S TATUS PRACOVNÍKA VEŘEJNÉ SPRÁVY. P RÁVNÍ ÚPRAVA ZAMĚSTNÁVÁNÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Zákon o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

SVNIT Přednáška M. Horáková
Nástroje územního plánování
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
P RACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY ÚŘEDNÍKŮ ÚSC Prameny právní úpravy.
JUDr. Marek Hodulík Z AMĚSTNÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ NA DOHODU Sněm RVŠ,
O řízení státu Prezident: Miloš Zeman
Legislativní proces J.Kožiak.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují dané učivo.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa.
Odměňování pracovníků ve veřejné správě a veřejných službách
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: , financovaného.
JUDr. Jaroslav Stránský
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Odměňování pedagogických pracovníků
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
VY_32_INOVACE_LID_18 VY_32_INOVACE_LID_18 Pracovně-právní vztahy.
Veřejná služba Přednáška M. Horáková. Veřejná služba –rozsah tématu Obecná charakteristika Česká právní úprava Právní poměry úředníků územních samosprávných.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Veřejná služba 2017.
Havarijní plán kraje.
Právní základy státu.
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Pracovně právní vztahy
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Služební poměr státních zaměstnanců
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obecná část rozpočtového práva III
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
JUDr. Milan Tomeš - Profil
Obecná část rozpočtového práva III
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

S TATUS PRACOVNÍKA VEŘEJNÉ SPRÁVY

P RÁVNÍ ÚPRAVA ZAMĚSTNÁVÁNÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Zákon o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) – zákon č. 218/2002 Sb. v platném znění doposud není účinný Zákon o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů – č. 312/2002 Sb. v platném znění – řídí se zákoníkem práce

P RINCIPY PRÁCE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ princip demokratického a právního státu – tzn. že např. zaměstnanci musí dodržovat právní a služební předpisy princip politické nestrannosti a zdrženlivosti – tj. omezení některých politických práv státních zaměstnanců po dobu výkonu služby princip nestrannosti a bezúhonnosti – tj. výkon státní služby musí být nezávislý na vnějších tlacích princip otevřenosti – tzn. že státní služba musí zajistit všem zájemcům o službu, kteří splňují dané požadavky pro její výkon, stejné podmínky princip stability – právní úprava státní služby má být nastavena tak, aby v úřadech pracovali kvalifikovaní státní zaměstnanci. Je tedy zapotřebí vytvořit státním zaměstnancům podmínky, aby byli motivováni k setrvání ve službě co nejdéle. Stabilní státní služba na druhou stranu zvyšuje riziko uzavřenosti a izolovanosti.

K ARIÉRNÍ SYSTÉM Tento systém spočívá na zákonné úpravě služebních vztahů – jedná se o právně garantovaný trvalý služební pomě, který spočívá v celoživotní profesionální dráze ve státní službě, a také o garantovaný služební a platový postup. Kariérní systém je koncipován tak, že je výhodné setrvat ve veřejné službě jako v celoživotním zaměstnání. Výhodou tohoto systému je poměrně profesionální, loajální a zkušený aparát. Nevýhodou tohoto systému může být uzavřenost a strnulost prostředí

P RACOVNÍ POMĚRY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Pracovní poměr Služební poměr

P RACOVNÍ POMĚR Pracovní smlouva Výše úvazku, náplň práce, mzdový výměr, místo výkonu práce Smlouva o pracovní činnosti Maximálně 20 hodin týdně/80 hodin měsíčně, hrazeno pojistné i daně, dovolená a další výhody jsou v rozsahu uvedeném ve smlouvě Dohoda o provedení práce Maximálně 150h (300) u jednoho zaměstnavatele ročně, není hrazeno pojistné – jen daně. Od ledna bude pojistné odváděno z dohod, jejichž výše přesáhne ,-Kč měsíčně

S LUŽEBNÍ POMĚR  Zaměstnanci  Zaměstnanci státní správy, příslušníci ozbrojených sil v policejní správě, celní správě, vězeňské a justiční stráži, armádě  Osoby starší 18 let, bezúhonné, uzavřené dobrovolně a po složení přísahy  Zaměstnavatelé  Prezident republiky, ministr obrany, vnitra a spravedlnosti, velitelé  Zákon o státní službě

P OŽADAVKY NA PRACOVNÍKA VEŘEJNÉ SPRÁVY Vzdělání Všeobecná praxe Odborná praxe Formální spolehlivost Schopnosti (držitel řidičského průkazu, cizí jazyky) Dovednosti (komunikační dovednosti) Profesionální požadavky – chování, vzhled, etika

Č INNOSTI VYKONÁVANÉ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Administrativní Odborné Komunikativní

S TŘET ZÁJMŮ, NESLUČITELNOST FUNKCÍ Jako střet zájmů jsou označovány situace, kdy se veřejný zájem střetává při výkonu veřejné správy se zájmy soukromými. Účelem právní úpravy střetu zájmů je proto zajistit, aby byl v situacích, kdy dochází ke střetu zájmů, upřednostňován veřejný zájem. Pokud se veřejní funkcionáři dostanou do situace, ve které se střetává veřejný zájem s jinými soukromými zájmy, jsou povinni upřednostnit tento veřejný zájem, a to přede všemi ostatními možnými soukromými zájmy, včetně zájmů vlastních.

P RÁVNÍ ÚPRAVA STŘETU ZÁJMŮ Střet zájmů je upraven převážně v zákoně č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů a ve vyhlášce Ministerstva spravedlnosti č. 578/2006 Sb., kterou se stanoví struktura a formát formuláře pro podávání oznámení podle zákona o střetu zájmů

V EŘEJNÝMI FUNKCIONÁŘI PODLE ZÁKONA O STŘETU ZÁJMŮ poslanci a senátoři Parlamentu České republiky; členové vlády (ministři), vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy a další vedoucí fyzické osoby v zákoně o střetu zájmů výslovně vyjmenované; soudci a státní zástupci; zastupitelé obcí, měst, statutárních měst a hlavního města Prahy, kteří jsou dlouhodobě uvolnění pro výkon své funkce; starostové, primátoři, členové rady obce, města, statutárního města, kraje a hlavního města Prahy; členové statutárních, řídících, kontrolních a dozorčích orgánů právnických osob vzniklých ze zákona a vedoucí zaměstnanci těchto osob; vedoucí státní zaměstnanci; vedoucí zaměstnanci obcí, krajů a hlavního města Prahy policisté za předpokladu naplnění podmínek stanovených zákonem o střetu zájmů.

N ESLUČITELNOST FUNKCÍ Neslučitelností funkcí se rozumí situace, kdy je veřejnému funkcionáři zákonem výslovně zakázáno, aby působil současně ve více veřejných funkcích. Zákon o střetu zájmů stanoví neslučitelnost některých funkcí pro poslance a senátory. Omezením činností veřejných funkcionářů se rozumí situace, kdy je výkon některých činností veřejným funkcionářům přímo zakázán nebo je pro ně ve srovnání s ostatními lidmi, kteří nevykonávají veřejné funkce, podstatně omezen.

O MEZENÍ VÝKONU NĚKTERÝCH ČINNOSTÍ ministrům, vedoucím ústředních správních úřadů a některým dalším veřejným funkcionářům zákaz podnikat nebo provozovat samostatnou výdělečnou činnost, působit v řídících, kontrolních či dozorčích pozicích podnikajících právnických osob a být v pracovněprávním či obdobném vztahu odlišném od vztahu, ve kterém vykonávají svoji veřejnou funkci poslancům a senátorům zákaz pobírat odměnu za zastupování státu v podnikajících právnických osobách, ve kterých má stát svůj podíl dlouhodobě uvolněným zastupitelům obcí, krajů a hlavního města Prahy zákaz pobírat odměnu za zastupování příslušné obce, kraje či hlavního města Prahy v jimi vlastněných podnikajících právnických osobách převážné většině veřejných funkcionářů zákaz působit po dobu 1 roku od zániku výkonu veřejné funkce jakýmkoliv způsobem v podnikající právnické osobě, které byla za přispění dotčeného veřejného funkcionáře přidělena nadlimitní veřejná zakázka