1 Evaluace průřezových témat Daniel Svoboda 28. 5. 2013 Evaluace průřezových témat Daniel Svoboda 28. 5. 2013 KONFERENCE 2013 ODPOVĚDNOST ZA VÝSLEDKY A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
„Slaďování rodinného a pracovního života v ICT průmyslu“ - představení projektu Barbora Slavíčková.
11 Hodnocení nerovností Daniel Svoboda Občanské sdružení Development Worldwide Czech Republic.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Evropský sociální fond
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Seminář pro žadatele – dodatečná výzva Akce 3 CIP EQUAL Seminář pro žadatele o finanční podporu z CIP EQUAL Dodatečná výzva pro Akci 3 CIP.
Strategie vývoje České ženské lobby (ČŽL) Selma Muhič Dizdarevič Katedra studií občanské společnosti Fakulta humanitních studií UK pro Fórum 50%
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Potřeby lidí bez domova v procesu participace Eliška.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Základní principy a Akce Iniciativy Společenství EQUAL Denisa Faltová a Alexandra Dubová Národní kancelář EQUAL.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Zkušenosti ze spolupráce státního a neziskového sektoru při realizaci projektů financovaných z ESF Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. Ministerstvo práce a sociálních.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
Komunitní a otevřená škola
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Partnerství neziskového a soukromého sektoru v oblasti zahraniční rozvojové spolupráce Daniel Svoboda člen SR FoRS Development Worldwide, spolek
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní plán inkluze + OP VVV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Subjekty a objekty veřejných politik
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Globální rozvojové vzdělávání: PROČ? JAK? S KÝM?
Transkript prezentace:

1 Evaluace průřezových témat Daniel Svoboda Evaluace průřezových témat Daniel Svoboda KONFERENCE 2013 ODPOVĚDNOST ZA VÝSLEDKY A VÝZVY PRO OBDOBÍ 2014+

2 Úvod Busanské partnerství pro efektivní rozvojovou spolupráci potvrdilo, že odstraňování chudoby a nerovností je hlavní současnou výzvou a že všichni rozvojoví aktéři musí sdílet společné principy související s mezinárodními závazky o dodržování lidských práv, rovnosti mezi muži a ženami, ochraně životního prostředí či podpoře postižených. Tyto závazky jsou klíčové pro udržitelný rozvoj.

3 Úvod Hodnocení rozvojových cílů a dopadů musí ověřovat udržitelné přínosy pro cílové skupiny, bez ohledu na to, zda se jedná o místní nebo mezinárodní rozvoj. Udržitelný úspěch všech rozvojových intervencí závisí na čtyřech hlavních pilířích: 1.Uznání lidských práv a potřeb v rozvojových politikách 2.Efektivní prosazování těchto politik 3.Podpora příznivého prostředí pro přímé zapojení všech rozvojových aktérů 4.Posilování demokratického vlastnictví rozvojových politik a intervencí

4 Úvod Bez ohledu na sektorové zaměření rozvojových intervencí existuje řada průřezových aspektů, které ovlivňují jejich úspěšnost (udržitelnost). Mezi tyto aspekty patří zejména: 1.Dodržování lidských práv (human right-based approaches) a dobrá správa věcí veřejných (good governance) 2.Demokratické vlastnictví rozvojových intervencí (ownership) 3.Rovnost mezi muži a ženami, mezi lidmi obecně (equality) 4.Environmentální udržitelnost (environmental sustainability) 5.Budování kapacit – vzdělávání a posilování rolí (capacity building, empowerment)

5 Úvod Hodnocení průřezových aspektů/témat je často formální a pokrývá obvykle pouze úroveň vstupů a aktivit: 1.Dodržování lidských práv je ztotožňováno s podpisem mezinárodních deklarací (a nedodržovanými závazky) 2.Ownership je nahrazován seznamováním cílových skupin s intervencemi (nebo souladem s vládními strategiemi) 3.Rovnost mezi muži a ženami se měří účastí na aktivitách 4.Environmentální udržitelnost je monitorována emisemi CO 2 5.Vzdělávání je hodnoceno podle účasti na školeních…

6 Úvod První zákon ekologie: Všechno souvisí se vším První zákon úspěšného rozvoje: Rozvojové intervence mohou být hodnoceny jako úspěšné pouze tehdy, pokud přispívají k pozitivním změnám v životě lidí…

7 Průřezové úrovně průřezových témat Při evaluacích je nutné sledovat všechny čtyři pilíře: Rozpoznání a uznání problémů a závazků Prosazování plnění závazků (souvisejících s potřebami a zaměřených na skutečnou změnu a na cílové skupiny) Podpora zapojení cílových skupin (dostatečný záběr intervence, podpora kapacit, sledování dopadů) Posilování sebedůvěry a skutečného vlastnictví (přímé zapojení cílových skupin ve všech fázích intervence, včetně evaluace)

8 1. Lidská práva a dobrá správa věcí veřejných Existují závazky? Proč ano, proč ne? Čeho se týkají? Existuje systém řešení stížností a doporučení? Jsou závazky naplňovány? Proč ano, proč ne? Existují nespravedlivé podmínky limitující přístup některých skupin? Přispívají dané závazky k odstranění problémů? Jaké je zapojení cílových skupin? Změnila se situace na základě intervence? Jaké jsou skutečné dopady? Kdo rozhoduje o prioritách? Přetrvává diskriminace? Jsou cílové skupiny připraveny naplňovat svá práva?

9 1. Lidská práva a dobrá správa věcí veřejných – doporučení pro evaluace Je třeba sledovat míru chápání relevantních práv, ať už jde o základní lidská práva (ekonomická, sociální, politická…) nebo práva skupinová (např. svobodu shromažďování, svobodu vyjadřování) a také zájem cílových skupin o jejich prosazování. Dále je třeba se zaměřit na projevy potlačování těchto práv a na příčiny těchto projevů. U správy věcí veřejných je třeba hodnotit míru zapojení veřejnosti a odpovědnost ze strany institucí.

10 2. Ownership Jsou obyvatelé zapojeni do přípravy vládních strategií nebo rozvojových intervencí? A jak? Jsou strategie naplňovány? Odpovídají prioritním problémům cílových skupin? Zahrnují dané strategie také osvětové a vzdělávací programy? Jak je podporováno zapojení cílových skupin? Podílí se cílové skupiny na hodnocení dopadů? Jaký mají cílové skupiny vliv na rozhodování o prioritách? Realizují nějaké vlastní související iniciativy?

11 2. Ownership – doporučení pro evaluace Cílové skupiny musí být aktivně zapojeny do evaluací, je nutné využívat participativní metody. Dotazníky neznamenají participaci, ptejte se lidí na jejich vlastní otázky!

12 3. Gender Jsou principy rovnosti zahrnuty ve vládních dokumentech? Jak jsou prosazovány principy genderové rovnosti v praxi? Jaké jsou hlavní problémy a jejich příčiny? Hlavní překážky? Existují programy pro podporu vyloučených skupin? Jak je podporováno zapojení žen a mužů (dívek a chlapců)? Změnilo se chování společnosti na základě realizované intervence? Kdo stanovuje indikátory? Jsou cílové skupiny připraveny reagovat na případy diskriminace? Jsou schopny formulovat své priority?

13 3. Gender – stávající indikátory Miléniový rozvojový cíl č. 3 “Podpora rovnosti mezi ženami a muži a posilování žen” má 3 indikátory: 3.1Poměr dívek a chlapců na jednotlivých vzdělávacích úrovních 3.2Podíl zaměstnaných žen v nezemědělském sektoru 3.3Podíl žen v národních parlamentech

14 3. Gender – stávající indikátory Ale: měření školní docházky neidentifikuje příčiny, proč některé děti nenavštěvují školu, ani kvalitu vzdělávání, ani možnost uplatnění vzdělávání v reálném životě. Tento indikátor nemá ani žádné ambice odstraňovat bariéry… Měření zaměstnanosti nepopisuje motivace (zaměstnavatelů a zaměstnanců/žen) ani pozitivní či negativní dopady (na zdraví, rodinný život, využití času). Nezaměřuje se ani na pracovní příležitosti… Podíl míst v národním parlamentu neměří ani motivaci žen ani kvalitu demokracie (kvalitu a roli parlamentu).

15 3. Gender – stávající indikátory Gender Inequality Index kombinuje indikátory pro ženy a muže v aspektech zdraví, posilování rolí a pracovního trhu.

16 3. Gender – stávající indikátory Ale: pro dva ženské indikátory pro zdraví (mateřská úmrtnost a těhotnost dospívajících) neexistuje srovnatelný indikátor pro muže. Pokud nejsou srovnatelná vstupní data, nelze z nich vytvořit objektivní srovnávací indikátor! Indikátorem pro posilování rolí je počet míst v parlamentu. Tento indikátor nezahrnuje informaci o tom, jaké procento mužů a žen chce opravdu tuto práci. Stejně bychom mohli monitorovat zastoupení mužů a žen v jiných sektorech a vždy bychom dostali úplně jiný výsledek – podle toho, jaký výsledek bychom chtěli.

17 3. Gender – stávající indikátory Komplexnost problematiky gender zahrnuje řadu propojených aspektů a týká se mnoha aktérů: Mateřská úmrtnost určitě potřebuje efektivní intervence, ať už jde o zdravotní služby nebo osvětu. Tyto intervence musí primárně mířit na ženy, ale musí také pracovat s rodinami, komunitami a vládami. Problematika těhotnosti nezletilých potřebuje mnoho osvěty mezi dívkami i chlapci, ale také politickou práci – zejména v zemích, kde má otázka lidské důstojnosti nízkou politickou podporu.

18 3. Gender – doporučení pro evaluace Intervence v oblasti gender musí být zaměřeny na odstraňování vnějších a vnitřních překážek. Nejdůležitější indikátor by měl reflektovat vzájemný respekt mezi muži a ženami, chlapci a dívkami. Náhradní (proxy) indikátory těžkou mohou rozeznat lidské pocity nebo motivace… Důležité je hodnotit spokojenost lidí s jejich rolemi, rozeznat, co opravdu chtějí nebo nechtějí, a zda znají a chápou vlastní šance a vlastní odpovědnost. Vzdělání, sebedůvěra a schopnost učení se z vlastních chyb a zkušeností jsou pak klíčovými předpoklady.

19 4. Životní prostředí – nejde jen o emise a odpady Je intervence v souladu s ekologickou legislativou? Jaká je kvalita této legislativy? Je shodně uplatňována pro všechny subjekty? Odhaluje intervence nějaké její nedostatky? Má intervence nějaké přímé nebo nepřímé dopady na kvalitu životního prostředí (či lidské zdraví)? Jaké je povědomí o souladu environmentálního, sociálního a ekonomického pilíře udržitelného rozvoje? Zvažuje intervence alternativy z hlediska životního prostředí? Mají cílové skupiny zájem o kvalitu prostředí, ve kterém žijí a pracují? Jsou si vědomy všech souvislostí?

20 4. Životní prostředí – doporučení pro evaluace Je potřeba se zaměřovat na souvislosti mezi environmentálním, sociálním a ekonomickým pilířem udržitelného rozvoje a také na vztahy mezi kvalitou životního prostředí a lidským zdravím. Životní prostředí je nutné chápat v širším slova smyslu jako prostředí pro život – každá intervence se v nějakém prostředí odehrává a zapojení aktéři by o jeho kvalitu měli mít zájem a nést za něj jistou odpovědnost.

21 5. Vzdělávání Zahrnuje intervence prvky vzdělávání a posilování kapacit? Jaká je kvalita poskytovaného vzdělávání? Pro koho je toto vzdělávání dostupné? V čem spočívají hlavní překážky? Zaměřuje se intervence na odstraňování překážek (sociálních, ekonomických, bezpečnostních, kulturních…) pro vzdělávání? Pomáhá vzdělání k lepšímu uplatnění? Mají cílové skupiny motivaci rozšiřovat své vzdělání? Je umožněno další vzdělávání po ukončení intervence? Jsou již k dispozici dostatečné kapacity pro další rozvoj?

22 5. Vzdělávání – současné indikátory Inequality-adjusted Human Development Index pracuje se třemi relevantními dimensemi: i) dlouhý a zdravý život, ii) znalosti, a iii) slušný standard života.

23 5. Vzdělávání – současné indikátory Ale: více let ve škole neznamená lepší vzdělání a lepší vzdělání automaticky neznamená šťastnější život. Intervence nesmí skončit na úrovni základního vzdělání; musí se zaměřit také na bezpečnost, výdělečné aktivity rodin a na možnost využití vzdělání – příležitost a schopnost pokračovat ve vzdělávaní nebo šanci pro a odpovědnost za výběr odpovídající a slušné práce. Problematika se netýká jen dětí, učitelů, komunit či místních vlád, ale také soukromého sektoru.

24 5. Vzdělávání – doporučení pro evaluace Vzdělání je pouze příležitostí resp. nástrojem pro možnost lepšího životního uplatnění, nikoliv konečným cílem. Evaluace by proto měly hodnotit cíle a dopady intervence v celkovém kontextu – od motivací a překážek pro vzdělávání, přes jeho kvalitu, až po možnosti reálného uplatnění dosaženého vzdělání.

25 Závěry Indikátory úspěchu musí reflektovat úroveň cílů a dopadů (změny chování, motivací, podmínek), bez ohledu na to, jak složitý je jejich monitoring. Změny chování a přístupů ani pocity štěstí nemohou být vnuceny zvenku – osvícenými vládami, donory nebo neziskovými organizacemi. Cílové skupiny jsou klíčovými aktéry a musí se podílet na stanovení priorit, na implementaci rozvojových intervencí a na hodnocení a udržování přínosů.

26 Děkuji za pozornost Daniel Svoboda KONFERENCE 2013 ODPOVĚDNOST ZA VÝSLEDKY A VÝZVY PRO OBDOBÍ 2014+