Socializace Socializace = proces učení, zejména sociálního

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHICKÉ STAVY.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OSOBNOST.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Principy, zásady a chyby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rozdíly mezi osobnostmi
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
obecně, prožívání a chování
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Kupní chování a EU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Svědomí a vina Zámečník Martin, C4A. Svědomí „hlas svědomí“, „hlas uvnitř“ objevuje se, pokud nastane rozpor našich norem, ideálů nebo zásad podmíněno.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE Zora Syslová.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Psychologie výchovy a vzdělávání
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Transkript prezentace:

Socializace Socializace = proces učení, zejména sociálního = uskutečňuje se od nejranějšího věku dítěte = ovlivněno vrozenou konstitucí individua (vlohami a dědičností) = vysoce komplexní proces, pozor na redukci!!!

Primární socializace Uskutečňuje se v rodině, v procesu výchovy Cílem výchovy je uvést dítě do příslušného kulturního prostředí Na primární instituci rodiny navazuje škola, Ale i následně v procesu zaměstnání a dospělosti socializace pokračuje Člověk se učí různým sociálním rolím

Produkt socializace Osobnost jedince jako výsledek jeho sociálních zkušeností Nejde jen o pasivní přebírání schémat, ale o vyrovnání se s požadavky Nejdůležitějším konečným cílem je nahrazení externích sankcí interní kontrolou (Bandura)

Prostředky socializace A) společenské instituce (rodina, škola, práce,….) B) Různé způsoby učení: Diferenciální zpevňování (co bylo pochváleno) Zástupné zpevňování (pozorování důsledků cizího chování) Verbální vedení (slovní instrukce) Učení na základě modelu (pozorování reakcí jiných osob)

Struktura sociálních procesů Je tvořena integrací tří tříd proměnných: A) Proměnné organismu (genetický aspekt: inteligence, paměť,…) B) Proměnné prostředí (systém norem a sankcí, ekologické a geografické podmínky) C) Vlastnosti osobnosti: postoje, zvyky, zájmy, …

Interiorizace a exteriorizace Tj. dva komplementární procesy Dítě nejprve interiorizuje (zvnitřňuje) instrukce dospělých(tj. sociální rovina) Následně exteriorizuje (zvnějšňuje) ve své činnosti, když je užívá ve formě vnitřní řeči (úroveň psychologická)

Sociální procesy 1.a 2. řádu První řád = jednoduché učení Druhý řád = převzetí role, chápání norem (tj. orientace a vyrovnání)

Kontrola procesu socializace – odměna a trest Požadovaná činnost bude častěji vykonávána, pokud: Čím častěji je činnost osoby odměňována Čím hodnotnější je pro něho odměna za činnost (pozor na princip nasycení!) Pokud nedostane odměnu, kterou očekával, ale přijde trest, který neočekával ------ agresivita/zatrpklost

Kauzální atribuce Tj. připisování výsledků (ať už jsou pozitivní nebo negativní) vnějším okolnostem (štěstí, smůla,…) nebo svým vlastním schopnostem nebo neschopnostem Atribuce mohou korigovat vliv neúspěchu jako obranné racionalizace jeho příčin, ale i snižovat intenzitu pocitu úspěchu

Identifikace jako forma učení Imitace = vztahuje se k dílčím projevům chování (učení na základě pozorování) X Identifikace = hluboké ztotožnění, předpoklad k identifikaci vytváří citová vazba

Sociálně psychologické aspekty ega A) ego jako objekt Jedinec činí sám sebe objektem posuzování a cítění (sebehodnocení a sebecítění) Vytváří si určité sebepojetí (přisuzuje si určité vlastnosti, o kterých se domnívá, že je má a které by chtěl mít: Ego reál x ego ideál

Sociálně psychologické aspekty ega B) Ego jako činitel Sebepoznání vystupuje nejprve jako vědomí já (cca 3 roky) Vědomí vlastní jedinečnosti a identity a později jako sebepojetí (obraz sebe sama) a sebeoceňování, je výsledkem procesu sociálního učení

Krize identity Když v sobě člověk nachází nedostatky Když se zamýšlí nad motivy některých svých činů (neměl jsem to dělat ,…)

Sebevědomí Něco budovat je daleko těžší, než něco ničit. Podobně sebevědomí je mnohem obtížnější budovat než pošlapat

Co tvoří sebevědomí? 1. Schopnost být tím, kdo doopravdy jsem Přímo a otevřeně vyjadřovat své pocity, potřeby, postoje Přiznat si chyby a omyly bez nutkavých pocitů viny Obhájit svůj názor (i proti většině) Schopnost změnit názor Umět říct NE, když to tak chceme

Co tvoří sebevědomí? 2. Ze schopnosti být tím, kým jsem, plyne to, co umím (dovedu) a následně: Důvěra ve svoji schopnost udělat to, pro co se rozhodnu Důvěra, že umím být s druhými, ale i sám se sebou Vědomí, že si obhájím svá práva, aniž bych musel omezovat druhé

Co tvoří sebevědomí? 3. Ze schopnosti být, tím kdo doopravdy jsem vyplývá, co umím a z toho plyne, co prožívám: Vědomí, že umím mít rád a mám rád Důvěra, že se cítím dobře ve většině situací, které život přináší a že unesu i trápení, úzkost, frustraci Vědomí, že mi nejde jen o sebe, ale i o druhé Vědomí, že sám sebe přijímám Vědomí, že dovedu prožívat krásu a žiji morálně

Iracionální postoje, které vedou k pocitům méněcennosti 1. Nikdy nesmím vypadat hloupě Racionální odpověď: Určitě budu v životě mockrát vypadat hloupě,stejně jako každý jiný. Největší hloupost je mlčet a říkat si, že vypadám hloupě.

Iracionální postoje … 2. Všichni mě musí mít vždycky rádi Racionální odpověď: Některým lidem se bude líbit, co dělám, jiným ne. I ti, kteří mě mají rádi, mě mohou v průběhu času přestat mít rádi. To je normální průběh vztahů

Iracionální postoje … 3. Nikdy nemám mít úzkost nebo napětí Racionální odpověď Úzkost a napětí, stejně jako smutek a bolest patří k životu. Jsou nesmírně důležité. Upozorňují nás, že by bylo dobré něco změnit.

Iracionální postoje … 4. Musím být v životě stále šťastný a v pohodě Racionální odpověď: To nejde. Spíš je život těžký, přijdou problémy, překážky, smutek, neúspěch, neštěstí, trápení. To všechno k životu patří a bez toho by neměl život hloubku.

Iracionální postoje … 5. Život musí být fér Racionální odpověď: Život nikdy nebyl a nebude fér. Ani my sami se vždy nechováme fér, tak proč to automaticky očekáváme od života?

Iracionální postoje … 6. Když se mnou někdo nesouhlasí, znamená to, že mě nemá rád. Racionální odpověď: - Nejsem dokonalý a mám právo nebýt dokonalý. - Konstruktivní kritika znamená, že někomu záleží na tom, aby něco změnil a tedy mu jsem asi sympatický a nebo mě má dokonce rád.

Iracionální postoje … 7. Nemohu žít bez blízkého člověka Racionální odpověď Potřebujeme druhé lidi, potřebujeme někoho, na koho se můžeme spolehnout. Neznamená to, že na něm musíme být závislí.

Iracionální postoje … 8. Abych byl šťastný, musím být vždy úspěšný Racionální odpověď: Když budu něco dělat, pravděpodobně budu dělat chyby. To neznamená, že jsem „k ničemu“, ale z chyb se mohu poučit a „vyrůst“

Iracionální postoje … 9. Moje hodnota závisí na tom, co si o mě myslí ostatní Racionální odpověď - Moje hodnota nemůže záviset na náladách, postojích a názorech druhých lidí. - Všechno, co druzí říkají není nic víc a nic míň než podnět, který si sám vyhodnotím

Iracionální postoje … 10. Musím být dokonalý (bezchybný) Racionální dopověď: Nejsem dokonalý a to je dobře. Nejsem stroj, jsem člověk.

Odkazy k literauře Nakonečný M., Sociální psychologie, Academi Prah, 2000, s. 57 – 80 Pro doplnění studia v kapitole sebevědomí a jeho formování doporučuji: Praško Jan, Prašková Hana, Asertivitou proti stresu, Grada Publishing, 1994