nprap. Lukáš Blažej Třebíč 2010 SPOJENÍ nprap. Lukáš Blažej Třebíč 2010
SPOJENÍ U HZS ČR PROBÍHÁ VE 2 SÍTÍCH : 1. V ANALOGOVÉ RÁDIOVÉ SÍTI (ARS) Motorola GM 360 Motorola GP 300 Motorola GP 340 Motorola GP 380 Vozidlová radiostanice Ruční radiostanice
SPOJENÍ U HZS ČR PROBÍHÁ VE 2 SÍTÍCH : 2. V DIGITÁLNÍ RÁDIOVÉ SÍTI (Pegas) Vozidlový terminál Pegas EASY SMART JUPITER Vozidlová radiostanice Ruční radiostanice
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ Pracuje v pásmu 2m (169 MHz) Provozována na základě povolení ČTÚ pro HZS a součinnostní spojení IZS „správce“ povolení je GŘ HZS GŘ vydává Doklad opravňující provozovat radiové prostředky složkám HZS, JPO dalších zřizovatelů a složkám IZS
Prováděcím předpisem pro provoz ARS je SIAŘ č. 42/ 2004 – Řád ARS SPOJENÍ ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ Prováděcím předpisem pro provoz ARS je SIAŘ č. 42/ 2004 – Řád ARS GŘ stanoví podmínky pro provoz ARS: k čemu a jak se používá ARS na jakých kanálech a kdy používáme kanály ? kdo zřizuje radiovou síť ? jak se komunikuje ? označení radiostanic – volací značky
V rámci ARS jsou provozovány: SPOJENÍ ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ V rámci ARS jsou provozovány: regionální rádiová síť (krajská) rádiová síť místně příslušného území (býv. okresy) rádiová síť v místě zásahu rádiová síť zařízení GŘ HZS ČR (učiliště, školy) ostatní rádiová síť (sirény)
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ se používá zejména: SPOJENÍ ke komunikaci mezi operačními středisky ke komunikaci mezi (K)OPIS a JPO ke komunikaci na místě zásahu k vyhlašování poplachu jednotkám PO ke svolání členů jednotek SDH obcí k součinnostnímu spojení mezi JPO navzájem a mezi JPO a dalšími složkami IZS
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ je tvořena rádiovými prostředky HZS ČR a rádiovými prostředky JPO ostatních zřizovatelů (JSDHO a podnikoví hasiči) a dalších složek v IZS při součinnosti je organizována jako stálá rádiová síť s nepřetržitým provozem řídící základnová radiostanice je umístěna na OPIS MV – GŘ HZS ČR
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ ROZDĚLENÍ KANÁLŮ: SPOJENÍ Celostátní Okresní ( územní ) Převaděčové Ostatní
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ jsou používány na celém území ČR smí být provozovány pouze pro stanovené účely není možné udělit vyjímku z jejich použití
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ K - zásahový N – zásahový záložní I - součinnostní M+, G+ - převodníkové U – pracovní Y – výcvikový I+ - datový
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ K – zásahový smí být používán jen pro komunikaci jednotek PO smí být používán jen v prostoru zásahu (vč. prověřovacího a taktického cvičení) o jeho použití rozhoduje velitel zásahu (štáb) nesmí být použita ochrana CTCSS (piely) může být propojován do určeného DIR kanálu (DIR K) je VZ (štábem) používán prioritně jako zásahový
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ N – zásahový záložní smí být používán jen pro komunikaci jednotek PO smí být používán jen v prostoru zásahu (vč. prověřovacího a taktického cvičení) o jeho použití rozhoduje velitel zásahu (štáb) nesmí být použita ochrana CTCSS (piely) může být propojován do určeného DIR kanálu (DIR N) v případě potřeby je určen prioritně ke komunikaci lezecké skupiny ve vrtulníku (vis pod vrtulníkem)
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ I - součinnostní je používán na OPIS MV- GŘ HZS ČR a všech operačních střediscích krajů, která jej musejí skenovat (monitorovat) je používán při spojení v rádiové síti náčelníka štábu (hlásí se na něm VZ přijíždějící jednotky na místo zásahu) je používán pro součinnostní spojení s letadlem, vrtulníkem, jednotkami PO ostatních zřizovatelů a dalšími složkami IZS nesmí být použita ochrana CTCSS (piely) může být propojován do určeného DIR kanálu (DIR I) je používán pro spojení při přesunu odřadu mimo území vlastního HZS kraje
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ CELOSTÁTNÍ KANÁLY: SPOJENÍ U – pracovní, Y – výcvikový jsou používány v radiových sítích při činnostech nesouvisejících se záchrannými a likvidačními pracemi M+, G+ - převodníkové jsou používány pro převod mezi analogovou a digitální radiovou sítí M+ je prioritní pro převod G+ je záložní pro převod I+ - datový nesmí se použít pro hlasovou komunikaci, pouze data
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ ORESNÍ KANÁLY: SPOJENÍ Pro místně příslušné území (bývalé okresy) Označujeme takto: F – územní odbor (okres) Pelhřimov G –územní odbor (okres) Žďár nad Sázavou H –územní odbor (okres) Jihlava J L M – územní odbor (okres) Havlíčkův Brod P – územní odbor (okres) Třebíč
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ PŘEVADĚČOVÉ KANÁLY: SPOJENÍ krajské: R5 a R10 ostatní: R1-R4, R6-R9 ochrana Tx a Rx CTCSS - piely
PŘEVADĚČE HZS kraje Vysočina: SPOJENÍ ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ PŘEVADĚČE HZS kraje Vysočina: Jihlava: Čeřínek Řehořov Havl. Brod: Vysoká Vizáb Obrváň Pelhřimov: Stražiště Křemešník Třebíč: Klučov Jemnice
PŘEVADĚČE HZS kraje Vysočina: SPOJENÍ ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ PŘEVADĚČE HZS kraje Vysočina: Žďár/ Sázavou: Cyrilov Harusák
NAPROGRAMOVÁNÍ RDST. JSDH SPOJENÍ ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ NAPROGRAMOVÁNÍ RDST. JSDH K – zásahový N – zásah. záložní I – součinnost Převaděč 1 Převaděč 2 P – okresní U – pracovní Y - výcvikový
ANALOGOVÁ RÁDIOVÁ SÍŤ IDENTIFIKACE V ARS: SPOJENÍ HLASOVĚ: v éteru - volací značky Pxx yyy u zásahu- otevřené volací značky (VZ, strojník1, proud1…) oběžníková – VŠEM, VŠEM, VŠEM (pouze rdst. řídící) stálé - Pxx 050 – ředitel HZS kraje Pxx 060 – řídící důstojník kraje Pxx 500 – velící důstojník ÚO Pxx 560 – řídící důstojník ÚO
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ Základním stavebním prvkem je "okres" Pokrytí stupně "okres" je realizováno množinou základnových stanic (BS) Okresní rádiové sítě jsou sdruženy do regionální sítě s řídícím (dohledovým) pracovištěm (KOPIS Jihlava) Součet regionálních sítí (RN) tvoří Národní síť, která je řízena (kontrolována) z centrálního pracoviště
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ Vrstva supervize Přepínací vrstva BS MSW SSW DL Přepínací vrstva Vrstva supervize Radiová vrstva Interface k - externím radiovým sítím - veřejné komutované síti Síť X25 Stanoviště supervize - externí síti IP MSW : přepínač řízení; SSW : druhotný přepínač; BS : radiové relé
SPOJENÍ DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ Každý terminál je v síti identifikován jedinečným číslem RFSI Složení: RRR – RN (regionální síť) VYS=262 F - Flotila (Organizace) HZS=5 SS - skupina u HZS = ÚO (okres) TR=72 III - číslo terminálu - u HZS vol.značka RFSI 1. CAS např. v Třebíči = 262 5 72 101
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ Regionální sítě: 14 (13 krajů a hl.m.Praha) SPOJENÍ DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ Regionální sítě: 14 (13 krajů a hl.m.Praha) Praha 101 LIB 462 STČ 125 HK 522 JČ 222 PU 562 VYS 262 JMK 622 PLZ 322 ZLK 662 KVK 362 MSK 722 ULK 422 OLK 762
SPOJENÍ DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ RUČNÍ TERMINÁLY PEGAS SPOJENÍ EASY SMART JUPITER PRO JSDH
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ KLADY: cca 200 ks radiostanic RUČNÍ TERMINÁL SMART PRO JSDH KLADY: cca 200 ks radiostanic opravy zdarma (zápůjčka) nulové náklady na pořízení lepší orientace v radioprovozu ZÁPORY: při ztrátě platí obec (70 tis. Kč) radiostanice není hasičuvzdorná opravy trvají až půl roku diskutabilní signál mimo vozidlo (raději vyzkoušet než na ni kývnete)
DIGITÁLNÍ RÁDIOVÁ SÍŤ SPOJENÍ Vozidlový adaptér na ruční rdst. SMART RUČNÍ TERMINÁL SMART PRO JSDH – MONTÁŽ Vozidlový adaptér na ruční rdst. SMART
SPOJENÍ U HZS SPOJENÍ cestou k zásahu Síť Pegas, OCH sousedního okresu Síť Pegas, OCH vlastního okresu Převaděčový kanál Mobilní telefon IND hovor RRR F SS III Otevřený kanál sousedního okresu Otevřený kanál vlastního okresu Síť mobilních operátorů Síť Pegas
SPOJENÍ JPO s KOPIS SPOJENÍ 3. Příjezd na místo zásahu 6. Likvidace požáru 5. Lokalizace požáru 4. Průzkum místa zásahu 7. Odjezd z místa zásahu 2. Výjezd jednotky k zásahu 1. Navázání spojení s KOPIS 9. Vozidlo v pohotovosti 8. Příjezd na základnu Převaděčový kanál PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, PŘÍJEM PJI 100 NA PŘÍJMU PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, LOKALIZACE, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, LIKVIDACE, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, PŘÍJEM PTR 7XX, ZDE PJI 100, ROZUMÍM, POVOLUJI, KONEC. PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, VOZIDLO V POHOTOVOSTI, DOVOLTE MI UKONČIT RADIOPROVOZ,PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, PRŮZKUMEM BYLO ZJIŠTĚNO………………., PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, ODJÍŽDÍME NA ZÁKLADNU, PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, VYJÍŽDÍME K ZÁSAHU, PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, JSME NA ZÁKLADNĚ, PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, MÍSTO, PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, LIKVIDACE,PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, LOKALIZACE,PŘÍJEM PJI 100, PJI 100 ZDE PTR 7XX, PŘÍJEM
SPOJENÍ U HZS SPOJENÍ na místě zásahu OCH okresu Ohlášení VZ při příjezdu na místo zásahu Zásahový kanál - K Scan K a M+ (G+) Propojovací kanál M+ (G+) Vozidlo s převodníkem AD/DA Síť velitele zásahu - K
Využíván při soustředění většího množství sil a prostředků; SPOJENÍ SPOJENÍ U HZS na místě zásahu při zřízení štábu Štáb velitele zásahu Využíván při soustředění většího množství sil a prostředků; je výkonným orgánem řízení velitele zásahu; složení: náčelník štábu, člen štábu pro spojení, členové štábu pro týl, analýzu situace, nasazení sil a prostředků, zástupci složek IZS a další odborníci.
SPOJENÍ U HZS SPOJENÍ na místě zásahu při zřízení štábu OCH okresu Ohlášení VZ při příjezdu na místo zásahu I Síť vel. S 1 - K DIR IZS 25 Vozidlo s převodníkem AD/DA K M+ I N Síť štábu - I I Síť štábu – DIR IZS 25 Síť vel. S 2 - N
SPOJENÍ DĚKUJI ZA POZORNOST