 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
B) Nabídková funkce.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
A) Determinanty nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní instituce) rozhodují v zásadě samy, což by zdánlivě mohlo budit dojem chaosu a anarchie. Chování tržních subjektů je však ovlivněno zákony trhu (někdy se hovoří o neviditelné ruce trhu).  poptávka  nabídka

 rozlišujeme na: ◦ individuální poptávka = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě ◦ dílčí poptávka (tržní poptávka) = poptávka všech lidí z určitého regionu (resp. z určitého státu) po určitém statku nebo službě ◦ agregátní poptávka = poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích a službách.

 faktory ovlivňující poptávku: ◦ změny substitutů a komplementů (doplňující výrobek), respektive jejich cen ◦ změna výše důchodů ◦ změny v populaci ◦ vkus, zvyky, preference

 rozlišujeme na: ◦ individuální nabídka = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby (např. kolik nabídne jeden pekař rohlíků při ceně 1 Kč a kolik jich nabídne při ceně 5 Kč) ◦ dílčí nabídka = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu (např. kolik rohlíků celkem nabídnou všichni pekaři v ČR při ceně 1Kč a kolik při ceně 5 Kč). Dílčí nabídka je součtem individuálních nabídek ◦ agregátní nabídka = nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě

 faktory ovlivňující nabídku: ◦ cena výrobku či služby ◦ náklady výroby -> odráží se v ceně ◦ ceny substitutů = výrobků, které mohou produkt nahradit ◦ organizace – vztah velkoobchodů a maloobchodů ◦ změny výrobních podmínek množství = Q cena = P

1. zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží 2. zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

 Pokud je poptávka stejná jako nabídka je cena rovnovážná  Při jiné ceně než rovnovážné dochází k přebytku nebo nedostatku zboží  Při přebytku/nedostatku dochází k upravování cen směrem k rovnováze (při nedostatku jsou kupci ochotni zaplatit vyšší cenu. Výrobci proto můžou zvýšit ceny, nebo množství)

 rovnovážná cena není stálá ani předem známá -> stejně jako cena tržní je určována metodou pokusu a omylu  stav rovnováhy je nejefektivnější-nedochází k plýtvání (zboží je dostatek, nekazí se ani nemusí být likvidováno)  Trhem stanovená cena plní dvě funkce ◦ Eliminace neefektivní výroby ◦ Regulace množství výrobků