Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering REVIZE ČSN 73 6005, PNE 34 1050 A BEZVÝKOPOVÉ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
s dopravní infrastrukturou
Advertisements

Jištění kvality technologických procesů
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
V souvislosti s množícími se snahami o stanovení dešťových kanalizací kanalizacemi pro veřejnou potřebu dle ust. § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Facility management ČSN EN
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Geo-informační systémy
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Marta Toušková Útvar rozvoje hl. m. Prahy Setkání geodetů 2013 Ukončení projektu Digitální mapa Prahy a zadání Digitální mapy veřejné správy hl. m. Prahy.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Půda – složka životního prostředí
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Informační podpora při krizovém řízení
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
RASC Financování Smart City
Jištění kvality technologických procesů
Lhůta pro pořízení územní studie
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Presentation Title 1st September 2002
Akční plán GISTR na jaře 2016 OS GeoInfoStrategie.
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Transkript prezentace:

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering REVIZE ČSN , PNE A BEZVÝKOPOVÉ TECHNOLOGIE doc.Ing. Petr Šrytr, CSc., Fakulta stavební ČVUT v Praze,

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering -Bezvýkopové technologie/BT jsou závislé na podmínkách své aplikace; k základním podmínkám patří i prostorové podmínky (ty se postupem času vyvíjejí a kladou stále větší požadavky na koordinaci zájmů všech oprávněných nositelů zájmů ve veřejném prostoru a na koordinaci technického řešení všech prvků a aktivit zde lokalizovaných, zde se odehrávajících). - Proto vznikaly důležité nástroje, jak zvládat situaci; takovým nástrojem je i ČSN a podobné existující podklady (analogicky ve vyspělém zahraničí).

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering

- Současná revize a aktualizace této ČSN nabízí možnosti více zohlednit BT (a nejen BT) a vytvořit pro moderní aplikace žádoucí adekvátní podmínky, což je i v zájmu udržitelného rozvoje měst a obcí. - Již při prvotní tvorbě má jít o vyváženou reakci na souhrn obvyklých podmínek zadání, tj. podmínek aktuálně existujících i podmínek reálně očekávaných, předvídatelných, kopírujících dlouhodobě vývoj urbanizovaných území včetně efektivního využití praktických zkušeností z dlouhodobého fungování takovýchto nástrojů.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering - Současně je účelné se pravidelně zabývat revizí a aktualizací takovéhoto nástroje se snahou po systémovém řešení obecně pro všechny zainteresované i pro BT; koordinační ČSN se do r např. „tvářila“ jakoby BT vůbec neexistovaly! - Vyhrocené, vážné problémy ve veřejném prostoru (zejména též ekonomické) a požadavek na garanci udržitelného rozvoje, požadovaný stavebním zákonem, mění situaci zásadním způsobem )!

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Důležitost koordinace ve veřejném prostoru a její historie ► Ta narůstala a narůstá se zvětšujícím se počtem aktivit a s narůstajícími prostorovými nároky nositelů aktivit zde se odehrávajících v situaci jen málo se měnících prostorových podmínek a parametrů stávajících veřejných prostor měst a obcí (v situaci, kdy šířka veřejného prostoru vyvolává mezní stav, stav prostorové nouze). ► Reakce na tento stav byla v různých státech v něčem analogická a v něčem specifická; ve všech případech pak z dnešního pohledu málo předvídavá a málo důsledná; to přetrvává až do dneška; je to dáno zejména přetrvávajícím resortismem v pojetí řešení technické obsluhy urbanizovaného území.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Prvním uceleným podkladem pro prostorovou koordinaci ve veřejném prostoru na našem území byla ČSN (měla relativně dobrou úroveň; kopírovala německou DIN 1998).

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering

► Od té doby došlo a dochází jen k relativně malému pokroku, když lze zaznamenat i jisté menší či větší prohřešky související s akty revize v r. 1962, 1972, 1987 a ► Vážnost situace dostatečně nevnímá též „urbanismus“, „dopravní inženýrství“ a prakticky ani managementy měst a obcí…………………. ► K žádoucímu, alespoň formálnímu zohlednění prosté existence BT dochází např. až s velikým zpožděním prostřednictvím ZMĚNY 1 (1/1996); prostřednictvím ZMĚNY 4 (6/2003) pak dochází k zohlednění existence technologie MCS-Road!

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Jak systémověji ošetřit „všechny oprávněné zájmy“, tj. i základní podmínky aplikace BT v praxi (při současném vnímání a využívání silného integračního potenciálu oboru BT, který je dán tím, že působí napříč všemi síťovými odvětvími)? ► Potenciálním silným spojencem všech nositelů oprávněných zájmů ve veřejném prostoru je městské inženýrství/MI, které usiluje o ucelené a dostatečně zkoordinované řešení technické obsluhy v urbanizovaném území!

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Základní koordinační funkce MI je v praktické rovině postavena právě „na umění spolupracovat“, tj. dokázat se odpoutat z resortních pozic a s partnery se dohodnout na přijatelném (obvykle kompromisním, dostatečně prověřeném) řešení, tj. opravdu se všemi „zainteresovanými“ bez jakékoliv nadřazenosti či podřízenosti. ► To následně vede ke hledání a tvorbě zcela konkrétních variant a subvariant schůdných řešení (ta je třeba, např. formou studie, „odehrát“); nezbytností je dále varianty a podvarianty řešení smysluplně a dostatečně přesně (objektivizovaně) vyhodnotit; MI pak evidentně chce a může takovému procesu účinně napomáhat prostřednictvím svých koordinačních nástrojů a technologií.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Aktuální problémy a možnosti jejich řešení (několik často se opakujících příkladů včetně reakce aktuální revize ČSN ) ● Problémy nedostatečné koordinace spočívají zejména v již nezkoordinovaných legislativních a dalších podkladech; nejlepší je koordinace preventivní a důsledná; současný stav řešení je stavem řízené improvizace za pomoci dnes ne již zcela dokonalých podkladů.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ● Nejzávažnější střety zájmů nastávají v případech, kdy může být potenciálně ohrožena doprava na místní komunikaci (zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích v platném znění; ztotožnění pojmů „veřejný prostor“ a „prostor místní pozemní komunikace“ a dále § 25, odstavec (4) „o zvláštním užití místní komunikace“, stejně jako § 35, odstavec (1) „o zdrojích rušení provozu na pozemních komunikacích a o zdrojích ohrožování pozemních komunikací“ atd.) ; a dále, kdy mohou být ohroženy zájmy vlastníků a provozovatelů inženýrských sítí a zájmy majitelů nemovitostí, sousedících s veřejným prostorem.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ● Nesnadné rozhodování a koordinace vyplývá dále zejména z neznalosti přesné polohy a stavu zařízení majitelů a správců inženýrských sítí/IS (nepřesnosti databází); speciálně v našich podmínkách pak komplikace vyvolává též institut ochranných pásem dle příslušných zákonů síťových odvětví; “nesrozumitelnost” vztahů důležitých pojmů: ochranné pásmo↔minimální odstupová vzdálenost dle ČSN ↔minimální odstupová vzdálenost z hlediska stability sousedních objektů a vedení↔minimální manipulační pásmo v úrovni terénu a v úrovni základové spáry atp.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ● Svou významnou roli hraje též fakt, že celkový technický stav IS s jejich dalším narůstajícím stářím vede jejich správce k „obezřetnosti“ a usilují si zajistit alespoň dostatek prostoru pro své (výskytem pravděpodobnější) havarijní zásahy. ● Zodpovědně musí být posuzovány zájmy nenarušení podmínek snadných zásahů hasičů, záchranné služby, městské zeleně a mobiliáře i dodržení podmínek bezbariérovosti.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ● IS i jejich ochranné konstrukce jsou rizikové a téměř vždy v potenciálním prostorovém konfliktu navzájem i na prvky městské zeleně či prvky městského mobiliáře apod. a v konfliktu na zájmy resortu dopravy; řešitelnost prostorových konfliktů lze spatřovat v preventivním uplatnění prostorově úspornějších i jinak výhodných sdružených tras IS (přímé či nepřímé BT) či kombinovaných tras IS; existují reálné možné varianty nabízející výrazné prostorové rezervy pro všechny uživatele veřejného prostoru ve veřejném zájmu!

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Několik ukázek návrhu změn nové ČSN ► K doplnění terminologie: 2.17 způsob ukládání vedení inženýrských sítí soubor technických, konstrukčních, ekonomických, ekologických a dalších parametrů charakterizujících jejich funkční schopnosti, prostorovou, ekonomickou a ekologickou náročnost, náročnost realizace, náročnost provozní kontroly a údržby, náročnost obnovy či likvidace, soubor schopností garantovat udržitelný rozvoj atp.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Analogicky, návrh zpřesnění pojmu: 4.1 Prostorová koordinace: Prostorovou koordinaci je v tomto případě nezbytné vnímat jako koordinační akt, který je součástí řešení širšího souboru koordinačních problémů. Samotná prostorová koordinace pak je těsně vázána na prostorové podmínky a jejich vývoj ve veřejném prostoru/dopravním prostoru a na aktuální stav prostorového uspořádání a faktický stav všech zařízení a objektů ve veřejném prostoru/dopravním prostoru. Rozhodujícím kritériem pro návrh nového řešení a posuzování aktuálního stavu pak je garance všech funkcí veřejného prostoru, provozuschopnosti všech zařízení a objektů ve veřejném prostoru a ve veřejném zájmu, zejména pak garance trvale udržitelného rozvoje ucelené technické obsluhy urbanizovaného území.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Návrh zpřesnění: 5 Řešení různých stavů a situací vedení technického vybavení v zastavěném území sídel Řešení je (s odvoláním zejména na 4.1 a ) především vázáno na odpovídající eliminaci všech potenciálních rizik ohrožení funkce veřejného prostoru ve vazbě na konkrétní podmínky zadání daného urbanizovaného území.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering V případě návrhu řešení pro nové rozvojové lokality sídel či ucelené lokality s transformací území (tzv. brownfields) je třeba preventivně respektovat podmínky udržitelného rozvoje (nepřipustit podstandardní řešení zejména ve vztahu k obvykle nadstandardnímu charakteru obsluhovaných objektů, zástavby).

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Příslušné úseky vedení technického vybavení navrhované realizovat (při obnově či kompletaci vedení technického vybavení či transformaci urbanizovaného území) bezvýkopově, tj. bez většího narušení povrchu místní komunikace (veřejného prostoru), které ne zcela odpovídají některým ustanovením, dispozičním a konstrukčním podmínkám ČSN a ČSN je možno akceptovat v zastavěných územích po dohodě správců a majitelů vedení technického vybavení a dalších oprávněných nositelů zájmů ve veřejném prostoru.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Vedení technického vybavení v podzemní trase, které svoji polohou nevyhovují ustanovením této normy, mohou být ponechána ve své poloze tak dlouho, dokud nebrání uložení nových vedení technického vybavení v podzemní trase, pro které je zabraná poloha zájmového pásma vyhrazena. Tato vedení technického vybavení v podzemní trase (kromě stok) musí být včas přeložena do polohy stanovené touto normou před skončením své fyzické životnosti, při jejich obnově (zejména, není-li použito bezvýkopové technologie obnovy) nebo obnově komunikace (veřejného prostoru), kde jsou uložena, nebo při rozsáhlejší přestavbě/transformaci území města, obce nebo jeho části.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Problémy související se změnami provozních a konstrukčních parametrů stávajících vedení technického vybavení popř. při instalaci ochranných konstrukcí vedení technického vybavení, které jsou obvykle řešeny při jejich obnově a kompletaci (např. zesílení či jiná konstrukční- materiálová úprava potrubí a stok), např. též užitím bezvýkopové technologie, je možné řešit při soubězích a křížení těchto tras vedení technického vybavení volbou i jiné (menší/redukované) vzdálenosti, než uvádí příloha A, tabulky A.1, A.2 a příloha B, tabulka B.1. Musí však být vždy zajištěno/prokázáno, že v prostoru vedení technického vybavení tímto rozhodnutím ovlivněném nedojde ke znemožnění manipulací v souvislosti s obvyklými činnostmi v těchto místech a úsecích z dlouhodobého hlediska.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering Závěry, náměty a doporučení ► Při absenci přímé aktivní spolupráce a koordinace síťových odvětví, je třeba vidět a vnímat, že je to mj. zejména obor MI i BT, které mohou sehrát důležitou roli ve sjednocení zájmů ve prospěch udržitelného vývoje inženýrských sítí a tím i udržitelného vývoje měst a obcí. ► Ochota aplikovat progresivní systémová řešení je primárně podmiňována ekonomickou výhodností, až potom přednostmi technickými, technologickými či ekologickými; managementy sídel si však již začínají více uvědomovat nezbytnost ochrany veřejného prostoru a nastavují tvrdší ekonomické a organizační podmínky přípravy a realizace záměrů obnovy a kompletace IS.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Prapříčiny nepořádku ve veřejném prostoru: zásadní ekonomické anomálie (města a obce jako rukojmí) a dále totální podceňování úseku technické obsluhy sídel, (snad se s tím dá ještě něco udělat?, nebo je již pozdě?) ► V případě revize a inovace ČSN je nezbytné si uvědomovat potřebu souběžně revidovat a koordinovat i ČSN , ČSN a další včetně revize a koordinace příslušných legislativních a dalších podkladů.

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering ► Současný stav probíhající revize a inovace ČSN : je připravena druhá verze pro připomínkové řízení a je vítána spolupráce se všemi zainteresovanými; lze neformálně nabízet své zkušenosti, podněty, návrhy či doporučení, lze se přihlásit k přímé účasti na této normotvorné činnosti na adrese

Czech Technical University in Prague Faculty of Civil Engineering Department of Sanitary and Ecological Engineering D Ě K U J I Z A P O Z O R N O S T