Práce se třídou část 1 PhDr. Lidmila Valentová, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Test D-1 je sociometrická diagnostická metoda diagnostikující třídní kolektiv. Je zadávána prostřednictvím dotazníku, který je předložen všem jednotlivým.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Aneb co může říci školní psycholog
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
Zdravá škola.
Vztahy ve třídě, sociální klima
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika třídních kolektivů
Psychologie II Sociální psychologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Pedagogická diagnostika
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Metody psychologie.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Diagnostika skupin ve školním prostředí - žáci ve třídě
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Práce se třídou část 1 PhDr. Lidmila Valentová, CSc. - třída jako sociální skupina, diagnostika třídy - část 1. Mgr. PhDr. Veronika Pavlas Martanová Ph.D. - intervence ve třídě – část 2.

Školní třída = sociální skupina Znaky sociální skupiny: Vzájemné vztahy Hierarchie, postavení a status členů Dynamika dění Historie Způsoby řešení vnitřních konfliktů Způsoby řešení vnějšího zatížení

„Třídní“ život Každá třída: Pozorovatelné chování Nepozorovatelné chování Uvědomované Emotivní, spontánní  Jak vidí třídu učitelé, žáci, co vědí o třídě rodiče

Co ovlivňuje pozici dítěte? Vnější faktory: doba, kdy je dítě členem třídy nastavení učitele (učitelů) k němu zdravotní stav rodinné zázemí (sociální statut a ambice rodičů) předchozí zkušenosti a očekávání vnější fyzický vzhled

Co ještě? Vnitřní faktory emoční inteligence dítěte sebedůvěra a zdravé sebevědomí aktivita a angažovanost pro třídu studijní úspěšnost, inteligence, kreativita a vlastní ambice adaptabilita a komunikativnost, extravertovanost sociální zralost a dovednosti, schopnost navazovat kontakty

Dělení tříd podle vzniku Třídy náhodně vzniklé Pro zařazení není žádný klíč, členové jsou v podstatě přirozený výběr populace. Ani dělení podle abecedy není žádné kriterium výběru Třídy diferencované Existuje nějaký klíč výběru a zařazení – např. Studijní výsledky, sportovní talent, výtvarný talent či matematické zaměření, apod. Třídy výběrové Děti prošly nějakým výběrovým sítem (někdo nebyl zařazen), spojuje je především výrazný studijní předpoklad či talent

Fáze vývoje třídního kolektivu Rané, prekohezní stádium Zhruba 1. až 3. ročník ZŠ Fáze prvotní koheze Zhruba 4. až 6. ročník ZŠ Fáze kohezní Zhruba 7. až 9. ročník ZŠ

Čím je třída dětem atraktivní? třída je schopná naplňovat potřeby dítěte dítě má rádo své spolužáky dětem se líbí činnosti, které se dějí ve třídě dítě dostává od třídy statut a prestiž díky svému postavení v sociálním prostředí

Význam teorie třídy pro prevenci Pro dobrou intervenci je nutné znát základní informace o třídě: nezávislé činitele ovlivňující vývoj třídy Znalostí hierarchie třídy ovlivňujeme dynamiku vztahů ve třídě Diagnostika třídy jako sociální skupiny je předpokladem k volbě intervence Dobrou diagnostikou šetříme čas, který bychom věnovali neefektivní intervenci

Diagnostika: Jak zjistit vztahy dětí? Pozorováním Rozhovorem (dítě, rodiče, učitelé) Nástroji ve formě her (místa si vymění, obláčky, dráček, a pod…) Diagnostickými nástroji (sociometrie a vyhodnocení formou sociogramu či dotazníky)

Nástroje diagnostiky tříd A. nestandardizované a) klinické metody (pozorování, rozhovor, rozbor produktů…) b) pohybové hry (hry – Dotkni se toho, kdo…, Místo vedle mě je prázdné…, Místa si vymění ti, kteří ..., Sociometrie tělem..) c) techniky tužka – papír (Technika deseti situací, Erb, Pyramida, Obláčky..) B. standardizované – sociometrie, dotazníky

Nejčastěji užívané dotazníky Sociometrický ratingový dotazník - SORAD MCI – Naše třída (1992)- pro žáky 3.- 6. tříd CES – Dotazník sociálního klimatu školní třídy (1998) 7.- 9. třída B-3 a B-4 (1997 a 2000)- autor: R. Braun Konkretizace dg. metod v publikaci: R.Čapek: Třídní klima a školní klima. Grada, Praha 2010.

Zásady pro diagnostiku vztahů ve školní třídě Diagnostika je vždy jen prvním krokem a pak by měly následovat nápravné kroky (intervence..). Diagnostika se nemůže dělat anonymně, je třeba, aby se děti podepisovaly. Zjišťování vztahů mezi dětmi vyžaduje výraznou etiku! Pozor na sdělování výstupů sond! U jednotlivých metod je důležitý zácvik! Mnoho metod ( i nestandardizovaných anket ), které ve třídě užíváme, má diagnostický náboj. Je třeba dobře dokumentovat své kroky a archivovat veškerý materiál.

Sociometrický ratingový dotazník (SO-RA-D) Každý žák ve třídě hodnotí vliv všech ostatních žáků na škále 1-5 Poté každý žák ve třídě hodnotí oblibu všech ostatních žáků na škále 1-5 Nakonec každý žák doplňuje číselné hodnocení slovním odůvodněním svých sympatií/antipatií k ostatním žákům Výchozími údaji pro zpracování jsou tedy: jednotlivá hodnocení vlivu jednotlivá hodnocení sympatií volné slovní charakteristiky jednotlivých žáků

Pozice žáků ve vrstevnické skupině Pozice podle výkonu a školní zdatnosti – učitelé hodnotí podle kvality školní práce – prospěch. Žáci především na SŠ hodnotí výkon spolužáků spíše podle obecné informovanosti, speciálních dovedností a znalostí – často nekoresponduje s prospěchem. Pozice podle vlivu – podle podílu na řízení interakce ve skupině Pozice podle obliby – citového přijetí žáka

Vliv Poukazuje na záměrné i nezáměrné ovlivňování Zdatnost z hlediska norem a hodnot třídy Tendence k sociální extraverzi Tendence k dominanci ( ve smyslu řízení) Intelektová zdatnost v dané skupině Při převaze vlivu nad oblibou je rozhodující velikost rozdílu. Velký rozdíl může být způsoben silným egocentrismem a neschopností identifikace s druhým. Mírný rozdíl je ideální varianta pro „vůdce“ třídy

Obliba Determinanty obliby 1. zdatnost, kompetence, prestiž nejen na pozici vlivu, ale předpokladem také pro umístění podle obliby – identifikace, podpora nejen pracovní, učební, ale také postoje, přesvědčení, citový vztah – veselí, radostní žáci 2. sociabilita sociální a morální vyspělost žáka – projevuje se v činnosti a interakci - pomoc druhým, jejich podpora 3. sexuální přitažlivost u sexuálně nepřitažlivých děvčat nerespektují chlapci jejich sociální charakteristiky přitažlivým odpouštějí i charakterové vady

Informace, které SO-RA-D přináší o třídě jako celku Informace o třídních charakteristikách, zejm. celkové soudržnosti třídní skupiny, stavu emocionální atmosféry ve třídě, integrovanosti třídy Zjištění, zda je třída rozdělena na nějaké podskupiny, jaké jsou mezi těmito podskupinami interakce a vztahy a jak probíhá komunikace mezi nimi Informace o struktuře třídní skupiny Informace o tom, které děti jsou ve třídě populární (sociometrické hvězdy) a které naopak odmítané

Informace, které SO-RA-D přináší o jednotlivých žácích Informace o té části osobnosti žáka, která se projevuje ve vztazích mezi lidmi, a to zejm.: o vlivu žáka na spolužáky, jeho oblibě u spolužáků a jeho celkové pozici (statusu) ve třídě o důvodech obliby či neobliby žáka u spolužáků (slovní charakteristiky) o vyváženosti nebo nevyváženosti vlivu a obliby žáka ve třídě o vztahu žáka k ostatním spolužákům a o jeho ovlivnitelnosti ostatními spolužáky ( index náklonosti – je individuální)

Diagnosticky významné kombinace pozic zjištění pozice a rozbor příčin – důležité při diagnostice žáka i třídy, při výchovných a terapeutických zásazích často rozdílné postavení v různých směrech (nevlivní, školsky úspěšní; vlivní, neoblíbení) častěji však shody: tendence k vyrovnání pozic (konvergence) – zvláště mladší třídy – zjednodušená globální percepce spolužáků s věkem divergence , odlišení pozic – prohloubení vztahu mezi žáky, diferencovanost vzájemné percepce učitel často pozoruje pozici pouze podle výkonu –

Příklady kombinace pozice žáka ve třídě (1/2) vlivný, méně oblíbený žák slabá převaha vlivu nad oblibou – klade na spolužáky požadavky, vyžaduje dodržování norem… častější u chlapců problém vysoký vliv a velmi nízká obliba – nezdravý sociální vývoj, problematické působení ve skupině oblíbený, méně vlivný žák pozitivní emocionální ladění, radostnost, veselost, empatie příliš rozdíl mezi V – O problém seberealizace žáka („láska bez hranic“)

Příklady kombinace pozice žáka ve třídě (2/2) žák ve vedoucí pozici vlivní a oblíbení; jádro třídy - neformální skupiny jejich osobní charakteristiky odpovídají představám skupiny, jejich hodnotám a normám – spoluurčují cíle, hodnoty a normy skupiny (postoje k učení, učitelům, spolužákům) nevýrazná pozice chybí informace o žákovi zatím nehrozí bezprostřední ohrožení po učební ani sociální stránce – potřeba získat více dg. informací o dítěti. Nevíme, jak zařazení do třídy prožívá

Vydání SORADu 1. vydání – 1979: Sociometricko-ratingový test. Psychodiagnostika Bratislava, T-118 2. upravené vydání – 2005: Sociometricko- ratingový dotazník Vl. Hrabala, st. IPPP ČR Praha, ISBN 80-86856-09-7; určen zejm. pro diagnostiku školních tříd a jiných malých sociálních skupin Sorad – verze pro VP a školní psychology, vydalo Hogrefe- Testcentrum, Praha 2011 autor upravené verze : Vl. Hrabal, ml. Třídní kompas, Sociometrická ratingová metoda, verze pro třídní učitele, Testcentrum 2011. autor Vl. Hrabal, ml.

Literatura Hrabal,V.: Diagnostika. UK Praha 2002. Hrabal,V.: Sociální psychologie pro učitele. Praha UK PedF, 2002. Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Grada, 2010. Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus HK 2001. Martanová,V., Valentová,L.: Školní třída. In Školní poradenství II., UKPedF, 2013.

Děkuji za pozornost