Balvínová Jana, Meinlová Markéta 3. ročník, VSRR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Management Ing. Jan Pivoňka.
Time management.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Audit administrativních činností
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Sumarizační prezentace
Petra Horažďovská Martina Lišková Kateřina Průšová 3. ročník, VSRR
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Imaginace.
Řízení kolektivu.
Personální management
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Předmět: Řízení podniku 1
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Libor Topolánek Silvia Kozelková
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Racionalizace řídící práce, time management
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Plánovací proces a druhy plánování
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Reporting.
Time management.
Odborná konference "Zvyšování kompetencí absolventů vysokých škol" Absolvent se firmě vyplatí.
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Million Leaders Mandate
Ing. Veronika Dostálková MBA
Rozhodování jako manažerská funkce
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Time management. Time management Time management řízení času soubor dovedností pro lepší využití svého času k dosažení produktivity.
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Balvínová Jana, Meinlová Markéta 3. ročník, VSRR Proces delegování Balvínová Jana, Meinlová Markéta 3. ročník, VSRR

Obsah naší prezentace Co je to delegování Úkoly Otázky a úkoly Postup při delegování Výhody delegování Bariery delegování Úkoly chyby při zadávání úkolů co má správný úkol mít motivační působení úkolu Otázky a úkoly

D e l e g o v á n í

Co je delegování? Delegování je proces, při kterém se řídící pracovníci dělí o moc se svými podřízenými. Neukládají jim pouze úkoly, nýbrž je zmocňují k tomu, aby vlastní aktivitou a s nezbytnými pravomocemi vytvářeli vhodné informační a organizační předpoklady pro jejich splnění

Postup při delegování Správný výběr úkolů Výběr vhodného pracovníka zadáváme úkoly rutinní, opakované, operativní nezadáváme jednorázové úkoly (čas s vysvětlováním) Výběr vhodného pracovníka vybíráme pracovníka, který má určitou časovou rezervu, schopnosti a zkušenosti, je motivován a o pracovníkovi víme, že chce postoupit do vyšší funkce Příprava k delegování na delegování se musíme připravit, abychom mohli vysvětlit delegovaný úkol

Postup při delegování Vysvětlení úkolů Průběžná kontrola co se od pracovníka očekává smysl úkolu, proč má být splněn úroveň výsledku všechny informace k práci předat úroveň pravomoci, které jsou nezbytné k vykonání úkolu delegujeme celou práci Průběžná kontrola

Formy delegování Podle času trvalé: natrvalo ve formě pracovní náplně, pravomoc a delegované úkoly jsou zakotvené v podnikových normách dočasné: má charakter jednorázového úkolu

Formy delegování formální: cyklické; opakují se stejné postupy Podle obsahu formální: cyklické; opakují se stejné postupy neformální: - tzv. boční deleg.: pomoc od pracovníků jiných oddělení - tzv. horní deleg.: pomoc od nadřízených

Formy delegování Podle směru manažer se zbavuje administrativních činností

Výhody delegování práce Úspora času delegování úkolů a části své pravomoci nám umožní strávit více času nad úkoly vyšší priority Rozvoj kompetencí pracovníků podřízení mohou získat zkušenosti, které se nedají plně nahradit žádnými jinými vzdělávacími nebo výcvikovými aktivitami Testování pracovníků díky delegování se zjistí zda se člověk pro práci hodí nebo ne

Výhody delegování práce Motivování pracovníků pracovníci mají možnost „ukázat se“ a tímto se jim dostává uznání a možnost seberealizace Snazší hodnocení pracovníků delegováním nám umožní lépe poznat, kteří pracovníci si zaslouží povýšení a případné odměny mohou být spíše rozděleny na základě individuálního výkonu Nové nápady a přístupy v řadě případů jsou manažeři natolik uvyklí některým úkolům nebo situacím, že už pro ně není jednoduché pustit se energeticky do jejich řešení s novým přístupem

Bariery delegování Pocit nenahraditelnosti jen já to dokážu Nechuť opustit něco, co dobře umím vedoucí musí akceptovat možnost, že úkol bude splněn za delší dobu, výsledek bude horší kvality, vnik nežádoucích vedlejších účinků a ztráta příležitosti udržovat úroveň vlastní dovednosti

Bariery delegování Nedůvěra ve schopnosti pracovníků chybou managera, najal si neschopné lidi či dále nechce rozvíjet potenciál podřízeného Obava z neoblíbenosti podřízení si myslí, že jsou vedoucím využíváni a jejich neúspěch se odrazí v budoucí existenci Další bariery ztráta času vysvětlování úkolů, úkol dává vedoucím pocit významnosti

Ú k o l y

Chyby při zadávání úkolů úkol je nejasný, chybí cíl úkol ne nespravedlivý a těžko splnitelný úkol je snadný, nerozvíjí potenciál pracovníka pracovník pochopí úkol nesprávně úkol nemotivuje

Co má správný úkol mít Pravidlo „SMART“ „S“ – specifický úkol musí být stanoven jednoznačně. („Udělej 10 otázek.“) „M“ – měřitelný kvantifikovatelný „A“ – akceptovaný pracovník i vedoucí si vzájemně odsouhlasí úkol

„R“ – reálný „T“ – termínovaný pracovník musí úkolu věřit, jinak je demotivován „T“ – termínovaný pracovník musí mít cíl daleký cíl – pracovník si myslí, že má ještě dost času úkoly je důležité trasovat – stanovujeme několik dílčích cílů

Motivační působení úkolu Pravidlo „SMART“ Obtížnost čím těžší, tím větší motivace (splnitelnost) Zpětná vazba informace o plnění úkolu Soutěž může povzbudit (nefunguje u pracovníku, kteří spolu musí kooperovat) Účast na stanovení úkolu pokud je pracovník součástí je mnohem více motivován

Otázky a úkoly 1. Někdy se delegování nedaří. Jak by měl vedoucí postupovat v následujících případech?

Pracovníci odmítají úkoly, že je neumí. Práci je důležité delegovat postupně. Aby se pracovníci stihli zapracovat

Pracovník říká, že má příliš mnoho práce Vedoucí pracovník by měl napřed zjistit, zda-li je tvrzení podřízeného pravdivé. Pokud ano, najde jiného pracovníka Pokud ne, je potřeba pracovníka vyškolit v time-managementu

Pracovníci chodí s delegovanými úkoly zpět a žádají o radu Náročnost pracovních úkolů zvyšujeme postupně Pracovníkům je třeba vysvětlit, že je důležité se naučit samostatnosti. (pokud stále chtějí setrvat v z-nání)

Pomalý postup pracovníka ohrožuje úspěšný výsledek práce Pracovník je pomalý ve své podstatě – úkol zadáme jinému Pracovník má malý zájem – hrozba nebo motivace Pracovník si neumí řídit čas – time-managemet

Proč si myslíte, že následující úkoly nebudou pracovníka motivovat? Otázky a úkoly 2. Proč si myslíte, že následující úkoly nebudou pracovníka motivovat?

„Vím, že se v té technologii vyznáš lépe než já, ale třeba bys postupoval podle mých představ a já bych si chtěl ověřit jiný přístup.“ Úkol zřejmě zadává člověk méně kvalifikovaný a posuzuje svůj názor formální autoritou

„Budeš dělat výsledné součty v tabulkách „Budeš dělat výsledné součty v tabulkách. Jsi vysokoškolák a proto bys to měl snadno zvládnout.“ Pro vysokoškoláka je úkol příliš snadný aby byl motivován

„Musíte získat co nejvíce zájemců o naši reklamu „Musíte získat co nejvíce zájemců o naši reklamu. Kdo odpracuje nejvíc dnů bude odměněn.“ Odpracované dny nejsou dobrým měřítkem výkonu tam, kde lze využít finančního objemu

Jsou tyto úkoly správně formulovány? Otázky a úkoly 3. Jsou tyto úkoly správně formulovány?

„Snažte se většinu těchto prostor vyklidit.“ „Upravte trochu ty starší materiály.“ „Zpracujte do středy seznam všech pohledávek.“ „Musíte dorazit včas, žádné zpoždění Vás neomlouvá.“ NE ANO

Použitá literatura BĚLOHLÁVEK, F.: Jak vést a řídit lidi SMITH, J.: Jak zvyšovat produktivitu týmu HRON, J.: Teorie řízení

Děkujeme za pozornost  Máte prostor pro dotazy