Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

NOVÁ MATURITA Stručná informace o průběhu a přípravě.
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Vstup absolventů středních škol na trh práce
PROGRAM  Struktura studia  Přednášky, semináře  Zápočty a zkoušky  Zapisování cizích jazyků a sport. aktivit  Vnitřní předpisy  Studijní oddělení.
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Projekt Rozvoj praktických forem výuky na PF UP Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Diplomový seminář úvodní přednáška
Úvod do studia - 4. seminář
Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby … Seminář Brno,
Úvod do studia- 1. tutorial
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP Robert Zbíral 24. září 2014.
Úvod do managementu 1. seminář
Jak se stát dobrým právníkem?
MINIMATURITY
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Úvod do managementu 1. seminář
Úvod do studia.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Metodologie bakalářské a diplomové práce
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Psaní právních dokumentů
Základní informace o předmětu Robert Zbíral Max Tomoszek
Zápatí prezentace1 Informace k organizaci doktorské ho studi a na Ekonomicko-správní fakult ě MU.
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Markéta Tomanová. Obsah Povinnosti Výhody (kurz)
Diplomový seminář úvodní přednáška 11. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 20.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. ledna 2016.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Diplomový seminář úvodní přednáška
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Obecná didaktika ÚVOD.
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Transkript prezentace:

Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP Bronislava Wittnerová (copyright Robert Zbíral)

Úvod úvodu do studia Jméno Bydliště (doporučení) Proč výběr práva? Byla Olomouc 1. volba? Co po studiu? Cíle pro studium Očekávání od předmětu úvod do studia 1 otázka

Předmět Úvod do studia: o čem to je? cíl: předat studentům základní dovednosti potřebné pro další studium práva jak se učit jak prezentovat sebe a své názory jak vybrat a zpracovat relevantní informace jak psát odborné texty jak ovládat právní informační systémy způsob dosažení cíle aktivity jsou navázány na proces směřující k napsání závěrečné písemné práce

Předmět Úvod do studia: proč je to dobré? VŠ má být především o získání obecných dovedností aplikovatelné v dalších fázích studia klauzury, diplomky, seminárky, prezentace samozřejmě uplatnitelné i poté v pracovním procesu analogie: většina právních úkonů vyžaduje stejný postup; nutné pochopit zadání od klienta (téma) vyhledat relevantní informace pro řešení pochopit a zpracovat získané informace jasně a stručně sepsat výsledný produkt vyžadováno vyčerpání zadání dodržení pravidel (právní řád, morálka) originalita řešení srozumitelnost výsledku

Struktura předmětu přednášky + semináře (viz rozvrh) přednášky nepovinné semináře započítány do hodnocení pravidla: nežádejte o přestupy mezi semináři možnost náhrady neúčasti v jiném semináři jen po souhlasu obou vyučujících veškeré potřebné informace viz stránky předmětu http://www.pf.upol.cz/menu/struktura-pf/katedry/katedra-politologie-a-spolecenskych-ved/uvod-do-studia-zs-2014/ „Bible předmětu“: sylabus

Hodnocení předmětu zakončení předmětu zkouškou výsledná známka odpovídá získanému počtu bodů za povinnosti spojené s předmětem maximální počet bodů: 100 (106) účast na semináři: 2 body (celkem možno 26) při neúčasti (i omluvené) se body nezapočítávají aktivní účast na semináři: 0-12 bodů dle rozhodnutí vyučujícího) 3krát domácí úkol: 0-8 bodů (celkem možno 24) závěrečná seminární práce: 0-40 bodů 3 termíny (až po konci semestru) dovoleno opakované odevzdání (aneb vrácení a vylepšení textu) možnost bonusů exkurze v knihovně: 2 body školení Codexisu: 2 body bonus vyhlášený vedoucím semináře: 2 body – osnova dodat min. počet bodů pro známku E: 70 bodů pozor na průběžný systém hodnocení !!! svoboda vs odpovědnost předmět časově náročný na domácí přípravu individuální studijní plány buď chodit standardně, nebo přesun na tzv. distanční formu (tutorialy, úkoly navíc + seminárka) řešit přímo s dr. Zbíralem

Nenechávat věci na poslední chvíli… průběh odevzdávání jednoho z domácích úkolů v předmětu Úvod do studia

Studijní zdroje doporučená literatura: TOMOSZKOVÁ, Veronika, TOMOSZEK, Maxim (eds). Kurz právnických dovedností. Olomouc: Iuridica Olomucensis, 2008. 327 s (vybrané kapitoly) volně k dispozici na stránkách předmětu  ZBÍRAL, Robert. Praktická příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. 159 s. aplikován přístup co je napsáno, není třeba opakovat přednášky zaměřené na to, co není pokryto v učebnicích doporučeno samostudium- nezbytná znalost informací pro procvičování věcí v seminářích

Proč bych měl být aktivní: pozitivní motivace čím více se zapojíte a budete se snažit, tím více dovedností (a kvalitněji) se naučíte 

Proč bych měl být aktivní: negativní motivace výsledky ročníku 2013/2014 (bohužel opět) nepříliš dobré

Proč bych měl být aktivní: pozitivní motivace nejlepší závěrečné práce se mohou účastnit soutěže v rámci „Úvodu do studia“ pro nejlépe umístěné dobrý pocit z úspěchu podpořen finanční odměnou možnost následně se přihlásit do fakultní (Monseho) vědecké soutěže prací nejlepší opět finančně ohodnoceni vítězové postupují do celostátního kola SOČ účast či dokonce ocenění na této úrovni je již skutečně zajímavou konkurenční výhodou při vstupu na trh práce

Vyhodnocení soutěže ročník 2013/2014 2. místo Andrea Kolcunová Začátky pastafariánů v Čechách: (ne)správný postup úředníků, diskriminace a nepřiměřený zásah do základních práv? 3. místo Marek Němeček Právní aspekty odsunu sudetských Němců Cena studentů Martin Duraj Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků v ČR a její koexistence s oznamovací povinností 1. místo Milan Vařeka Otcovská dovolená a otcovské kvóty

Základy studia na VŠ: Komu věřit a proč oficiální zdroje vs vlastní rozum vs „jedna paní povídala“ jakoby řeší informační přehlcenost (srv. Yelp, Scuk, booking.com etc.) problém č. 1: uvěřitelnost (tzv. sebenaplňující se proroctví, tichá pošta) problém č. 2: neprůhlednost dostupných dat (verifikace) problém č. 3: obtížná přenositelnost zkušenosti na VŠ většina procesů na VŠ vysoce zformalizována základní jízdní řád: Studijní a zkušební řád UP široká škála dalších předpisů: http://www.pf.upol.cz/skupiny/studentum/predpisy-a-formulare/ tzv. palačinka (žlutá), důležitost stránek předmětů, sylaby standardizace studia: proč zrovna já bych měl žádat o „zvláštní zacházení“ (prevence vs hašení ohně)

Základy studia na VŠ: Komunikace učitelů se studenty oslovení vyučujících (česká titulománie) tituly: Mgr., JUDr., PhD., doc., prof. příklady: JUDr. PhDr. Robert Zbíral, Ph.D.; prof. JUDr. Milana Hrušáková, CSc. pozdrav není prohrou studenta… tzv. kaskáda „řešení problému“ (aneb jak a kdy se dotazovat) existuje reálně problém? - není informace běžně dostupná?, nechci nějaký nesmysl? existuje reálně problém (verze 2.0)? - raději se pro jistotu znovu vraťte k bodu č. 1 řešte problém včas zkuste se zeptat na příslušných místech (studijní, sekretářky kateder) dotaz souvisle a srozumitelně vysvětlete - nezapomenout: oslovení, poděkování, podpis! buďte shovívaví… ne všichni vyučující mají čas/chuť/schopnosti odpovídat email vs konzultační hodiny (učitel má i jiné povinnosti) ale zase nezapomeňte bránit svá práva (odvolání k vedoucímu katedry, proděkance…)

Několik vybraných rad pro dalších X let užijte si své studium když v něčem vidím přidanou hodnotu, není důvod, proč to nedělat aneb nejlepší pivo má Drápal, nejlepší steaky hospoda U Travise, vyhýbejte se non-stopu Phoenix využijte své studium musím věřit v sebe a v to, co dělám (Richard Branson) každá věc mi může k něčemu být, pokud zde nejsem omylem… to opravdu není k ničemu… (pak se ozvat) dnešní doba a systém dělat vše mimo to, kvůli čemu jsem přišel vs například stovky volitelných předmětů a uzpůsobení vlastním prioritám cílem fakulty je dát vám základy a orientaci, na kterých budete stavět fakulta není (a nemůže) být praktickou přípravkou pro konkrétní místo (úředník v kanceláři A209 na katastrálním úřadu v Českém Krumlově) idolizace a idealizace „praxe“- co jí vlastně je a k čemu to bude?

Konkurence a jak se odlišit fakt 1: situace na pracovním trhu není růžová (ale na to nyní nemyslete) fakt 2: průměrná kvalita studentů je dnes mnohem nižší výběrovost: čísla 1999 vs 2013 fakt 3: průměrná kvalita PF UP je dnes mnohem vyšší snažit se využít nabídky fakulty mimo „běžnou“ výuku stáže Erasmus kliniky, street-law, právnická poradna studentské spolky (ELSA, ILSA) národní i mezinárodní moot courty víkendové semináře (římské právo, ústavko atd.), letní školy soutěže v psaní písemných prací včetně diplomek pomocná vědecká síla mimořádné přednášky, semináře, workshopy

Zadání 1. dú Termín do 23.10.2014

Téma: Kvantitativní rozbor vlivu práva EU na slovenský právní řád 1. domácí úkol- volba tématu Robert Zbíral sk. úterý, 8h

Představení tématu Kvantitativní rozbor vlivu práva EU na slovenský právní řád o čem to je (přiblížení tématu) EU a její právo má velký vliv na národní právní řády (proces evropeizace), ale odhady míry tohoto vlivu se významně liší a jsou založené jen na dohadech či přímo manipulaci proč dané téma právní řád rovná se realizace politiky- nakolik se státy mohou rozhodovat samy či se už „rozpouštějí“ v EU?- obavy politiků a veřejnosti (reálný rozměr problému) vztah unijního a vnitrostátního práva stále v centru pozornosti odborníků (věda stále řeší problém) málo informací o situaci v nových členských státech (konkrétní mezera ve výzkumu)

Výzkumný rámec cíl práce: výzkumné otázky: hypotézy: zjistit, do jaké míry a jakým způsobem právo EU ovlivňuje slovenský právní řád a zda se to odlišuje od výsledků z jiných členských státu EU výzkumné otázky: Jaký podíl slovenských zákonů je ovlivněn právem EU? Odlišují se svým charakterem a procesem schvalování zákony bez vlivu práva EU a ty s ním? hypotézy: Vliv práva EU na slovenské zákony je shodný jako ve státech s podobnou strukturou právního řádu (například ČR) Zákony s vlivem EU mají technicko-regulativní charakter a jsou méně kontroverzní než čistě vnitrostátní

Plánovaná osnova Úvod Metody měření míry evropeizace národního práva a jejich limity jak lze měřit vliv práva EU na národní právní řády? Syntéza dosavadních výsledků evropeizace vnitrostátní právních řádů k čemu došli odborníci při výzkumech v jiných členských zemích? Evropeizace slovenského práva 2006-2010: data a výsledky Použitá data a jejich zpracování jaká data můj výzkum využívá? jak je získal a jaké jsou jejich silné/slabé stránky? Aproximační nařízení vlády: výsledky a diskuze k jakým výsledkům došel výzkum u ANV? Schválené a neschválené návrhy zákonů: výsledky a diskuze k jakým výsledkům došel výzkumu u návrhů zákonů Závěr

Zadávání prací Ukázka zadání práce 1. DÚ 3 slide + úvodní – jméno, příjmení, téma Odevzdání pouze 1x –správná verze Prezentace Jednoduchost Ne obrázky Nevrhnout se rovnou do tématu Osnova – musí se krýt s tím, co chci řešit v právi Název souboru „lidsky“ tj. 1DU-Wittnerova Formát .pptx .ppt .pdf – formát, který PC přečte

1. DÚ Téma není pevné dodržení téma a osnovy? Kreativní záležitost – další literatura, nepředpokládá se, že už nyní student má vše načteno DÚ č. 1 je o promyšlení tématu Jediný závazek – OBLAST Př. Boj s alkoholismem – věcná břemena Př. Boj s alkoholismem – boj s alkoholismem ve skulině mladistvých Př. Sport – stanovy klubu Př. Nezpracovatelné téma, téma úplně mimo?

Pomůcky při tvorbě tématu výzkumná otázka – pomůcka, o co mi jde jednoduše: o co mi v práci jde? (1 věta) ne popsat XY, zabývat se XY, cílem zkoumat XY podmínky: relevantní k tématu (či dle zadání) – týká se tématu, ověřitelnost – to, na co se ptám, budu schopna odpovědět, jednoduchost – ne dlouhé souvětí, prvek motivace – jasnost, užitečnost příklad téma: Vývoj státního dluhu České republiky VO: Přispěly k nárůstu státního dluhu vlády ODS nebo ČSSD? VO: Jak se vyvíjí dluh v ČR? VO: Proč se zvyšuje státní dluh v ČR?

Pomůcky při tvorbě tématu hypotéza návrh vysvětlení určité skutečnosti, v práci se následně ověřuje (potvrzuje/vyvrací) Předpoklad, který výzkumník předpokládá a pak se pokusí jej potvrdit či vyvrátit, je to tvrzení Podmínky: 1) věta oznamovací, 2) určitost, 3) testovatelnost (odpověď: ano/ne), 4) vztah mezi zkoumaným jevem (závislá proměnná) a jevem ovlivňujícím (nezávislá proměnná)