PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V ZTV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FÁZE OBLOUKU.
Advertisements

Správné držení těla.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Klouby – obecná stavba, typy kloubů, klouby v těle.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Rehabilitační postupy u CMT
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
KLASIFIKACE DRŽENÍ TĚLA
Syndromy svalových dysbalancí, hypermobilita, hybné stereotypy
Mgr. Pavel Frýbort Posilování a protahování
Korekce odchylek správného držení těla
KOSTRA KONČETIN Je tvořena kostrou horní a dolní končetiny. K páteři jsou připevněny pletencem horní a pletencem dolní končetiny. Kostra nohy a kostra.
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Krční páteř Degenerativní změny
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vřetenní kost (radius)
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
MOTORICKÉ TESTY A TESTOVÉ SESTAVY
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jak správně sedět u počítače
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opěrná (kosterní) soustava
Skolióza páteře Petra Krajčová.
Téma: Vadné držení těla Turková Kamila
projekt disertační práce
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Opěrná (kosterní) soustava
Testování silových schopností © Tom Vespa.
TALENT ..
Zdravotní tělesná výchova
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Zásady správného držení těla
Lidské tělo - kostra.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Závodní chůze: práce paží 1
Pedagogická diagnostika
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Aplikovaná zdravotní TV OSP
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
TECHNIKA MOTÝLEK – modifikace delfínového vlnění Lekce č. 20
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Prvouka – části lidského těla a kostra
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Svaly lidského těla- tendence
Transkript prezentace:

PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V ZTV Mgr. Vendula Baboučková

Co je to Pedagogická diagnostika? vědecká disciplína zabývá se objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších a vnitřních podmínek i průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu. diagnóza je tedy hodnotícím zjištěním aktuálního stavu úrovně žáka. smyslem celého procesu diagnostikování je určit výchovně vzdělávací strategie, navrhnout pedagogická opatření – stanovit prognózu

Testování informace a fakta pro určení správné diagnózy a výběru vhodného pohybového režimu získáme vyšetřením-testováním učitel (cvičitel) získá lékařské vyšetření kde je určena diagnóza jedinec je zařazen do zdrav. skupiny je doporučena ZTV. učitel (cvičitel) dále provede vlastní testování na začátku vyrovnávacího procesu a v jeho průběhu

Výběr testů bereme ohled na věk, druh a velikost oslabení nutná objektivnost uvedené testy spadají do oblasti biologicko-lékařské a podávají info : o stavu a průběhu poruchy, zdravotní odchylky zdali dochází ke zlepšení, stagnaci či zhoršování

1.Vyšetřování aspekcí jde o vizuální schopnosti učitele (cvičitele) rozpoznat symptomy oslabení pozorovací schopnosti jsou důležité pro rozpoznávání odchylek v držení těla, při dýchání a odchylek pří různých pohybových činnostech na základě zjištění odlišností lze doporučit lékařské vyšetření a provést další testovaní

Symptomy odchylek v držení těla Kyfotické držení a kyfóza-kulatá záda, omezený rozsah vzpažování, prohnutí v bedrech, vystrčené břicho Plochá záda-toporné pohyby, narovnání hlavně v hrudní oblasti páteře, páteř nedostatečně plní tlumící fci Skoliotické držení, skolióza-nesymetrické pohyby do úklonů, při rotaci, ramena v nestejné úrovni Valgózní, varózní kolena, ploché nohy-těžkopádná chůze, na plných chodidlech, kotníky a klouby nestejně zatěžovány

Symptomy odchylek při dýchání oslabené dýchání-vždy spojeno s vadným držením těla, nedostatečně rozvinut hrudník, krátký výdech bez optimálního uvolnění svalstva převládá horní hrudní dýchání-hluboké nadklíčkové jamky, omezená rotace hlavy, úklony. Nádech-elevace ramen a klíčních kostí-přetěžování svalstva krční páteře a pletence ramenního.Je to neefektivní dýchání omezující při intenzivnější zátěži Asymetrické dýchání, paradoxní dýchání, chybný stereotyp dýchání

Symptomy únavy Pozorujeme dle reakce cvičenců na zátěž a obtížnost činností Posuzujeme: Barvu kůže, pocení, dýchání, pohyby, subjektivní pocity, koordinace pohybů, rychlost reakce Únava může být malá, střední, velká

2. Vyšetřování hybnosti Hodnotíme: statickou složku - vyšetřování celkového postoje dynamickou složku – hodnocení rozsahu pohybu, síly jednotlivých svalových skupin, správnosti jednoduchých hybných stereotypů

Statická složka: hodnocení postavy Dle Jaroše a Lomíčka -sleduje: držení hlavy a krku, hrudník, břicho se sklonem pánve, křivku zad, držení v rovině čelní, dolní končetiny - čtyřstupňová škála hodnocení Dle Matthiase -funkčně pojatý test - stoj, předpažit, výdrž 30sekund Dle Kleina a Thomase modifikované Mayerem - sleduje: držení hlavy a krku, tvar hrudníku, tvar břicha a sklon pánve, zakřivení páteře, výše ramen a postavení lopatek

Dynamická složka Zásady při testování: - vysvětlíme proč testování provádíme - testujeme v klidném prostředí, na tvrdé rovné podložce - žádáme provedení pohybu bez předchozí instruktáže, bez rozcvičení či uvolnění - zjišťujeme rozsah pohybu, cvičební prvek provádíme 1x s výdrží a nalézáme příčinu omezení

Hodnocení rozsahu kloubní pohyblivosti Pohyblivost rozlišujeme normální, zmenšená nebo zvětšená Hlezenní kloub (20°/45°), kolenní kloub(135°), kyčelní kloub (10°/45°/120°), loketní kloub (150°), zápěstí (70°/60°), ramenní kloub (90°)

Diagnostika svalových skupin Svaly s tendencí ke zkrácení Svaly s tendencí k ochabování Syndrom svalových disbalancí: - Dolní pánevní svalový syndrom - Horní proximální svalový syndrom - Vrstvový syndrom

Vyšetření hypermobility Je nežádoucí, většinou jde o vrozené uvolnění vaziva Dochází ke zmenšení statické stability, klouby jsou vazivovým aparátem nedostatečně chráněny a mohou se snáze poškodit Zjišťuje se převážně vyšetřením kloubní pohyblivosti popř. se používají různé zkoušky, které postihují jednotlivé segmenty těla

Testy hypermobility Rotace hlavy Zkouška šály Zkouška zapažených paží Zkouška předklonu Zkouška posazení na paty

Hybné stereotypy a jejich vyšetřování Zjišťujeme časovou posloupnost zapojování jednotlivých svalových skupin do svalového řetězce Motorický stereotyp je základní jednotkou hybnosti Kvalita hybných stereotypů a stupeň fixace jsou závislé zejména na: - fyziologických předpokladech, vlastnostech centrálních složek hybného systému - způsobu jak byly hybné stereotypy vypracovány, posilovány a korigovány

Příklad hybných stereotypů Extenze v kyčelním kloubu Abdukce v kyčelním kloubu Flexe trupu Flexe šíje Abdukce v ramenním kloubu Zkouška kliku

Další formy sledování Kaschův step-test: vyšetření zdatnosti – vystupování na 30cm vysokou lavičku po dobu 3min. Výstupy řídí metronom (24x1min). Po 1min klidu měříme tep Chodecký test: 2km. Jdi jak nejrychleji můžeš do příjemného pocitu UNIFIT test EUROFIT test Posouzení tělesné hmotnosti: BMI (hmotnost-kg/výška2-m)