Didaktické prostředky Androdidaktika
Didaktické prostředky Vše co nám pomáhá dosažení cílů vzdělávání Obsah, formy, metody, pomůcky, technika, organizace, komunikace atd. Projektová příprava, prostředky didaktické diagnostiky, hodnocení efektivnosti
Projektová příprava Zpracování písemného projektu Formulace myšlenek Zjištění požadavků zadavatele Formulování cílů projektu Realizace koncepce Rozhodnutí o projektu
Formulování cílů projektu Má tři základní fáze – výstup jedné fáze je zároveň vstupem pro fázi druhou Tři základní otázky: Proč ? – Co? - Jak?
Proč? Podrobná specifikace vzdělávací potřeby Popisuje účel projektu Jasně stanoveny důvody a jejich uplatnění v praxi Tzv. Požadavkový dokument
Co? Rozsah prací a kvalitativní kritéria produktu Strategie řešení Z pohledu účastníků Z pohledu lektorů Tzv. úkolový dokument
Jak? Řešení projektu a stanovení konkrétního postupu Harmonogram Vyloučení chyb, průběžná, rychlá a jednoduchá kontrola průběhu
Fáze vzdělávacího projektu Základní cíle projektu První verze projektu Připomínky odborníků Připomínky lektorů Připomínky zadavatele Pilotní projekt Test projektu Připomínky účastníků Definitivní projekt Realizace projektu
Struktura projektu Název vzdělávací akce Jméno organizace a jméno garanta Charakteristika a cíl vzdělávací akce Kritéria pro výběr účastníků Obsahová náplň Časový plán Metodika Požadavky na lektory Vyhodnocení průběhu a účinnosti Kalkulace ceny
Didaktická diagnostika ve vzdělávacích projektech Diagnostika – poznávání a hodnocení individuálních zvláštností účastníků Didaktická diagnostika – zkoumá vědomosti, dovednosti a profesní návyky
Organizační problémy Jak provádět sběr dat o účastnících, v jakém rozsahu, ochrana dat Vytvoření kritérií pro hodnocení úspěšnosti účastníků v průběhu výuky Zpracování systému diagnostiky a jeho implementaci v didaktickém procesu
Činitelé diagnostiky Motivy, potřeby, sklony, zájmy Přístup ke vzdělávání Schopnost (dovednost) učit se Koncentrace a vůle k učení Hodnocení výsledků studia účastníkem
Časové dělení diagnostiky Předběžná diagnostika Vstupní diagnostika Průběžná diagnostika Výstupní diagnostika
Předběžná a vstupní diagnostika Formou dotazníků, indiv. konzultací, testování Funkce: poznání osobnosti, upřesnění vzděl. potřeb, poznání motivace, sestavení optimální výuk. skupiny, údaje o znalostech a dovednostech
Průběžná diagnostika Funkce: zjištění a zhodnocení osvojování si znalostí a dovedností Po časovém , nebo problémovém celku Různé metody- dotazník, diskuze, písemné-seminární práce, testy,
Výstupní diagnostika Metody: písemné a ústní zkoušení, hospitace, praktické zkoušení, konzultace, projektové metody Funkce: získání informací o studijním úsilí účastníků, motivace, efektivitě Srovnání se vstupní diagnostikou Testy: srovnávací- relativní výkon, ověřovací testy – absolutní výkon,
Hodnocení efektivity Nutné vyloučit subjektivitu Základem je kvalitní projekt Co největší možné množství kvantifikovaných zdrojů Konfrontace výsledků se zainteresovanými i nezainteresovanými osobami
4 úrovně hodnocení efektivity Kirkpatrick 1991 Různé metody- testy, intewiew, dotazníky, - bezprostřední reakce na kurz Klasické školní metody – testy, referáty, zkoušení – zpracování dovedností a znalostí Sledování změn chování v průběhu kurzu- simulované situace, hry Zkoumání naplnění hlavního cíle – změna produktivity práce
Základní pohledy na efektivnost výuky Účastník – čemu se naučil X kolik, energie, času, námahy a peněz vynaložil Podnik – okamžitý nebo dlouhodobý efekt/ rizika X celkové náklady Lektor – akceptování lektorského vystoupení / odměna X čas a energie spotřebovaná na přípravu Vzdělávací zařízení – posílení image firmy X náklady versus příjmy
Možnosti hodnocení Koubek 1995 Porovnání výsledků vstupních a výstupních testů Vliv náhodných faktorů Tendence k nadhodnocování výstupních testů Práce nezávislých pozorovatelů Zejména hodnocení lektorů
Hodnocení – kdo- koho Hodnocení Kdo Koho Účastníci Nezávislí pozorovatelé lektoři Koho Účastníky Lektory podmínky