VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU PhDr. Lenka Skácelová
POJETÍ PRIMÁRNÍ PREVENCE U SPOLEČNOSTI má to na papíře splněno více posilovat tlak na primární prevenci v komunitě 2. Ve škole (pedagogové) kvalitně nastaven systém poskytování primárně preventivních témat
„MPP je konkrétním dokumentem školy zaměřeným na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností. pedagogové vnímají primární prevenci jako ustálenou a potřebnou
3. U DĚTÍ aniž si uvědomují, je pro ně potřebná možnosti zažít si, kdy jsem silný, věřím si umět se zodpovědně rozhodnout, atd. 4. U RODIČŮ podceňují včasný začátek výchovného působení uplatňují výchovné styly, ať už jsou jakékoliv
prevence je z velké části o výchově k sobě CO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VE VÝCHOVĚ období raného dětství jak je dítě přijímáno svými rodiči pocit bezpečí, který mu dají způsob, jak se rodiče starají o své děti, aby byly klidné naučit děti zvládat nebezpečné situace prevence je z velké části o výchově k sobě
FORMY A METODY K ZAPOJENÍ RODIČŮ DO VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESU využívat všech nových informačních médií intervence směřující k aktivnímu zapojení celých rodin
Pomoc z pohledu naší profese Primární prevenci ve školním prostředí zacílit na všeobecnou a specifickou vybírat odpovídající témata, učit dovednostem a způsobu formování postojů využívat odborného zázemí poskytování služeb školního poradenského pracoviště
využívat odborného zázemí poskytování služeb školských poradenských pracovišť využívat kvalitních primárně preventivních programů od NNO i ostatních poskytovatelů
2. Zaměřit pozornost na prvotní cílovou skupinu v primární prevenci – rodinu Zkompetentňovat rodiče pro svou výchovnou roli a uvědomění si odpovědnosti vůči svým dětem Jak? Je to téma přinejmenším k zamyšlení a diskusi
PREVENTIVNÍ PROGRAM KOČIČÍ ZAHRADA
Tajná schůzka o zodpovědnosti, tajemství, zvědavosti 2. Magický lektvar- tajemný nápoj štěstí a spokojenost – jak si udržet pozitivní nastavení
O smrti blízkého člověka 3. Bojíme se tmy strach, odvaha, rozdílné prožívání strachu O smrti blízkého člověka jak prožíváme ztrátu blízkého člověka či mazlíčka 5. Závod co se může stát, když někdo někoho podvede, nejedná čestně
6. Přátelství jak si vybíráme přátele, očekávání, jak si je udržet 7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci
7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci 9. O nemoci jak předcházet nemocem, o přístupu ke svému zdraví
10. O nebezpečných a krizových situacích o bolesti, léčbě, včasném zásahu lékaře 11. Návštěva hosta z cizokrajné země kulturní odlišnosti, předsudky, tolerance 12. O rozhodování svoboda rozhodování a jeho důsledky, zklamání
Poslání pro děti informace, že okolní svět skrývá jistá nebezpečí učení se dovednostem, jak jim mohou předcházet zažití pocitu, že se mohou spoléhat i na sebe
Děkuji Vám za pozornost PhDr. Lenka Skácelová Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti Sládkova 45, 613 00 Brno www.poradenskecentrum.cz
„Nenacházejte chyby, nacházejte nápravu“ KOČIČÍ TERAPIE Mgr. Hana Čamlíková „Nenacházejte chyby, nacházejte nápravu“ (Henry Ford)
Využití rodinné terapie Virginie Satirové při práci s klienty a jejich rodinami Součástí jsou: Rodinná setkání Mužské / Ženské skupiny Práce se sourozenci
CHARAKTERISTIKA KLIENTŮ TK Nezralost Nedospělost Absence zodpovědnosti
CHARAKTERISTIKA SETKÁNÍ S MATKAMI ZÁVISLÝCH KLIENTŮ Stud Výčitky Pocity viny Sebelítost, bolest Hledají odpovědi, co měly dělat jinak, lépe
Mají v sobě odhodlání udělat opravdu všechno Mají strach – užitečné pro jejich změnu
CO SI PŘEJÍ MATKY PRO SVOJE DĚTI “Jen to dobré“….“co je to dobré?“ …nevím,to je těžká otázka“ „ Aby se jim dařilo“ „Aby byl/a šťastný/á“ „Aby byla svá, taková jaká je“ „ Aby si věřila, dokáže to“
„Zdraví, psychickou pohodu, aby se cítil dobře“ „Aby nebyl ovlivnitelný, udělal si svůj názor“ „Zdravé sebevědomí“ „Spravedlivá, samostatná, pozitivní“ „Aby v životě dělali, co je naplňuje, byli šťastné dělali to, co je baví“
„Je mi to jedno, co budě dělat, pokud bude šťastná“ „Aby dokázala opustit představy, jak by to mohlo být.
CHARAKTERISTIKA KOČKY Samostatná Sebejistá / sama sebou Nezávislá Krásná / elegantní / stylová
JAK TO DĚLAJÍ KOČKY Poskytují bezpečí, jídlo, teplo Ukazují, vedou Jsou důsledné Pracují na osamostatnění koťat Cíl výchovy: Kočky – přežití = v přírodě úspěch
JAK TO DĚLAJÍ MATKY Jsou milující, pečující, dávající Zamilované do svých dětí Povzbuzují, pomáhají, podporují Motivují, naléhají Tlačí, křičí, odpouštějí
Pozorování koček a koťat mě inspirovalo ke srovnávání Postup Potrava, bezpečí, teplo Ochrana, stabilita Pocit příslušnosti Respekt, uznání, spokojenost Samostatnost, seberealizace
MASLOWOVA PYRAMIDA
Využití podobnosti při práci s matkami Zaujalo je to stejně jako mě Následovalo přemýšlení Živá interaktivní diskuze Jak udělat to, co dokázaly kočky?
MODEL RŮSTU V. SATIROVÉ Chci tě milovat a přitom tě nesvírat Oceňovat tě a přitom tě nesoudit Být s tebou a přitom tě nerušit Zvát tě a přitom si nedělat nároky Opouštět tě a přitom nemít pocity viny
Kritizovat tě a přitom nehanět A pomáhat ti a přitom neurážet Jestli mohu mít totéž od tebe, potom se můžeme opravdově setkat a navzájem se obohatit. Virginia Satirová
„Ani nejlepší sokol ničeho neuloví, když se mu nedovolí vzlétnout“ japonské přísloví
Děkuji Vám za pozornost Mgr. Hana Čamlíková Občanské sdružení Krok Třída Komenského 2124/88 697 01 Kyjov www.oskrok.cz