ZÁKLADY OŠETŘOVÁNÍ Potřeby člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Maminka maminek kontaktní sestra
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
PSYCHICKÉ JEVY.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Motivace.
Potřeby.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
Emoce (city).
Personální management
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Motivační témata a životní příběhy
Syndrom špatného zacházení
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Jana Heřmanová Ústav ošetřovatelství
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Model transkulturní péče
Specifické metody SP LS 2014
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
Kupní chování a EU.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Definice, základní pojmy
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Filozofie ošetřovatelství
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
psychologie osobnosti - motivace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
teorie oboru ošetřovatelství
MOTIVACE.
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Kejřová Psychologie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

ZÁKLADY OŠETŘOVÁNÍ Potřeby člověka

Potřeby člověka Pacient přichází do zdravotnického zařízení z důvodu diagnostiky nebo léčby onemocnění. Dostává léky, injekce, dietu… Společným zájmem nemocného i zdravotníků je návrat ke zdraví. Pro uzdravení nemocného je nezbytné, aby vedle medikamentů, léčebných zákroků měl dostatek spánku, přiměřenou výživu, dobré podmínky pro hygienu a vyprazdňování. Uzdravovací procesy podpoří dobrá psychická pohoda nemocného. Vedle biologických potřeb by měl nemocný mít uspokojeny i potřeby jistoty a bezpečí, sociálního kontaktu, úcty…potřeby estetické, poznávací atd. (Trachtová, 2006)

POTŘEBY ČLOVĚKA Uspokojování potřeb se realizuje prostřednictvím ošetřovatelského procesu Teorie holismu : Všechny živé organismy jsou jednotné celky v interakci; každá porucha jedné z jejich částí je poruchou celého organismu Potřeba = základní motiv

Co je lidská potřeba ? Projev nedostatku, chybění něčeho, jenž ovlivňuje veškerou psychickou činnost člověka Lidské potřeby se mění (z hlediska kvantity i kvality), vyvíjejí, kultivují (na rozdíl od pudů a instinktů) Všichni lidé mají společné potřeby, jsou ale uspokojovány různými způsoby života (ani dva nejsou podobné !)

Uspokojování potřeb Způsob žádoucí – neškodí nám ani jiným, jsou ve shodě s hodnotami individua a v mezích zákona Způsob nežádoucí – škodí dané osobě či jiným, nejsou ve shodě s hodnotami nebo přesahují meze zákona

Klasifikace potřeb 1. biogenní, fyziologické 2. psychogenní, sociogenní, psychologické Různí psychologové – různé indexy potřeb : A. Murray – teorie motivace;( potřeby viscerogenní a psychogenní) A.H.Maslow – lidé jsou motivováni hierarchickým systémem základních potřeb

Maslowova hierarchie potřeb Jedinec je integrovaný celek, tzn. každá potřeba je výrazem celého jedince „…lidská bytost stále něco vyžaduje…“ Potřeby jsou v hierarchickém systému podle své naléhavosti Neuspokojené „nižší“ potřeby převládnou před neuspokojenými vyššími potřebami Život jedince = „vzestup“ různými vrstvami „pyramidy potřeb“

Pyramida potřeb

Fyziologické potřeby Vyjadřují potřeby organismu při porušení homeostázy, slouží k přežití Uspokojení ještě dříve než jsou potřeby aktuální Pokud jsou aktuální, stávají se dominantní a ovlivní celkové jednání člověka Potřeba pohybu, čistoty, výživy, vyprazdňování, spánku, kyslíku, sexuální potřeba

Potřeba jistoty a bezpečí Potřeba vyvarovat se ohrožení a nebezpečí Vyjadřuje touhu po důvěře Objevuje se v situaci ztráty pocitu životní jistoty Vyvarovat se nebezpečí, ohrožení, touha po důvěře, stabilitě, spolehlivosti

Potřeba lásky a sounáležitosti Vystupuje v situacích osamocení a opuštění potřeba milovat a být milován, potřeba náklonnosti, sounáležitosti, integrace

Potřeba uznání, ocenění, sebeúcty - vyjadřuje přání výkonu, kompetence, důvěry v okolním světě, nezávislosti na mínění druhých Touha po respektu druhých lidí, prestiže uvnitř sociální skupiny potřeba sebeúcty, sebekoncepce, potřeba uznání souhlasu, autonomie

Potřeba seberealizace, sebeaktualizace Jako tendence realizovat své schopnosti potřeba realizovat vlastní potenciál

+ tzv.metapotřeby Ve srovnání se základními potřebami jsou méně naléhavé, ale jejich vystoupení a uspokojení „posiluje vývoj k pravé lidskosti, k vyššímu štěstí a radosti“. Hledání smyslu života k duchovní sféře, k víře.. potřeba poznání, porozumění, jednoty, rovnováhy, harmonie, individuality, hravosti, smysluplnosti, autonomie…

Nemocný člověk a jeho potřeby

Potřeby nemocného Modifikující faktory : Nemoc Osobnost člověka Mezilidské vztahy Vývojové stadium člověka Okolnosti vzniku nemoci

Nemoc Brání v uspokojování potřeb Modifikuje způsob vyjádření potřeb a možnost jejich uspokojování Nemocní zaměřují veškerou svoji pozornost na fyziologické potřeby („na přežití“, přechodně se zabývají potřebami vyšší úrovně Appendix x amputace

Individualita člověka Osobnostní vlastnosti modifikují potřeby, jejich vyjádření, způsob uspokojování, psychickou odezvu Určující je typologie člověka (extrovert, introvert), emocionální labilita nebo stabilita, odolnost proti zátěži

Mezilidské vztahy Zejména vztahy k příbuzným a blízkým Sestry vstupují do těchto vztahů, pomáhají uvědomění si potřeby vztahu…

Vývojové stadium člověka Modifikuje signalizaci a způsob uspokojování potřeb nedostatek výrazových prostředků u kojenců a starých lidí

Okolnosti, za kterých nemoc vzniká Jiné vyjádření a uspokojení potřeb v domácím prostředí a jiné v nemocničním Specifické situace (matka malého dítěte, onemocnění v cizině apod.)

Proč je potřeba pochopit…? Poznání a pochopení sama sebe Pochopením potřeb druhých lépe posuzujeme a hodnotíme jejich chování, porozumíme příčinám chování Je to teoretický podklad pro OSE proces (hodnocení potřeb) teoretické znalosti potřeb a ovlivňujících faktorů umožňují přiměřenou intervenci Při edukaci nemocného, při podpoře v jeho seberealizaci