 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 ENERGETICKÁ POLITIKA EU - Aktuální záležitosti diskutované na úrovni EU a ČR Martin Říman Ministerstvo průmyslu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu. Proč držet bioplyn pod kontrolou?!
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Solární systémy pro aktivní topení
1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
(DE)REGULACE EVROPSKÝCH ŽELEZNIC A AKTUÁLNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY V OSOBNÍ A NÁKLADNÍ DOPRAVĚ Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. Mgr. Filip Chvátal Studijní materiál.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Strategické změny v řízení elektrizačních soustav Špindlerův Mlýn Milan Kloubec, ČVUT FEL.
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
I VANA K ARÁSKOVÁ MÁ SE EVROPA BÁT ČÍNSKÝCH ENERGETICKÝCH POTŘEB?
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
European Commission. Climate Action: energie pro měnící se svět Evropská komise.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Aktuální problematika - Energetika
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
XVII. seminář energetiků Regulace v energetice Zelená kniha – JEK EU seminář Energetiky Malenovice, a. s. a Teplárny Otrokovice, a. s. 16. – 18. ledna.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Kritické situace v PS ČR
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department ČR na regionálním trhu s elektřinou Legislativa, dostupnost elektřiny, obnovitelné zdroje Ladislav.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Ruská federace x WTO a OECD
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Česká elektřina pro CE region Jak zapadá výroba elektřiny v ČR do energetické politiky EU Ladislav.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla a elektřiny pro rok 2008 Rámec práce ERÚ ve II. regulačním období a hlavní zásady.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Implementace Evropské energetické legislativy
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Transkript prezentace:

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 ENERGETICKÁ POLITIKA EU - Aktuální záležitosti diskutované na úrovni EU a ČR Martin Říman Ministerstvo průmyslu a obchodu Žofín Praha, 4. březen 2008

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Obsah  Aktuální záměry EU v elektroenergetice  Postavení ČR a vývoj po roce 2010  Role obnovitelných zdrojů energie  Snižování emisí CO 2

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Aktuální stav v Evropě  Rozvoj obchodování s elektřinou jako komoditou Od roku 2007 trh otevřen všem zákazníkům, proveden právní unbundling distribuce a přenosu od výroby a obchodu s elektřinou, rozvíjí se různé formy obchodování – nakládání s elektřinou jako s výrobním aktivem.  Růst cen elektřiny Očekávání o pozitivním vlivu konkurenčního prostředí se neopotvrdila, především z důvodu objektivní obtížnosti vstupu nových zdrojů na trh.  Regionální charakter trhů Technická omezení daná historickým rozvojem elektrizačních soustav neumožňují neomezené propojení – technicky i obchodně komplikovaný přeshraniční přístup.  Environmentální aktivity V posledních 5 letech byla uplatněna řada opatření vnášejících do tržního prostředí nejistoty a rizika – emisní obchodování, ochrana ovzduší, využití obnovitelných zdrojů, ekologické daně.

 Ministerstvo průmyslu a obchodu energetický balíček  Vlastnický unbundling přenosu Dominantní vertikálně integrované energetické společnosti jsou označovány za hlavní narušitele tržního prostředí, kteří brání konkurenci v přístupu na trh. Proto je navrhováno buď nucené oddělení nebo tzv. nezávislý operátor sítě (ISO).  Zřízení Evropské regulační agentury Má mít vyjadřovací pravomoci ve vztahu k EK a národním regulátorům, rozhodovací pravomoc v udělování výjimek z regulace u nových přeshraničních vedení. Komunikační a konzultační platforma.  Spolupráce provozovatelů přenosových sítí (TSO) Má sloužit k posílení spolupráce především v oblasti pravidel pro přístup a použití přenosových sítí, koordinace provozu sítí a nových investic.(Evropský investiční plán na 10 let).  Vyšší podíl obnovitelných zdrojů Celkový cíl 20% OZE na celkové konečné spotřebě EU v roce 2020 byl plošně rozpočítán mezi členské státy. Česká republika dosáhla relativně dobrého výsledku – cíl zvýšit podíl OZE z dnešních 6,1 na 13% v roce 2020.

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 O čem se mluví  Alternativní návrh 8 zemí EU k vlastnickému oddělení a nezávislému operátorovi ISO tzv. EFEKTIVNÍ A ÚČINNÉ ODDĚLENÍ EEU.  EEU v podstatě definuje zpřísnění současného systému – zavádí povinnost každému TSO zpracovat tzv. compliance program (jakýsi kodex fungování TSO) a dohledu regulátorů nad jeho plněním.  Komise tento návrh sice formálně přivítala a přislíbila diskusi ale staví se k němu odmítavě.

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Pozice ČS k vlastnickému oddělení  Došlo k rozdělení všech členských států na tři tábory  Státy podporující vlastnické oddělení ES, IT, UK, DK, PT, RO, BE, SE, PL, HU a NL  Státy nesouhlasící s vlastnickým oddělením FR, DE, AT, LV, SK, BG, LU a GR  Státy, které nezaujaly jasné stanovisko EE, LT, MT, CY, CZ ČR odmítá stejný přístup k plynárenství a elektroenergetice. *Nové členské státy

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Jak to vidíme my  Vlastnické oddělení nepovažujeme za klíč k fungujícímu trhu s elektřinou… V době, kdy hlavní bariérou obchodování jsou technická omezení a úzká místa v elektrizačních soustavách považujeme unbundling za neadekvátní řešení, i s ohledem na vlastnická práva a náklady na jeho realizaci.  … a už vůbec ne u trhu s plynem Většina států je zásobována maximálně ze dvou zdrojů, prostor pro konkurenci v podstatě neexistuje.  ISO je horší varianta k unbundlingu Je-li hlavním smyslem unbundlingu motivace k investicím a hledání nových příležitostí, pak společnost operující na cizím majetku je jednoznačnou komplikací, včetně komplikovaných právních vztahů.  Varianta EEU je nejmenší zlo…  „ENTSO“ Spolupráce provozovatelů přenosových soustav je dnes postavena na striktně dobrovolném principu, což se negativně projevuje především v jednáních o kompenzačních mechanismech, tento princip by se měl legislativně změnit a formalizovat spolupráci tak, aby sdružení bylo rovnocenným partnerem Evropské komise.

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 O čem se příliš nemluví… Dostupnost výrobních zdrojů Růst poptávky v regionu o 10% za 5 let Dosud relativně vyrovnaná bilance okolních zemí Relativní přebytek zdrojů po uvedení JETE do provozu Růst domácí spotřeby elektřiny Budoucí nedostatek elektřiny na Balkáně Omezená životnost elektráren a nedostupnost uhlí Omezená kapacita přenosových soustav Nedostatek elektřiny na Slovensku

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Růst domácí spotřeby elektřiny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Uhlí MW Jádro MW Zemní plyn 833 MW Voda MW Vítr 72 MW TOTAL MW MW MW MW MW MW MW Kumulativní pokles instalovaného výkonu hnědouhelných elektráren retrofity odstavení „retrofitů“ odstavení z důvodu nedostatku paliva Retrofity1 600 MW Nové zdroje2 000 MW Dodatečné zdroje 660 MW (v závislosti na dostupnosti uhlí za limity) + retrofit ČU 800 MW (po roce 2020 zásobován dovozovým uhlím) Současný instalovaný výkon Pozitivní elektroenergetická bilance po roce 2015 závisí na dostupnosti hnědého uhlí (a případném nové jaderném zdroji) Portfolio zdrojů

 Ministerstvo průmyslu a obchodu Stávající zdroje Nové uhelné zdroje (uhlí v limitech) Zemní plyn a OZE Nové uhelné zdroje (uhlí za limity) domácí spotřeba Očekávaný vývoj Gwh

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 kapacita 800 MW tranzit s Polska (ev. Ukrajina, Rusko) kapacita 1200 MW Export Německo, Itálie Kapacita 400 MW, export Rakousko Kapacita 1200 MW Export Maďarsko, Slovensko, Balkán Přeshraniční toky elektřiny

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Dlouhodobá bilance ES ČR

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 „Klimatický balíček“ Obnovitelné zdroje + 20% oproti 2005 Emise skleníkových plynů -20% oproti 1990 Cíle pro jednotlivé státy byly rozpočítány numericky,bez ohledu na reálný potenciál Část závazku rozdělena podle HDP/obyvatele v každém státě „bohatší“ mají vyšší cíle Předpokládá se, že některé státy budou muset procento OZE pokrýt nákupem mimo své území prostřednictvím záruk původu Závazek ČR 13% (současnost cca 6%) vůči roku 2005 Obchodování s emisemi (ETS) ostatní (doprav, domácnosti) Všechny státy stejný závazek - 21% ale vůči roku 2005 Závazky různé podle HDPobyvatele Závazek ČR + 9%

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Klimatický balíček Snižování skleníkových plynů  Závazek snížení emisí skleníkových plynů je pro ČR velmi nevýhodný  Emise v roce 1990 činily 190 mil t/rok, pokud bychom měli stejný cíl jako celá EU, tj. –20%, v roce 2020 by emise mohly být 152 mil t/ rok Mimo EU ETS +9 % Sektor EU ETS - 21 % 83,5 mil tun 57,5 mil tun mil tun 62,6 mil tun Mt - 32,3%  V sektoru ETS mají být povolenky prodávány v aukcích (energetika 100%, průmysl postupný náběh z 20% v roce 2013 na 100% v roce 2020)

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Klimatický balíček Proč chce EK závazky k roku 2005? Celkový cíl –20% v roce 2020 (vůči roku 1990) by nebylo možné splnit bez započtení snížení emisí v nových členských státech v letech EU ,7% EU %

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Klimatický balíček Obnovitelné zdroje 5% 5.3% 1.1% 2.6% 9.1% 6.7% 2.4% 7.4% 5.6% 5.8% 7.2% 6.3% 4.6% 1.6 % 2.5% 4.6% 3.2% 4.5% 6.1% 5.2% 2.3% 2%2% 3.5% 1.8 % 4% 5.6% 8.2% 5.5% 2.2% 9.4% 6.1% 17.0% 5.8% 18% 3.1% 6.9% 8.7% 10.3% 5.2% 2.9% 34.9% 15% 0.9% 4.3% 2.4% 23.3% 7.2% 20.5% 17.8% 16% 6.7% 28.5% 1.3% 39.8% 0% Dodatečné navýšení Cíle podle HDP/obyvatele Podíl OZE 2005 Rovnoměrné navýšení“ všem oi 5.5% BE BG CZ DK DE EE IE EL ES FR IT CY LV LT LU HU MT NL AT PL PT RO SI SK FI SE UK Odečtení úsilí za nárůst OZE v posledních 5 letech % 7.5% 1.5

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Klimatický balíček Obnovitelné zdroje  Při současné úrovně spotřeby energií je cíl teoreticky dosažitelný (pokud se podaří vyprodukovat 3 mil tun biomasy a realizovat cca 600MW inst. ve VTE)  Spotřeba energie dlouhodobě roste, bude-li rostoucí trend pokračovat o 1% ročně, v roce 2020 budeme při stejném úsilí mít podíl OZE pouze 10%  Směrnice zavádí systém obchodu s garancemi původu obnovitelné energie, který umožňuje virtuální převody potenciálů OZE mezi státy unie  Směrnice doposud počítá s možností omezení těchto obchodů, aby nedošlo k „odsátí“ potenciálu ze zemí, které samy závazky neplní

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Rozvoj OZE v ČR

 Ministerstvo průmyslu a obchodu % cíl výroby elektřiny z OZE

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008  Na evropské úrovni je nedostatek zdrojů identifikován (jako nutnost vybudovat do roku GW nových kapacit).  Jako řešení nedostatečných investic je navrhováno rozbití monopolů – vlastnický unbundling  Česká republika si udrží exportní schopnost do roku Situace po roce 2015 víceméně závisí na rozhodnutí o výstavbě dalších jaderných bloků.  Využití uhlí „za limity“ může rozhodnutí oddálit cca do roku 2025, ale nelze počítat s exporty v současné úrovni.  Cíl v oblasti podílu OZE je v ČR teoreticky dosažitelný, prakticky je ale velmi obtížně splnitelný, i vzhledem k rostoucí spotřebě.  Cíle ve snižování emisí jsou nereálné bez razantního omezení výroby v uhelných elektrárnách (nárůst účinnosti u nově budovaných zdrojů nemůže zajistit tak velké snížení emisí)  Při nedostatku výrobních kapacit v elektroenergetice a současném tlaku na snižování emisí CO 2 zbývá jediná alternativa – jaderné elektrárny Závěry

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 Děkuji Vám za pozornost