Pracovní vztahy
Osnova Pojetí a význam pracovních vztahů Zásady vytváření pracovních vztahů Zaměstnanec a zaměstnavatel Odbory Plnění povinností Zdroje konfliktů a jejich řešení
Pracovní vztahy Vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem Vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnaneckým sdružením, zpravidla odbory Vztahy mezi odbory a zaměstnavatelem Vztahy mezi nadřízeným a podřízeným Vztahy k zákazníkům a veřejnosti Vztahy mezi pracovními kolektivy v organizaci Vztahy mezi spolupracovníky
Zásady vytváření zdravých pracovních vztahů Dodržování zákonů, smluv či dohod, zásad etiky a dobrých mravů ze strany zaměstnavatele i zaměstnance, dodržování etických kodexů Respektování odborů jako partnera organizace Respektování zaměstnance jako „rovnoprávného“ partnera zaměstnavatele Zlepšování stylu vedení lidí Vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek Důsledné informování pracovníků Prevence a postihování případů diskriminace
Odbory Postavení, práva a oblasti působnosti odborových organizací jsou upravovány zákony zejména zákoník práce a zákon o kolektivním vyjednávání Předmětem kolektivního vyjednávání a obsahem kolektivní smlouvy jsou následující oblasti: Kolektivní vztahy Individuální pracovní vztahy Mzdová oblast
Postup při kolektivním vyjednávání Předložení písemného návrhu na uzavření kolektivní smlouvy jednou ze zúčastněných stran Odpověď druhé strany na návrh Vyjednávání o sporných bodech návrhu Nedojde-li k dohodě, nastupuje zprostředkovatel Pokud zprostředkovatel neuspěl, přichází v úvahu rozhodcem, stávka, či výluka.
Povinnosti zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců K vytvoření zdravých pracovních vztahů v organizaci významně přispívá, jestliže jsou daná jasná pravidla, dodržovaná ze strany zaměstnance i zaměstnavatele. Zejména se to týká naplňování zákonem stanovených povinností zaměstnance a vedoucího zaměstnance (viz. ZP). Další pravidla jsou často obsahem vnitřních předpisů, zejména pracovního řádu.
Zdroje konfliktů Osobnostní a sociální chování jedinců Nedorozumění Nedostatky v personální práci Ve stylu vedení lidí v organizaci Ve způsobu formování týmů Ve změnách techniky, technologie, organizace práce a organizačních struktur V umístění pracoviště a v pracovních podmínkách V příčinách nacházejících se mimo organizaci