Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc. FF UK v Praze „Klíče pro život“, Praha 2011
Kompetence „jedinečná schopnost člověka úspěšně jednat a dále rozvíjet svůj potenciál na základě integrovaného souboru individuálně specifických zdrojů, a to v konkrétním kontextu různých úkolů, činností a životních situací, spojená dále s možností a ochotou (motivací) rozhodovat a nést za svá rozhodnutí odpovědnost.“ (Veteška, Tureckiová, 2008)
Struktura kompetence
Klíčové momenty aplikace kompetenčního přístupu 70. léta 20. století uplatnění kompetenčního přístupu v dalším profesním, respektive firemním vzdělávání v USA a Kanadě (DACUM model) aby každý člověk byl prostřednictvím různých forem a typů vzdělávání „schopen řešit své vlastní problémy, činit vlastní rozhodnutí a převzít vlastní zodpovědnost“ (Learning to Be, UNESCO, 1972) a aby se vládám dostalo konkrétních nástrojů pro realizaci celoživotního vzdělávání (Recurrent education – A strategy for life long learning, OECD, 1972)
80. a 90. léta 20. století Přelom milénia celoživotní učení jako „kulturní termín označující nové paradigma“ (UNESCO, 1999) další rozvoj vzdělávání k rozvíjení kompetencí v rámci profesní přípravy a dalšího profesního vzdělávání zejména dospělých – vznik koncepce řízení podle kompetencí diskuse v rámci sjednocující se Evropy o požadovaných změnách v kurikulu počátečního vzdělávání Přelom milénia Memorandum Evropské komise o celoživotním učení (EK, 2000) a Vytvoření evropského prostoru pro celoživotní učení (EK, 2002)
Současnost prosazení kompetenčního přístupu v počátečním i dalším vzdělávání ve světovém měřítku základna pro evropský edukační prostor a společný trh práce Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. 12. 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES) navrhující rozvoj klíčových kompetencí (příloha dokumentu - „Klíčové kompetence pro celoživotní učení – evropský referenční rámec“)
Využití kompetenčního přístupu v dalším profesním vzdělávání
Klíčové kompetence v neformálním vzdělávání a učení „umožňují lidem dosahovat jejich individuálních cílů, vycházejících z jejich zájmů, aspirací; probouzejí touhu učit se celý život; umožňují participovat jako aktivní občan na životě společnosti; zvyšují kapacitu každého jednotlivce získat důstojnou práci“ (Mashayekh, 2007)
Děkuji Vám za pozornost a těším se na případné dotazy v následující diskusi nebo na e-mailové adrese mturecki@volny.cz