DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se vám dýchá?.
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Vliv dopravy na životní prostředí
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
Doprava.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vliv dopravy na životní prostředí
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Doprava 25. listopadu 2005.
Doprava.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Krajina a životní prostředí
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Znečišťování ovzduší.
Úloha dopravy v hospodářství
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Oxidy.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Elektronická učebnice - II
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Znečištění vzduchu dopravou
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Doprava.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_BI_4E_KUT_01_DOPRAVA Autor Mgr. Barbora Kutilová Tematický okruh Environmentální výchova Ročník 9. ročník ZŠ, kvarta víceletých gymnázií Datum tvorby listopad 2012 Anotace Učební materiál přináší žákům přehled jednotlivých typů dopravy a jejich dopadů na životní prostředí. Současně nabízí úlohy k procvičení a náměty pro diskusi. Metodický pokyn Materiál je určen k výkladu a procvičení učiva v 9. ročníku základních škol. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Doprava a životní prostředí

DOPRAVA pevninská – železniční mořská (námořní) – silniční – vnitrozemská vodní – potrubní mořská (námořní) letecká

Negativní vlivy dopravy na ŽP Emise – znečišťují ovzduší, vodu a půdu – vznikají spalováním pohonných hmot v motorech dopravních prostředků – oxidy uhlíku, dusíku a síry, uhlovodíky, olovo, ... CO – oxid uhelnatý – vzniká nedokonalým spalováním paliva – jedovatý (váže se na červené krevní barvivo =>ovlivňuje vnímání a myšlení, způsobuje ospalost, bolesti hlavy, malátnost, ovlivňuje růst plodu, může způsobit bezvědomí i smrt) CO2 – oxid uhličitý – skleníkový plyn (=> oteplování Země) – největší množství produkuje silniční doprava (80%)

NO2 – oxid dusičitý – způsobuje kyselé deště (=>koroze kovů, narušení omítek budov, opadávání stromů, vyšší kyselost půdy i vody, a tím i vyšší úhyn rostlin a živočichů) – má dráždivé účinky,vyvolává záněty dýchacích cest, snižuje odolnost vůči virovým infekcím N2O – oxid dusnatý – skleníkový plyn SO2 – oxid siřičitý – způsobuje kyselé deště – dráždí oči a sliznice, vyvolává dýchací obtíže

Uhlovodíky – dráždí oči, způsobují plicní choroby – mají karcinogenní účinky Olovo – z antidetonačních přídavků do paliva, autobaterií – způsobuje kontaminaci půdy a podzemních vod – jedovaté

– dopady na ovzduší – lokální (smogové situace), – regionální (kyselé deště) – globální (vznik ozónové díry, změna klimatu) – dopady na půdu a vodu – podzemní vody, moře – ošetřování silnic posypovou solí – úniky látek při haváriích ropných tankerů a nákladních automobilů převážejících nebezpečné chemikálie

prach – produkt spalovacích procesů v motorech – víří se pohybem dopravních prostředků – je příčinou dýchacích obtíží

hluk – nejvíce ho produkují auta ve velkých městech – tvoří cca 45 % z celkové hlukové zátěže obyvatel – je důsledkem styku vozidel s vozovkou a chodu motorů dopravních prostředků – trpí jím sluchové orgány, oběhová, trávicí a nervová soustava (důsledky: nesoustředěnost, podrážděnost, únava, nižší pracovní aktivita, snížená odolnost vůči stresu, různé zdravotní obtíže ...)

vibrace – kamiony, autobusy, vlaky, letadla – trpí jimi účastníci dopravy i lidé žijící v budovách poblíž komunikací zabírání půdy – devastace a změny krajiny – úbytek půdy a zeleně (snížení zachycování CO2) – tvoří se překážky pro pohyb zvěře

dopravní nehody – strach z nebezpečí v dopravě (=> automobilová závislost) – v EU umírá ročně na silnicích cca 40 000 lidí (v České republice 1200 lidí, na světě > 1 mil. lidí) – nejvíce v osobních automobilech

spotřeba energie – ročně více než 55 % vytěžené ropy – 25 % celosvětové spotřeby energie – z fosilních zdrojů (ropa, zemní plyn) => alternativní paliva (např. biopaliva) produkce odpadů – z likvidace autovraků – 70-75% kovy (železné odpady, hliník, měď, zinek) – recyklace (pneumatiky, plasty, sklo, olej, autobaterie)

Silniční doprava typy motorů: vznětové (naftové) a zážehové (benzínové) Napiš, které emise vznikají při spalování pohonných hmot. největší zátěž pro životní prostředí Jak můžeš Ty nebo Tvoje rodina přispět ke zmírnění dopadů automobilové dopravy na životní prostředí? vysoká nehodovost Navrhni, jak snížit nehodovost na silnicích. energeticky i ekologicky náročná stavba silnic a dálnic

Víte, že … auto jedoucí rychlostí 90 km/h má brzdnou dráhu 70 metrů? auto jedoucí rychlostí 130 km/h má po 70 metrech brzdění ještě rychlost 103 km/h? přeprava stejného množství nákladu po železnici spotřebuje téměř čtyřikrát méně energie než po silnici? množství hluku vytvořené jedním nákladním automobilem se rovná hluku vyvolanému šesti osobními automobily?

Letecká doprava nejrychlejší vhodná na velké vzdálenosti nejdražší provoz vysoká hlučnost velká produkce emisí (ničí ozón)

Vodní doprava nejnižší náklady nízká hlučnost malá produkce emisí přeprava i objemných nákladů nejpomalejší

Potrubní doprava přeprava tekutých a plynných materiálů => ropovody, plynovody, přivaděče pitné vody narušuje vzhled krajiny nebezpečí havárií

Železniční doprava vysoká přepravní kapacita nižší energetické náklady než u silniční dopravy nižší množství emisí než u silniční dopravy

Hřebenovku vyplňuj shora dolů. zátěž pro sluch palivo zplodiny oxid uhelnatý plyn jako pohon jedovatý kov pohon aut značka olova otřesy   V tajence najdeš název látky důležité pro život.

plyn jako pohon zátěž pro sluch oxid uhelnatý značka olova Řešení: zátěž pro sluch palivo zplodiny oxid uhelnatý plyn jako pohon jedovatý kov pohon aut značka olova otřesy   L B E C P O M V H G I N T A U Z S R F K Í Oxid uhelnatý (CO) je jedovatý plyn, který se váže na červené krevní barvivo HEMOGLOBIN. Tím znemožňuje vazbu kyslíku a dochází k udušení.

Porovnej písmenka tak, aby vznikla slova související s dopravou a životním prostředím. Z přebytečných písmen sestav tajenku. EMEBIS CVAKL KAFTAN KULIH CHYPAR LERMOT

B I C Y K L EMEBIS KULIH CVAKL CHYPAR KAFTAN LOTROM Řešení: EMEBIS KULIH CVAKL CHYPAR KAFTAN LOTROM EMISE HLUK VLAK PRACH NAFTA MOTOR B I C Y K L Máš doma kolo? Jaká pravidla dodržuješ při jízdě na kole?

Najdi v textu co nejvíc dopravních prostředků. Místo odpoledního vyučování jsme s partou vyrazili do skateparku. Popojeli jsme pár zastávek trolejbusem, ale byl docela přeplněný. Nechápu, proč tady u nás ještě nemáme metro. Mně osobně připadá tenhle způsob dopravy nejvýhodnější. Cestou přemýšlím o nejhezčí holce ve třídě. Je o něco starší, protože byla s rodiči rok v USA. Říkala, že dřív měla strach z lítání, ale za tu dobu si na to docela zvykla. Je dost v pohodě, ale já jí to nemůžu dát najevo. Rozhodně ne teď, když mi ještě neodpustila, co se letos na školním výletě stalo. Dělám všechno pro to, aby mě pochopila. Utopit její novej mobil jsem opravdu nechtěl. Byla to nešťastná náhoda. Najednou do mě někdo vrazí: „Co je s tebou, Jirko, loudáš se! Vzkazuje ti Pavla, když budeš teda chtít, že tě pak hodí domů. Má tady za rohem prej zaparkovanej skútr.“ Super! Tak jí vyřiď, že až budu mít jednou svoje soukromý letadlo, tak že ji taky svezu.

Řešení: Místo odpoledního vyučování jsme s partou vyrazili do skateparku. Popojeli jsme pár zastávek trolejbusem, ale byl docela přeplněný. Nechápu, proč tady u nás ještě nemáme metro. Mně osobně připadá tenhle způsob dopravy nejvýhodnější. Cestou přemýšlím o nejhezčí holce ve třídě. Je o něco starší, protože byla s rodiči rok v USA. Říkala, že dřív měla strach z lítání, ale za tu dobu si na to docela zvykla. Je dost v pohodě, ale já jí to nemůžu dát najevo. Rozhodně ne teď, když mi ještě neodpustila, co se letos na školním výletě stalo. Dělám všechno pro to, aby mě pochopila. Utopit její novej mobil jsem opravdu nechtěl. Byla to nešťastná náhoda. Najednou do mě někdo vrazí: „Co je s tebou, Jirko, loudáš se! Vzkazuje ti Pavla, když budeš teda chtít, že tě pak hodí domů. Má tady za rohem prej zaparkovanej skútr.“ Super! Tak jí vyřiď, že až budu mít jednou svoje soukromý letadlo, tak že ji taky svezu. Zamysli se, jaké výhody má podzemní hromadná doprava.

Doplň, který typ dopravy bys zvolil pro: 1. dálkovou přepravu osob: 2. dálkovou přepravu zboží: 3. přepravu na krátké vzdálenosti: 4. přepravu po městě:

1. dálkovou přepravu osob: letecká, železniční Řešení: 1. dálkovou přepravu osob: letecká, železniční 2. dálkovou přepravu zboží: vodní, železniční, letecká 3. přepravu na krátké vzdálenosti: železniční, silniční, vodní 4. přepravu po městě: elektrické dopravní prostředky (trolejbus, tramvaj, metro)

Literatura a zdroje: Zdroje pro text: www.mdcr.cz www.autaveskole.cz www.letenku.org www.cdv.cz www.enviwiki.cz http://www.dolceta.eu/ceska-republika/Mod5/-Doprava,27-.html www.spsauto.cz www.biomach.cz Matějček, T., Ekologická a environmentální výchova, Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 2007. Brůhová-Foltýnová, H., Doprava a společnost, Karolinum, 2009. Zdroje obrázků: Veškeré obrázky použité v digitálním učebním materiálu jsou kliparty dostupné pod licencí Microsoft Office 2010 na www.office.microsoft.com. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Toto dílo je k dispozici pod licencí Cc BY-SA.