na nestátní subjekty Forma činnosti subjektů správy veřejných záležitostí Rozhoduje samostatně svým jménem V přenesené působnosti výkon státní správy
Orgány zájmové samosprávy Součást veřejné správy Advokátní komora Česká stomatologická komora Česká lékařská komora Hospodářská komora Notářská komora
Prameny správního práva Ústřední orgány Ústava republiky, ústavní zákony Zákony a zákonná opatření Nařízení vlády republiky Obecně závazné právní předpisy ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy
Prameny správního práva Místní orgány Obecně závazné vyhlášky krajských úřadů na základě zmocnění v zákonech Obecně závazné vyhlášky obcí na základě ústavního zmocnění Obecně závazné vyhlášky obcí ve věcech, patřící do přenesené působnosti na základě zmocnění v zákonech
Prameny správního práva Prvotní prameny Právní předpis je vydán na základě přímého ústavního zmocnění Odvozené prameny Právní předpis vydán na základě zmocnění v jiném právním předpisu
Prameny správního práva Podle stupně právní síly Obecně závazný právní předpis musí být v souladu s obecně závazným právním předpisem vyšší právní síly Každý obecně závazný právní předpis může být měněn nebo zrušen právním předpisem stejné nebo vyšší právní síly
PAMATUJ! Podstatná část pramenů správního práva pochází od subjektů veřejné správy Nazývají se NORMATIVNÍ SPRÁVNÍ AKTY
Členění správních obvodů Zákon č. 36/1960 Sb. o územním členění Základní jednotka – OBEC Obecní úřad je vybavený přenesenou působností - matriční úřad - stavební úřad - úřad s rozšířenou působností
Členění správních obvodů Střední jednotka – OKRES Neexistuje obecný orgán, pouze řada zvláštních orgánů ! - úřady práce - pozemkové úřady - ředitelství Policie - státní zastupitelství
Členění správních obvodů Vyšší územně samosprávné celky – KRAJ Praha Středočeský Jihočeský Plzeňský Karlovarský Ústecký Liberecký Královéhradecké Pardubický Vysočina Jihomoravský Zlínský Olomoucký Moravskoslezský
Členění správních obvodů Nepůsobí jeden obecný orgán ale zvláštní státní orgány - soudy - státní zastupitelství - správa Policie
Hlavní činnosti v oblasti státní správy Pověřený obecní úřad Přestupková agenda Matriky Stavební úřad
Hlavní činnosti v oblasti státní správy Obecní úřad s rozšířenou působností Vydávání občanských a řidičských průkazů Technické průkazy k motorovým vozidlům Evidence motorových vozidel Činnost živnostenského úřadu Řízení o dávkách sociální podpory Ochrana životního prostředí, ovzduší, lesů Sociálně právní ochrana dětí
Forma činnosti veřejné správy Podle toho, zda směřuje vně nebo dovnitř organizačního systému veřejné správy Právní Organizační
Forma činnosti veřejné správy Právní formy Normativní správní akty Individuální správní akty Interní normativní akty Individuální služební akty Dohody správně právního charakteru Faktické úkony s přímými právními důsledky
Forma činnosti veřejné správy Neprávní formy Operativně organizační činnosti Materiálně technické operace
Normativní správní akty Rozhodnutí správních orgánů, jimiž dochází k realizaci jejich pravomocí Jsou vydávány jen v mezích působnosti orgánů veřejné správy Zavazují subjekty – adresáty vně nebo uvnitř organizačního systému veřejné správy
Správně právní odpovědnost Druh právní odpovědnosti Vzniká porušením právní povinnosti subjektů správního práva Správně právní sankce Správní tresty
Správně právní odpovědnost Správní delikty Přestupky Správní delikty fyzických osob Správní delikty právnických osob Pořádkové správní delikty Disciplinární delikty
DISKUZE Co vás zaujalo.. Co Vás nebavilo.. Co Vás rozčílilo..
TEMPUS IPSUM AFFERT CONSILIUM Čas sám přinese radu.. - Státní správa neustále hledá důvody své existence. - Samospráva se přetahuje o veřejné rozpočty. - Úředníka nezměníš, jenom za podobného vyměníš. - I na tobě záleží, zda se správa věcí veřejných změní.