Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
Co je to úspěšný projekt? Ten, co získal ocenění? Ten, který bavil žáky a učitele? Ten, co dosáhl stanovených cílů? Ten, který se líbil vedení školy? Ten, který trval dva roky? Ten, který měl hodně výstupů? Ten, který byl inovativní?...
Témata pro brainstorming Jak dosáhnout úspěchů u žáků? Jak dosáhnout úspěchů u vedení a kolegů? Jak dosáhnout úspěchů u hodnotitelů? Jak dosáhnout úspěchů u veřejnosti?
Tipy Využijte znalostí a zkušeností kolegů a požádejte je o pomoc při realizaci vašeho projektu. K inspiraci využijte podrobné popisy úspěšných zrealizovaných projektů, např. v sekci Inspirace na Držte se osnov Vašeho předmětu. Jistě v učebním plánu naleznete témata, jež jsou pro projektovou práci vhodná. Při plánování projektu, jeho témat, použitých technologií a výstupů nezapomeňte oslovit i Vaše žáky, jsou cenným zdrojem nápadů a sami umějí používat nejrůznější technologie a nástroje.
Stanovte si cíle, které odpovídají vzdělávacímu plánu. Uvědomte si, jakých cílů by měli žáci dosáhnout, co chcete, aby se naučili a nezapomeňte myslet i na toho, kolik toho doopravdy jste schopni zvládnout. Pokud projekt plánujete poprvé, neklaďte si cílů mnoho. Ujistěte se, že i Vás partner chápe stanovené cíle stejně a má stejnou představu o projektu. Vyvěste ve třídě plakát, na kterém budou cíle jasně formulovány a žáci budou mít během projektové práce přehled o tom, co jste již splnili a co je třeba ještě udělat. Vše s partnerem důkladně prodiskutujte, rozdělte si práci, ujasněte si, kde je za co zodpovědný. Stanovte si harmonogram projektu, seznamte s ním vaše žáky, vyvěste si jej ve třídě, žáci tak budou do projektu více vtaženi.
Do projektu vtáhněte i kolegy z jiných předmětů, projekty jsou vždy mezipředmětové, sobě ulehčíte práci a žáci pak budou uvědomovat souvislosti mezi jednotlivými obory. Informujte o vaší aktivitě vedení školy, dříve či později budete jejich podporu potřebovat. Nezapomeňte na rodiče, mohou vám při práci na projektu také velmi pomoci, mohou být zdrojem informací. Budou-li o projektu informováni či do něj vtaženi, budou své děti podporovat a také v jejich očích vzroste význam školy. Vytvořte nástěnku, panel či webové stránky, na kterých budete pravidelně informovat o dění ve vašem projektu.
Využijte místní a regionální tisk k prezentaci vaší práce. Informujte širokou veřejnost o používaných inovativních metodách na vaší škole. Ještě před zahájením projektu si ujasněte, jak jej budete hodnotit. Způsob hodnocení vysvětlete i žáků, aby věděli, co od nich očekáváte a za co je budete hodnotit. Nechte si projekt zhodnotit i odborníky např. prostřednictvím zažádání o Certifikátu kvality. Projděte si při plánování projektu kritéria, podle kterých jsou projekty hodnoceny, budete tak vědět, na co se při práci na něm zaměřit, co neopomenout.
„Zlatá pravidla“ pro spolupráci Vyjadřujte se stručně a jasně. (Tzv. pravidlo „KISS“ – Keep it short and simple.) Vezměte si na vašeho partnera co nejvíce kontaktů ( , poštovní adresu, telefonní číslo aj.) Vždy odpovídejte na zprávy. I když nebudete mít čas na delší odpověď, napište alespoň, že jste zprávu obdrželi a že hned, jak budete moci, na ni odpovíte. Pokud totiž nedostane odpověď, bude přemýšlet, zda byla zpráva doručena, zda vše běží a funguje tak, jak má apod. Pamatujte na kulturní rozdíly mezi zeměmi. Zpráva v psané podobě může být pochopena jinak, než v ústním podání. Pokud se např. cítíte nějakou zprávou uraženi nebo vám přijde nejasná, popřemýšlejte o ní, znovu si ji přečtěte a počkejte s odpovědí do druhého dne. Vytvořte si harmonogram a dodržujte jej. Pokud víte, že nějaký termíny nebudete moci dodržet, informujte o tom partnera co nejdříve. Domluvte se předem, jaké nástroje v projektu budete využívat, aby nedošlo k problémům s programy, které bude jeden partner používat a druhému nebudou dostupné. Pokud si nejste něčím jisti, nebojte se ptát. Otázky vedou k odpovědi a odpovědi k pochopení.