Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY EFEKTIVITY SPOLUPRÁCE OBCÍ FINANCOVÁNÍ SVAZKŮ OBCÍ Práce s mikroregiony na úrovni krajů Metodika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunitární program PROGRESS
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Spolupráce s mikroregiony
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Metodická podpora plánování obcí ze strany MMR
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Programové dokumenty mikroregionů jako faktor jejich rozvoje
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství PROBLÉMY A VÝZVY REGIONÁLNÍ POLITIKY V ČR Z POHLEDU REGIONÁLNÍ PRAXE Rozvoj regionů a 10 let regionální.
13. prosinec 2006 Kontrolní den VÚBP, Praha Projekt č. CZ / /0349 Kontaktní místo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro region hl. m.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Projekt „Zvyšování projektové absorpční kapacity Jihomoravského kraje“ realizovaný v rámci opatření 3.3. Společného regionálního operačního programu Konference.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Společnost pro regionální ekonomické poradenství SPOLUPRÁCE V PROCESU STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ MIKROREGIONŮ VYUŽITÍ METODICKÝCH PŘÍSTUPŮ K PROBLEMATICE.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství SYNERGIE v přístupu k rozvoji venkova Představení projektu a vybrané poznatky Seminář Venkov 2009 – 5.
Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Datum,místo. Národní program Phare část II Zaměření programu:  podpora podnikatelské infrastruktury (MMR) 
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Společnost pro regionální ekonomické poradenství OBEC VERSUS MIKROREGION OD MYŠLENKY K PROJEKTŮM Seminář pro mikroregiony – Havlíčkův Brod – 3. listopadu.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství PŘÍKLADY DOBRÝCH NÁSTROJŮ ROZVOJE ÚZEMÍ POSTAVENÍ SVAZKŮ OBCÍ JAKO AKTÉRŮ V REGIONÁLNÍ POLITICE KRAJE.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Společnost pro regionální ekonomické poradenství Informační a metodická podpora: Informační a metodická podpora: duh
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Jakub Alexa Zita Dostálová
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Rozpočtová a fiskální politika
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Rozpočtová a fiskální politika
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY EFEKTIVITY SPOLUPRÁCE OBCÍ FINANCOVÁNÍ SVAZKŮ OBCÍ Práce s mikroregiony na úrovni krajů Metodika tvorby a využití rozvojových dokumentů mikroregionů Ústav územního rozvoje, 26. listopadu 2008 A C B

Společnost pro regionální ekonomické poradenství PROBLEMATIKA SPOLUPRÁCE OBCÍ  Řešitel GaREP, spol. s r.o., společnost pro regionální ekonomické poradenství – 15 let se věnuje regionálnímu rozvoji.  Zkušenosti z praxe – strategické dokumenty svazků obcí.  Výzkumný úkol pro MMR ČR č. WB „Spolupráce obcí jako faktor rozvoje“ ( ).  Rozvíjení věcné problematiky (nastavení rozvojových směrů, volba nástrojů, zapojení aktérů) ve výzkumném úkolu MMR ČR č. WD „Rozvojový interaktivní audit“ ( ). Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství VÝCHODISKA  Spolupráce = „součinnost určitého množství subjektů při dosahování určitého cíle“.  Na obecní úrovni velmi různorodá mozaika forem spolupráce, překrývání členství, nesystémový přístup obcí.  Často nevyřešeny základní procesní, organizační a ekonomické otázky – efekty spolupráce jsou nedostatečné.  Koordinace x Kooperace.  Nastavení a průběh spolupráce („faktory efektivity“) jsou rozhodujícími prvky pro možnost a schopnost tvorby a realizace strategických rozvojových dokumentů (SRD). Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ SPOLUPRÁCI  Motivace spolupracujících subjektů.  Počet a charakter subjektů.  Forma spolupráce.  Účel, charakter a náplň činnosti.  Nastavení vnitřních procesů.  Ekonomický rámec.  Průmět faktorů do tvorby a nastavení SRD. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství MOTIVACE – PŘÍČINY SPOLUPRÁCE  Snaha o řešení společných problémů.  Prosazení společných zájmů.  Realizace větších rozvojových projektů.  Úspory v organizační i ekonomické oblasti.  Spolupráce obcí umožňuje dosáhnout rozvojových cílů, které jsou jednou obcí nerealizovatelné.  Využití synergického efektu. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství POČET SPOLUPRACUJÍCÍCH OBCÍ VE SVAZCÍCH OBCÍ Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Počet zapojených obcíJihomoravský krajVysočina do nad Průměrný počet obcí 1015 Průměrný počet obyvatel Průměrná rozloha

Společnost pro regionální ekonomické poradenství CHARAKTER SUBJEKTŮ FORMA SPOLUPRÁCE Obce ↔ Svazek obcí ↔ Společná právnická osoba ↔ Smlouva ke splnění konkrétního úkolu Obce a jiné subjekty ↔ Zájmové sdružení právnických osob ↔ Obecně prospěšná společnost ↔ …  Vztahy mezi členy  Formy zapojení a aktivita členů Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství VĚCNÝ RÁMEC SPOLUPRÁCE Účel spolupráce  Celkový rozvoj území  Rozvoj určitých aspektů území Náplň spolupráce  Výměna zkušeností  Poskytování veřejných služeb  Sdružování prostředků  Realizace projektů Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství VNITŘNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ FUNKČNOST SPOLUPRÁCE OBCÍ  Způsob řízení.  Existence či neexistence profesionálních pracovníků.  Způsob komunikace.  Frekvence a náplň setkávání členů.  Způsob dospívání k rozhodnutí, resp. konsenzu.  Závaznost přijatých rozhodnutí.  Vzájemné vztahy mezi zástupci členů.  Koncepční dokumenty. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství EKONOMICKÝ RÁMEC Členění nákladů:  Běžné náklady společné činnosti.  Náklady realizace programů a projektů. Členění zdrojů:  Vlastní zdroje obcí (finanční či naturální příspěvek, příspěvek pravidelný či dle potřeby).  Cizí zdroje – veřejné či soukromé zdroje (zejména dotace, dále např. sponzoring).  „Jak zajistit finanční prostředky na realizaci společných aktivit“, tj. „kolik kdo musí přispět a co z toho kdo bude mít“.  Zásadním tématem je sdružování prostředků. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství V PRAXI UPLATŇOVANÉ PŘÍSTUPY KE SDRUŽOVÁNÍ PROSTŘEDKŮ  Příspěvek na obyvatele – široká variabilita, pouze malý podíl rozpočtu svazku, obvykle financování provozu svazku.  Financování společných projektů dle míry zapojení, resp. dle efektů – obvykle projekty vybrané skupiny obcí (např. ČOV, kanalizace – dle skutečných nákladů, cyklostezky dle km na území obce apod.).  Financování celosvazkových projektů:  Rovný příspěvek obcí – projekty s rovným dopadem (značení, informační tabule, propagace).  Příspěvek dle velikosti obce.  X převládají individuální projekty obcí – individuální financování (společné aktivity zejména v oblasti výstavby technické infrastruktury a cestovního ruchu). Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství EKONOMICKÁ ANALÝZA SVAZKŮ OBCÍ – KRAJE JIHOMORAVSKÝ A VYSOČINA (VYBRANÉ PŘÍKLADY V ROCE 2005) Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Struktura svazků obcí v roce 2005 TypPodtypCharakteristika Počet JMKVYS Mikroregiony- Svazky dle vymezení krajského úřadu 6134 Monotematické svazky Svazky vytvořené k výstavbě a provozu technické infrastruktury Náplň činnosti: vodovody, odpady kanalizace, ČOV, plynofikace, 5740 Specifické svazkyRůzné oblasti činnosti31 Celkem

Společnost pro regionální ekonomické poradenství STRUKTURA VÝDAJŮ SVAZKŮ OBCÍ V KRAJÍCH JIHOMORAVSKÉM A VYSOČINA (2005) Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Výdajové skupiny: 1 – Zemědělství a lesní hospodářství, 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství, 3 – Služby pro obyvatelstvo, 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti, 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana, 6 – Všeobecná veřejná správa a služby Podtyp Běžné výdaje (v %) Kapitálové výdaje (v %) Výdajové skupiny (v %) * Jihomoravský kraj Mikroregiony59,041,00,427,056,700,415,5 Technické svazky 39,460,6078,90,90020,3 Kraj Vysočina Mikroregiony51,548,50,023,461,32,611,3 Technické svazky 37,762,30,060,76,10,033,2

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ROZPOČTOVÉ OBJEMY MIKROREGIONŮ KRAJŮ JIHOMORAVSKÉHO A VYSOČINA V ROCE 2005 Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Velikost celkových příjmů Jihomoravský kraj Kraj Vysočina Do 1000 Kč až 9999 Kč až Kč až Kč až Kč1114 Nad Kč10 Průměrný příjem na svazek Kč Kč

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZÁVĚRY V EKONOMICKÉ OBLASTI  Bariéry spolupráce obcí v ekonomické oblasti:  Nedořešené financování ad hoc akcí, tj. jednotlivých rozvojových projektů.  Nízké uvědomění si ekonomických synergických prostředků a možností plynoucích ze sdružování prostředků.  Absence dlouhodobého finančního plánování.  Formální spolupráce  tříštění kapacit i financí. Při sdružování prostředků je zejména třeba:  Přihlížet k možnostem a specifikům jednotlivých obcí.  Rozvíjet mechanismy kumulování financí – např. vytvořit společný rozvojový fond. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství FAKTORY EFEKTIVITY SPOLUPRÁCE Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Legislativní pravidla Správní prostředí Ekonomický systém Spolupráce obcí Vhodná forma spolupráce Struktura spolupráce Způsob financování Kvalifikovaný aparát Množství subjektů Procesy rozhodování Způsoby komunikace Způsoby řízení

Společnost pro regionální ekonomické poradenství ZÁVĚR  Spolupráce vyplývá  Z potřeby společných aktivit v určité oblasti.  Z omezených zdrojů.  Z předpokladů aktérů k řešení jednotlivých typů aktivit.  Předpoklady fungování spolupráce:  Vyjasnění vnějšího kontextu spolupráce.  Nastavení vnitřních procesů spolupráce.  Ekonomický systém umožňující flexibilní činnost.  Klíčový vliv - ochota a schopnost aktérů spolupracovat. Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno,

Společnost pro regionální ekonomické poradenství Faktory efektivity spolupráce obcíÚÚR Brno, Děkuji za pozornost. Ing. Jan Binek, Ph.D. GaREP, spol. s r.o. společnost pro regionální ekonomické poradenství nám. 28. října Brno Tel. :