USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH 1.Ekonomické vzdělávání na technických oborech v podmínkách tržní ekonomiky do r Ekonomické vzdělávání v podmínkách státně regulované ekonomiky od r do r Ekonomické vzdělávání od r do roku Ekonomické vzdělávání od r do současnosti 5.Perspektiva ekonomického vzdělávání
1) Ekonomické vzdělávání na technických oborech v podmínkách tržní ekonomiky do r jeden univerzální ekonomický předmět na technických oborech zaměřený na obchodní nauku obchodní obory více ekonomických předmětů (obchodní nauka, kupecké počty, administrativa)
2) Ekonomické vzdělávání v podmínkách státně regulované ekonomiky od r do r různé typy přípravy pro technická povolání (dvouleté a tříleté učňovské školy, čtyřleté střední průmyslové školy) obsah ekonomického vzdělání zaměřen na netržní ekonomiku (státní a družstevní podniky) univerzální ekonomické vzdělání na technických oborech (předměty ekonomika a organizace, ekonomika ochodu a technika prodeje) specializace ekonomického vzdělání podle odvětví (ekonomika a organizace strojírenství, stavební výroby atd.)
na obchodních oborech více ekonomických předmětů (ekonomika a technika prodeje, kupecké počty, administrativa prodejny, účetní evidence, aranžování aj.) různé zařazení ekonomických předmětů do ročníků (druhý nebo třetí ročník, třetí a čtvrtý ročník)
3) Ekonomické vzdělávání od r do roku 1999 obsah ekonomického vzdělání na základě transformace ekonomiky (z centrálně plánované státem na tržní) ekonomické vzdělání na středních průmyslových školách (předmět „Ekonomika a organizace“) ekonomické vzdělání na středních zemědělských školách (předměty „Ekonomika a organizace“, „Ekonomika výrobních odvětví“) ekonomické vzdělání v učňovském školství výrobně provozního zaměření (předmět „Ekonomika a organizace“)
ekonomické vzdělání v učňovském školství obchodního zaměření (předměty „Ekonomika obchodu“, „Obchodní povoz“, „Administrativa provozu“) větší předmětová a obsahová specializace podle oborů studia a odvětví národního hospodářství (strojírenství, chemický průmysl, potravinářský průmysl atd.) zařazení ekonomických předmětů do učebních plánů diferencované do ročníků (kombinace 2., 3. a 4. ročníků)
4) Ekonomické vzdělávání od r do současnosti unifikace názvu předmětu („Ekonomika“) zachování diferenciace zakotvení ekonomiky do ročníků nové osnovy předmětu ekonomika s různou podrobností obsah ekonomického vzdělání na dvouletých učebních oborech (základní ekonomické pojmy, pracovně právní vztahy, podnik, peníze, mzdy, daně a pojistné) obsah ekonomického vzdělání na tříletých učebních oborech (základní ekonomické pojmy, pracovně právní vztahy, podnik, majetek podniku a jeho hospodaření, peníze, mzdy, daně, pojistné a účetní evidence)
obsah ekonomického vzdělání na nástavbovém studiu učňovských škol (základní ekonomické pojmy, pracovně právní vztahy a související činnosti, podnik, majetek podniku a jeho hospodaření, podnikové činnosti, peníze, mzdy, daně, pojistné, účetní evidence, národní hospodářství) obsah ekonomického vzdělání na studijních technických oborech (základní ekonomické pojmy,, pracovně právní vztahy a související činnosti, majetek podniku a jeho hospodaření, podnikové činnosti, mzdy, daně, pojistné, účetní evidence, národní hospodářství)
5) Perspektiva ekonomického vzdělávání zavádění rámcových vzdělávacích programů (podle studijních a učebních oborů) stanovení oblastí vzdělávání (jazykové, společenskovědní, matematické, estetické, vzdělávání pro zdraví, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, ekonomické vzdělávání, odborné vzdělávání) povinné určení minimálního počtu vyučovacích hodin (týdenních, celkem za studium pro jednotlivé oblasti ekonomického vzdělávání)
stanovení výsledků výuky podle oblasti ekonomického vzdělávání a stanovení učiva pro pedagogický proces na průmyslových školách (podstata fungování tržní ekonomiky, podnikání, podnik, podnikové činnosti, pracovně právní vztahy a související činnosti, finanční trh, financování podniku, daňová soustava, národní hospodářství a EU) stanovení výsledků výuky podle oblasti ekonomického vzdělávání a stanovení učiva pro pedagogický proces na učňovských školách (základy tržní ekonomiky, zaměstnanci, podnikání, podnikatel, podnik, majetek podniku a hospodaření podniku, peníze, mzdy, daně, pojistné, daňová evidenční povinnost) srovnání ekonomického vzdělání v rámcových vzdělávacích programech na průmyslových a učňovských školách (vhodnější zařazení tématiky o zaměstnancích na průmyslových školách, zařazení tématiky národní hospodářství a EU na průmyslových školách, hlubší znalosti o daních na PŠ)
zvýšení autonomie průmyslových a učňovských škol (na základě dodržování záměrů rámcových vzdělávacích programů) transformace rámcových vzdělávacích programů na úrovni školy (tvorba školních vzdělávacích programů) variantní řešení oblastí ekonomického vzdělávání do výuky (forma ekonomických předmětů nebo modulová forma)