DOPRAVNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY pro léta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie dopravy MD ČR
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Projekty EOC v ČR v období
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Dopravní politika DOPRAVNÍ SYSTÉMY LOGISTIKY por. Ing. Martin VLKOVSKÝ Katedra logistiky Fakulta ekonomiky a managementu.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Dopravní politika ČR pro léta
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

DOPRAVNÍ POLITIKA ČESKÉ REPUBLIKY pro léta 2005 - 2013 Ing. Jan TICHÝ, Ph.D. 15. března 2007

DEFINICE DOPRAVNÍ POLITIKY Dopravní politika deklaruje, co stát a jeho exekutiva v oblasti dopravy učinit: a) MUSÍ (mezinárodní vazby, smlouvy) b) CHCE (bezpečnost, udržitelný rozvoj, ekonomika, ekologie, veřejné zdraví) c) MŮŽE (finanční aspekty) Dopravní politika je koncipována v kontextu mezinárodních závazků, které ČR přijala či hodlá přijmout v souvislosti s členstvím v: - OSN - OECD - EU avšak s ohledem na specifické podmínky v ČR.

Dopravní politika ČR je zaměřena na: a) kvalitní dopravní obslužnost regionů a celého území ČR b) rovnováhu mezi kvalitou veřejných dopravních služeb a: - racionálnějším využitím osobních automobilů - možností ovlivnění dělby přepravní práce - stanovením objektivně spravedlivých plateb za dopravu a přepravu PŘEDCHOZÍ ZÁVAZNÉ DOKUMENTY a) Dopravní politika ČR (z roku 1998) (časově předcházela zpracování evropskou dopravní politiku, ale vystihla její základní směry) b) Bílá kniha EU: Evropská dopravní politika do roku 2010 – čas rozhodnout c) SWOT analýza zpracovaná Ministerstvem dopravy v přípravné fázi v 12 / 2002 d) Strategie udržitelného rozvoje ČR schválená usnesením vlády ze dne 8.12.2004

Usnesení vlády České republiky (ze dne 13. 7. 2005) I Usnesení vlády České republiky (ze dne 13.7.2005) I. schvaluje: - Dopravní politiku jako výchozí strategický dokument dopravy pro období 2005 – 2007 - dokument bude průběžně upřesňován v závislosti na vyhodnocení činností a na možnostech veřejných rozpočtů II. ukládá: - členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy zabezpečovat cíle a principy Dopravní politiky - několika vyjmenovaným ministrům, předsedovi ČSÚ zabezpečit plnění úkolů Dopravní politiky (v částech 5 Hlavní úkoly, 7 Monitoring dopravní politiky) - ministru dopravy předložit: a) do 31.12.2005 předložit GEPARDI b) do 31.3.2006 Strategii podpory dopravní obsluhy území c) k 30.9.2007, 2009, 2011 vyhodnocení Dopravní politiky d) k 31.12.2007, 2009, 2011 aktualizaci Dopravní politiky III. doporučuje: hejtmanům a primátorům statutárních měst vycházet při zpracování vlastních dopravních koncepcí ze zásad Dopravní politiky

VÝCHODISKA společnost vyžaduje větší mobilitu osob růst přepravy je nerovnoměrný v různých druzích přepravy a prohlubuje dělbu disproporce v dělbě práce kongesce na hlavních silničních tazích veřejná doprava na bázi oddělených dopravních systémů preference IAD oproti žel. dopr. a VLD není dokončeno napojení všech regionů na kvalitní silniční a dálniční síť doprava ve městech není řešena systémově špatný stav dopravní infrasturktury podíl telematiky zaostává za potřebami nedostatečná harmonizace podmínek na přepravním trhu doprava je velkým zdrojem hluku a emisí každé opatření Dopravní politiky bude realizováno s ohledem na ochranu životního prostředí a ptačích oblastí soustavy Natura 2000

ZÁKLADNÍ TÉMATA DOPRAVNÍ POLITIKY - harmonizace podmínek na přepravním trhu - modernizace, rozvoj a oživení železniční dopravy - zlepšení kvality silniční dopravy - omezení vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví - provozní a technická interoperabilita evropského železničního systému - panevropská dopravní síť vč. prioritních projektů EU - zvýšení bezpečnosti dopravy - výkonové zpoplatnění dopravy - práva a povinnosti uživatelů dopravních služeb - podpora multimodálních přepravních systémů - rozvoj městské, příměstské a regionální hromadné dopravy v rámci IDS - zaměření na výzkum na bezpečnou, provozně spolehlivou a environmentálně šetrnou dopravu Díky schválení tohoto dokumentu jsou vytvořeny základní předpoklady pro čerpání prostředků z fondů EU v programovacím období 2007 – 2013.

DALŠÍ NÁVAZNÉ DOKUMENTY Harmonizace veřejné dopravy Obnova vozidlového parku VLD … ukážeme si příště !!! Obnova vozidlového parku městské hromadné dopravy Obnova vozového parku v železniční dopravě Celostátní informační systém o jízdních řádech a rozvoj telematických systémů … ukážeme si příště !!!

STRUKTURA DOPRAVNÍ POLITIKY ČR pro léta 2005 - 2013 Vytvořit podmínky pro zajištění kvalitní dopravy zaměřené na její ekonomické, sociální a ekologické dopady v rámci principů udržitelného rozvoje a položit reálné základy pro nastartování změn proporcí mezi jednotlivými druhy dopravy. obecné zásady Zavádění výsledků výzkumu a vývoje, nových progesivních technologií vč. inteligentních dopravních systémů a služeb (telematiky) (viz. článek o automobilkách) Rovnost šancí a sociální politika Vytváření podmínek pro zachování konkurenceschopnosti českých dopravců v podmínkách otevřeného trhu Omezování vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví v souladu s principy udržitelného rozvoje specifické priority Dosažení vhodné dělby přepravy práce mezi druhy dopravy zajištěním rovných podmínek na dopravním trhu Zajištění kvalitní dopravní infrastruktury Zajištění financování v dopravním sektoru Zvýšení bezpečnosti dopravy Podpora rozvoje dopravy v regionech specifické cíle

Monitoring naplňování cílů Opatření Opatření Opatření Opatření Opatření Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury návazné strategické dokumenty Strategie podpory dopravní obsluhy území Další návazné strategické dokumenty Právní nástroje Ekonomické nástroje Informační nástroje Monitoring naplňování cílů Dopravní politiky pomocí indikátorů

PROCES NAPLŇOVÁNÍ DOPRAVNÍ POLITIKY Cíle politiky (nebo požadované výsledky) odhad externích faktorů problém Vlivy politických opatření na cíle (výsledky) Tvorba možných opatření a odhad účinků aktualizace politiky skutečný externí vývoj měřený pomocí indikátorů Realizace opatření a vynaložení jejich nákladů (výstupy) Rozhodnutí o politických opatřeních a jejich nákladech (vstupy) nástroje realizace Monitoring (indikátory) Implementace

PRIORITY 1, 2 Dosažení vhodné dělby přepravní práce mezi druhy dopravy zajištěním rovných podmínek - současný stav (nůžky mezi veřejnou dopravou a IAD) - veřejná hromadná doprava (hosp. soutěž, kvalita, dlouhodobé sml.) - nákladní doprava (dle EU může stát investičně podporovat rozvoj LC) - železniční doprava (SŽDC, licenc. dopravci, napojení na LC, dálková d., takt) - silniční doprava (výkonové zpoplatnění užití silnice, sniž. emisí, kratší vzd.) - letecká doprava (dynamická, zvýšení kvality a četnosti spojů, lepší přidělování slotů, zvyšování výkonnosti region. letišť, nesnižovat počty letišť) - vnitrozemská vodní doprava (působí jako cenový regulátor, prodloužit splavnost) Zajištění kvalitní dopravní infrastruktury - dálnice a silnice I. tř. (dle z. o pozem. kom. ve vlastnictví státu, garantuje sjízdnost) - dráhy (z. o drahách … i ve vlast. F / P osob, ale musí plnit účel a starat se o provoz) - vodní dráhy (dle z. o vnitrozemské plavbě v rukou státu) - letištní infrastruktura (podle novely z. o civilním letectví též garantovaná státem)

5. Podpora dopravy v regionech PRIORITY 3, 4, 5 Zajištění financování v dopravním sektoru - dopravní infrastruktura (MD – úkolem rozvoj, výstavba, modernizace, údržba .. SFDI, využití PPP) - závazky veřejné služby v dopravě (roz. o licencích ve správním řízení, schvalování JŘ, úhrada služeb … PŘÍSTĚ!!) - obnova dopravních prostředků - výzkum a vývoj Zlepšování vnitřní a vnější bezpečnosti dopravy - vnitřní bezpečnost – bezp. dopr. provoz, podmínky pro snížení nehodovosti, ADR) - vnější bezpečnost – ochrana proti terorismu, vandalismu, protiprávním činům ..) 5. Podpora dopravy v regionech - priorita má charakter metodického doporučení pro tvorbu regionálních strategií - rozpracováno více v materiálu Strategie podpory dopravní obsluhy území (hromadná vs. individuální doprava dříve 80 : 20, dnes 50 : 50) - rozsáhlejší projekty a zapojení železnic do městské dopravy s podporou státu - rozvoj hromadné, ale také cyklistické, pěší, nemotorové dopravy

MONITORING DOPRAVNÍ POLITIKY Monitorovací systém dopravní politiky budou tvořit 4 skupiny subjektů: kontrolní (funkci vykonává Vláda ČR: MF, MMR, MŽP, M zdrav., MPO) dopravněpolitický MD – tvorba dopr. pol., plnění dopr. pol. ve spolupráci s MMR – snižování přepr. náročnosti s MPO – globalizace, náročnost s MŠMT – výzkum a vývoj, s MV – bezpečnost c) poradní – subjekt nezávislý (př. CDV) - prezentace výsledků monitorovacích aktivit d) odpovědný za sběr dat – u dat resortu MD, průřezové ukazatele ČSÚ

INDIKÁTORY PLNĚNÍ DOPRAVNÍ POLITIKY Rozděleny na několik částí (= SPECIFICKÉ PRIORITY): Dosažení vhodné dělby přepravní práce mezi druhy dopravy zajištěním rovných podmínek Zajištění kvalitní dopravní infrastruktury Zajištění financování v dopravním sektoru Zlepšování vnitřní a vnější bezpečnosti dopravy … podrobněji viz. excel.

ZAMĚŘENÍ MONITORINGU Monitoring bude zaměřen na plnění: 1. Dlouhodobých strategií: GEPARDI, Strategie podpory dopravní obsluhy území 2. Resortních strategií: Strategie rozvoje letecké dopravy Strategie rozvoje kombinované dopravy Strategie krizového řízení v dopravě Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v ČR Monitorovací proces bude zaměřen na: - plnění politických cílů a sledování a vyhodnocování indikátorů - ex –ante hodnocení opatření návazných dokumentů 3. Aktivit spojených s veřejnými rozpočty – pravidelný roční cyklus - kontrola plnění cílů, zavádění opatření, efektivnost opatření, plnění politických cílů