Učebnice Ochrana zahradních plodin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Práce s literaturou – odborná literatura Zpracování jednotlivých kapitol Odborné lektorské posouzení : Dendrologie: RNDr. Jana Möllerová, CSc. Školkařství:
Aktivita 04 – učebnice „Ochrana zahradních rostlin“
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Ošetřování během vegetace
Úvod do předmětu Technologie
Mechanizační prostředky na ochranu rostlin
Spotřeba pesticidů v ČR
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Rostlinná produkce a prostředí
Zpráva pro poradní sbor Aktivita 05 Učebnice květinářství.
Magisterské studijní programy FVL a FVHE
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Zpráva pro poradní sbor Aktivita 05 Učebnice květinářství.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Fungicidy, obchodní název Předmět:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ochrana lesů a přírodního prostředí
Modul C1 - Systémy právní ochrany duševního vlastnictví
Střední zdravotnická škola Beroun Jméno autora: Název práce: Třída: Školní rok:
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Environmentální výchova a
Ochrana plodin proti škodlivým činitelům
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Enviromentální výchova na zahradnických školách
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Jakost potravin.
Ochrana rostlin - složky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
„Cesta k udržitelnému rozvoji Vsetínska“ Projekt CZ0109 Modul č. 5 EKOMAPA VALAŠSKA PŘÍRODA VALAŠSKA.
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Katedra ochrany rostlin České zemědělské univerzity v Praze   pořádá odborný seminář   NOVÉ TRENDY V OCHRANĚ ROSTLIN   8,30 – 9,00 Prezence   Úvod –
CHEMIE - Pesticidy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
1. Hodina Úvod do předmětu
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_31
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Samostatná odborná práce H/01 Podkovář a zemědělský kovář
Vliv rizika práce na pracovní úrazovost a na celkový stav pracovníků v zemědělství z pohledu BOZP Ing. Jaroslav Hotový, Praha 2019.
Bc. Ivana Francová, SOU Liběchov Chemická ochrana rostlin Chemická ochrana rostlin je dnes nejrozšířenější, využívá velkého množství ochranných látek zvaných.
Transkript prezentace:

Učebnice Ochrana zahradních plodin Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/08.0042 Učebnice Ochrana zahradních plodin

Klíčová aktivita 04 Klíčová aktivita 01

Personální zabezpečení Řešitel klíčové aktivity 04: Ing.Jiřina Štamberková Lektoři klíčové aktivity 04: Ing. Martin Braunšveig , Mgr. Jan Tesař Ing. Štepánka Chalupková Ing. Martina Fialová PhDr. Ladislav Pytloun, Ph.D.

Rámcově vzdělávací program je rozvíjet, prohlubovat a rozšiřovat vědomosti a dovedností studentů získaných v biologické a chemické složce přírodovědného vzdělání. seznámit žáky se základními pojmy rostlinolékařství, vysvětlit vztahy mezi kulturními rostlinami a škodlivými činiteli,

Rámcově vzdělávací program aby žák dokázal určit příčiny poškození rostlin, tzn. rozpoznávat jednotlivé choroby, škůdce. žák má dokázat předpovídat jejich výskyt a navrhnout správný způsob ochrany.

Rámcově vzdělávací program žáci jsou k tomu vybaveni jak získanými teoretickými znalostmi, tak i schopností využívat informační techniky nebo vlastních zkušeností

Rozbor stávajících učebnic Rostlinolékařství – učebnice vydána pro střední zemědělské školy v roce 1997 obecná část učebnice se může částečně použít pro výuku,ale systém biotických škodlivých činitelů je příliš stručný praktická část ochrany je věnována hlavně polním plodinám,

Rozbor stávajících učebnic Ze zahradních rostlin jsou zde uvedení škodlivý činitelé zelenin a ovocným rostlinám, okrasné rostliny – jsou zde zmíněné jen na 5 stránkách , což je pro zahradnické školy nedostačující

Rozbor stávajících učebnic Ochrana rostlin – která byla vydána v roce 1986 je věnována polním plodinám, zeleninám, ovocným plodinám, ale také i okrasným rostlinám, ale některých kapitolách jsou již zastaralé údaje a text je občas doplněn jen černobílými fotografiemi , ze kterých nejsou zřetelné příznaky napadení 9

Rozbor stávajících učebnic Ochrana rostlin v zahradnictví – vydaná v roce 1973 byla věnována pouze zahradnickým plodinám, s doplněním grafického znázornění vývojových cyklů některých škodlivých činitelů, avšak údaje ve všeobecné části jsou již většinou zastaralé a pro dnešní výuku již nepoužitelné. Podle této učebnice bychom chtěli také znázornit vývoj některých škodlivých činitelů graficky. 10

Cílem nové učebnice Shromáždit škodlivé činitele zahradních rostlin nejen podle zařazení do systému, ale i podle skupin plodin a způsoby jejich likvidace. Graficky znázornit vývojový cyklus patogena Texty doplnit barevnými obrázky škodlivých činitelů a příznaky jejich poškození

Cílem Naučit žáky identifikovat škodlivého činitele a určit správný způsob ochrany Určena pro žáky středních škol oborů: zahradnických

Člověk a životní prostředí Uvědomit si, že je třeba likvidovat škodlivé činitele, kteří způsobují škody na pěstovaných plodinách, ale až když dosáhnou kritického prahu škodlivosti, Využívat nové metody ochrany proti škodlivým činitelům, Možnost používat přirozených nepřátel Nenarušit biologickou rovnováhu při ošetřování rostlin

Vzhled a členění učebnice: Formát A4 a bude rozdělena do dvou dílů: První část bude obsahovat obecnou charakteristiku předmětu, terminologie, možné používané způsoby ochrany rostlin, škodlivost abiotických činitelů a biotických činitelů, seřazených v systému. Druhý díl bude obsahovat škodlivé činitele u jednotlivých skupin rostlin a ochrana proti nim

Vzhled a členění učebnice: Druhá část učebnice bude obsahovat výskyt nejdůležitějších škodlivých činitelů na jednotlivých druzích zahradních plodin tj. ovocných rostlinách , vinné révě, zelenině, květinách, okrasných dřevinách, pěstovaných houbách a skladovaných produktech včetně obrázkových příloh.

Formální úprava Název kapitoly Základní text Obrázky, schémata Doplňkový text Shrnutí Odkazy Otázky a úkoly

Osnova učebnice Úvod Vývoj v ochraně rostlin Základní fytopatologické pojmy Symptomatologie chorob, poruch a poškození škůdci Diagnostika, prognóza, signalizace

Osnova učebnice 6. Způsoby ochrany rostlin 6.1.Nepřímé 6.1.1.Fytosanitární (fytokarantenní ) opatření 6.1.2.Agrotechnická(pěstitelská ) opatření 6.2.Přímé 6.2.1.Fyzikální metody 6.2.2.Chemické metody 6.2.3.Biologické a biotechnologické metody 6.3.Integrovaný systém ochrany

Osnova učebnice 7.Škodlivý činitelé 7.1. Abiotičtí činitelé 7.1.1.Klimatické vlivy ( světlo, teplo, voda, vzduch) 7.1.2. Půdní vlivy ( pH, živiny) 7.1.3. Průmyslové vlivy

Osnova učebnice 7.2. Biotičtí činitelé 7.2.1. Viroidy a viry 7.2.2.Prokaryota 7.2.2.1.Bakterie 7.2.2.2.Fytoplazmy 7.2.3. Protozoa 7.2.4. Chromista

Osnova učebnice 7.2.5.Houby 7.2.5.1.Ascomycota ( vřeckaté) 7.2.5.2.Basidiomycota ( stopkovýtrusné) 7.2.5.3. Anamorphis fungi( nedokonalé)   7.2.6. Živočišní škůdci 7.2.6.1. Hlístové ( Nemathelmintes) 7.2.6.2. Měkkýši ( Molusca)

Osnova učebnice 7.2.6.3.1. Stejnonožci ( Isopoda) 7.2.6.3. Členovci ( Arthropoda) 7.2.6.3.1. Stejnonožci ( Isopoda) 7.2.6.3.2. Roztoči (Acarina) 7.2.6.3.3. Mnohonožky( Diplopoda) 7.2.6.3.4. Hmyz ( Insecta) 7.2.6.4. Strunatci ( Chordata ) 7.2.6.4.1. Ptáci (Aves) 7.2.6.4.2. Savci ( Mannalia) 7.2.6.4.2.1. Hlodavci ( Rodentia) 7.2.6.4.2.2. Hmyzožravci ( Insectivora)

Osnova učebnice 8. Herbologie 8.1. Hospodářský význam plevelů 8.2. Biologické vlastnosti plevelů 8.3. Regulace plevelů

Osnova učebnice II. díl Škodliví činitelé jednotlivých plodin Ovocných rostlin Vinné révy Zelenin Květin Okrasných dřevin Pěstovaných hub Skladovaných produktů 

Technické vybavení Binokulární lupa +digitální kamera – se využívá pro získávání obrázků velmi malých škodlivých činitelů Laboratorní mikroskop – identifikace škodlivých činitelů

Technické vybavení Fotoaparát – pro získávání dokumentů poškozených rostlin, případně škůdců ( dodán během prázdnin, čímž nebylo možno získat co nejvíce obrázků)

Technické vybavení Notebook- na jednotné zpracování podkladů pro učebnici Tablet – na grafické zpracování podkladů

Harmonogram zpracování Každý z lektorů zpracovává škodlivé činitele své skupiny plodin: Ing. Braunšveig – ovocné plodiny Ing. Chalupková – okrasné rostliny – květiny Ing. Fialová – okrasné dřeviny

Harmonogram zpracování Mgr. Tesař – pořizování fotodokumentace škodlivých činitelů, grafické úpravy textů a celé učebnice Ing. Štamberková – zeleniny, způsoby ochrany, herbologii a další administrativní práce související s učebnicí

Další spoluautoři Ing. Jaroslav Rod, CSc. Ing. Milan Zapletal, CSc. Ing. Ivan Jablonský, CSc. Ing. Eva Dušková, CSc. Ing. Vladimír Řehák, CSc. 30