Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu: EU ČJ 02 Název materiálu: Druhy věty Autor: Mgr. Ivana Řeháčková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUMu se žáci seznámí s druhy vět. Poznají správnou melodii při čtení vět. Učí se používat správná znaménka za větami. Klíčová slova: Věta oznamovací, tázací, rozkazovací, přací. Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žák poznává druhy vět. Učí se číst věty se správnou intonací a užívat správné znaménko za větou. Věková skupina: 7-8 let Ověřeno dne: 31.10.2012 Třída: II. A, 20 žáků, 6 dívek, 14 chlapců, SVP 2, 2 chlapci
Druhy vět aneb Putování s krtečkem Lidé se dorozumívají větami Mezi větami děláme krátkou přestávku Věta má svou melodii Věta začíná velkým písmenem a končí . ! nebo ? Známe věty oznamovací, rozkazovací, tázací a přací To jsou moje nové kalhotky. Pojďte sem! Sluší mi? Ať přijde i myška a ježek. Obr.1
Věta oznamovací Větou oznamovací něco oznamujeme Na konci věty oznamovací píšeme tečku Věta oznamovací má melodii klesavou, na konci věty hlas klesá Svítí sluníčko. Zvířátka jedou na výlet. Cestou potkali ježka. Obr.2
Věta rozkazovací Větou rozkazovací něco rozkazujeme, zakazujeme nebo přikazujeme Na konci věty rozkazovací píšeme tečku, při důrazném rozkazu nebo zákazu píšeme vykřičník Věta rozkazovací má melodii klesavou, na konci věty hlas klesá Podej mi packu. Neutíkej! Držte se pevně! Obr.3
Věta tázací Větou tázací se ptáme Na konci věty tázací píšeme otazník Tázací věty, na které odpovídáme ANO-NE, mají melodii stoupavou Dnes máme koláče? Jsou s tvarohem? jinak, mají melodii klesavou Kdy budeme jíst? Čím jsi koláče posypala? Obr.4 Obr.4
Věta přací Větou přací vyjadřujeme přání Věta přací má melodii klesavou Za větou přací píšeme tečku nebo vykřičník Kéž bych měl nové kalhotky! Ať se len pěkně namočí. Kdyby tak svítilo sluníčko. Ať mi len dobře proschne. Obr.5
Literatura a internetové zdroje HOŠNOVÁ, Eva a kol. Český Jazyk 2 pro základní školy. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-329-2.