Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků Ing. Marek VETÝŠKA odbor územní veřejné správy Ministerstvo vnitra
Hlavní zdroje Příspěvek na výkon státní správy Správní poplatky hlavní zdroj (70 % příjmů na přenesený výkon státní správy) zákon o obcích, o krajích, o hl.m. Praze charakter neúčelové dotace, která není zúčtovávána se státním rozpočtem Správní poplatky - obecně platí, že vyšší příjmy mají větší obce, - v roce 2009 pokles příjmů u ORP o 28%, u POÚ o 10% Příjmy ze sankčních plateb malý význam do 10%
Příspěvku v roce 2010- obce navýšení objemu finančních prostředků o 2 mld. Kč (cca o 25 % více než připadlo pro obce v roce 2009!) na odstranění existujících disproporcí mezi velikostí výdajů na financování agend státní správy a příjmy na jejich krytí výše disproporcí stanovena na základě zjištění „analýzy“ (velmi podobné závěry, ke kterým dospělo MV) rozdělení finančních prostředků na základě metodiky MV
Snížení příspěvku proti roku 2010 u obcí o 17,4 % (-1,6 mld. Kč) u krajů o 8,7 % (- 0,1 mld. Kč) u Prahy o 16,6 % (- 0,2 mld. Kč) Kompenzační opatření MF – navýšení daňových příjmů, kladný efekt do rozpočtů obcí 2,4 mld. Kč
prům. výše úhrady 2009 ODHAD (v %) Kategorie obcí prům.výše úhrady 2007 (%) prům. výše úhrady 2009 ODHAD (v %) prům.výše úhrady 2010 ODHAD prům.výše úhrady 2011 ODHAD Obce se ZP 21 X 95 80 Obce s MÚ 41 Obce se SÚ 50 Obce II 68 70 Obce III 105 83 B,O, P 76 63 Praha 37 62 52
„Stát si objednává službu (zajištění státní správy) v území, ale dostatečným způsobem za ni neplatí.“
„Stát poskytuje finanční prostředky na výkon státní správy, ale žádným způsobem neověřuje, zda byly účelně a efektivně vynaloženy.“
Co se připravuje… inventura a revize činností v rámci přenesené působnosti (redukce agend) peníze na nové kompetence (z příslušných resortních kapitol) forma příspěvku i nadále (bude stanovena optimální výše úhrady) obce s velkými správními obvody – zohlednění ve výpočtu zvýšení správních poplatků (stavební řízení a další)
Děkuji za pozornost. …………… Prostor pro Vaše dotazy.