Zapracování direktivy 2004/8/EC do novely zákona 458/2000 Sb. Josef Jeleček COGEN CZECH předseda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Strategické změny v řízení elektrizačních soustav Špindlerův Mlýn Milan Kloubec, ČVUT FEL.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Pohled průmyslové energetiky na teplárenství a elektroenergetiku včetně obchodování s povolenkami skleníkových plynů Petr Matuszek XVII. seminář energetiků.
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
MENŠÍ ZDROJE KVET V ČR A V EU PO JEJÍM ROZŠÍŘENÍ
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Předpokládaná funkčnost trhu s elektřinou v roce 2005 Ing. Miroslav Marvan Asociace energetických manažerů Praha 14. dubna 2004.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Webové portály LDS/MDS
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Zapracování direktivy 2004/8/EC do novely zákona 458/2000 Sb. Josef Jeleček COGEN CZECH předseda

SMYSL DIREKTIVY 2004/8/EC Citace čl. 1 ze směrnice: „Smyslem direktivy je zvýšení energetické účinnosti a zvýšení bezpečnosti dodávek vytvořením rámce pro podporu a rozvoj vysoce účinné KVET založené na poptávce po užitečném teple na trhu EU….“ Základním cílem direktivy je tedy snaha o dosažení udržitelného rozvoje v delším časovém horizontu než krátkém, a to zásadním zvýšením účinnosti výroby elektřiny a tepla.

OBECNÝ PŘEHLED SPOTŘEBY PALIV VE SVĚTĚ JAKO DŮVOD PRO PROSAZOVÁNÍ VYSOCE ÚČINNÉ KVET SROVNÁNÍ SPOTŘEBY PALIV (PŘEPOČET NA 1 ČLOVĚKA) V RŮZNÝCH ZEMÍCH: 1. USA více než 11,0 kW 2. země EU 6,3 kW 3. Země třetího světa -Indie 0,7 kW Asi 20% světové populace spotřebovává téměř 80% veškerých světových energetických zdrojů. Tomu odpovídá i výrazný podíl vyspělých států na emisích skleníkových plynů. EXISTUJE VYSOKÝ POTENCIÁL ÚSPOR - PROZATÍM BEZ VĚTŠÍ NUTNOSTI SE USKROVNIT !!!

PŘEHLED ÚČINNOSTI VÝROBY ELEKTŘINY VE SVĚTĚ JAKO DŮVOD PRO PROSAZOVÁNÍ VYSOCE ÚČINNÉ KVET

SMYSL DIREKTIVY 2004/8/EC Proč se KVET neprosadí bez podpory? Problém je v tom, že stávající uhelné bloky mají nízké fixní náklady, nízkou cenu paliva, většinou se nepodílí na dopravních nákladech elektřiny (G =0) a ani nejsou nikterak zpoplatňovány za emise skleníkových plynů či jinými poplatky za nízkou účinnost, která se pohybuje kolem 30% Moderní decentrální technologie KVET je naopak zatížena dopravními náklady na palivo (diskriminace!!!), má vyšší fixní náklady a proto centrálním zdrojům nyní těžko konkuruje a dočasně je nutná podpora. Direktiva tedy státům ukládá zmapování potenciálu pro vysoce účinnou KVET, vytvoření podpůrného mechanismu tak, aby byl potenciál postupně naplňován. Dále je ukládána oboustranná zpravodajská povinnost s cílem postupně harmonizovat podporu v rámci EU.

DIREKTIVA VERSUS NOVELA 458 –Do zákona 458 se dostává pojem „nediskriminační regulace odvětví“ - v našich zákonech neobvyklé, dává možnost domoci se soudně rovného postavení –Pod čarou je odkaz na uvedenou direktivu a i když nebude vše detailně zapracováno, lze z odkazu mnohé dovodit –Základní pojmy. Nejsou zapracovány všechny, ale s ohledem na přímý odkaz na direktivu lze mnohé dovodit

DIREKTIVA VERSUS NOVELA 458 V zákoně v §2 je citován pojem užitečné teplo, ale není již dále řádně vysvětlen, což může vést k chybnému vnímání tohoto pojmu. Z direktivy je jasné, že užitečné teplo není takové teplo, které by provozovatel KVET chtěl dodávat např. do systému CZT, kde je již vyráběno z KVET – viz. Definice z direktivy: Užitečné teplo – teplo, produkované v KVET k pokrytí ekonomicky ospravedlnitelných potřeb pro vytápění, ohřev, chlazení nebo pro technologické účely Ekonomicky ospravedlnitelná potřeba tepla – je potřeba tepla, která nepřevyšuje potřeby tepla pro vytápění, ohřev, chlazení nebo pro technologické účely, které by jinak byly uspokojeny na základě tržních podmínek jinak, než z KVET, nebo je doposud uspokojována z jiných zdrojů

DIREKTIVA VERSUS NOVELA 458 Stanovení referenčních hodnot pro oddělenou výrobu elektřiny a tepla – v novele není jasně řečeno, komu je tato povinnost stanovena. povinnost zpracovat rozbor národního potenciálu pro vysoce účinnou KVET v rozsahu dle direktivy, včetně vysoce účinné mikrokogenerace a v termínu nejpozději do , odeslat Komisi. Ministerstvo má zpravodajskou povinnost, vyplývající ze směrnice 2004/8/EC vůči Komisi. Ministerstvo má nejpozději do a pak každé tři roky vyhodnocovat pokrok při zvyšování podílů kogenerace a plnění národního potenciálu. V § 16 d) je zakotvena zpravodajská povinnost MPO

§ 32 Velmi správné je doplnění druhotných zdrojů do zákona, neboť tyto ekologické zdroje neřeší ani zákon o ONZE Odst. 2 b) – zcela zbytečně zdůrazňuje tepelnou energii dodanou do CZT. Lepší je použít standardní definici z direktivy, která navíc vylučuje teplo z KVET dodávané do CZT, kde již je výroba z KVET. Odst. 4 – jsou definovány pouze příplatky k elektřině. To může být problémem u mikrokogenerace do 50 kW (direktiva tuto velikost definuje, zákon 458 ne). Možná by bylo rozumné se inspirovat návrhem zákona na podporu OZE, kde podle posledních návrhů je možnost volby mezi pevnou cenou a příplatky, dříve byla hranice 200 kW. Odst. 5 - Určení množství elektřiny z KVET – při tvorbě prováděcího předpisu je nutno vyjít z přílohy č. 2 direktivy. Vyhláška 150/2001 není zcela v souladu!!!

ZÁVĚR Z pohledu COGEN CZECH lze konstatovat, že novela zákona i přes uvedené nedostatky dává dostatečný prostor ERÚ pro ohodnocení KVET a dokonce mu nařizuje provádět regulaci trhu nediskriminačním způsobem. Jiná otázka je, jak se ERÚ svojí činnosti zhostí a jaký stupeň nezávislosti si ve vertikálně monopolizovaném prostředí udrží. Dosavadní praxe je zatím dobrá, ERÚ dle mého názoru v dané situaci dělá co může. V dané situaci znamená: Stát vlastní prostřednictvím ČEZ rozhodující výrobní kapacitu Stát vlastní prostřednictvím ČEZ rozhodující distribuční kapacitu (5 z 8 DS) Nediskriminační postavení nezávislých výrobců vůči „státnímu monopolu“ zajišťuje státem řízený ERÚ. V situaci, kdy zisky z ČEZ budou sloužit na sociální záležitosti bude udržování nediskriminačního prostředí velmi těžké. Případný nárůst výroby u nezávislých výrobců by mohl být chápán jako protistátní činnost a ERÚ by mohlo být tlačeno ke změně podmínek. Tolik zákony trhu.

ZÁVĚR ZÁVĚR Co jediné by se dalo ERÚ vytknout je skutečnost, že postavení decentrálního zdroje oproti centrálnímu je diskriminační. Diskriminace je v nedostatečném či žádném ocenění objektivních přínosů decentrálních zdrojů, jimiž jsou: Snížení ztrát v přenosové a distribuční soustavě dopravou elektřiny a její transformací Úspora dlouhodobých marginálních výdajů na opravy, modernizaci a rozvoj přenosové a distribuční soustavy Objektivní úspora variabilních nákladů na přenos a distribuci elektřiny, danou nevyužitím dopravních cest na vyšších napěťových úrovních, než je místo dodávky.

ZÁVĚR Přes veškeré uvedené nedostatky je novela zákona 458/2000 Sb. významným krokem v české energetice, která je ve shodě s direktivou 2004/8/EC a z pohledu COGEN CZECH může splnit smysl uvedené direktivy. Jak již bylo řečeno, více teď bude záležet na prováděcích vyhláškách a souvisejících nařízeních ministerstev, ERÚ a jiných odpovědných orgánů. Litujeme pouze, že zákonodárci či stát mají jiný postoj k OZE a jiný postoj ke KVET, přičemž direktiva 2001/77/EC a 2004/8/EC jsou si velmi podobné. KVET je tedy i nadále popelkou na okraji zájmu, přestože její efekt na snížení emisí CO2 je za menší peníze vyšší.

Děkuji za pozornost Josef Jeleček COGEN CZECH Předseda