S A C H A R I D Y VI. Polysacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M O N O S A C H A R I DY.
Advertisements

3.ročník technického lycea
S A C H A R I D Y IV. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
PaedDr. Jiřina Ustohalová
SACHARIDY. tvoří většinu přírodních organických látek na Zemi jejich molekuly se skládají z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku slouží jako energetický zdroj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.16.
Cukry Sacharidy SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Sacharidy - cukry nejrozšířenější přírodní látky
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
Zpracoval Martin Zeman 5.C
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Vypracoval Miloslav Čunek
Sacharidy.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
VY_32_INOVACE_05_PVP_246_Hol
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
SACHARIDY = CUKRY.
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY II.
Sacharidy.
SACHARIDY CUKRY RZ
POLYSACHARIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.CH3.06/Cc.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Sacharidy.
Sacharidy glycidy karbohydráty, uhlohydráty, uhlovodany
S A C H A R I D Y II. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Cukry Alice Skoumalová.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Sacharidy - II. Obsah: Oligosacharidy Polysacharidy.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Ch_053_Sacharidy - polysacharidy Ch_053_Přírodní látky_Sacharidy - polysacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
CUKRY = SACHARIDY.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
SACHARIDY Řec. „sákcharon“=cukr=sladkost Uhlovodany, uhlohydráty, karbohydráty – nepřípustné v Č. nomenklatuře (C X (H 2 O) n ) Jedna ze základních živin.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Cukry Alice Skoumalová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Polysacharidy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POLYSACHARIDY Glykany
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
POLYSACHARIDY SLOŽENÍ BIOLOGICKÁ FUNKCE ROZDĚLENÍ ZÁSTUPCI.
Polysacharidy a proteoglykany Doc.Mgr. Martin Modrianský, Ph.D.
Polysacharidy.
SACHARIDY.
C5720Biochemie 07-Polysacharidy Petr Zbořil 1/2/2019.
C5720Biochemie 07-Polysacharidy Petr Zbořil 1/13/2019.
19_Metabolismus sacharidů 19a_Polysacharidy
© Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2009
KVÍZ - SACHARIDY.
Co možná nevíte o sacharidech a mohlo by se vám hodit?
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

S A C H A R I D Y VI. Polysacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová

Obsah Výskyt Charakteristika Funkce Rozdělení Přehled Škrob Glykogen Chitin Celulosa Polysacharidy se specifickými funkcemi Shrnutí

Polysacharidy – ( glykany ) - složeny z velkého počtu monosacharidových jednotek vázaných glykosidickými vazbami Obecný vzorec Výskyt v těle rostlin (škrob – celulosa) - v těle živočichů Funkce stavební (celulosa) zásobní (glykogen – chitin) - specifické (slizy, klovatina)

Rozdělení 1. dle zastoupení monosacharidů Rozdělení 1. dle zastoupení monosacharidů - homopolysacharidy (ze stejného monosa- charidu) - heteropolysacharidy (z různých monosa- charidů) 2. dle struktury - lineární - větvené Přehled - škrob, celulosa, chitin, glykogen

Škrob. - zásobní živina pro rostiny. - je potravou pro zvířata Škrob - zásobní živina pro rostiny - je potravou pro zvířata - skládá se z Glc - 20 % tvoří amylosa - 80 % tvoří amylopektin α-amylosa - obsahuje několik tisíc glukosových zbytků váza- ných glykosidickou vazbou α-(1-->4) - levotočivá šroubovice (každý závit tvořen 6 mo- lekulami Glc - rozpustná ve vodě glykosidická vazba α-(1-->4)

Škrob - částečnou hydrolýzou vzniká maltosa amylopektin - obsahuje 300 – 5 000 molekul Glc - větvený řetězec vzorec α-(1-->4), α-(1-->6) - ve vodě tvoří koloidní roztok - tvoří molekulu vyskytující se v přírodě glykosidická vazba α-(1-->4) α-(1-->6) Škrob - částečnou hydrolýzou vzniká maltosa - úplnou hydrolýzou vzniká glukosa - v těle hydrolyzuje specifickými enzymy (α-amylasa, α-glukosidasa, α-dextrinasa)

Glykogen. - živočišný škrob. - zásobní polysacharid živočichů Glykogen - živočišný škrob - zásobní polysacharid živočichů - nejvíce obsažen v buňkách kosterního svalstva a jaterních buňkách - skládá se z Glc - větvená struktura na 8 až 12 glukosovém zbytku - v buňkách rozkládán glykogenfosforylasou - vysoce větvená struktura má mnoho neredukujících konců, tak dochází k rychlé mobilizaci Glc v případě metabolické potřeby

Chitin. - základní stavební složka skeletu členovců (korýši, hmyz, Chitin - základní stavební složka skeletu členovců (korýši, hmyz, pavouci) - je v buněčných stěnách hub, řas = homopolymer N-acetyl-D-glukosoaminu - struktura celulosy a chitinu je obdobná (-OH skupina na C2 je nahrazena acetamidovou skupinou)

Celulosa - rozšířena v říši rostlinné ve spojení s ostatními podpůrnými substancemi (lignitem) - lineární polymer - obsahuje až 15 000 glukosových zbytků - glykosidické spojení β(1--->4) - má soudržnou strukturu tvořenou vodíkovými můstky - je nerospustná ve vodě - je základní surovinou k výrobě acetátového hedvábí, nitrocelulosy, papíru, hygienických potřeb

stavební jednotka celulosy stavební jednotka xanthogenátu celulosy stavební jednotka celulosy stavební jednotka trinitrátu celulosy

Polysacharidy se specifickými funkcemi Pektiny. - nacházejí se v ovoci Polysacharidy se specifickými funkcemi Pektiny - nacházejí se v ovoci - používají se na přípravu želé - jsou homopolymery D-galakturonové kyseliny Mukopolysacharidy - glykosaminoglykany - nevětvené polysacharidy - obsaženy v kloubním mazu, očním sklivci, chrupavkách - např. heparin - inhibuje srážení krve

Shrnutí Obecný vzorec polysacharidů Charakteristika polysacharidů Hydrolýza polysacharidů Důkaz redukčních vlastostí polysacharidů Zpracování celulózy