VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II
DISTRIBUCE II Autor: Ing. Hana Motyčková EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: maloobchod, způsoby prodeje, franchising, typy prodejen Anotace: Prezentace předkládá informace o maloobchodu, způsobech prodeje, typech prodejen a vývoji maloobchodu, maloobchodním mixu a obchodnických tricích. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba.
Maloobchod MO zprostředkovává prodej zboží EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod MO zprostředkovává prodej zboží poslední článek v distribučním řetězci představuje způsob prodeje zboží koncovému uživateli – spotřebiteli uspokojují se zde potřeby zákazníků – střet N a P konkurence – snižování spotřebitelských cen vliv faktorů - nabízené služby, lokalita, prodávaný sortiment
Maloobchod způsoby prodeje: EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod způsoby prodeje: pultový – zákazník je obsluhován prodavačem samoobslužný – zákazník se volně pohybuje po prodejně ambulantní – pojízdná prodejna, stánky pochůzkový – dealeři, obchodní zástupci zásilkový – katalog, doručeno poštou internetový prodej – elektronický obchod
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod franchising – prostředek udržení malých a středních firem, umožňuje podnikat bez počátečních znalostí a praxe, snižuje riziko krachu, používání postupů, receptur a strategií marketingu frenčízora vysoká vstupní cena, frenčízant si nemůže zvolit, jaký kapitál vloží, minimální prostor pro seberealizaci a kreativitu udělení licence frenčízantovi McDonald's, KFC, Agip, Marks & Spencer, OBI
Maloobchod typy MO prodejen: se zbožím denní potřeby EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod typy MO prodejen: se zbožím denní potřeby specializovaná prodejna specializovaná velkoprodejna hobbymarket supermarket hypermarket diskontní podejna obchodní centrum obchodní dům
Maloobchod prodejna se zbožím denní potřeby EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod prodejna se zbožím denní potřeby menší, převážně potravinářský zboží, omezený drogistický sortiment, v místech s vysokou hustotou obyvatel, vyšší ceny, samoobslužné a pultové, vlakové nádraží, pumpy koloniál, večerka, Jednota, Žabka, Pramen CZ, prodejny se smíšeným zbožím
Maloobchod specializovaná prodejna specializovaná velkoprodejna EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod specializovaná prodejna potravinářský (řeznictví, lahůdkářství) a nepotravinářský sortiment (knihy, sport, papírnictví) v centrech měst, vyšší ceny, vyšší nároky na personál, jeho odbornost specializovaná velkoprodejna úzký sortiment nepotravinářského zboží vysoké nárok na personál, okraje měst – nákupní zóny, ceny nižší Ikea, Kika, Asko, Mountfield, Okay, Datart
Maloobchod hobbymarket supermarket potřeby pro dům, byt a zahradu EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod hobbymarket potřeby pro dům, byt a zahradu na okraji měst, nižší ceny, velká plocha OBI, Hornbach, Baumax, Bauhaus supermarket velká samoobslužná prodejna, potravinářský sortiment a doplňkový sortiment součástí obslužný úsek lahůdek, pečiva, otevřeno celý týden, nízké ceny, v centrech, na sídlištích, parkoviště Billa, Albert, Tesco supermarket, Spar
Maloobchod hypermarket EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod hypermarket obrovská prodejna, široký sortiment zboží, obslužné úseky (lahůdky, pečivo, cukrovinky, maso, dary moře), některé otevřeno 24 hodin denně, vysoký obrat, nízké ceny, převaha nepotravin okraje měst, parkoviště, doplňkové služby – rozvoz zboží, autobusové spojení zdarma, hlídání dětí, občerstvení, prodej na splátky Tesco, Globus, Interspar, Kaufland
Maloobchod diskontní podejna obchodní centrum EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod diskontní podejna samoobslužná prodejna, vybraný sortiment potravinářského zboží a omezený sortiment nepotravin, omezený komfort – prodej z palet, krabic, nízké ceny Lidl, Penny Market, Discont Plus obchodní centrum široký sortiment v různých specializovaných odděleních, součástí restaurace, rychlá občerstvení, fotosběrny kadeřnictví, služby dárkového balení
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod v centrech, dvou a vícepodlažní, střední a vyšší ceny díky umístění, shop-in-shop (prodejní plocha rozdělena na malé části – pronajímány různým firmám Prior, Bílá Labuť, Kotva vývoj MO do 50. let 20. století – v soukromém vlastnictví malá prodejní plocha, výjimka Baťa, Brouk & Babka
Maloobchod znárodňování MO od 70. let – obchody Jednota, Pramen, Prior EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod znárodňování MO od 70. let – obchody Jednota, Pramen, Prior největší obchod do 70. let – Bílá Labuť, Kotva, specializovaný obchod Dům obuvi po 1989 – privatizace (prodej státního majetku), restituce(navrácení původním vlastníkům) od 90. let – nové obchody - supermarkety, hypermarkety MO ovládán nadnárodními řetězci, největší MO společnost Schwarz (Kaufland, Lidl)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod od 2005 – koncentrace v MO – trh opouštějí Julius Meinl, Edeka, Carrefour, Delvita v 2008 – výstavba nových obchodních center (nákupních galerií) – města pod 100 tisíc obyvatel, menších hypermarketů (Tesco, Interspar)- do 50 tisíc obyvatel, Lidl
Maloobchod maloobchodní mix – 6 částí: EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod maloobchodní mix – 6 částí: lokalizace prodejny – čím vzdálenější je bydliště zákazníka, tím menší pravděpodobnost nakupování, výjimka – zboží občasné a speciální potřeby velikost, prostorové uspořádání a vzhled prodejny – jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem personál prodejny – tvoří image prodejny, ovlivňují návštěvnost cenová hladina
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Maloobchod obchodní sortiment – specializované prodejny – užší sortiment, hypermarkety - široký služby – nákup na splátky, rozvoz zboží, dárkové balení, pozáruční servis, výměna zboží, hlídání dětí velká konkurence – nestačí kvalitní image, věrný zákazník, obchodnické triky: letáky (obrázky nemusí vypovídat o reálnosti zboží, slevy jen zdánlivé) slevy – kupující reagují spontánně na snížení ceny, potřebují zboží?
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 OPAKOVÁNÍ Jaké jsou nevýhody přímé distribuce? Pokud je zákazník obsluhován prodavačem, o jaký způsob prodeje se jedná? Jaké jsou obchodnické triky používané maloobchodem? Kupující platí v hotovosti a má vlastní odvoz, o jaký velkoobchod se jedná?
EKO VY_32_INOVACE_EKO_18 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4209-0.