Výchova k volbě povolání v praxi základní školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Advertisements

Přijímací řízení na střední školy
NA STŘEDNÍ ŠKOLY A STŘEDNÍ ODBORNÁ UČILIŠTĚ
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Řemeslo má zlaté dno a čisté ruce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Olomouc, RCO, 16. června 2008 ZÁVĚREČNÉ SETKÁNÍ A VYHODNOCENÍ VÝUKY PROJEKTOVÉHO ŘÍZENÍ NA VYBRANÝCH STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH Projektové řízení na SPŠS Olomouc.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Naše mládež miluje přepych. Nemá správné chování. Neuznává autority a nemá úctu před stářím. Děti odmlouvají rodičům, srkají při jídle a tyranizují své.
Výběrové řízení a přijímací pohovor – vybrané rady a tipy
UKONČENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Struktura poradenského procesu
Prezentace školy.
zahajovací třídní schůzka 14. června 2013
PROJEKT: Co nám přinesl tento projekt? 1) Exkurze a)do firem - interaktivní přenos informací do výuky (ZKL Hanušovice, a.s.; Ondřejovická strojírna,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1.kolo přijímacích zkoušek podat 2 přihlášky, počet přihlášek na 1 SŠ není omezen (uchazeč si musí dávat.
k přijímacímu řízení pro školní rok
VOLBA POVOLÁNÍ VÁŠ PRŮVODCE.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Osobnost žáka Svět práce SOULAD Možná cesta Uvědomit si nutnost rozhodnutí Zjišťování informací o světě práce a o sobě Rozhodování o typu školy a oboru.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Zpracovala: Simona Hyková
Kampaň Sdružení AP pro podporu technického vzdělávání Průhonice, 10. prosince 2008 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU / AUTOMOTIVE INDUSTRY ASSOCIATION.
Personální mamagement
Naďa Martincová Úřad práce v Rychnově nad Kněžnou Rychnov nad Kněžnou, Besedy k volbě povolání.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Určeno rodičům žáků 6. a 7. ročníků ZŠ Úřad práce ve Žďáře nad Sázavou.
Cvičení z techniky a technického vzdělávání 2
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Anotace Materiál je vhodný ke společné práci žáků 3.třídy jako opakování učiva o kalendáři a o čase. Opakování může být motivováno některou hrou, doporučuji.
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
INFORMACE K PŘIJÍMACÍMU ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY A STŘEDNÍ ODBORNÁ UČILIŠTĚ PRO ŠKOLNÍ ROK
Název:VY_32_INOVACE_VVP_9A_5F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:9.r. Tematický okruh,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
(pro nástup ve škol. roce 2017/2018). JAK ŽÁKŮM POMŮŽE NAŠE ŠKOLA v rámci předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI témata: volba profesní orientace, zaměstnání, trh.
Kariéra Předmět:Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Přijímací zkoušky školní rok 2017/2018.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ Kritéria přijímacího řízení v 1. kole pro šk. r /18
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Struktura poradenského procesu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Informace v oblasti dalšího vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Práva dítěte Výchova k občanství
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Přijímací řízení pro žáky vycházející z 5. ročníků
Informace v oblasti dalšího vzdělávání
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Kariérové poradenství a podnikavost
Školní aktivity v oblasti kariérového poradenství
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

Výchova k volbě povolání v praxi základní školy Pardubice 25.-26.4.2006 Jarmila Ciprová Masarykova ZŠ Suchomasty

Obsah prezentace Výchovný poradce a jeho postavení ve škole Plán výchovného poradenství se zaměřením na volbu povolání, okruhy činností výchovného poradce, Činnosti a akce, které se osvědčily Předmět „Výchova k volbě povolání“, tématický plán, zkušenosti s výukou Závěr

Výběr povolání Tvůj školní prospěch musí být v souladu s požadavky vybrané školy. Na přihlášku na střední školu se uvádí vysvědčení osmého ročníku (pololetní i závěrečné) a pololetní vysvědčení devátého ročníku. Snížená známka z chování může tvé plány znemožnit. Při velkém počtu uchazečů rozhoduje výsledek přijímací zkoušky, ale i prospěch. Poradit ti může každý, vybrat si musíš sám. Vysoké cíle vyžadují náročnější přípravu a větší úsilí.

Předmět: Volba povolání Ročník: 7. Školní rok: Vyučující: Tématický  plán Předmět: Volba povolání Ročník: 7. Školní rok: Vyučující: Téma Měsíc Poznámka Seznámení Jaký/á  jsem září Jak nás vidí ostatní Zjišťování vlastních silných a slabých stránek a názorů okolí na naší osobu říjen Typologie osobnosti Přehled temperamentové a konstituční typologie listopad Máte dobrou motoriku? Zjišťování vytrvalosti ve stereotypních pracích prosinec Hodnocení žáka v konkrétním předmětu Shrnutí, hry leden Porovnávání zájmů s náplní povolání Jak lze sladit osobní zájmy s požadavky jednotlivých povolání únor Jak vám to myslí Pochopení zákonitostí našeho myšlení březen Kolik různých „já“ se ve vás skrývá Každý člověk představuje symbiózu silných a slabých stránek duben Hierarchie hodnot Vytváření stupnice hodnot od nejdůležitější po nejméně důležitou květen Hodnocení žáka z „předmětu“ Výchova k volbě povolání Hodnocení „předmětu Výchova k volbě povolání“ od žáků, shrnutí červen

Předmět: Volba povolání Ročník: 8. Školní rok: Vyučující: Tématický  plán Předmět: Volba povolání Ročník: 8. Školní rok: Vyučující: Téma Měsíc Poznámka Význam správné volby povolání Typy povolání a jejich hodnocení září Požadavky na povolání – podle čeho si vybíráme zaměstnání Co ovlivňuje moje pracovní uspokojení říjen Akční plánování – jak si vedu ve škole Pohovor s učitelem na téma – můj prospěch listopad Rozhodování Řešení obtížných situací prosinec Věci na přežití (metodická hra) Únos letadla (metodická hra) leden Akční plán Pohovor s učitelem na téma – mé další zaměstnání a volba střední školy únor Týmová práce – moje postavení v kolektivu Typologie osobnosti – temperament březen Shrnutí sebepoznání Co o sobě vím – testy duben Povolání mých rodičů Exkurze, rozbor povolání květen Shrnutí učiva Návštěva úřadu práce červen

Předmět: Volba povolání Ročník: 9. Školní rok: Vyučující: Téma Měsíc Poznámka Akční plánování, osobní akční plán, kalendář akcí Zamyšlení nad svou budoucností září Akční plán posledních kroků na ZŠ, návštěva úřadu práce Možnosti absolventa – co dál po ZŠ říjen Kategorizace různých alternativ Případové studie listopad Informace o možnostech studia a profesní přípravy v regionu, statistické údaje o „osudech“ absolventů ZŠ Informační materiál s charakteristikami povolání Dny otevřených dveří prosinec Důležité formuláře Mapy povolání, životopisy leden Přijímací pohovor Nácvik únor Přednáška zajištěná úřadem práce Jak správně komunikovat po telefonu březen Rovnost příležitostí na trhu práce Rasová diskriminace duben Konflikt Protidrogová výchova květen Adaptace na životní změny Hodnocení „předmětu Výchova k volbě povolání“ červen Tématický  plán Předmět: Volba povolání Ročník: 9. Školní rok: Vyučující:

Téma hodiny : Úvodní hodina předmětu volba povolání Seznámení s učivem Stanovení pravidel jednání a chování Jsem optimista nebo pesimista? Pomůcky : Pracovní list: Jonni Kincherová,  Psychologické testy pro kluky a děvčata, Portál Praha , 1998   test na str. 16 a 17: „Jsi optimista nebo pesimista?“ (viz příloha 1) Postup : 1. část (20 minut) Napsat na tabuli : VOLBA POVOLÁNÍ Otázky pro žáky : 1. Napiš na papír, co tě jako první napadlo po přečtení nápisu na tabuli! 2. Přečti, co jsi napsal!   3. Napiš na papír, co bys chtěl, abychom se v tomto předmětu učili! Následuje rozhovor o učivu, žáci vyslovují svoje představy a přání, učitel upřesňuje a přitom bere na vědomí názory a přání žáků. Podle nich je možno později program hodin upravit. Při vyučování tohoto předmětu si nejprve stanovíme pravidla, která jsou důležitá pro zdárný průběh hodiny: Je vhodné mít pravidla předem napsaná, vyvěsit je na nástěnku ve třídě, aby bylo možné se k nim vracet během příštích hodin. AKTIVNÍ ÚČAST NA VYUČOVÁNÍ MLUVÍ VŽDY JEN JEDEN ŽÁK – NEVYKŘIKUJ A NEPŘEKŘIKUJ NAUČ SE AKTIVNĚ POSLOUCHAT DRUHÉHO KAŽDÝ MÁ PRÁVO NA SVŮJ NÁZOR – NEODSUZUJ DRUHÉHO NEBOJ SE SVŮJ NÁZOR VYSLOVIT PLATÍ PRÁVO OCHRANY- MŮŽEŠ ŘÍCI: „NECHCI O TOM MUVIT“ PLATÍ ATMOSFÉRA DŮVĚRY (... ZŮSTANE TO MEZI NÁMI ...)

2. část (20 minut) V našem plánu je na prvním místě kapitola o sebepoznávání. Dnes si proto zjistíme, jestli jsi spíše OPTIMISTA NEBO PESIMISTA. Otázky pro žáky: 4. Kdo je optimista? 5. Kdo je pesimista? 6. Co myslíš, že je lepší – být optimistou nebo pesimistou? 7. Znáš situace, kdy není dobré být pesimistou? (v nemoci, při zkoušce, …) 8. Znáš situace, kdy není dobré být optimistou? (řidič na křižovatce, …) 9. Jak se říká tomu, kdo není ani optimista ani pesimista? (realista) 10. Odhadni, kam asi patříš ty – jsi spíše optimista nebo optimista? Nyní uděláme test, kterým zjistíme odpověď (viz příloha 1) Zhodnocení testu je možno udělat dvěma způsoby podle množství času : spočítat všechny optimisty a pesimisty a porovnat počty, pokud bude více času, nechat žáky typovat. jeden se postaví a ostatní si tipnou – „optimista nebo pesimista“. Žák jim sdělí svůj výsledek testu a žáci si za správný tip připíší jeden bod. Po celkovém vyhodnocení se pak pozná, kdo nejlépe zná své spolužáky a každý zjistí, jak spolužáci znají jeho. Závěr hodiny (5minut) Zhodnocení hodiny a zdůraznění, že svět potřebuje optimisty i pesimisty. Test mohou dát žáci doma rodičům a sourozencům. Zjistí tak, jestli jsou rodinou optimistů či pesimistů.

Pravidla komunikace AKTIVNÍ ÚČAST NA VYUČOVÁNÍ MLUVÍ VŽDY JEN JEDEN ŽÁK – NEVYKŘIKUJ  A  NEPŘEKŘIKUJ NAUČ  SE  AKTIVNĚ  POSLOUCHAT  DRUHÉHO KAŽDÝ MÁ PRÁVO NA SVŮJ NÁZOR – NEODSUZUJ  DRUHÉHO NEBOJ SE VYSLOVIT SVŮJ NÁZOR PLATÍ PRÁVO  OCHRANY - MŮŽEŠ ŘÍCI: „NECHCI O TOM MLUVIT“ PLATÍ ATMOSFÉRA DŮVĚRY )… ZŮSTANE TO MEZI NÁMI …)

Děkuji za pozornost