Informace o postupu prací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
k věcnému záměru zákona o sociálních pracovních
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Dominika Najvert X. Hradecké dny sociální práce, SOCIÁLNÍ PRÁCE NA ROZCESTÍ.
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
9.Národní konference kvality ve VS Ing. Kamil Rajsigl, vedoucí Organizačního odboru Magistrátu města Brna Kvalita v základních územně samosprávných celcích,
Česká asociace adiktologů
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Mgr.Kateřina Dosoudilová, DiS.
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Odměňování pedagogických pracovníků
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Principy a základní teze k profesní komoře vzniklé ze zákona včetně reflexe konzultačního procesu Mgr. David Pospíšil ředitel Odbor sociálních služeb Ministerstvo.
1 Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn PhDr. Radek Suda Lipnice
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Kvalita v sociálních službách jako proces
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Bc. Jana Řezníčková, sociální pracovnice
Výzva k předkládání žádostí
Sociální šetření a legislativa
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
GDPR General Data Protection Regulation
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Finanční trh a on-line identifikace klienta
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Profesní zákon o sociálních pracovnících
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Revize standardů a inspekcí
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Informace o postupu prací na tezích k věcnému záměru zákona o sociálních pracovnících Adiktologické fórum, květen 2014, Praha Oddělení koncepce sociální práce Odbor sociálních služeb Ministerstvo práce a sociálních věcí

Přehled identifikovaných témat Profesní komora – příležitosti a rizika Osnova Úvodem Východiska Cíle právní úpravy Konzultační proces Přehled identifikovaných témat Profesní komora – příležitosti a rizika Kontakty Závěrem

Úvodem

Východiska MPSV - hlavní garant sociální práce v České republice Kvalitní výkon sociální práce - klíčový faktor celkové kvality v oblasti sociální politiky Odborné činnosti sociálních pracovníků s cílovými skupinami => zásadní přínos pro společnost, přestože tyto cílové skupiny bývají označovány jako „ve společnosti nepopulární“ Tím spíše je zájem státu, aby odbornost sociálních pracovníků byla garantována a uznána

Cíle právní úpravy Jednoznačné, přehledné a komplexní vymezení profese sociální práce zákonem, tj. sjednocení sociální práce; Jasné stanovení kompetencí, práv a povinností sociálního pracovníka, tj. odlišení sociální práce od jiných oborů; Nastavení výše adekvátního ohodnocení sociálního pracovníka, tj. finanční ohodnocení odpovídající vysoce odborné a psychicky náročné práci, podmíněné vystudováním nejméně vyšší odborné školy v oboru; Zvýšení prestiže oboru a zlepšení postavení sociální práce ve společnosti => pozitivní dopad na klienty prostřednictvím vytvoření pro vznik komory, nezávislé profesní organizace, která zastoupí a podpoří (zejména metodicky a právně) sociální pracovníky

Konzultační proces - I Kde jsme teď: Předložili jsme k diskusi pracovní materiály (leden 2014) Přišlo 86 připomínek prostřednictvím elektronických formulářů od 38 fyzických osob a 24 e-mailů s obsáhlými připomínkami od organizací, asociací i jednotlivců (stav k 17. 3. 2014) Je zjevné, že většina připomínkujících nahlíží na pracovní dokumenty úhlem pohledu buď svého odvětví, nebo organizace, což je pochopitelné a akceptovatelné, má to však vliv na hledání konsensuálního znění Vnímáme rozmanitost i protichůdnost přání a vyjádřených připomínek, text zákona by však měl obsahovat takové formulace, které jsou akceptovatelné pro většinu sociálních pracovníků

Konzultační proces - II Duben 2014 - konzultace pracovníků oddělení koncepce sociální práce s jednotlivci i zástupci subjektů, kteří zaslali své připomínky, o možných variantách úprav Se sebranými výstupy nadále pracujeme, připomínky budou zpracovány, zásadní témata projedná odborné kolegium Květen/červen 2014 - veřejnosti budou předloženy návrhy úprav pracovních materiálů na základě podnětů vzešlých při konzultačním procesu Zcela zásadní a nové je to, že MPSV dává příležitost veřejnosti, resp. sociálním pracovníkům, participovat na zásadním dokumentu, který se týká profese sociální práce, ještě před zahájením legislativních prací

Konzultační proces - III Varianta A Ukončení konzultačního procesu => zpracování materiálů do formy věcného záměru zákona a spuštění připomínkovacího procesu Vypořádání připomínek Předložení Vládě Varianta B Pokračování konzultačního procesu a předložení materiálu Vládě v pozdějším termínu Varianta C ?

Přehled identifikovaných témat

Přehled identifikovaných témat Obecné připomínky k postupu předkládání věcného záměru odborné veřejnosti Sociální pracovníci – sociální práce jako profese a možnosti profesního růstu Vzdělání a kvalifikace – požadavky na kvalifikační a specializační vzdělávání Supervize Sociální kliniky Profesní komora

Profesní komora – příležitosti a rizika

Profesní komora – příležitosti I. Příležitosti pro profesi Profesní komora založená jako nepolitická organizace může: být významným subjektem posilujícím odborné stanovisko sociálních pracovníků zásadně přispívat k lepšímu vymezení oboru a k vymezení zásadních rozdílů (sociální práce vs. sociální služby) veřejně vysvětlovat nezastupitelnou úlohu sociální práce a její přínos pro společnost budovat prestiž sociální práce být garantem inovací v sociální práci Podmínky pro sociální pracovníky ve státní i neziskové sféře by měly být stejné. Profesní komora by neměla být státní - úřednická, měli by zde být lidé z praxe. Sjednocení - zajistit, aby nedocházelo k protichůdným požadavkům ze strany MPSV, které se týkají například standardů kvality sociálních služeb, a ze strany profesní komory sociálních pracovníků, která bude tvořit metodiky a techniky sociální práce, závazné pro sociální pracovníky.

Profesní komora – příležitosti II. Příležitosti pro sociální pracovníky Podpora a ochrana sociálních pracovníků Řešení problematiky právní, metodické a praktické Komora jako obhájce odborných zájmů sociálních pracovníků, hájení zájmů při projednávání nové/změn stávající legislativy Komora by měla přinést i posílení vnitřní komunikace mezi sociálními pracovníky a jejich lepší spolupráci. Spektrum sociálních pracovníků dle cílových skupin a institucionálního začlenění je velmi široké. Mezi povinnosti komory by mělo patřit i to, aby přijímala a zabývala se podněty a připomínkami, které přichází od samotných sociálních pracovníků z praxe.

Profesní komora – příležitosti III. Členství v komoře a v orgánech komory Komora musí být nezávislá na státní správě Členové orgánů komory musí být vybráni veřejně, základní vlastnost takových členů, je otevřenost vůči novinkám a nápadům Povinné členství by mělo přinášet zřetelné benefity pro členy K právům člena by měla patřit možnost vznášení připomínek a podnětů týkajících se výkonu činnosti sociální práce. Pokud má být sociální práce profesionalizovaná, vyvíjet se a reagovat na změny ve společnosti, mělo by se vycházet také ze zkušeností a podnětů samotných sociálních pracovníků z praxe. Finanční ohodnocení sociálních pracovníků Pokud bude povinnost být v profesní komoře, je nutné souběžně jednat o finančním ohodnocení sociálních pracovníků a vhodné výši platu.

Profesní komora – rizika I. Rizika pro profesi Zpřísnění podmínek pro výkon sociální práce Jak sladit politicky odlišné cíle jednotlivých odvětví nebo sociálních služeb např. novelizace zákona 108/2006, zákon o sociálním bydlení, cílové skupiny sociální práce, rozvoj metodologie. Rizika pro sociální pracovníky Výše a platba příspěvků - budou se zvedat náklady na sociální pracovníky, další administrativa (vzdělávání, příspěvky). Zvyšující se nároky na kvalitu sociálních pracovníků by se měly rozhodně promítnout do výše platů. Řešení sporů mezi komorou a sociálním pracovníkem, komorou a zaměstnavatelem.

Profesní komora – rizika II. Členství v komoře a v orgánech komory Nezávislost - ekonomicky a strukturálně nezávislá na státu - vstup MPSV do procesu negativně ovlivňuje její vnímání. Obava, že komoru budou řídit lidé, kteří nevychází z praxe Orgány profesní komory- není jasné, jaké činnosti dílčí orgány vykonávají a jak jsou kontrolovány Nejasná definice a vymezení působnosti komory Je třeba zajistit, aby komora fungovala vzhledem ke svému poslání maximálně efektivně (náklady na pracoviště, mzdy, technicko–materiální zabezpečení)

Profesní komora – témata a otázky Spolupráce s již zastřešenými stávající asociacemi Vstup stávajících sociálních pracovníků do komory Jak budou voleny orgány komory, podmínky odvolatelnosti, navrhnout, aby členství v  orgánech profesní komory nebylo placenou funkcí Členský příspěvek – jak stanovit výši, postup v případě nezaměstnanosti, v případě neuhrazení příspěvku Komora by měla garantovat další vzdělávání. Jak bude komora spolupracovat s MŠMT? Závěr Návrh profesní komory bude oproti pracovnímu dokumentu přepracován

Kontaktní osoby PhDr. Melanie Zajacová melanie.zajacova@mpsv.cz +420 221 923 965 Mgr. Filip Novotný filip.novotny2@mpsv.cz +420 221 922 572 PhDr. Radek Suda radek.suda@mpsv.cz +420 221 923 007

Web Sociální práce na webu MPSV http://www.mpsv.cz/cs/14279 http://sluzbyprevence.mpsv.cz

Na závěr

Na závěr Na závěr dovolte citaci návrhu jedné z připomínek: „Vznikem profesního zákona by mohli mít sociální pracovníci vyšší autoritu před zaměstnavatelem. Jasnějším obrazem toho, co je to sociální práce, může dojít ke zvýšení její prestiže. K tomu je ale také potřeba vytvořit funkční a jednoduchou definici sociální práce, která bude srozumitelná. Navrhujeme předsadit před složité ustanovení první odstavec, který bude odkazovat k pojmu lidské důstojnosti, ukotveného v Listině základních práv a svobod. Tak jako jsou základní lidská práva na zdraví, bezpečí nebo vzdělání garantovány lékaři, policisty nebo učiteli, navrhujeme, aby ten, kdo bude zajišťovat ochranu lidské důstojnosti, jsou sociální pracovníci.“

Děkujeme Vám za pozornost