Identita dětí v náhradní rodinné péči Středisko náhradní rodinné péče Praha Alena Vávrová www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz
utváření vědomí vlastního JÁ Domov místo, kde se identita utváří bezpečné, stálé prostředí místo k učení a poznávání místo splněných přání místo, kde má rád jeden druhého vědomí, které nás provází, i když jsme překročili práh dospělosti Co je identita a jak vzniká? nejbližší lidé, jejich náruč, pachy, světlo, teplo, nasycení potřeb, postupné vnímání místa, postýlky, pokoje, ulice, města,… www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz
Uspokojování potřeb – jak to funguje? Dítě: pocit nespokojenosti potřeba Signál: křik, pláč Rodiče: pochopení, sdílení, přizpůsobení uspokojení potřeby Dítě: upokojení, klid vnitřní jistota Dítě a rodič www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz
Souvislost a stejnost pozitivních zkušeností. vnitřní jistota Souvislost a stejnost pozitivních zkušeností vnitřní jistota vzniká PEVNÁ IDENTITA Jestliže není potřeba dítěte opakovaně uspokojena, dítě postupně přestává vysílat signály (přestává dávat najevo své pocity) Vnější zlo = vnitřní strach vzniká OSLABENÁ IDENTITA www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz
Druhy identity Vlastní identita Širší identita Já jsem ten, který umí Já jsem ten, který dokáže Já jsem ten, který má Role podle důležitosti Spolužák, sourozenec, sportovec, běloch, muž, doktor, gurmán,… www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz
V čem je specifická výchova dětí v NRP Řada výchovných problémů dětí v NRP se neliší od problémů, se kterými se potýkají i rodiny s vlastními dětmi. Často zvýšená úzkost náhradních rodičů, pramenící z touhy být dobrým rodičem, mnohé problémy zveličí Náhradní rodiče však přece jen musí řešit něco navíc: velkým a nelehkým úkolem je právě podpora identity a sebevědomí přijatých dětí Zdravá identita nevznikne sama od sebe – je třeba ji pomáhat vytvářet .
Potřeba identity roste s věkem dítěte V raném dětství převládá potřeba citového přijetí V pubertě: výrazná potřeba vědět kdo jsem?, abych mohl jít dál potřeba odpoutání zároveň se vytváří základní nastavení člověka: plán dalšího života životní styl orientace vize rodinného života
Oslabená identita a její prožívání Obranné reakce: Sklon k závislostem (drogy, alkohol, workoholismus) Extrémismus Egocentrismis Sklon k manipulaci Rizika Snadné vysvětlení – geny, rasa – reakce nejbližšího okolí Špatná diagnostika – špatná léčba Zakonzervování problému Lítost nepomáhá Neúspěšnost NRP Pocity prázdna Pocity neexistence Stavy úzkosti Pocity zbytečnosti Neschopnost být sám sebou
„Děti potřebují znát pravdu, i když je bolestivá“ prof. Matějček Lepší špatná minulost než žádná S dítětem přijímáme i jeho minulost, jeho rodinný systém Otevřený přístup Nestačí sdělit, je třeba sdílet, Opora, pomoc Respektování odlišnosti kultury, rasy Nesoupeříme s biologickými rodiči Příprava dítěte na nespravedlivý svět
Tento studijní materiál byl prezentován na vzdělávacích kurzech v rámci projektu „Více dětí do rodin - zkvalitnění a rozšíření vzdělávání pro pěstouny“, který byl realizován Sdružením SOS dětských vesniček v roce 2009/2010 Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.
Děkuji Vám za pozornost Alena Vávrová Středisko náhradní rodinné péče Jelení 91, Praha 1 Tel. 233355309 www.nahradnirodina.cz www.nahradnirodina.cz info@nahradnirodina.cz