Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Hodnocení postavy, nácvik správného držení těla Označení materiálu: VY_32_INOVACE_REK.MU2.1213 Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Rekondice Ročník: druhý – Rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

2 Anotace Zásady postupů při vyšetření a hodnocení postavy.
Vhodné pomůcky.

3 Metodické pokyny Jedná se o prakticko-teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie kosterního a svalového systému člověka. Kromě uvedených pomůcek je vhodné využití modelu kostry člověka. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

4 Zdroje HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN X. GÚTH, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. [1. vyd.]. Bratislava: Liečreh Gúth, c1995, 448 s. ISBN ELIŠKA, Oldřich a Miloslava ELIŠKOVÁ. Aplikovaná anatomie pro fyzioterapeuty a maséry. Vyd. 1. Praha: Galén, 2009, viii, 201 s. ISBN

5 Zdroje KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, xxxi, 713 s. ISBN

6 Zdroje – obrázky HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN X. ELIŠKA, Oldřich a Miloslava ELIŠKOVÁ. Aplikovaná anatomie pro fyzioterapeuty a maséry. Vyd. 1. Praha: Galén, 2009, viii, 201 s. ISBN Fotografie z archivu autorky

7 Hodnocení postavy

8 Postup vyšetření Vyšetření postavy se provádí a hodnotí ze tří stran:
Zezadu Zepředu Z boku

9 Postup vyšetření Vyšetření se provádí a hodnotí: Aspekcí (zrakem)
Palpací (hmatem) Měřením (cm, olovnice, trojúhelník)

10 Postup vyšetření Vyšetření se provádí a hodnotí:
V klidu = vyšetření statické V pohybu = vyšetření dynamické Při vyšetřování a popisu se postupuje systematicky buď směrem kaudálním nebo kraniálním.

11 Postup vyšetření Dr ko tro hy to sí Hodnotí se: držení konfigurace
trofika hybnost tonus síla Dr ko tro hy to sí

12 Správné držení těla Hlava vzpřímená, brada zastrčená
Hrudník vypnutý, sternum prominuje Břicho oploštělé Křivky páteře v normě Boky, taile a torakobrachiální trojúhelníky souměrné, lopatky neodstávají Ramena ve stejné výši

13 Obr. 1 – Braunovo-Fischerovo normální postavení
Braunovo-Fischerovo normální postavení a těžištní čára, spuštěná od zevního zvukovodu na okraj zevního kotníku nohy při stoji spatném. Obr. 1 – Braunovo-Fischerovo normální postavení

14 Obr. 2 – Správné držení těla

15 Dobré držení těla Hlava lehce dopředu Hrudník mírně oploštělý
Dolní část břicha zatažená, ale ne plochá Křivky páteře lehce zvětšené nebo oploštělé Lopatky lehce odstávají nebo ramena nejsou souměrná

16 Chabé držení těla Hlava skloněna dopředu nebo zakloněná Hrudník plochý
Břicho chabé, tvoří nejvíc prominující část těla Křivky páteře zvětšené nebo oploštělé Lopatky odstávají, nestejná výška ramen Asymetrické torakobrachiální trojúhelníky, asymetrické taile

17 Vadné držení těla Hlava značně skloněna dopředu nebo zakloněná
Hrudník vpadlý Břicho chabé a prominuje dopředu Křivky páteře značně zvětšené nebo oploštělé. Boční vychýlení páteře. Lopatky značně odstávají, nestejná výška ramen Asymetrické torakobrachiální trojúhelníky, asymetrické taile

18 Obr. 3 – Hodnocení držení těla podle Kleina, Thomase a Mayera

19 Nejčastější poruchy držení těla
Obr. 4 – Správné držení Obr. 5 – Hrudní kyfóza Obr. 6 – Bederní lordóza

20 Nejčastější poruchy držení těla
Obr. 7 – Plochá záda Obr. 8 – Skolióza

21 Obr. 9 – Zvětšená hrudní kyfóza

22 Obr. 10 – Hrudní kyfóza a předsunuté držení hlavy

23 Hrudní kyfóza Obr. 13 – Hrudní kyfóza a předsunuté držení hlavy

24 Obr. 14 – Skolióza

25 Skolióza Obr. 14 – Pohled zezadu Obr. 15 – Pohled zepředu

26 Skolióza Obr. 15 – Pohled z boku Obr. 16 – Pohled z boku

27 Nácvik správného postoje
Při stoji, chůzi i cvičení je nutno vždy hlídat pět bodů: chodidla a kotníky kolena pánev a bederní oblast zad ramena a lopatky hlavu

28 Nácvik správného postoje
Hlava Vytažení z páteře až do temene hlavy, pocit dlouhé šíje. Brada je mírně zasunutá dozadu, pocit dvojité brady. Pohled očí stále vpřed. Ramena a lopatky Ramena a lopatky jsou roztažené do strany, pocit otevřené hrudi. Ramena co nejdál od uší, pocit dlouhé šíje, zároveň je mírně stáhnout dozadu a dolů.

29 Nácvik správného postoje
Pánev a bederní oblast zad Mírně stáhnout hýždě a břišní svaly. Pánev nepodsazovat, neprohýbat se v bedrech. Pocitově se zkusit vytáhnout z křížové kosti po páteři až do temene hlavy.

30 Nácvik správného postoje
Kolena Jsou stabilizovaná a drží pozici přímo nad kotníky. Uvědomit si aktivaci nožní klenby. Chodidla a kotníky Postavení na šířku pánve, chodidla vodorovně jako kolejnice. Opora chodidel ve třech bodech: pata, hlavička palcového a malíkového metatarzu. Váhu rovnoměrně rozložit na celé chodidlo. Kotníky zpevněné.

31 Úkoly provést nácvik správného postoje

32 Opakování co vyšetřujeme pomocí zkratky „dr ko tro hy to sí“ držení
konfiguraci trofiku hybnost tonus sílu


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola"

Podobné prezentace


Reklamy Google