VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě" Příspěvek na konferenci věnované projektu MŠMT Olomouc 14. října 2009 Mgr. Lenka Zedková Olomoucký inspektorát České školní inspekce "Cesta ke kvalitě"
? sebehodnocení autoevaluace ? ? vlastní hodnocení
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ Ustanovení § 12 zákona č. 561/2004 Sb., zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí.
Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY je vždy zaměřeno na: a) cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu, a jejich reálnost a stupeň důležitosti
b)posouzení, jakým způsobem škola plní cíle podle písmene a) s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v rámcovém vzdělávacím programu a odpovídajících právních předpisech
c)oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků; oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření
d) účinnost opatření podle písmene c) obsažených v předchozím vlastním hodnocení
VLASTNÍHO HODNOCENÍ ŠKOLY HLAVNÍ OBLASTI VLASTNÍHO HODNOCENÍ ŠKOLY podmínky ke vzdělávání, průběh vzdělávání, podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání
výsledky vzdělávání žáků a studentů řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků úroveň výsledků práce školy, zejména k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
Vlastní hodnocení školy je jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí
HODNOCENÍ ŠKOLY ČESKOU ŠKOLNÍ INSPEKCÍ ustanovení § 174 odst. b) zákona č. 561/2004 Sb., zákona o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů Česká školní inspekce zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů
Jaká jsou zjištění ČŠI v oblasti vlastního hodnocení školy? Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2005/2006: CÍLE TEMATICKÉHO ÚKOLU zda školy ve vybraných oblastech vzdělávání provádějí vlastní hodnocení soulad zaměření vlastního hodnocení s příslušnou vyhláškou jaké nástroje a kritéria vlastního hodnocení školy používají jak školy využívají výsledky vlastního hodnocení
VÝSLEDKY TEMATICKÉHO ÚKOLU vlastní hodnocení provedlo 66,4 % škol jen ojediněle mělo toto hodnocení charakter uceleného systému zpětné vazby a bylo v souladu s příslušnou vyhláškou jen ojediněle měly školy vytvořena kritéria VHŠ a zvoleny (vymezeny) funkční nástroje pro hodnocení všech oblastí stanovených vyhláškou
školy neměly převážně vymezeny oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření snaha ředitelů škol se vlastním hodnocením zabývat, jejich přístup však nebyl systematický (příčiny????)
Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2007/2008: rozvoj systému vnitřní kontroly a vlastního hodnocení školy stále patřil k nejobtížnějším činnostem vedoucích pedagogických pracovníků školy přetrvávalo hodnocení dílčích jevů, VHŠ stále netvořilo ucelený systém
absence oblastí, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblastí, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření absence sledování účinnosti přijatých opatření obsažených v předchozím vlastním hodnocení
SILNÉ STRÁNKY hodnocení podmínek vzdělávání SLABÉ STRÁNKY průběh a výsledky vzdělávání
absence interních nástrojů pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání, orientace stále zúžena jen na testování žáků externími zadavateli a zpracovateli formální pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků – časté oprávněné stížnosti zákonných zástupců žáků ve struktuře ŠVP PV a ZV je nejslabším článkem oblast hodnocení žáků (kritéria) a autoevaluace školy (oblasti, cíle, nástroje)
Jak může školám pomoci ČŠI? Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb www.csicr.cz
Výběr KRITÉRIÍ vychází především z normativních dokumentů a pokrývá všechny oblasti stanovené pro vlastní hodnocení podle § 8 vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění pozdějších předpisů.
Základní normativní dokument - školský zákon - vymezuje jako základní kritérium hodnocení účinnosti podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka a studenta a dosahování cílů vzdělávání ze strany škol/školských zařízení.
Kritéria jsou v souladu se zahraničními i tuzemskými hodnoticími systémy formulována heslovitě a mají vícerozměrný charakter.
Rovnost příležitostí ke vzdělávání Vedení školy/školského zařízení Předpoklady pro řádnou činnost školy/školského zařízení Průběh vzdělávání Partnerství Úroveň klíčových kompetencí dosahovaných prostřednictvím vzdělávacího obsahu Výsledky vzdělávání dětí, žáků a studentů na úrovni školy Celkové hodnocení školy/školského zařízení.
Pro zlepšení informovanosti škol zveřejní ČŠI na svých webových stránkách ke Kritériím komentované znění. www.csicr.cz
Děkuji za pozornost