Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice
Úvod Působení podniku na společenské vzdělávání Podnikové procesy v oblasti vzdělávání Řízení vzdělávacích procesů Rozdíly mezi velkými a malými organizacemi
Zaměření projektu Podpora rozvoje dalšího profesního vzdělávání Analýza stavu poptávky po profesním vzdělávání z pohledu zaměstnavatelů Nabídka profesního vzdělávání vzdělávacími institucemi Zaměření na malé a střední podniky
Specifika malých organizací Potřeba širokého kvalifikačního profilu Přenášení zodpovědnosti za vzdělávání na zaměstnance samotné Absence pracovníků či útvarů zabezpečující vzdělávání Krátkodobé plánování a nahodilosti Vazba na legislativu Hlavní důvody pro další vzdělávání
Výběr vzorku podniků podle počtů zaměstnanců Obr. č. 1
Tvorba plánu vzdělávání velkých firem Obr. č. 2
Organizační struktura dotazníkového šetření Obr. č. 3
Struktura šetřeného souboru podniků Obr. č. 4
Postup při zpracování analýzy Příprava analýzy –Příprava a testování dotazníku –Kritéria pro výběr vzorku a jeho rozsah –Organizační zabezpečení Sběr dat –Množství vrácených dotazníků –Kontrola úplnosti získaných údajů Vyhodnocení
Zhodnocení výsledků Závěry získané z prvotních identifikačních údajů Hodnocení kvality řemeslných profesí Podstatné důvody pro další vzdělávání zaměstnanců Představy o dalším profesním vzdělávání po stránce obsahové a metodické Využívání možností e-learningu Nejčastěji realizovaná vzdělávání Chybějící profese
Informace o pozicích zodpovědných za dotazník Vedoucí útvarů LZŘediteléOstatníPracovníci kumulovaných činností Ekonom Obr. č. 5
Chybějící profese Nedostatek pracovníků z profilujících oborů: strojírenství, stavebnictví, plasty, chemie, doprava Řemesla: svářeč, obráběč kovů, chemik, automechanik, elektrikář, řidič Speciální s odborným vzděláním: konstruktér, technolog, mistr (ve všech profilujících oborech)
Hodnocení kvality řemeslných profesí 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% není třeba je třeba Zodpovědnost za práci Řemeslná zručnost Samostatnost Adaptabilita na nové úkoly Schopnost týmové práce Komunikační schopnosti Práce s počítačem Zběhlost v cizím jazyku Obr. č. 6
Důvody pro další vzdělávání minimálně * ** *** nejčastěji vzdělání ze zákonazvýšení odbornostinové technologienový výrobní programjiný Obr. č. 7
Představy o dalším profesním vzdělávání 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% NE ANO Větší důraz na dovednostiNávyk týmové práce Výraznější osobnostní výchova Více poznatků, inovací ze zahraničí, EU s mezinárodním certifikátem Propojení odborné a jazykové přípravy Obr. č. 8
Využívání možností e-learningu NEANONezodpovězeno Obr. č. 9a
Zájem o e-learning NEANONezodpovězeno Obr. č. 9b
Nejčastěji realizovaná vzdělávání 0,00% 0,50% 1,00% 1,50% 2,00% 2,50% 3,00% 3,50% 4,00% 4,50% 5,00% počítačová gramotnost cizí jazykyřízení lidských zdrojů marketingprofesní školení manažerské dovednosti životní prostředí základy právařízení výrobylogistika Obr. č. 10
Nejčastější profesní skupiny u realizovaných vzdělávání 0,00% 1,00% 2,00% 3,00% 4,00% 5,00% 6,00% 7,00% 8,00% 9,00% specialistévedenípersonalisté,účetní,asistenti,ap.nižší vedeníostatní (dělnické) profese Obr. č. 11
Závěr V dotazníku pro zjišťování potřeb byl dán prostor respondentům formou otevřených otázek zaměřených na problémy: Organizační zajištění kurzu Chybějících forem vzdělávání v regionu Nabídky vzdělávacích organizací Chybějících kurzů v regionu
Závěr k těmto otevřeným problémům Nedostatek finančních zdrojů Nedostatek vzdělávání specialistů Specifická odborná školení Absence kurzů zaměřených na řízení kvality Motivace zaměstnanců firem
Děkuji za pozornost