4. 12. 2007 1. 2 OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Pedagogika I/8 Sociální aspekty učení Vyplývají ze sociálních vztahů v prostředí, v němž se člověk učí. Jsou součástí vnějších podmínek
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2011/2012 pro 6. ročník (26. – 34. úloha) IX. označení digitálního.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.

SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Realizované projekty ESF Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Nové přístupy.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
vlastní hodnocení školy
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Téma Hypotézy ve výzkumu
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
Polytechnické vzdělávání v praxi
První zkušenosti s evaluací
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

2 OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků  zaměřuje se zejména na kompetence, které si žáci v průběhu vzdělávání osvojují a které budou potřebovat v reálném životě  probíhá ve tříletých cyklech, důraz je vždy kladen na jednu ze tří zkoumaných oblastí  tři sběry dat: 2000, 2003, 2006

PISA 2006  Hlavní sledovaná oblast: přírodní vědy  Testové nástroje: písemný test žákovský dotazník školní dotazník  Účastníci: 57 zemí z celého světa včetně všech 30 členských zemí OECD  V České republice se zúčastnilo 245 škol, 9016 žáků z 9. ročníku ZŠ a 1. ročníku SŠ (a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií)

Země ve výzkumu PISA 2006 Člen OECD Ano Ne

Země ve výzkumu PISA 2006 Člen EU Ano Ne

Průměrné výsledky zemí

Průměrné výsledky zemí

Žáci s omezenými kompetencemi v Evropě Žáci pod základní úrovní Méně než 10 % 10 % až 20 % 20 % až 30 % 30 % a více

Přírodovědná gramotnost je schopnost využívat přírodovědné vědomosti, klást otázky a z daných skutečností vyvozovat závěry, které vedou k porozumění světu přírody a pomáhají v rozhodování o něm a o změnách působených lidskou činností.

Složky přírodovědné gramotnosti Kontext životní situace obsahující prvky přírodních věd a techniky Kompetence ● rozpoznávání přírodovědných otázek  vysvětlování jevů pomocí přírodních věd  používání vědeckých důkazů Vědomosti ● vědomosti z přírodních věd (o světě přírody) ● vědomosti o přírodních vědách (o vědě samotné) Postoje reakce na přírodovědná témata ● zájem ● uznání hodnoty vědeckého výzkumu ● odpovědnost vyžaduje po lidech jejichž úroveň ovlivňují

Slabé a silné stránky žáků

Rozdíly mezi dvěma typy znalostí

Silné a slabé stránky českých žáků  Žáci mají osvojeno velké množství přírodovědných poznatků a teorií, problémy jim ale dělá o přírodovědných problémech samostatně uvažovat a zkoumat je (vytvářet hypotézy, využívat různé výzkumné metody a postupy, získávat a interpretovat data, formulovat a dokazovat závěry apod.).  V prokazování vědomostí dosahují žáci výborných výsledků. Naopak se svými znalostmi postupů a metod využívaných v přírodních vědách jsou jen průměrní. Rozdíl mezi jejich přírodovědnými vědomostmi a znalostmi postupů a metod je největší v zemích OECD.  Pravděpodobnou příčinou těchto zjištění je způsob výuky přírodovědných předmětů v České republice, kdy se klade větší důraz na shromažďování a reprodukci teoretických znalostí než na podstatu přírodovědného zkoumání a uvažování.

Některé poznatky o výuce

Výsledky a výdaje na vzdělání v OECD

Rozdíly mezi školami a uvnitř škol

Ekonomický, sociální a kulturní status (ESCS)  Index sociálně-ekonomického statusu povolání rodičů (ISEI)  Index nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů  Index vlastnictví rodiny stůl k učení, samostatný pokoj, počítač, připojení na internet, klasickou literaturu, umělecká díla, počet knih, počet mobilních telefonů, …

Vliv ESCS na výsledek žáků, země EU

Výsledky českých škol v závislosti na ESCS

Výsledky českých žáků podle typu školy

Průměrné výsledky krajů, 9. ročník

Žáci s omezenými kompetencemi, kraje Žáci pod základní úrovní Méně než 10 % 10 % až 15 % 15 % a více

Výsledek a index ESCS, kraje

Výsledek a ESCS podle velikosti bydliště

Umístění ČR v mezinárodních výzkumech vědomostí žáků na konci základního vzdělání (srovnání se zeměmi OECD)

Trendy ve čtenářské gramotnosti

Trendy v matematice

Zastoupení žáků na jednotlivých úrovních způsobilosti, čtenářská gramotnost

Rozdíly mezi dobrými a slabšími žáky, čtenářská gramotnost

Tři nejdůležitější kroky ke zlepšení vzdělávání v libovolném systému (Závěry studie poradenské firmy McKinsey)  Získat pro pedagogickou práci ty správné lidi: Kvalita vzdělávacího systému nemůže překonat kvalitu učitelů, kteří v něm pracují  Vzdělat je tak, aby dobře a efektivně učili: Jediný způsob, jak zlepšit výsledky žáků, je zlepšit výuku  Zajistit, aby systém poskytoval každému dítěti nejlepší možnou výuku: Má-li systém vykazovat dobré výsledky, musí v něm uspět každé dítě

Získávání nejlepších kandidátů pro pedagogickou profesi  Zlepšení brání řada škodlivých mýtů (je možno zlepšit systém bez zvýšení kvality učitelů, získání kvalitních lidí vyžaduje zásadní zvýšení výdajů, prestiž povolání učitele je mimo možnosti ovlivnění vzdělávací politiky)  Učinit učitelství prestižní kariérní volbou je daleko více než kulturou a vysokými platy ovlivněno systémem výběru a vzdělávání učitelů, výší nástupního platu a péčí o status pedagogické profese

Vzdělávání učitelů  Cíle: reflexe nedostatků, nácvik efektivních postupů, vnitřní motivace učitelů  Prostředky: mentorování začínajících učitelů, koučování (výuka přímo ve třídě), spolupráce učitelů (vedoucí učitelé), ředitelé jako příkladní vyučující

Cílená pomoc těm, kteří to nejvíce potřebují  Vysoká očekávání = náročné standardy  Monitorování škol (= identifikace škol, které potřebují pomoci) a cílená intervence (finanční pomoc, změna vedení)  Identifikace žáků, kteří potřebují pomoci, a včasná intervence