KOMUNITNĚ VEDENÝ MÍSTNÍ ROZVOJ aneb LEADER

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost mýty a příležitosti Ing. Markéta Novotná Praha.
Advertisements

Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
1 Leader + Státní zemědělský intervenční fond Místní akční skupina – MAS.
Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
Aktuální stav opatření V.2 zřízení Celostátní sítě pro venkov Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
OPERAČNÍ PROGRAM PRAHA - ADAPTABILITA Nestátní neziskové organizace – partneři pro rozvoj PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI MMR, STAROMĚSTSKÉ.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Seminář SPOV: Podpora rozvoje venkova v ČR , České Budějovice.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Operační program Rozvoj lidských zdrojů 1 OPERAČNÍ PROGRAM ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ MPSV - Odbor řízení pomoci z ESF Konference k ESF – Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Půjčky NNO v rámci grantového schématu „Podpora sociální integrace v Olomouckém kraji“ při SROP.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
LEADER v České republice Ing. František WINTER Národní síť Místních akčních skupin ČR, o.s. Konference při mezinárodním setkání LeaderFEST
Podpořeno dotací poskytnutou Ministerstvem pro místní rozvoj na realizaci projektu Udržitelný rozvoj venkova prostřednictvím místních akčních skupin. Strategie.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
ministryně pro místní rozvoj
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Dvůr Králové nad Labem  MAS neboli Místní akční skupina (správně skupina pro místní akce)  MAS je společenství lidí, obcí, firem a neziskových.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Osa IV - Leader. Metoda Leader  Místní akční skupina (MAS) – partnerství soukromého sektoru (min. 50% zástupců) veřejného sektoru (max. 50% zástupců)
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
MAS JIŽNÍ HANÁ Místní Akční Skupina Jižní Haná. Projednání bodu 2 Zpráva o dosavadní činnosti MAS Jižní Haná.
MAS Brdy – Vltava Komunitně vedený místní rozvoj.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Místní akční plány vzdělávání a Přemyslovské střední Čechy o.p.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Podopatření Rozvoj venkova (podopatření typu LEADER+) Ing. Lucie Lopatová.
Integrovaný regionální operační program – obecný úvod, hodnocení Pardubice Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Ing. Jan Havránek vrchní ředitel sekce fondů EU Sekce fondů EU 10. dubna 2014.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Pracovní setkání 28. června 2007
ROP JV – informace o novém programovém období
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Interní postupy MAS Brdy
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Příprava operačních programů
Registrační číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_047/
Transkript prezentace:

KOMUNITNĚ VEDENÝ MÍSTNÍ ROZVOJ aneb LEADER 2014-20 31. 5. 2012, LEADERFEST Levoča Ing. Radim Sršeň, Ph.D.

legislativní rámec legislativní návrhy Nařízení pro období 2014-20 zveřejněné Evropskou komisí v říjnu 2011 návrh Nařízení o společných a obecných ustanoveních ohledně ERDF, ESF, FS, EAFRD a EFF Kapitola II – Komunitně vedený místní rozvoj Čl. 28-31 FactSheet DG Region: Komunitně vedený místní rozvoj (3/2012) návrh Nařízení o podpoře pro rozvoj venkova z EAFRD Oddíl 2 – LEADER Čl. 42-45 FactSheet DG Agri: Přístup LEADER (2006)

komunitně vedený místní rozvoj COMMUNITY-LED LOCAL DEVELOPMENT v současnosti je v rámci EAFRD označován jako LEADER, návrhy nařízení nabízejí průřezové uplatnění této metody konkrétní subregionální území využití místní akční skupin (MAS) = partnerství veřejného a soukromého sektoru na základě integrovaných a víceodvětvových strategií místního rozvoje (ISRÚ) je koncipován s ohledem na místní potřeby a potenciál zahrnuje inovaci, vytváření sítí a spolupráci

východiska návrh Nařízení požaduje koordinaci místního rozvoje mezi jednotlivými fondy prostřednictvím realizace integrovaných strategií MAS ve všech fondech EU návrh NS MAS ponechává jistou autonomii a suverenitu jednotlivým operačním programům (resortům), nabízí integraci na úrovni vzájemné doplňkovosti a synergie podpořených projektů na sub-regionální úrovni v ČR existuje přes 150 MAS

základní principy místní přístup (place-based) partnerství utvořené zdola (bottom-up) strategický a koncepční přístup transparentnost efektivita, potřebnost, hospodárnost integrovaný přístup a synergie – vyšší účinost

místní akční skupina (MAS) mezisektorové partnerství na místní úrovni otevřená a transparentní struktura vhodné právní formy: o.p.s., o.s. či z.s.p.o. kompaktní venkovský region velikost dosud limitována na 10 – 100 tis. obyv. území MAS se nesmí navzájem překrývat o zařazení do územní působnosti rozhodují obecní zastupitelstva veřejný sektor podnikatelský sektor neziskový sektor obce DSO příspěvkové organizace státní instituce obchodní spol. (s.r.o., a.s.) živnostníci (OSVČ) samostatně hospodařící rolníci občanská sdružení obecně prospěšné společnosti farnosti aktivní jednotlivci

současné rozložení MAS v ČR stav k 2/2012

MAS = základní skladebná jednotka v případě požadavku na větší celky než jsou stávající MAS doporučujeme ad-hoc vytvářet společná regionální programová partnerství, kde si všichni partneři budou rovni, nicméně pro potřeby koordinace by byl vždy určen vedoucí partner (princip KMAS) snaha o maximální pokrytí ČR metodou LEADER viz mapa ubývajících „bílých míst“ MAS 2 MAS 1 město nad 25.000 obyv. MAS 3

organizační struktura MAS PODNIK. SEKTOR VEŘEJNÝ SEKTOR NEZISK. SEKTOR ČLENOVÉ ZAKLADATELÉ VÝBOR KONTROLNÍ ORGÁN SPRÁVNÍ RADA MONITOR.KOMISE VÝBĚROVÁ KOMISE

Integrovaná strategie rozvoje území ÚVOD - PŘEDSTAVENÍ MAS identifikace MAS (název, IČ, právní forma) přehled členů MAS historie a zkušenosti MAS způsob zpracování ISRÚ řešitelský tým ANALYTICKÁ ČÁST vymezení území (rozloha, počet obyvatel, obce, shodné charakteristiky, specifika) vyhodnocení stávajícího potenciálu analýza rozvojových potřeb lidský a finanční kapitál návaznost na jiné strategické dokumenty SWOT analýza STRATEGICKÁ ČÁST stanovení cílů a priorit, návaznost na priority EU integrační a inovativní prvky akční plán (popis způsobu dosahování cílů a priorit) finanční plán (resp. rámcový rozpočet) kvantifikované a měřitelné indikátory výsledku IMPLEMENTAČNÍ ČÁST organizační struktura, rozdělení odpovědnosti management a personální zázemí technické zázemí propis standardizovaných procesů administrativní a organizační postupy apod. hospodaření samofinancování, fundraising, vnitřní finanční zdroje, ... monitoring a evaluace plán vnitřního rozvoje organizace POŽADAVKY NA STRUKTURU ISRÚ BY MĚLY BÝT STANOVENY DO KONCE ROKU 2012.

programové rámce návaznost na jednotlivé fondy EU resp. OP MAS jsou partnery řídícího orgánu (zprostředkujícím subjektem) vybírají z ISRÚ aktivity, které je možné podpořit v rámci daného OP zavazují MAS k naplnění monitorovacích indikátorů fondu, ze kterého jsou financovány dle způsobu výběru projektů se dále člení na: projektová opatření grantová schémata integrované projekty

formy podpora projektů PROJEKTOVÁ OPATŘENÍ projekty vybírá MAS vybrané projekty jsou následně administrovány PA jako individuální projekty (Smlouva PA – KP) projekt realizuje KP GRANTOVÁ SCHÉMATA globální/blokový grant administrovaný MAS MAS vybírá dílčí tzv. mikro-projekty, které splňují cíle GS vybrané dílší projekty pak MAS nahlásí na PA a zodpovídá za jejich realizaci z pohledu PA se jedná o 1 projekt (Smlouva PA – MAS) mikro-projekt realizuje KP, který má smlouvu o realizaci s MAS INTEGROVANÉ PROJEKTY projekt sestavený a realizovaný MAS nebo jiným zastřešujícím subjektem (nositel = konečný příjemce) z pohledu PA se jedná o 1 projekt (Smlouva PA – nositel) projekt realizuje nositel, který má smlouvy o partnerství a spolupráci s partnery

příprava a výběr projektů osobní konzultace a přípravné semináře pro žadatele veřejná výzva k předkládání žádostí srozumitelná a předem známá kvalitativní výběrová kritéria transparentní způsob hodnocení oznámení seznamu vybraných projektů na PA metodická pomoc při realizaci projektů

konstrukce strategií MAS PROJEKTOVÉ OPATŘENÍ GRANTOVÉ SCHÉMA INTEGROVANÝ PROJEKT PROGRAMOVÝ RÁMEC PRV PROGRAMOVÝ RÁMEC ERDF PROGRAMOVÝ RÁMEC ESF INTEGROVANÁ STRATEGIE ROZVOJE ÚZEMÍ

realizace pomocí projektů propojování jednotlivých projektů napříč = integrace INTEGROVANÁ STRATEGIE ROZVOJE ÚZEMÍ PROGRAMOVÝ RÁMEC PRV PROGRAMOVÝ RÁMEC ERDF PROGRAMOVÝ RÁMEC ESF PROJEKTOVÉ OPATŘENÍ GRANTOVÉ SCHÉMA INTEGROVANÝ PROJEKT

rozhraní mezi fondy a přístupy demarkační linie mezi fondy a mezi přístupem LEADER a centrální administrací navrhujeme stanovit dle témat a velikosti projektu – viz graf pro administraci přes LEADER doporučujeme vyčlenit 10 – 25% z každého fondu

posuzování strategií a programových rámců VÝBĚR NA PRINCIPU SOUTĚŽE > POSUZOVÁNÍ 1. kolo – posouzení ISRÚ společná hodnotící komise posoudí splnění kritérií (ANO/NE), reálnost cílů, schopnost MAS realizovat ISRÚ, záruky transparentnosti a rovného přístupu pokud ISRÚ splní tyto požadavky, bude MAS udělen SOUHLAS S PŘEDLOŽENÍM PROGRAMOVÝCH RÁMCŮ pokud ISRÚ nesplní požadavky, možnost opakovaného předložení 2. kolo – posouzení Programových rámců samostatné výzvy pro každý fond v případě splnění požadavků fondu uzavření DOHODY O IMPLEMENTACI a následně vyhlašování výzev k příjmu projektů na MAS

financování režijních výdajů MAS společný provozní fond, do kterého by přispívaly všechny fondy, které by financovaly danou ISRÚ koncept „hlavního fondu“ se nezdá být vhodný případně rozdělování režijních nákladů mezi jednotlivé fondy využít zkušeností ESF s tzv. „nepřímímy náklady“ při předpokládaném roční alokaci na MAS v objemu 45–160 mil. Kč (dle velikosti MAS) předpokládáme roční režijní výdaje cca 2-7 mil. Kč zálohové nebo průběžné financování

alokace na MAS stanovena pro každý Programový rámec zvlášť výše alokace především na základě: počtu obyvatel územní rozlohy příp. další socio-ekonomické ukazatele příp. výkonostní rezerva financování projektů v ideálním případě průběžně (tzv. limitky) nebo etapově

navrhovaný harmonogram 2012 schválení závazné osnovy Integrované strategie rozvoje území 2013 informační kampaň pro MAS – semináře, školení 1. výzva k předkládání ISRÚ a jejich posouzení 1. výzva k předkládání Programových rámců do PRV, případně i dalších již připravených fondů 2014 2. a 3. výzva k předložení ISRÚ a Programových rámců do všech fondů 2015 případné další výzvy rezerva – posuzování musí být ukončeno do 31. 12. 2015

Národní koordinační jednotka pro LEADER meziresortní platforma pro komunikaci shromažďování údajů o MAS, metodická pomoc zpracování závazné osnovy ISRÚ a kritérií pro jejich posuzování koordinace administrativních postupů a formálních požadavků, sjednocení monitorovacích indikátorů apod. ŘÍDÍCÍ ORGÁNY OP NÁRODNÍ SÍŤ MAS ČR NÁRODNÍ KOORDINAČNÍ JEDNOTKA PRO LEADER NEZÁVISLÍ EXPERTI SPOLEČNÁ HODNOTÍCÍ KOMISE PRO STRATEGIE

Děkuji za pozornost. Ing. Radim Sršeň, Ph.D. člen vyjednávacího týmu NS MAS ČR tel.: + 420 603 578141 email: radimbz@seznam.cz Jan Florian ml. místopředseda NS MAS ČR tel.: +420 774 499396 email: j.florian@nsmascr.cz www.nsmascr.cz