Kariérní systém učitelů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Středisko podpory poradenských služeb
KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012
Analýza a popis pracovního místa
Jednání expertní skupiny dne
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Profese učitele – referenční rámec Mgr. Anna Doubková PaedDr. Karel Tomek Praha
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Organizační struktura
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Jednání expertní skupiny dne
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Veřejná zakázka na realizaci projektu MPSV NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ ing. Jaromír Janoš, Trexima spol. s r.o. Zlín 2. Národní konference projektu NSK,
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Fakulta zdravotnických studií
Implementace kariérního systému - IMKA
IMKA Cílem projektu IMKA Je komplexně připravit, ověřit a implementovat metody, opatření a nástroje, které zajistí úspěšné zavedení a přijetí kariérního.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Komplexní systém hodnocení
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Hlavní manažér SP Kvalita I
První zkušenosti s evaluací
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Kariérní systém učitelů

Kariérní systém a jeho příprava 1.Připravit kariérní systém učitelů umožňující profesní růst a celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojený s atestacemi navázaný na motivující systém odměňování. 2. Zvýšit prestiž učitelského povolání ve společnosti. 3. Zvýšit zájem o učitelské povolání mezi mladými lidmi. 4. Dát začínajícím i zkušeným učitelům perspektivu odborného růstu během jejich profesního života.

Rámec kariérního systému čtyřstupňový kariérní systém návaznost kariérního systému na standard o stejném počtu úrovní (kompetenční model) povinnost absolvovat adaptační období zakončené hodnocením před vstupem do 2. kariérního stupně zachování možnosti volby kariérní cesty včetně volby výkonu specializovaných a manažerských činností dobrovolnost zapojení do kariérního systému od 2. kariérního stupně provázanost profesního rozvoje s kariérním systémem a odměňováním

Kariérní cesty (koncepce) kariérní cesty vyjadřují možnosti, jak bude moci učitel realizovat svůj kariérní růst Koncepce nového kariérního systému umožňuje: hodnocení kvality učitelovy práce (postup po kariérních stupních = dosažení potřebných kompetencí) výkon některé z funkčních pozic (specializované a řídící činnosti) Jde o 2 systémy, které se mohou (ale nemusí) v určité fázi profesní kariéry učitele propojit.

Pět možných kariérních cest (koncepce) 1. udržování standardních učitelských kompetencí (setrvání na 2. kariérním stupni po celý profesní život) 2. získání expertních kompetencí v profesní praxi (učitel s 1. a s 2. atestací) 3. získání specializačních kompetencí 4. získání řídících kompetencí 5. kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak získání specializačních či řídících kompetencí

Klíčové aktivity projektu ESF 2. Systém vzdělávání 3. Profesní portfolio 1. Kariérní systém

Nejdůležitější výstupy aktivity 1 – Kariérní systém vytvoření víceúrovňového standardu učitele (popis potřebných kompetencí pro každý z kariérních stupňů) návrh kritérií pro hodnocení pedagogické práce učitelů pro postup po jednotlivých kariérních stupních návrh obsahu, rozsahu a způsobu ukončení podpůrného vzdělávání potřebného k dosažení kariérních stupňů návrh kritérií pro hodnocení výsledků dosavadní pedagogické práce, uznávání absolvovaného DVPP a dalších forem studia pro zařazení učitele do KS 3 a 4 stanovení požadavků na hodnotitele pro atestace a popis odborných a organizačních požadavků na zajištění atestačního řízení návrh potřebných legislativních změn a finančních opatření

Nejdůležitější výstupy aktivity 2 – Systém vzdělávání obsah vzdělávacích programů pro 3 kariérní stupně (programy vedoucí k dosažení úrovně standardu v jednotlivých stupních) a jejich pilotáž návrh institucionálního zajištění vzdělávání uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem kritéria hodnocení DVPP uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem, inovace systému udělování akreditací vzdělávacím programům kritéria pro výběr hodnotitelů, popř. návrh na zapojení subjektů, které budou hodnocení provádět

Nejdůležitější výstupy aktivity 3 – Profesní portfolio vytvořený formát profesního portfolia metodika pro učitele k vedení vlastních profesních portfolií metodika pro ředitele k hodnocení profesních portfolií učitelů vzdělávací program pro konzultanty profesních portfolií vyškolený tým konzultantů pro vedení a hodnocení profesních portfolií

Stav projektu v KA 1 je zpracován Standard učitele pro kariérní systém je zpracována 1. verze koncepce kariérního systému ředitele je zpracován návrh průběhu atestačního řízení

Stav projektu v KA 2 je zpracován materiál Hodnocení kvality DVPP je zpracováno 5 vzdělávacích programů, které budou následně v rámci projektu pilotovány Stav projektu v KA 3 je vytvořena podoba profesního portfolia, které bude následně ověřeno na vybraných školách

Standard učitele Standard učitele je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele. Umožňuje rozpoznání kvality, …. a následně tedy i její ocenění. Navržený standard popisuje očekávání a nároky na práci učitele pro potřeby jeho zařazení do příslušného kariérního stupně. Zavedení standardu učitele a jeho propojení s kariérním systémem povede k transparentnějšímu a spravedlivějšímu hodnocení a odměňování kvality práce učitele.  

Východiska tvorby standardu učitele Standard učitele (SU) je srozumitelný a pochopitelný pro učitele i ředitele. Z popisu úrovně očekávaných kompetencí učitelů na jednotlivých stupních Standardu učitele je explicitně či implicitně patrný růst kvality pedagogické práce ve škole i mimo ni. Standard učitele spojený s kariérním systémem má formativní vliv na každodenní školní praxi. Standard učitele je využitelný při sebehodnocení učitele, kompetence jsou hodnotitelné interně ředitelem i externím hodnotitelem – navazuje metodika hodnocení. Standard učitele je transparentní, jednoznačný z pohledu „učitel splňuje“ x „učitel nesplňuje“. Popisy očekávaných kompetencí musí odůvodňovat vyšší finanční hodnocení učitele zařazeného do vyššího stupně kariérního systému.

Standard učitele – kompetenční model standardy nebo kritéria hodnocení kvality práce učitele jsou definovány na základě toho, co je učitel schopen dělat, zda má potřebné profesní kompetence učitele namísto definování kvalitní práce učitele jako získání kreditů, skóre, dosažených titulů, osobních ocenění a podobně, se zaměřujeme na to, co je schopen učitel udělat pro žáky, pro školu a pro systém očekávaný standard pro každou z úrovní kariérního systému je definován souborem profesních kompetencí učitele. Kompetencemi se rozumí soubor znalostí, dovedností a postojů, které může učitel v daném kontextu opakovaně prokázat. Jsou hodnotitelné, dají se získat a rozvíjet nebo zvýšit dalším vzděláváním.

Standard učitele (struktura) Standard popisuje očekávané kompetence ve třech prolínajících se částech: učitel a jeho osobnost, učitel a jeho třída, učitel, škola a její okolí.   Každá z těchto tří oblastí obsahuje základní definici, z ní pak vycházejí očekávané kompetence (3 – 5 kompetencí) a kritéria hodnocení kvality v jednotlivých kariérních stupních (3 – 9 kritérií). Pro potřeby praxe bude v rámci projektu vytvořena metodika hodnocení dosažených kompetencí včetně uvedení indikátorů a příkladů pro různé druhy a typy škol.

Podoba standardu učitele Učitel a jeho okolí Učitel a jeho třída Učitel a jeho profesní „já“

Podoba standardu učitele Učitel a jeho profesní „já“ Učitel disponuje osobnostními předpoklady a v potřebné míře též odbornými a pedagogickými kvalitami nezbytnými pro úspěšné zvládnutí učitelské profese. Reflektuje své pedagogické působení, je zodpovědný za svůj profesní rozvoj v oblasti oborově předmětové, pedagogicko - psychologické a manažerské; zvládá specifické nároky své profese – je jazykově vybaven, zvládá ICT a orientuje se ve vědecké práci..

Učitel a jeho třída Učitel systematicky plánuje svou práci se třídou, zohledňuje při tom vzdělávací a výchovné cíle stanovené v kurikulárních dokumentech i individuální možnosti a potřeby žáků. Výchovné působení na žáky vnímá jako podstatnou složku své práce. Promyšleně používá výukové strategie, které umožňují každému žákovi v rozsahu jeho individuálních možností porozumět učivu, osvojit si žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení. Učitel hodnotí tak, aby žák získal dostatek informací pro své další učení. Vede žáky k odpovědnosti za výsledky svého vzdělávání a výchovy.

Učitel a jeho okolí Učitel je aktivním členem školního společenství. Spolupodílí se na rozvoji školy a zkvalitňování vzdělávání a výchovy v ní. Přispívá k vytváření pozitivního klimatu a image školy. Je si vědom toho, že je nositelem kultury školy. Vnímá spolupráci s rodiči žáků jako jednu ze základních podmínek pro výsledky učení žáků. Aktivně vyhledává příležitosti pro spolupráci s rodiči, odborníky a dalšími partnery školy s cílem zvýšení kvality učení a výchovy žáků..

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Standard učitele tvoří základ kariérního systému. Poskytuje jednotný rámec, který popisuje kvalitu práce učitele a jeho profesního rozvoje ve čtyřech fázích profesní dráhy. Zohledňuje přitom profesní předpoklady učitele pro kvalitní výkon profese a definuje, co je od učitele očekáváno na jednotlivých stupních kariérního systému. Proto je očekávaná standardní kvalita práce učitele popsána zvlášť pro každý ze čtyř stupňů kariérního systému.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Požadavky projektového rámce – čtyřstupňový standard Kariérní stupeň 1 učitel – „začátečník“ Kariérní stupeň 2 učitel – „standard“ Kariérní stupeň 3 učitel – „expert“ Kariérní stupeň 4 učitel – „lídr“

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 1 (učitel – „začátečník“ ) učitel začíná svou učitelskou dráhu v tzv. adaptačním období, konfrontuje teoretické poznatky z pregraduální přípravy s praxí, koriguje své představy a získává první zkušenosti, pracuje pod vedením uvádějícího učitele, doplňuje si své profesní kompetence v oblastech, které spolu s uvádějícím učitelem identifikovali jako nedostačující.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 2 (učitel – „standard“) učitel se věnuje „standardním činnostem“, svou práci ve škole a ve třídě odvádí v požadované kvalitě, disponuje profesními kompetencemi na státem očekávané úrovni, udržuje si své profesní dovednosti, aktualizuje průběžně své odborné znalosti.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 3 (učitel – „expert“) učitel je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svém předmětu; pomáhá svým kolegům. ve své práci dosahuje prokazatelně výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči, jeho práce pro školu je díky jeho kvalitám velmi obtížně nahraditelná.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 4 (učitel – „lídr“) učitel je vnímán jako lídr ve svém oboru i za hranicemi své školy. Ve své práci dosahuje dlouhodobě výborných výsledků, angažuje se v profesních sdruženích, publikuje a lektoruje v rámci svého předmětu, nebo v oblasti pedagogických nebo psychologických věd či v oblasti manažerských dovednostech, je připraven hodnotit a vést ostatní učitele v jejich profesním růstu i mimo svou školu.

http://www.nidv.cz/cs/projekty/projekty-esf/karierni-system/podrobne-o-projektu.ep/ podrobné info o projektu na stránkách NIDV (zveřejněno i znění zpracovaného standardu)

Děkuji za pozornost.