Konference Hodnocení pracovního výkonu JUDr Konference Hodnocení pracovního výkonu JUDr. Jiří Brázdil Veletrhy Brno, a.s. Olomouc 7.12.2004
Prezentace Představení firmy Podniková filosofie Proces hodnocení zaměstnanců
Veletrhy Brno, a.s. Stručný profil
Vlastnická struktura firmy Veletrhy Brno kopíruje německý model Naši vlastníci: Messe Düsseldorf 60,4 % město Brno 33,8 % minoritní akcionáři 5,8 %
Fakta a data 2003 EKONOMICKÉ VÝSLEDKY STATISTICKÉ ÚDAJE Obrat 45 mil. EUR STATISTICKÉ ÚDAJE Celková výstavní plocha 97.057 m2 Vystavující firmy z 57 zemí 11.456 Návštěvníci (včetně hostujících akcí) 1.038.388
Veletrhy Brno - jediné správné veletrhy ve střední Evropě Organizátoři s pronajatými více než 50.000 m2 ; rok 2003
ZÁSADY JEDNÁNÍ zaměstnance Veletrhy Brno, a.s.
POSLÁNÍ A ZÁKLADNÍ STRATEGIE SPOLEČNOSTI „Partner for eurobusiness“ „Pomáháme druhým k úspěchu“
Firemní kultura KODEX 1. Zákazníci určují základní směry našeho jednání 2. Ve své práci jsme produktivní a ekonomicky efektivní 3. Vysokého výkonu dosahujeme dokonalým řízením vnitřních procesů 4. Inovacemi se zaměřujeme na úspěšnou budoucnost 5. Stále se učíme a zdokonalujeme 6. Vzájemně spolupracujeme a hledáme nejlepší obchodní partnery
CESTY PRO DOSAŽENÍ TĚCHTO CÍLŮ JSOU NÁSLEDUJÍCÍ: Zaměstnanec společnosti příjem nových zaměstnanců prostřednictvím náročného výběrového procesu osobnost zaměstnance sebehodnocení x hodnocení nadřízeného kreativita vzdělávání slušné společenské chování
Proces hodnocení pracovního výkonu
Hodnocení pracovního výkonu Obsah a funkce hodnocení pracovního výkonu vyplývají ze systému práce s lidmi ve firmě (součást podnikové kultury) Hlavní přínosy pravidelného hodnocení pracovního výkonu: - příležitost k bilanci dosavadního pracovního výkonu a stanovení nových cílů - podpora výkonově orientovaných nástrojů odměňování - příležitost ke vzájemné komunikaci/poskytnutí zpětné vazby
Pokud se firma rozhodne pro pravidelné hodnocení pracovního výkonu, vzniká řada otázek: 1, Jak „uchopit“ systém hodnocení Základem je systém personální práce ve firmě - zavedení hodnocení - příležitost ke zlepšení (zdokonalení) I. fáze - hodnocení zaměstnance zavedení modelu klíčových kompetencí - charakteristická vizitka osobních kvalit
Jak „uchopit“ systém hodnocení - pokračování - pracovní a osobní kompetence (způsobilost zaměstnance uplatnit se v konkrétních podmínkách pracovního zařazení) - sociální kompetence, způsobilost vhodně se prosadit v sociálních otázkách
Jak „uchopit“ systém hodnocení - pokračování Firma uplatňuje model 10-ti klíčových kompetencí. Každý popis pracovní pozice (skupiny např. obchodník, ekonom, technik) obsahuje příslušné klíčové kompetence. Analýza pracovních pozic - nový design - nenahraditelná základna pro hodnocení - použití jako výchozí podklad pro hodnocení - použití pro následnou změnu
2, Vymezení okruhu hodnocených zaměstnanců Koho hodnotíme - klíčové skupiny zaměstnanců 3, Předmět hodnocení Co hodnotíme: - výkon, plnění pracovních úkolů - soulad pracovní způsobilosti s profesními a pracovními nároky na pracovní zařazení - osobní vlastnosti ve vztahu k práci (klíčové kompetence předepsané/dosahované)
4/ Návaznost na odměňování, kariéru, rozvoj zaveden systém Performance management přímá vazba základní i variabilní složky mzdy na hodnocení zaměstnance, jeho výkonu a dosažených výsledcích použit souhrn měřitelných ukazatelů a hodnotitelných úkolů využíván program individuálních smluv
Postup hodnocení Formulář hodnocení je rozdělen na 5 částí (hodnotící škála 0-5). Nejprve jej vyplňuje hodnocený v těchto částech: 1. část - sebehodnocení (klíčové kompetence, pracovní úkoly) 4. část - vyjádření hodnoceného zaměstnance Po vyplnění formuláře hodnoceným zaměstnancem vyplňuje hodnotitel: 1. část - sebehodnocení 2. část - hodnocení řídícím zaměstnancem 3. část - úkoly na budoucí období pro hodnoceného 5. část - závěry, návrh na opatření Hodnotící pohovor, vzájemná diskuse.
Proces komunikace - základ úspěchu A/ Zavádění hodnocení - úloha skupin - management - podpora, tvorba, realizace - personalisté - metodika, vnitřní PR, implementace - externí poradci - poradenství, vedení workshopu B/ Příprava hodnocení - opakované workshopy se středním managementem (externí poradci, personalisté) - stálá informovanost TOP managementu
a, individuální (manager x zaměstnanec) C/ Realizace, výstup Zpětná vazba a, individuální (manager x zaměstnanec) b, skupinová (sociologické zpracování výstupů, informace managementu) D/ Závěry Využití podnětů do systému odměňování, vzdělávání, … Příprava dalšího hodnocení - soustavnost = podmínka úspěchu.
Děkujeme Vám za Vaši pozornost.