Opravdu zkušenosti ?. Zkušenosti s tvorbou, zadáváním a vyhodnocením dotazníků Gymnázium , Příbram VII, Komenského 402.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Kariérové poradenství
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
Pedagogická rada
Gymnázium, Český Krumlov, Chvalšinská 112
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
1 Nabídka ke spolupráci v oblasti metodiky škol a školských zařízení Nabídka ke spolupráci v oblasti metodiky škol a školských zařízení Přátelské setkání.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mgr. Jana Palanská.
Vzájemná hospitační činnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
Didaktické prostředky
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
1. Gymnázium Oty Pavla Základní údaje
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Autoevaluace na SZŠ a VOŠZdr. Liberec vyhláška č.15/2005 Sb. na naší škole od roku 2006 tříletý cyklus ošetřeno směrnicí ředitelky školy výchozí dokument.
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Spolupráce s rodiči a absolventy při tvorbě ŠVP RNDr. Jiří Herman, Ph.D. Gymnázium, Brno třída Kapitána Jaroše 14.
Autoevaluace gym. Brno, tř. Kpt. Jaroše 14. Obecně zahajujeme dvouleté evaluační období evaluace proběhne v celém období, postupně.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLY
9. Tvorba individuálního plánu
Didaktické prostředky
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
9. Tvorba individuálního plánu
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Při technické univerzitě v Liberci
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Vítejte na třetí místní konferenci
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Zástupce ředitelky školy
Transkript prezentace:

Zkušenosti s tvorbou, zadáváním a vyhodnocením dotazníků Gymnázium , Příbram VII, Komenského 402

Opravdu zkušenosti ?

zahájení dotazníkových šetření v roce 2004 při zahájení prací na ŠVP pravidelná zadávání některých dotazníků každý školní rok porovnání výstupů za období 4 let začlenění dotazníkového šetření do autoevaluace školy

Plán autoevaluace školy a) podmínky ke vzdělávání Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení materiální podmínky školy počet učeben a jejich vybavení, sportovní vybavení školy prohlídka prostor školy, inventarizace, výstupy z dotazníkového šetření 1x za 2 roky technické vybavení školy vybavení školy prezentační a výpočetní technikou (počet PC, prezentační technika, software) inventarizace, kulturní a studijní podmínky činnost knihovny a stu-dovny, počet kulturních akcí organizovaných školou, možnost přístupu k internetu a jeho využití při výuce údaje o počtu výpůjček ze školní knihovny, dokumentace vedení školy, ICT plán, hospitační činnost vedení školy, předsedů předmětových komisí, učitelů navzájem říjen – červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí

b) průběh vzdělávání Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení plnění učebních osnov ŠVP soulad výuky s učebními osnovami dle ŠVP hospitační činnost – vedení školy, předsedové předmětových komisí, učitelé navzájem říjen – červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí hodnocení práce předmětových komisí plnění úkolů zadaných předmětovým komisím čtvrtletní zprávy před-sedů předmětových komisí o činnosti předmětové komise září – červen hodnocení metodické práce učitelů stav používaných metod a forem práce ve výuce hospitační činnost – vedení školy vyhodnocení na konci I a II pololetí vyhodnocení průběhu vzdělávání žáky, rodiči, učiteli výstupy z dotazníků dotazníky pro žáky, rodiče, učitele 1x za 2 roky

c) podpora školy žákům, spolupráce s rodiči Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení vyhodnocení konzultační činnosti učitelů a vedení školy nabídka konzultační činnosti pedagogického sboru a její využití dokumentace učitelů a vedení školy září – červen vyhodnocení – červen systémová podpora individuální profilace nabídka volitelných předmětů dokumentace školy 1x ročně – červen vnitřní klima školy, prevence sociálně-patologických jevů aktivity výchovného poradce, počet akcí zaměřených na prevenci sociálně-patologické jevy, výstupy z dotazníků dokumentace výchovného poradce, výstupy z dotazníko-vého šetření 1x za dva roky podpora volnočasových aktivit nabídka zájmových útvarů z kvantitativního hlediska, účast žáků třídní knihy zájmových útvarů komunikace s rodiči účast rodičů na rodi-čovských schůzkách, kvalita komunikace s rodiči prezenční listiny, listopad, duben vyhodnocení – pololetně

d) výsledky vzdělávání žáků Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení úspěšnost žáků při přijímacím řízení na VŠ počet přijatých žáků VŠ dokumentace – přehled o počtu přijatých žáků na VŠ 1x za rok – říjen úspěšnost žáků v testování (komerční a srovnávací testy) pozice žáků mezi ostatními, pozice školy mezi  ostatními školami srovnávací testy 1x za rok výsledky maturitní zkoušky výsledek ve společné části maturitní zkoušky (od r. 2009/10) maturitní zkoušky – společná část 1 x za rok výsledky žáků v odborných a sportovních soutěžích, olympiádách, SOČ účast žáků a jejich umístění zprávy o účasti na soutěžích od vedoucích učitelů a výsledkové listiny

e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení kvalifikovanost učitelů školy podíl kvalifikovaných učitelů v pedagogic-kém sboru dokumentace školy (osobní spisy) 1x za dva roky stabilita pedagogického sboru změny ve složení pedagogického sboru dokumentace školy vyvážený podíl mužů a žen v pedagogickém sboru, věkové složení sboru podíl mužů a žen v pedagogickém sboru školy, věková vyváženost, délka praxe kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků kvalifikace, odbor-nost, znalost moderních metodic-kých postupů využití nově nabytých poznatků ve výuce přehled o dalším vzdělávání jednotli-vých pedagogů, osobní spisy, vysta-vené certifikáty a doklady o studiu, hospitace 1x za rok vyváženost politiky v mzdové oblasti ve vztahu k mužům a ženám porovnání průměr-ného platu mužů a žen v pedagogickém sboru platové výměry, osobní spisy kvalita řízení školy z pohledu pedagogického sboru a vedení školy výstupy z dotazníků dotazníky pro učitele a vedení školy

f) úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům Cíl Ukazatel Nástroje, metody, prostředky ověření Časové rozvržení kvalita školy hodnocená rodiči, učiteli, žáky a členy školního parlamentu spokojenost rodičů, učitelů, žáků a členů školního parlamentu s prací školy dotazník pro rodiče, učitele, žáky a členy školního parlamentu 1x za dva roky výše nákladů připadající na jednoho žáka školy provozní výdaje a mzdové náklady připadající na žáka zpráva o hospodaření školy 1x za rok přidaná hodnota práce školy podpora rozvoje všech žáků školou průběžné sledování výsledků žáků školy péče o rozvoj talentu a nadání mimořádné výsledky práce žáků ve sportovní, umělecké a odborné činnosti, průběžné sledování rozvoj mezinárodní i tuzemské spolupráce, účast v projektech počet a kvalita projektů, zapojení učitelů a žáků hodnotící zprávy vedoucích projektů (závěrečné, průběžné)

Dotazníky podle oblastí autoevaluace Dotazníky podle oblastí autoevaluace Gymnázium Příbram a) podmínky ke vzdělávání žáci, absolventi b) průběh vzdělávání žáci, učitelé, rodiče, absolventi c) podpora školy žákům, spolupráce s rodiči žáci, učitelé, rodiče, absolventi e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků učitelé, vedení školy f) úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům žáci, učitelé, rodiče, absolventi

Výhody dotazníků jeden z nástrojů autoevaluace, který lze celkem zvládnout relativně objektivní časově nenáročný velký počet respondentů rozličné cílové skupiny

Zkušenosti tvorba otázek vyplňování dotazníků zpracování, vyhodnocení interpretace

1. Tvorba otázek mít jasno v tom, co chceme zjišťovat využít zkušenost jiných vytvořit tým pro tvorbu, zadávání a vyhodnocování jasná formulace otázek (provést kontrolu) dostatek času

Chybné formulace otázek “Jsou požadavky školy přiměřené?“ „Naše škola potřebuje změnu.“ „Ve škole nebo na školní akci jsem se setkal s drogou“. „Mezi žáky školy jsou dobré vztahy“ (pro rodiče) „Škola se dostatečně věnuje protidrogové prevenci“(pro rodiče) “Naše dítě se stalo terčem šikany ze strany spolužáků.“(pro rodiče)

2. Vyplňování dotazníků komu jsou dotazníky určeny jak často provádět dotazníková šetření jakou formu vyplňování zvolit jak velký vzorek vybrat Vynaložené úsilí x výstupy

Dotazníková šetření Gymnázium Příbram Žáci třetích ročníků – 1x za dva roky Učitelé - 1x za dva roky Rodiče - 1x za dva roky Školní parlament – 1 x za dva roky Maturanti – každý rok Rodiče nastupujících žáků – každý rok

3. Zpracování dotazníků technika zpracování (skenování, zapisování,excel,…) škola nebo firma práce s identifikačními údaji výstupy z dotazníkového šetření (jednoduchá odpověď x složitější výzkum) jednotlivec nebo kolektiv

Příklady zpracování Tabulky v excelu Grafy Silné a slabé stránky „Vysvědčení“

V naší škole už jsem se setkal(a) s případem šikany

Souhlasím s hlavní koncepcí ŠVP - zvýšení nabídky volitelných předmětů ve vyšších ročnících

Příklad vyhodnocení pro učitele

Nejsilnější stránky

učitelé (kvalifikovanost, aprobovanost) (16x) přijímačky na VŠ, příprava (14x) vysoké nároky, prestiž (11x) kvalitní žáci (9x) vedení (6x) tradice, dobré jméno školy (4x) vybavení (4x) tvůrčí atmosféra (2x) projekty (2x) zájem o studium, ŠVP (1x)

Nejslabší stránky

vybavení (20x) vztahy mezi učiteli (8x) počet žáků ve třídách (5x) nedůslednost ze strany učitelů (4x) byrokracie (2x) jednání se studenty náročnost na studenty platové ohodnocení nevyužití skrytých potenciálů

Mělo by se změnit

vztahy (učitelé, žáci, vedení, předměty) (11x) vybavení (7x) administrativa, byrokracie (4x) plánování akcí, projektů (4x) méně početné třídy (2x) atd.

Jsem učitelem na této škole, protože:

nadaní žáci (16x) kvalitní, výběrová škola (11x) baví mě práce, radost z výsledků, mohu se realizovat (6x) kolektiv (5x) náročnost na učitele, příprava (4x) různé věkové skupiny (1x) změna po ZŠ zahraniční projekty

„Vysvědčení“ maturantů

VYBAVENÍ ŠKOLY 4.A 4.B 4.C OKT CELK 07/08 06/07 1 Vybavení odborných učeben (chemie, biologie, zeměpis, U13). 1,70 2,42 1,74 2,40 2,08 2 Vybavení učeben IVT. 2,48 3,08 2,11 2,96 2,69 2,66 3a Školní hřiště. 1,41 1,92 1,58 1,68 1,65 1,28 3b Tělocvična. 2,19 2,92 2,74 2,88 2,67 2,80 3c Posilovna. 3,69 2,84 3,44 3,20 3,48 4a Úroveň školní jídelny – vybavení. 1,46 1,77 1,61 1,72 1,64 1,39 4b Úroveň školní jídelny – kvalita a chuť jídel . 1,56 1,81 1,49 4c Úroveň školní jídelny – množství a pestrost při výběru jídel. 2,04 1,84 1,82 5a Vzhled tříd. 3,04 2,89 3,05 2,86 5b Vzhled chodeb. 3,15 3,18 2,91 6a Ostatní zázemí – občerstvení (bufet, automaty na nápoje..). 2,15 3,35 2,05 2,68 1,96 6b Ostatní administrativní zázemí ( kopírky,..) . 2,33 2,32 2,47 2,39

VYBAVENÍ ŠKOLY 4.A 4.B 4.C OKT CELK 07/08 06/07 1 Vybavení odborných učeben (chemie, biologie, zeměpis, U13). 1,70 2,42 1,74 2,40 2,08 2 Vybavení učeben IVT. 2,48 3,08 2,11 2,96 2,69 2,66 3a Školní hřiště. 1,41 1,92 1,58 1,68 1,65 1,28 3b Tělocvična. 2,19 2,92 2,74 2,88 2,67 2,80 3c Posilovna. 3,69 2,84 3,44 3,20 3,48 4a Úroveň školní jídelny – vybavení. 1,46 1,77 1,61 1,72 1,64 1,39 4b Úroveň školní jídelny – kvalita a chuť jídel . 1,56 1,81 1,49 4c Úroveň školní jídelny – množství a pestrost při výběru jídel. 2,04 1,84 1,82 5a Vzhled tříd. 3,04 2,89 3,05 2,86 5b Vzhled chodeb. 3,15 3,18 2,91 6a Ostatní zázemí – občerstvení (bufet, automaty na nápoje..). 2,15 3,35 2,05 2,68 1,96 6b Ostatní administrativní zázemí ( kopírky,..) . 2,33 2,32 2,47 2,39

4. Interpretace autoevaluace školy webové stránky výroční zpráva pedagogická rada

Otázky do diskuze

Jak často ? (každý rok, jednou za dva nebo více let ?) Jaké otázky ? (stejné nebo nové, dokáží všichni odpovědět ?) Pro koho? (učitelé, rodiče, žáci, školní parlament,..) Kdy ?(na začátku studia,v průběhu nebo ne konci studia ?)

A jak dále ?

RNDr. Petr Hrubý Gymnázium, Příbram VII, Komenského 402 hruby@gym. pb RNDr. Petr Hrubý Gymnázium, Příbram VII, Komenského 402 hruby@gym.pb.cz

Děkuji za pozornost.