Identita dětí v náhradní rodinné péči

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Středisko náhradní rodinné péče Používání metodik v neziskovém sektoru - výsledky výzkumu Projekt Centrum.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Středisko náhradní rodinné péče, o. s.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Středisko náhradní rodinné péče, o. s. Situace náhradní péče o děti v Dánsku Projekt Centrum podpory NRP je.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace
Středisko náhradní rodinné péče, o. s. POLSKO – výsledky výzkumu: Změny systému, deinstitucionalizace Bariéry a ne/zamýšlené důsledky transformace Nová.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Život v náhradní rodinné péči z pohledu přijatých dětí a náhradních rodin Projekt Centrum.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů NRP v ČR po novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí v reflexi pracovníků NNO Projekt.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušeností přímých aktérů Shrnutí závěrů výzkumu, přehled potřeb dětí a náhradních rodin a doporučení pro praxi.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Pilotní projekt „Centrum podpory NRP“ Projekt Centrum podpory NRP je.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
ČESKÝ HELSINSKÝ VÝBOR Děti vězněných rodičů „Barevný svět dětí“ Program je finančně podpořen ze sbírkového projektu Pomozte dětem a Nadací O2.
Právní úprava náhradní rodinné péče
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Středisko náhradní rodinné péče Projekt Náhradní rodina + dítě + odborník jako partneři (Metodické centrum pro NRP) doba trvání projektu
Občanská výchova 7. ročník
Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace Sirius
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Náhradní rodinná péče.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SOS dětské vesničky.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
Středisko náhradní rodinné péče, o. s. Zahraniční výzkum Náhradní péče o děti v Dánsku, v Anglii a Walesu, na Slovensku a v Polsku
(Presenium) Jiří Vítovec
Konzumní společnost Petr Machala.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20_01_náhradní rodinná péče Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Osvětová kampaň zaměřená na práva dětí v náhradní rodinné péči
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Rodina, náhradní rodinná péče
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Krajská koordinátorka Sítě pro rodinu, z.s. v Kraji Vysočina
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Když vlastní rodina chybí
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Financováno Nadací Sirius
náhradní rodinné péče II setkání zástupců KÚ OSPOD a NNO
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Druhý stupeň malotřídně
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Identita dětí v náhradní rodinné péči Středisko náhradní rodinné péče Praha Alena Vávrová www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz

utváření vědomí vlastního JÁ Domov místo, kde se identita utváří bezpečné, stálé prostředí místo k učení a poznávání místo splněných přání místo, kde má rád jeden druhého vědomí, které nás provází, i když jsme překročili práh dospělosti Co je identita a jak vzniká? nejbližší lidé, jejich náruč, pachy, světlo, teplo, nasycení potřeb, postupné vnímání místa, postýlky, pokoje, ulice, města,… www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz

Uspokojování potřeb – jak to funguje? Dítě: pocit nespokojenosti potřeba Signál: křik, pláč Rodiče: pochopení, sdílení, přizpůsobení uspokojení potřeby Dítě: upokojení, klid vnitřní jistota Dítě a rodič www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz

Souvislost a stejnost pozitivních zkušeností. vnitřní jistota Souvislost a stejnost pozitivních zkušeností vnitřní jistota vzniká PEVNÁ IDENTITA Jestliže není potřeba dítěte opakovaně uspokojena, dítě postupně přestává vysílat signály (přestává dávat najevo své pocity) Vnější zlo = vnitřní strach vzniká OSLABENÁ IDENTITA www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz

Druhy identity Vlastní identita Širší identita Já jsem ten, který umí Já jsem ten, který dokáže Já jsem ten, který má Role podle důležitosti Spolužák, sourozenec, sportovec, běloch, muž, doktor, gurmán,… www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz

V čem je specifická výchova dětí v NRP Řada výchovných problémů dětí v NRP se neliší od problémů, se kterými se potýkají i rodiny s vlastními dětmi. Často zvýšená úzkost náhradních rodičů, pramenící z touhy být dobrým rodičem, mnohé problémy zveličí Náhradní rodiče však přece jen musí řešit něco navíc: velkým a nelehkým úkolem je právě podpora identity a sebevědomí přijatých dětí Zdravá identita nevznikne sama od sebe – je třeba ji pomáhat vytvářet .

Potřeba identity roste s věkem dítěte V raném dětství převládá potřeba citového přijetí V pubertě: výrazná potřeba vědět kdo jsem?, abych mohl jít dál potřeba odpoutání zároveň se vytváří základní nastavení člověka: plán dalšího života životní styl orientace vize rodinného života

Oslabená identita a její prožívání Obranné reakce: Sklon k závislostem (drogy, alkohol, workoholismus) Extrémismus Egocentrismis Sklon k manipulaci Rizika Snadné vysvětlení – geny, rasa – reakce nejbližšího okolí Špatná diagnostika – špatná léčba Zakonzervování problému Lítost nepomáhá Neúspěšnost NRP Pocity prázdna Pocity neexistence Stavy úzkosti Pocity zbytečnosti Neschopnost být sám sebou

„Děti potřebují znát pravdu, i když je bolestivá“ prof. Matějček Lepší špatná minulost než žádná S dítětem přijímáme i jeho minulost, jeho rodinný systém Otevřený přístup Nestačí sdělit, je třeba sdílet, Opora, pomoc Respektování odlišnosti kultury, rasy Nesoupeříme s biologickými rodiči Příprava dítěte na nespravedlivý svět

Tento studijní materiál byl prezentován na vzdělávacích kurzech v rámci projektu „Více dětí do rodin - zkvalitnění a rozšíření vzdělávání pro pěstouny“, který byl realizován Sdružením SOS dětských vesniček v roce 2009/2010 Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.

Děkuji Vám za pozornost Alena Vávrová Středisko náhradní rodinné péče Jelení 91, Praha 1 Tel. 233355309 www.nahradnirodina.cz www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz