Novela vodního zákona č. 150/2010 Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Revize Nového přístupu
Postupy ve zpracování žádosti k projektu ČŘB II v roce 2009  presentace projektu pracovníkům MŽP a SFŽP  vyhlášená 9. kontinuální.
Mgr. Emílie Trakalová Novela vyhláška č. 432/2001 Sb. Milín, 30. listopadu - 2. prosince 2011.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Průběh přípravy novely vodního zákona a charakteristika problematických bodů Seminář pro ZEV, VŽP, HV PS PČR Miroslav Král Novela vodního.
Právní úprava ochrany vod
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
MK Vodoprávní aktuality Příprava nového občanského zákoníku Medlov – prosinec 2008 Vláda schválila (usnesení č. 510 z ) Sněmovní tisk čtení.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
SVAZU VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ČR A AKTUÁLNÍ PROBLEMATIKA VODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ RNDr. Pavel Punčochář, CSc. vrchní ředitel úseku vodního hospodářství Ministerstvo.
Stavební zákon a územní plánování
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Legislativní proces J.Kožiak.
1 Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Krajský úřad.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
PŽP 9 Právní úprava ochrany vod. Ochrana vod v mezinárodním právu Z důvodu regionálního či lokálního významu předmětu ochrany ve světovém měřítku nejsou.
Dešťové kanalizace a využití § 1 odst. 4 Za jakých podmínek může vodoprávní úřad stanovit, že se zákon o vodovodech a kanalizacích vztahuje i na kanalizace.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Aktuální informace o vodním hospodářství v působnosti Ministerstva zemědělství a příprava velké novely vodního zákona RNDr. Pavel Punčochář, CSc. Ing.
Vodoprávní otázky Mgr. Lucie Zatloukalová Ministerstvo zemědělství Medlov, června 2009.
Aktuální stav projednávání novely vodního zákona č. 254/2001 Sb.
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
Právní úprava ochrany lesa
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Zneškodňování odpadních vod v malých obcích
Vodohospodářské aktuality
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 19. a 20. října 2016 Mgr. Ladislav Faigl.
o ochraně přírody a krajiny
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Umisťování staveb.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Vodohospodářské aktuality
Plánování v oblasti vod Roční seminář pro vodoprávní úřady Hotel Skalský Dvůr, Lísek, 2. a 3. října 2017.
Kanalizační Přípojky F-M
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Informační systém tbd ing. Daniel pokorný
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Právní aspekty domovních a malých ČOV
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Transkript prezentace:

Novela vodního zákona č. 150/2010 Sb. BVV 25. května 2010 WATENVI 2010 – Odborný doprovodný program Seminář pro ZEV, VŽP, HV PS PČR 19. 11. 2009 Novela vodního zákona č. 150/2010 Sb. Průběh přípravy novely vodního zákona a charakteristika problematických bodů Zdeněk Horáček Miroslav Král

Hlavní cíle a východiska transpozice evropské legislativy přezkum účinnosti aplikace zákona v praxi reakce na vývoj ve vodním hospodářství snižování administrativní zátěže úprava ekonomických nástrojů úprava správního trestání (včetně skutkových podstat sankcí)

Příprava - podněty, pracovní skupiny, RIA od 07.2007 Připomínkové řízení, krize 12/2008 – 03/2009 Předložení návrhu novely vládě 10.04.2009 Legislativní rada vlády 25.06.2009 Vládní návrh - usnesení č. 970 27.07.2009 Poslanecká sněmovna ST 895 1. čtení 29.09.2009 Projednání v ZEV, VŽP, HV 11/2009 – 01/2010 2. čtení (pozměňovací návrhy) 10.03.2010 3. čtení (schváleno) 17.03.2010 Senát ST 251 od 29.03.2010 Projednání v VÚRVSŽP, VHZ 13. a 14.4.2010 18. schůze Senátu 21.4.2010 Prezident 10.5.2010 Sbírka zákonů 21.5.2010 – č. 150/2010 Sb. Účinnost 1.8.2010 Úplné znění 09/2010

Projednávání v Parlamentu zařazen mezi „vládními prioritami“ v Poslanecké sněmovně druhé čtení 10. března 2010 (99 pozměňovacích návrhů) největším problém úprava minimálních zůstatkových průtoků [§ 12 odst. 1 písm. c) a § 36] schváleno třetím čtením 17. března (bod č. 7) – 207 NB (pův. 201) v Senátu bezproblémové projednání

Nejvýraznější změny obecně úprava plánování v oblasti vod posílení zásobování obyvatelstva pitnou vodou, řešení srážkových vod a zneškodňování odpadních vod zavedení výrobkového přístupu a vodohospodářských úprav zavedení definice přirozených koryt vodních toků a s tím spojené zjednodušení revitalizací úprava a zjednodušení některých vodoprávních řízení z formálních změn - vyjasnění některých pojmů a institutů a vyjasnění vztahu vodního zákona k souvisejícím právním předpisům, úprava vodoprávní evidence a úprava sankcí

Hlavní schválené změny ÚPRAVA PLÁNOVÁNÍ V OBLASTI VOD infringement 2000/60/ES a transpozice 2007/60/ES (HLAVA IV a § 64a) nová koncepce plánování v oblasti vod - tři úrovně plánování » mezinárodní plány povodí pro mezinárodní oblasti povodí » do MPP začleněny národní plány povodí pro části mezinárodních oblastí povodí na území ČR » doplnění NPP plány dílčích povodí součástí plánování v oblasti vod plány pro zvládání povodňových rizik (a mezinárodní plány pro zvládání povodňových rizik) pořízení NPP MZe a MŽP/ PZPR MŽP a MZe + SP + KÚ, schvaluje vláda OOP (§ 115a) - NPP MZe/ PZPR MŽP T NPP a PZPR 22.12.2015

Hlavní schválené změny POSÍLENÍ VÝZNAMU ZÁSOBOVÁNÍ OBYVATELSTVA PITNOU VODOU pozměňovací návrh SMO a SOVAK (v PS PČR) » účelem zákona též „přispívat k zajištěni zásobování obyvatelstva pitnou vodou“ (§ 1 odst. 1) » regulace nakládání s vodami pro zajištění využití vodních zdrojů vymezených v plánech rozvoje vodovodů a kanalizací [§ 12 odst. 3 písm. d)] » legalizace odběrů vody z vodních zdrojů při zajištění dodávky v mimořádných situacích [§ 109 odst. 1 ]

Hlavní schválené změny ŘEŠENÍ SRÁŽKOVÝCH VOD povinnost řešit srážkové vody již před stavebním povolením (§ 5 odst. 3) » vyhláška č. 501/2006 Sb., ve zn. v. č. 269/2009 Sb. [§ 20 odst. 5 písm. c)] vymezení stavebního pozemku pouze s vyřešením srážkových vod vsakováním zadržováním a regulovaným odváděním do povrchových vod odváděním jednotnou kanalizací úprava definice odpadních vod k vodám srážkovým (§ 38 odst. 2) » srážkové vody z dešťových oddělovačů a z pozemních komunikací

Hlavní schválené změny ZNEŠKODŇOVÁNÍ ODPADNÍCH VOD vypouštění odpadních vod do vod podzemních (§ 38 odst. 7) » nově možnost vypouštění přes půdní vrstvy z „menších zdrojů“ likvidace odpadních vod ze žump (§ 38 odst. 6) » nově povinnost zajišťovat likvidaci a příp. ji prokázat ČIŽP a VPÚ rozhodování v pochybnostech (§ 38 odst. 13) rozšíření možnosti odečtu vstupního znečištění (§ 90 odst. 6) » nově odečet i v případě, že znečišťovatel není zároveň odběratel úprava poplatku za vypouštění do vod podzemních (§ 100 odst. 2) » místo paušálu 3500 Kč/rok nově 350 Kč/EO

Hlavní schválené změny OHLAŠOVÁNÍ VODNÍCH DĚL (VÝROBKOVÝ PŘÍSTUP) výrobky čistíren odpadních vod do 50 EO (§ 15a) pouze na ohlášení režim stavebního zákona » další náležitosti např. kategorie CE, způsob vypouštění, provozní řád + vypouštění do povrchových vod vyjádření správce vodního toku + vypouštění do podzemních vod vyjádření osoby s odb. způsobilostí v případě souhlasu vodoprávního úřadu rovněž povoleno vypouštění není nutné provádět „rozbory“ (§ 38 odst. 5) kontrola 1x za 2 roky [§ 59 odst. 1 písm. k)]

Hlavní schválené změny VODOHOSPODÁŘSKÉ ÚPRAVY pozměňovací návrh v PS nejedná se o vodní díla, obdoba terénních úprav (§ 55 odst. 2) » zemní práce a změny terénu v přirozených korytech vodních toků a na pozemcích sousedících s nimi, jimiž se podstatně mění přirozená koryta vodních toků a které jsou nebytné k zajištění funkcí vodních toků pouze na ohlášení (§ 15a odst. 3) není stanovena hranice pro povolení a sankce

Hlavní schválené změny PŘIROZENÁ KORYTA VODNÍCH TOKŮ A REVITALIZACE zavedení definice přirozeného koryta vodního toku (§ 44 odst. 2) » může být tvořeno i stavbou » rozhodování v pochybnostech možnost zrušení vodního díla (§ 15 odst. 1), alt. k § 55 odst. 3 povinnost správce VT navrhovat opatření k nápravě zásahů způsobených lidskou činností k obnovení přirozených koryt VT [§ 47 odst. 1 písm. h)] povinnost strpět přirozené koryto VT [§ 50 písm. h) a 51 písm. d)] zachovány funkce vodního toku

Hlavní schválené změny ÚPRAVY KOMPETENCÍ VODOPRÁVNÍCH ÚŘADŮ zrušení vodoprávních úřadů na úrovni pověřených obcí (§ 105 odst. 2) » povolování ve věcech potřeb jednotlivých občanů a domácností (zejm. studny) nově obecní úřady obcí s rozšířenou působností (§ 106 odst. 2) » požadavek Ministerstva vnitra (sjednocení výkonu státní správy) » vodoprávní úřady pověřených obcí však dokončí zahájená a pravomocně neukončená řízení (čl. II bod 9) vodoprávní úřady dotčenými orgány státní správy v řízeních, kdy mohou být dotčeny zájmy vodního zákona (§ 104 odst. 9) vyjasnění pozice generelu ÚCHAPV (§ 28a)

Hlavní schválené změny ZJEDNODUŠENÍ NĚKTERÝCH ŘÍZENÍ povolování energetických vrtů, pokud neodebírají nebo nečerpají podzemní vodu [§ 8 odst. 3 písm. e), § 17 odst. 1 písm. g) a § 55 odst. 2] » pouze souhlas VPÚ povolování nakládání s vodami na dobu užívání VD (§ 9 odst. 7) „výjimky“ z § 39 pro rybářské hospodaření (§ 9 odst. 8) » v povolení k nakládání s vodami, plně v kompetenci krajských úřadů stavební řízení vodovodů a kanalizací (§ 15 odst. 2 a 9) » možnost zkráceného řízení podle § 117 SZ » úpravy bez změny trasy bez povolení a ohlášení souhlas nově i jako závazné stanovisko (§ 17)

Hlavní schválené změny ÚPRAVA VODOPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ úprava změny a zrušení povolení k nakládání s vodami (§ 12) omezení účasti občanského sdružení (§ 115 odst. 6 a 7) » žádost o informování platná 1 rok a dnem sdělení den zveřejnění rozhodnutí jako první úkon v řízení (§ 115 odst. 10) » v jednoduchých věcech netřeba oznamovat zahájení společné řízení (§ 115 odst. 11) » přímo ze zákona při splnění některé podmínky § 140 SŘ povolení odběru podzemní vody na cizím pozemku (§ 115 odst. 15) » účastníkem řízení žadatel, obec a příp. občanské sdružení řízení v pochybnostech (§ 126 odst. 8) » pouze z moci úřední

Hlavní schválené změny SPECIÁLNÍ OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY úprava obecného nakládání s vodami (§ 6 odst. 4) vyhlašování záplavových území a jejich aktivních zón (§ 66 odst. 7) úprava nakládání s vodami při mimořádných situacích (§ 109 odst. 1) § 115a – OOP podle § 6 odst. 4, § 25 odst. 3, § 66 odst. 7 a § 109 odst. 1 » speciální postup oproti správnímu řádu účinnost před projednáním vyvěšením VV, kterou se OOP oznamuje nepoužije se § 172 odst. 5 SŘ (ochrana vlastníků nem. a dotčených osob) další OOP např. ochranná pásma vodních zdrojů (§ 30 odst. 1) – čl.II bod2)

Hlavní schválené změny ÚPRAVA VEDENÍ VODOPRÁVNÍ EVIDENCE vodoprávní úřady vedou evidenci rozhodnutí, OOP, závazných stanovisek, souhlasů a ohlášení správci povodí průběžně ukládají vybrané údaje z rozhodnutí, OOP a závazných stanovisek » rozsah novelou vyhlášky č. 7/2003 Sb.

Hlavní schválené změny ÚPRAVA SANKCÍ nová koncepce správního trestání Ministerstva vnitra přestupky fyzických osob nově ve vodním zákoně stejné skutkové podstaty FO a PFO a PO úprava výší sankcí (původně stejné pro FO a PFO a PO)

Příprava prováděcích právních předpisů celkem rozpracováno 18 předpisů 6 nezbytných z důvodu návaznosti vodoprávního řízení: nařízení vlády ke zmocnění v § 36 odst. 3 (1.8.2012) novelizaci nařízení vlády č. 61/2003 Sb. (1.8.2010) nařízení vlády ke zmocnění v § 38 odst. 8 poslední věta (1.8.2010) novelu vyhlášky č. 450/2005 Sb. (1.9.2010) vyhlášku ke zmocnění v § 39 odst. 8 druhá věta (1.1.2011) novela vyhlášky č. 471/2001 Sb. (1.8.2010)

Děkuji za pozornost zdenek.horacek@mze.cz Zdeněk Horáček odbor vodohospodářské politiky a protipovodňových opatření tel. 221 812 831 zdenek.horacek@mze.cz