2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
12. Projekt – nástroj realizace změny
managementu znalostí podle
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Audit IT procesů ve FNOL
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Geo-informační systémy
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Předmět: Řízení podniku 1
Systém managementu jakosti
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/7 6. Výběr procesů pro jejich zlepšení  Výběr procesů pro jejich zlepšení  ad hoc  procesní.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
8. Zavádění procesního řízení
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Stalo se … příběh jednoho „průšvihu“ Ing.Tomáš Boubelík PhDr.Iva Moravcová Mgr.Oldřich Smola.
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Systém managementu jakosti
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Management a řízení hotelu
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku Strategie podniku Vazba strategie – procesy Podnik a IS Strategie IS/ICT Strategie a projekty

Řízení podniku - 1 Řídící aktivity Vrcholové vedení Vedení OÚ 1 Vedení OÚ 2 Vedení OÚ 3 Činnosti v útvarech jsou dané - organizačním řádem - pracovními předpisy - rozhodnutími vyšších úrovní řízení (operativní úkoly aj.) Činnosti útvarů - důraz na funkčnost (a výkon) jednotlivých organizačních jednotek - jsou neprovázané,nekoordinované Kritérium splnění úkolů - splnit

Řízení podniku - 2 Řídící aktivity řízení podle „odborností/dovedností“ Vrcholové vedení Vedení OÚ 1 Vedení OÚ 2 Vedení OÚ 3 Produkt, služba pro zákazníka Proces x Zpětná vazba ??? bariéry Procesy jsou většinou neznámé (nepopsané), práce v útvarech se provádí krok po kroku, bez ohledu na stav a (dílčí) výsledky procesů Lze procesy v tomto „prostředí“ řídit?

Řízení podniku - 3 Častý stav v podnicích Proces prochází přes mnoho organizačních rozhraní, je roztříštěn do více organizačních jednotek, které se chovají izolovaně a preferují své cíle před cíli celého procesu Proces není řízen jako celek, ale jako shluky (vzájemně nesouvisejících činností) manažery jednotlivých organizačních jednotek Nejsou stanoveny jasné ukazatele průběhu a výstupů procesu a spojené s hodnocením pracovníků Pracovníci jsou zaměřeni jen na své činnosti, neznají proces jako celek, „nevidí“ na konci procesu výstup pro externího nebo interního zákazníka Rozhodovací pravomoci jsou na vysoké úrovni řízení (dlouhé schvalování), ve vlastním procesu jsou nedostatečné kompetence (často i z důvodu alibismu pracovníků) Hodně „papírování“ v průběhu procesu Používají se různé IT systémy s komplikovanou vzájemnou komunikací

Řízení podniku - 4 Specifikace procesů Proces 1 Proces 2 Proces 3 Vrcholové vedení Vedení OÚ 1 Vedení OÚ 2 Vedení OÚ 3 Proces 1 Proces 2 Proces 3 Specifikace procesů

Řízení podniku - 5 Řídící aktivity Produkt, služba Vrcholové vedení Řídící aktivity Vedení OÚ 1 Vedení OÚ 2 Vedení OÚ 3 Vlastník procesu 1 Produkt, služba Vlastník procesu 2 Vlastník procesu 3 Cílově orientované řízení - řízení podle výsledků - založené na specifikaci procesu (činnosti, vstupy, výstupy, metrika, nástroje, role) - řízeno/monitorováno vlastníkem procesu Důraz na výstupy pro zákazníka Kritérium úkolů - splnit dobře Výstupem procesů je produkt / služba pro zákazníka s měřitelnou hodnotou

Vhodné pro konstantní požadavky na výstupy a chování organizace Řízení podniku - 6 Funkční řízení řízení podle odborností vychází z hierarchického zadávání úkolů realizováno statickou organizační strukturou Procesní řízení Cílově orientované řízení, řízení podle výsledků Založené na specifikaci procesu (činnosti, vstupy, výstupy, metrika, nástroje, role) Řízeno vlastníkem procesu Realizované procesním týmem Vhodné pro konstantní požadavky na výstupy a chování organizace Vhodné pro organizace v dynamickém prostředí

Způsob reagování na změny vnějšího okolí a vnitřního prostředí Rozvoj podniku Rozvoj podniku = Způsob reagování na změny vnějšího okolí a vnitřního prostředí

Strategie podniku – 1 Vize Strategie Poslání Současný stav mění se (3–5 let) Vize kvantifikace poslání Strategie Poslání Současný stav nemění se, dělá podnik podnikem

Strategie podniku - 2 Obsahuje Poslání prohlášení definující existenci podniku Vizi Formulace budoucího stavu podniku, posice podniku na konci strategického období (produkty, služby, zákazníci, pozice na trhu) Strategické cíle Specifikace ukazatelů, kterých chceme dosáhnout – ekonomické cíle, parametry produktů, cíle pro různé zájmové skupiny Strategické aktivity (programy) – činnosti, vedoucí k naplnění vize a strategických cílů

Obchodní a podpůrné procesy Strategie podniku - 3 Strategie Model řízení podniku Programy Cíle Vize Poslání úrovně řízení KAM ? strategické JAK ? řízení procesů taktické technologie S ČÍM ? operativní pracovníci řízení zdrojů informace vstupy výstupy Obchodní a podpůrné procesy

Strategie podniku - 4 Globální strategie (strategický plán) scénář pro naplnění určité vize - horizont 3-5 let, 2-3 roky obsahuje hlavní zaměření podniku (smysl jeho existence) vize budoucího stavu v pojmech podnikové cíle a jejich priority (včetně metrik) strategické aktivity k dosažení cílů zdroje, které je nutné mít k dispozici zodpovědné osoby firemní kulturu, která bude podporovat dosažení cílů rizika implementace strategie dává smysl a cíl všem podnikovým aktivitám musí být „živá“, realistická a v podniku známá

Strategie podniku - 5 Globální strategie je základem pro dílčí strategie (politiky) obchodní (portfolio produktů, trendy, vliv konkurence) finanční (ROI, rozpočet, hodnocení investičních akcí) organizační (struktura, fungování organizace) personální (firemní kultura, pracovní vztahy, pravidla výběru pracovníků) informační bezpečnostní (standardy, fyzická bezpečnost, zabezpečení IS)

Strategie podniku - 6 Změny a vyhodnocení podnikové strategie Impulsy pro změnu podnikové strategie, např. dostavil se výrazný neúspěch dostavil se výrazný úspěch konkurence dosáhly se stanovené cíle nutno stanovit včas nové cíle podnik expanduje (obrat, počet zaměstnanců) nový způsob řízení zásadní změny ekonomického a legislativního prostředí Vyhodnocení strategie posouzení stupně dosažení podnikových cílů (včetně jejich metrik) analýza příčin neúspěchů (cíle, systém řízení, pracovníci, projekty..) zpochybňování základních předpokladů -> návrh změn pro další období (cíle, rozvojové programy,dílčí strategie (politiky) Proč zákazníci konkurence nejsou našimi zákazníky ?

Vazba strategie a procesy Aktivity konkurence Technologie Odhad schopností Ekonomické a legislativní prostředí Potřeby zákazníků Strategie Obchodní procesy určuje podporují Role, pracovníky, organizační strukturu Hodnoty, názory a přístup Infrastruktura utváří (vyvolává) Systém řízení a hodnoceni (motivace) vyžaduje potenciál organizace

Orgány státního dohledu Podnik a IS - 1 Orgány státního dohledu Zákazníci Akcionáři Úřady státní správy Dodavatelé Přepravci Finanční úřad Banky Statistický úřad Pojišťovny Celnice Média Svazy a sdružení Obchodní komora Komunikační procesy

Prakticky všechny procesy vyžadují pro svoji činnost použití IS Podnik a IS - 2 Prakticky všechny procesy vyžadují pro svoji činnost použití IS Obchodní procesy slouží pro nabídku a prodej produktů a služeb Využití IT je zde největší, s výrazným nárůstem funkcionality, výkonů a kvality Interní (podpůrné) procesy jsou nezbytné pro podporu obchodních procesů a pro chod podniku jako celku. Do této kategorie procesů patří např. účetní a finanční procesy, externí komunikace, rozvoj lidských zdrojů, autodoprava aj. Inovační procesy procesy vývoje produktů / služeb a rozvoje podniku. Provádí se zde i sběr, vývoj a distribuce informací, znalostí a zkušeností Řídící procesy procesy pro vyhodnocování, řízení a plánování např. Management Information System , Decision Support System apod. Poznámky Copyright © 2003 HP corporate presentation. All rights reserved. 17

Podnik a IS - 3 Informační systémy silný integrující prostředek podniku zajišťují optimalizovaný tok informací (správných, na správné místo a včas) nezbytných pro fungování podnikových procesů podporují koncepci přístupu Podnik (podnikové procesy) a jeho IS tvoří jeden celek Dělat věci správně Dělat správné věci Stupeň využívání IS závisí na znalostech a zkušenostech všech pracovníků podniku Budování a rozvoj IS je proces, probíhající současně s postupně se měnícím podnikem

Základem pro tvorbu IS podniku a jeho rozvoj je informační strategie Podnik a IS - 4 Informační systém je však pouhým nástrojem pro sběr a správu dat, realizaci informačních toků IS s výkonnými informační toky podporujícími neefektivní podnikové procesy procesy nepodporujících podnikové cíle je ztracená investice Základem pro tvorbu IS podniku a jeho rozvoj je informační strategie

Podnik a IS - 5 Připomenutí IS může / musí nemůže Investice do IT usnadnit průběh a řízení podnikových procesů nemůže podnik řídit, generovat zisk … Investice do IT 20 % ročně z celkového objemu investic (západní Evropa)

Strategie IS/IT - 1 Obchodní strategie IS strategie opakující se proces Obchodní strategie umožňuje diktuje IS strategie ovlivňují (řídí) Funkční cíle

Strategie IS/IT - 2 Strategie IS Cílový stav IS Podniková strategie Kam chceme ? Podniková strategie Strategie IS Specifikace projektů - podnikové cíle - hlavní aktivity - zdroje… IS podpora procesů ? Jak se tam dostaneme ? Současný stav IS Kde jsme ?

Projekty zasazovat do kontextu strategických podnikových cílů Strategie a projekty Projekty jsou nástrojem realizace změny od současného k požadovanému stavu Projekty zahrnují aktivity, vedoucí ke strukturálním změnám procesů zvýšení výkonnosti zavedení nových procesů vytvoření nových produktů/služeb včetně relevantních procesů Projekty zasazovat do kontextu strategických podnikových cílů