Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole Autoři: Adéla Krejčová, Dana Langová, Veronika Šťastná, Eliška Vávrová Třída: 2.A/4 Datum: 19. 3. 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
úmluva o právech dítěte
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
Základní lidská práva.
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Martina Burachovičová
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Struktura strany + stanovy Jiří Lameš Předseda klubu Praha 21.
2 S POVINNÝM OČKOVÁNÍM A S JEHO ODBORNOU OBHAJOBOU NENÍ NĚCO ZÁSADNÍHO V POŘÁDKU Cíl.
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
Lidská práva.
Ochrana práv ve veřejné správě
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Organizace spojených národů
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
EVROPSKá UNIE.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole
Judikatura ESLP II Ochrana lidských práv v Evropě 14. dubna 2005.
Judikatura ESLP III Ochrana lidských práv v Evropě 19. dubna 2005.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk. SVOBODA možnost a schopnost volit, rozhodovat a jednat „podle své vůle“ a nést za to přiměřenou odpovědnost absence.
Občanská práva a povinnosti
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
práva a povinnosti občana ČR
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Název vzdělávacího materiálu
Občanská práva a povinnosti
Práva a svobody a veřejná moc
Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření :
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Právo a spravedlnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
GDPR a budoucí redakční praxe
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Transkript prezentace:

Projekt Měříme teplotu lidských práv na naší škole Autoři: Adéla Krejčová, Dana Langová, Veronika Šťastná, Eliška Vávrová Třída: 2.A/4 Datum: Upraveno z: D. Shiman & K. Rudelius-Palmer, Economic and Social Justice: A Human Rights Perspective (Minneapolis: Human Rights Resource Center, University of Minnesota, 1999) Na internetu:

Zjednodušená verze vybraných článků Evropské úmluvy o lidských právech a jejích protokolů (1. Evropská úmluva o lidských právech) ► Článek 1 – Povinnost respektovat lidská práva Státy musí zajistit, aby každý měl práva uvedená v této úmluvě. ► Článek 2 – Právo na život Máte právo na život. ► Článek 3 – Zákaz mučení Nikdo nemá právo ubližovat vám nebo vás mučit. Vaše lidská důstojnost musí být respektována i při uvěznění. ► Článek 4 – Zákaz otroctví a nucené práce Je zakázáno jednat s vámi jako s otrokem nebo na vás uvalit nucenou práci. ► Článek 5 – Právo na svobodu a bezpečnost Máte právo na svobodu. Pokud jste uvězněn, máte právo vědět proč. Pokud jste uvězněn, máte právo zakrátko předstoupit před soud, nebo být propuštěn až do zahájení soudu. ► Článek 6 – Právo na spravedlivý soud Máte právo na spravedlivý soud před nezaujatým a nezávislým soudcem. Jestliže jste obviněn ze spáchání trestného činu, jste nevinen až do prokázání viny. Máte právo na právníka, kterého má platit stát, jestliže jste chudý. ► Článek 7 – Žádný trest bez zákona Nemůžete být považován za vinného trestným činem, jestliže jste neporušil žádný zákon v okamžiku, kdy jste čin provedl. ► Článek 8 – Právo na respektování soukromého a rodinného života Máte právo na respektování vašeho soukromého a rodinného života, vašeho domova a korespondence. ► Článek 9 – Svoboda myšlení, svědomí a náboženství Máte právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství. Máte právo vykonávat své náboženství doma i na veřejnosti a změnit náboženství, pokud si to přejete. ► Článek 10 – Svoboda slova Máte právo odpovědně říkat a psát to, co si myslíte, dávat informace jiným osobám a přijímat je od nich. To zahrnuje i svobodu tisku.

► Článek 11 – Svoboda shromažďování a sdružování Máte právo účastnit se pokojných shromáždění a vytvářet sdružení nebo do nich vstupovat – včetně odborů. ► Článek 12 – Právo uzavřít manželství Máte právo uzavřít manželství a mít rodinu. ► Článek 13 – Právo na účinnou nápravu Jestliže jsou porušena vaše práva, můžete si na to oficiálně stěžovat u soudů nebo jiných veřejných orgánů. ► Článek 14 – Zákaz diskriminace Máte zmíněná práva bez ohledu na barvu vaší pokožky, pohlaví, jazyk, politické nebo náboženské přesvědčení, či původ. ► Článek 15- Omezení po dobu nouzového stavu V době války nebo jiného veřejného nouzového stavu může vláda dělat věci, které směřují proti vašim právům, ale jen pokud je to zcela nevyhnutelné. Ani tehdy vás však vláda nesmí např. mučit nebo svévolně zabít. ► Článek 16 – Omezení politické činnosti cizích osob Vláda může omezit politickou činnost cizích osob i v tom případě, že to bude v rozporu s články 10, 11 nebo 14. ► Článek 17 – Zákaz zneužívání práv Žádné ustanovení této úmluvy nesmí být použito k poškozování práv a svobod uvedených v úmluvě. ► Článek 18 – Hranice používání omezení práv Většina práv uvedených v této úmluvě může být omezena všeobecným zákonem, který platí pro každého. Taková omezení jsou však povolena jen pokud jsou naprosto nutná. ► Články 19 – 51 Tyto články vysvětlují, jak pracuje soud pro lidská práva. ► Článek 34 – Individuální podání Pokud byla vaše práva obsažená v této úmluvě porušena v některém z členských států, musíte se nejdřív obrátit na všechny kompetentní národní orgány. Pokud to nedopadne tak, jak si přejete, můžete se pak obrátit přímo na Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. ► Článek 52 – Dotazy generálního tajemníka Pokud o to generální tajemník Rady Evropy požádá, vláda musí vysvětlit, jak její národní zákony chrání práva uvedená v této úmluvě.

► Článek 1 Protokolu č. 1 – Ochrana vlastnictví Máte právo na vlastnictví a užívání vašeho majetku. ► Článek 2 Protokolu č. 1 – Právo na vzdělání Máte právo chodit do školy. ► Článek 3 Protokolu č. 1 – Právo na svobodné volby Máte právo zvolit si vládu vaší země tajným hlasováním. ► Článek 2 Protokolu č. 4 – Svoboda pohybu Pokud pobýváte zákonně v nějaké zemi, máte právo bydlet v ní kde chcete. ► Článek 1 Protokolu č. 6 – Zrušení trestu smrti Stát vás nesmí odsoudit k smrti nebo popravit. ► Článek 2 Protokolu č. 7 – Právo na odvolání v trestních věcech Pokud jste byl odsouzen za spáchání trestného činu, máte právo odvolat se k vyššímu soudu. ► Článek 3 Protokolu č. 7 – Odškodnění za nespravedlivé odsouzení Pokud jste byl odsouzen za spáchání trestného činu a ukáže se, že jste byl nevinný, máte právo na odškodnění. ► Článek 1 Protokolu č. 12 – Obecný zákaz diskriminace Nesmíte být diskriminován veřejným orgánem z důvodu barvy vaší pokožky, pohlaví, jazyka, politického nebo náboženského přesvědčení, či původu.

Dotazník ► Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy ► Otázky: 1.Naše škola je místem, kde jsou studenti v klidu a bezpečí (články 2 a 3). 2.Lidé v naší škole nejsou diskriminováni za to, jaký si zvolili životní styl, např. pro způsob oblékání, lidi, se kterými se stýkají, nebo aktivity mimo školu (článek 14; Protokol č. 12). 3.Naše škola zajišťuje všem jednotlivcům stejný přístup, prostředky a činnosti (článek 14; Protokol č. 12). 4.Lidé z naší školy se postaví proti diskriminačnímu nebo ponižujícímu jednání, materiálům nebo poznámkám na půdě školy (články 2, 9, 14; Protokol č. 12). 5.Pokud dojde ke konfliktům, snažíme se je vyřešit nenásilnými způsoby a spoluprací (články 2, 3). 6.V disciplinárních záležitostech (včetně suspendování a vyloučení) mají všechny osoby při určování viny a trestu zaručeno spravedlivé a nestranné jednání (článek 6). 7.Osoba obviněná z nesprávného jednání je považována za nevinnou, dokud jí není prokázána vina (článek 6). 8.Ve škole je respektován můj osobní prostor a vlastnictví (článek 8; článek 1, Protokol č. 1). 9.Lidé v naší škole kladně přijímají studenty, učitele, administrativní pracovníky a jiné zaměstnance, kteří pocházejí z odlišných poměrů a patří k odlišným kulturám (články 1, 9, 10, 14; Protokol č. 12). 10.Lidé v naší škole mají možnost podílet se (individuálně i prostřednictvím různých sdružení) na demokratických rozhodovacích procesech, týkajících se činnosti školy a jejich pravidel (článek 11; článek 3, Protokolu č. 1). 11.Lidé v naší škole mají dostatek času na odpočinek v průběhu vyučování a přiměřenou pracovní dobu za slušných pracovních podmínek (článek 4). 12.Přijímám spoluodpovědnost za to, že v naší škole nikdo nebude nikoho diskriminovat a že se lidé budou chovat způsobem, který bude přispívat k bezpečnosti a blahu všech příslušníků školy (články 1 a 29).

Tabulka s výsledky otázkane/nikdyzřídkačastoano/vždycelkem 11 (2)4 (6)31 (24)14 (10)50 (42) 20 (7)18 (10)11 (14)21 (11)50 (42) 30 (5)4 (12)25 (15)21 (10)50 (42) 42 (3)24 (22)16 (13)8 (4)50 (42) 50 (2)6 (6)26 (16)18 (18)50 (42) 61 (2)13 (11)20 (18)16 (11)50 (42) 74 (7)18 (17)17 (12)11 (6)50 (42) 81 (3)4 (9)26 (20)19 (10)50 (42) 91 (2)5 (8)26 (23)18 (9)50 (42) 100 (5)5 (10)27 (16)18 (11)50 (42) 1115 (10)15 (13)16 (17)4 (2)50 (42) 122 (4)4 (6)19 (20)25 (12)50 (42) Grafy výsledků na dalších stránkách... Poznámka : hodnoty v závorkách jsou výsledky dotazníku z loňského roku

Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Velmi uspokojivý, příjemný a čekaný výsledek, nic nepřekvapujícího… ► 2007 – Letošní výsledek je velmi podobný loňskému a jeho hodnoty se daly očekávat… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy Graf 1

Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – To, že jsou lidé na GVH diskriminování za své oblečení či názory jsme vskutku nečekali, nutí k zamyšlení… ► 2007 – I tentokrát se našlo dost lidí, kteří pochybují o rovnoprávnosti lidí na naší škole. Graf 2 Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 3 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Opět poněkud nelibý výsledek, i my jsme téhož názoru, že každý student nemá stejné podmínky. Většina profesorů při hodnocení studenta spíše hodnotí tvář a ne znalosti. Již mnohokrát jsme se na GVH setkali s tím, že byl protěžován potomek někoho z profesorů GVH a nebo učitelů z jiných lounských škol… ► 2007 – My si myslíme, že ve většině případů se skutečně škola snaží zaručit všem stejné podmínky. Jen nepatrné množství lidí je přesvědčeno o opaku. Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 4 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Tento výsledek jsme bohužel očekávali, je to smutné potvrzení… ► 2007 – V tomto případě musíme bohužel zcela souhlasit, toto tvrzení dokládá i několik našich osobních zkušeností… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 5 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Konečně opět hřejivý výsledek, kéž by to tak pokračovalo… ► 2007 – Letošní výsledek je ještě přesvědčivější než loňský a jsme tomu velmi rádi… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 6 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Poměrně slušné, škoda jen, že sloupec „zřídka“ není ještě o trochu menší… ► 2007 – Bohužel, i letos se našlo poměrně dost lidí, kteří s tímto tvrzením nesouhlasí… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 7 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Sami jsme se s podobným jednáním na GVH setkali, pro nás žádné překvapení. Již několikrát se nám stalo, že jsme se připletli k situaci (šli jsme kolem), kde se stalo nějaké porušení pravidel. Naneštěstí jsme tam akorát byli odchyceni členem pedagogického sboru. Ihned jsme byli označeni za pachatele, bez možnosti spravedlivého soudu… ► 2007 – Z tohoto grafu je vidět, že nemůžeme jednoznačně říct, jestli studenti souhlasí s tímto tvrzením. My osobně jsme se s touto situací ještě nesetkaly… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 8 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Souhlasíme, opět záležitost, kterou se GVH může chlubit… ► 2007 – V našem dotazníku převládá kladný výsledek a i my s ním ve většině případů souhlasíme… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 9 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Ano můžeme jen potvrdit, v tomto směru jsme velmi moderní. Na první pohled je vidět, že náš ústav navštěvuje hned několik studentů z jiných etnických skupin a doposud nebyly v souvislosti s nimi žádné problémy… ► 2007 – S tím můžeme jen souhlasit, dokonce se občas zdá, že na studenty z jiných etnických skupin se kolikrát bere větší ohled než na ostatní. Ve vrstvách zaměstnanců nevíme o žádném případu utiskování… Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 10 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Poměrně dobrý výsledek s malou kaňkou, ale jinak vcelku slušné… ► 2007 – Každá třída může vyslovit svůj názor prostřednictvím studentské rady a svých třídních zástupců. Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 11 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – My se osobně necítíme být nějak extrémně školou vyčerpáni, je nutné asi brát tento výsledek s nadsázkou… ► 2007 – Ano, lidé vtipně trvají na tom, že škola je pro ně nesmírnou zátěží… Avšak – nepřehánějme! Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Graf 12 Stručné subjektivní shrnutí výsledku: ► 2006 – Potěšující zjištění, že by studenti bránili všechny zmíněné body… ► 2007 – Valná většina lidí tvrdí, že bude bránit základní lidská práva na naší škole, což je velmi chvályhodné. Ale co realita??? Stupnice známek: 1 – ne/nikdy, 2 – zřídka, 3 – často, 4 – ano/vždy

Závěr ► V původním záměru celého projektu bylo zapojit do výsledku projektu jak studenty, tak i profesory a administrativní pracovníky školy. Bohužel se nám nepodařilo sjednotit dost dotazníků od profesorů respektive administrativních pracovníků, aby měření mělo vůbec smysl. ► Proto jsme se rozhodli zařadit do výsledků jen dotazníky od studentů. Bylo dotázáno celkem 52 studentů z různých tříd bez rozdílu věku, ovšem jen 42 z nich bylo platných, neboť u některých dotazníků bylo označeno u jedné otázky buď několik odpovědí, nebo naopak žádná. ► 2007 – V tomto roce jsme mezi studenty (15-19 let), profesory a ostatní pracovníky školy rozdaly 50 dotazníků a všech 50 se nám vrátilo v pořádku vyplněných. Všichni dotazovaní byli velmi ochotní s námi spolupracovat, za což jim patří velký dík. ► Letošní výsledky jsou v porovnání s loňskými velmi podobné. Vzhledem k tomu, že jsme obdrželi více odpovědí než loni, troufáme si říct, že jsou dokonce objektivnější. Z dotazníků jsme se dozvěděly spoustu zajímavých informací, z nichž některé, předložené na příslušných místech, by mohly přispět ke zlepšení přístupu ke studentům a zaměstnancům školy, a to bez rozdílu národnosti, náboženství, zájmů atd…