Novinky v oblasti veřejné podpory České Budějovice 12. prosince 2013 www.europace.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní program udržitelnosti I
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Současný systém podpory
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Pronájem, výpůjčka majetku pořízeného z dotace Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Vybrané případy z oblasti výzkumu a vývoje v České republice
Regionální veřejná podpora Nařízení Komise 1628/2006 ze dne 24. Října další z tzv. blokových výjimek -podle tohoto nařízení lze postupovat od
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
Podpora podnikání a investic a EU v následujícím období Ing. Ondřej Votruba | ředitel Divize Investic Brno, 24. duben 2013.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Program INOVACE Projekty na ochranu práv průmyslového vlastnictví
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Veřejné podniky a státní monopoly
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
Metodika posuzování veřejné podpory IV. Regionální sympozium 25. dubna 2007 Hodonín.
POV Východiska POV 2008 Odstranění překryvů s Programem obnovy venkova ČR, zejména s Osou III zaměřenou na venkovské projekty Zásadní změna podoby.
Program rozvoje venkova ČR OSA III
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Nová pravidla veřejné podpory
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvěrové a záruční nástroje v rámci OPPI. 2 Obsah prezentace Výsledky OPPP ČMZRB v OPPI Záruční a úvěrové programy Nástroje podpory Změny v postupech implementace.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Fond partnerství alokace 3 mil.CHF (včetně 15% spolufinancování MF) zahájení 2.Q 2009 ukončení31. květen 2013 zprostředkovatel MF - CZP
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
Rozpočty územních samosprávných celků
rávo Evropské unie –P základní prameny Sytém práva Evropské unie je jiný, než systém práva ČR. Tvoří ho: 1.Primární právo 2.Sekundární právo 3.Obecné.
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Veřejná podpora a podpora de minimis Seminář pro žadatele Brno, 31. května 2011 Praha, 9. června 2011 Ing. Ivana Projsová.
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE 13. výzva IROP INDIVIDUÁLNÍ OVĚŘENÍ POTŘEB FINANCOVÁNÍ Praha.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Základní pojmy a orientace VEŘEJNÁ PODPORA A VELIKOST PODNIKU.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
GBER – interpretace a často kladené otázky
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Veřejná podpora a podpora de minimis
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Transkript prezentace:

Novinky v oblasti veřejné podpory České Budějovice 12. prosince

2 Obsah prezentace 1. Co se nemění? 2. Navrhované změny 3. Diskuze

3 Co se nemění - vymezení veřejné podpory o Článek 107 až 109 Smlouvy o fungování EU o Znaky veřejné podpory (čl. 107 odst. 1 SFEU) o je poskytována ze státních prostředků, o narušuje nebo hrozí narušením hospodářské soutěže, o zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, o ovlivňuje obchod mezi členskými státy.

4 Co se nemění - formy veřejné podpory o granty, dotace o podpory na krytí provozních ztrát o zvýhodněné půjčky (úroky) o záruky, garance o selektivní odpouštění veřejných plateb (odvodů za zdravotní pojištění, sociální zabezpečení, zdravotní poplatky) o navýšení základního kapitálu o zvýhodněný prodej majetku města, kraje, státu; a další

5 Co se nemění - přístupy Komise Období 2007 – 2013 Rok 2006/2007 Finalizace operačních programů a jejich předložení Komisi (DG REGIO) ke schválení... nedokončené předpisy v oblasti veřejné podpory ze strany Komise, např. bloková výjimka až = komplikace při spouštění programů = kritika nejen ze strany EU Období 2014 – 2020 Rok 2013/2014 Finalizace operačních programů a jejich předložení Komisi (DG REGIO) ke schválení... nedokončené předpisy v oblasti veřejné podpory ze strany Komise, např. bloková výjimka slíbená v průběhu 2013 dosud není = komplikace při spouštění programů = bude kritika?

6 Navrhované změny - Regionální podpora – pravidla přijata Pravidla na záchranu a restrukturalizaci – konzultace zahájeny (připomínky může zasílat kdokoliv! státní organizace přes ÚOHS) - VaVaI – východiska pro změny přijata již v roce Ochrana ŽP – workshop na EK , návrhy v písemné podobě - Rizikový kapitál – poslední jednání na EK , nyní se zpracovávají výsledky konzultací - Podpora broadbandu (platí od ) Nové předpisy v oblasti veřejné podpory

7 Navrhované změny - Nový návrh blokové výjimky (připomínky k nově přidaným oblastem běží od ) - náprava škod způsobených přírodními katastrofami; - sociální podpora na přepravu pro obyvatele v odlehlých oblastech ; - podpora širokopásmové infrastruktury; - inovace; - kultura a zachování kulturního dědictví; - sportovní a multifunkční infrastruktury. - Podpora de minimis – nyní připomínky od , bez výrazných změn pro ČR s výjimkou určení příjemce - Nyní probíhají i konzultace k blokové výjimce v oblasti zemědělství Nové předpisy v oblasti veřejné podpory

8 Navrhované změny - podrobněji Regionální podpora Nově bude třeba při poskytnutí regionální podpory splnit následující kritéria: 1. příspěvek k dosažení jasně vymezeného cíle společného zájmu; 2. trh nevytváří rovné podmínky; 3. vhodnost podpory; 4. pobídkový účinek podpory; 5. podpora omezená na minimum; 6. předcházení nežádoucím negativním účinkům; 7. transparentní poskytování podpory.

9 Navrhované změny - podrobněji Regionální podpora Míra podpory – stávající

10 Navrhované změny - podrobněji Mapa regionální podpory na období Rozhodnutí EK N 510/2006 ze dne Regionální podpora

11 Navrhované změny - podrobněji Regionální podpora Míra podpory – navrhovaná

12 Navrhované změny - podrobněji Regionální podpora Měřeno paritou kupní síly za r

13 Navrhované změny - podrobněji Míra podpory pro velké podniky 25 % pro střední 35 % a pro malé 45 % Pokud je zřejmé, že by se investice uskutečnila na stejném místě i bez podpory (neexistence pobídkového účinku podpory), nebo že má podpora přímou příčinnou souvislost s ukončením podobné činnosti v jiné oblasti (existence nežádoucího negativního účinku), nebude tato státní podpora označena za slučitelnou s vnitřním trhem! Regionální podpora

14 Navrhované změny - podrobněji Nový návrh blokové výjimky - stále platí „utopický“ plán schválení do konce roku 2013 náprava škod způsobených přírodními katastrofami; - sociální podpora na přepravu pro obyvatele v odlehlých oblastech; - podpora širokopásmové infrastruktury; - inovace; - kultura a zachování kulturního dědictví; - sportovní a multifunkční infrastruktury. Bloková výjimka

15 Navrhované změny - podrobněji Kultura a zachování kulturního dědictví o dosud povinnost notifikovat jednorázové podpory i programy o nově lze poskytnout provozní a/nebo investiční podporu na o muzea, umělecké galerie, archivy, knihovny, kulturní prostory, divadla, opery, koncertní síně, kina a další podobné kulturní infrastruktury a instituce; Bloková výjimka

16 Navrhované změny - podrobněji Kultura a zachování kulturního dědictví o hmotné dědictví včetně všech forem kulturního dědictví a archeologická naleziště, památky, historické památky a budovy; přírodní dědictví obcí a venkovské krajiny, a to pouze pokud přímo souvisí s kulturním dědictvím nebo pokud je formálně uznáno za kulturní nebo přírodní dědictví příslušnými orgány veřejné správy členských států; o nehmotné dědictví ve všech svých formách včetně folklorních tradic a řemesel; o umělecké akce, festivaly, výstavy a podobné kulturní činnosti; o vydávání hudby a literatury, včetně překladů. Bloková výjimka

17 Navrhované změny - podrobněji Kultura a zachování kulturního dědictví o nelze poskytnout na o psaní scénářů, vývoj, produkce, distribuce a propagace audiovizuálních děl o infrastrukturu filmových studií a tisk o v případě investic do infrastruktury musí být tato využita z 80 % ročně pro kulturní účely o míra podpory – určující schodek financování, max. 100 %, u vydávání hudby a literatury 70 % o blokovou výjimku nelze použít v případě překročení limitů u infrastruktury 70 mil. EUR, provozní podpora 25 mil. EUR / rok Bloková výjimka

18 Navrhované změny - podrobněji Sportovní a multifunkční infrastruktura o Podpora na výstavbu nebo modernizaci sportovní a multifunkční rekreační infrastruktury. o Podporovanou sportovní infrastrukturu tvoří zařízení určená alespoň z 80 % kapacity pro sport. Infrastruktura nesmí být využívána výhradně jediným profesionálním uživatelem a jiní profesionální či amatérští uživatelé ji ročně využívají alespoň z 20 % její kapacity. o Musí se jednat o multifunkční zařízení nabízející zejména kulturní a rekreační služby, přístup k infrastruktuře je otevřený několika uživatelům. Bloková výjimka

19 Navrhované změny - podrobněji Sportovní a multifunkční infrastruktura o Podniky, které financovaly alespoň 50 % investičních nákladů na infrastrukturu, mohou získat přednostní přístup za předpokladu, že je omezen na dobu nepřesahující dobu odpisů investic a byly zveřejněny podmínky přednostního přístupu. o Pro uživatele sportovní infrastruktury, kteří mají statut profesionálních sportovních klubů, zajistí členské státy, aby podmínky stanovování cen za používání infrastruktury konkurenčními kluby byly srovnatelné podle rejstříku. Bloková výjimka

20 Navrhované změny - podrobněji Sportovní a multifunkční infrastruktura o Způsobilými náklady jsou náklady na investice do hmotného a/nebo nehmotného majetku a provozní náklady související s provozováním sportovní nebo multifunkční rekreační infrastruktury během referenčního období, kterým je doba odpisů. o Podpora nesmí překročit odhadovaný schodek financování projektu a maximální intenzita podpory nesmí přesáhnout 75 % způsobilých nákladů. o Bloková výjimka nelze použít u podpory nad 15 mil. EUR nebo celkové náklady na projekt 30 mil. EUR Bloková výjimka

21 Navrhované změny - podrobněji o Limit EUR během tří fiskálních let na jeden podnik se nemění o Vyloučené oblasti použití zůstávají o Upřesněno sčítání různých podpor de minimis o „Nově“ povinnost registru podpor de minimis (pro ČR nikoliv) o Nově vymezen příjemce podpory de minimis jako jediný podnik Podpora de minimis

22 Navrhované změny - podrobněji Nový pojem „jediný podnik“, do kterého spadají subjekty mezi kterými existuje alespoň jeden z těchto vztahů: i) jeden subjekt vlastní většinu hlasovacích práv, která náležejí akcionářům nebo společníkům, v jiném subjektu, ii) jeden subjekt má právo jmenovat nebo odvolat většinu členů správního, řídicího nebo dozorčího orgánu jiného subjektu, iii) jeden subjekt má právo uplatňovat rozhodující vliv v jiném subjektu podle smlouvy uzavřené s daným subjektem nebo dle ustanovení v zakladatelské (společenské) smlouvě (listině) nebo ve stanovách tohoto subjektu, iv) jeden subjekt, který je akcionářem nebo společníkem jiného subjektu, ovládá sám, v souladu s dohodou uzavřenou s jinými akcionáři nebo společníky daného subjektu, většinu hlasovacích práv, náležejících akcionářům nebo společníkům, v daném subjektu. Subjekty, mezi nimiž a jedním či více dalšími subjekty existuje některý ze vztahů popsaných výše, jsou rovněž považovány za jediný podnik. Podpora de minimis

23 Diskuze – veřejná podpora a veřejné zakázky