Agroenvironmentální opatření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Zemědělství – 1. část.
NOVÁ LEGISLATIVA EU LFA O podmínkách poskytování plateb horským oblastem, oblastem s jinými znevýhodněními (LFA) Ing. Pavel Stonawský Akreditovaný poradce.
Chmelařský kongres Praha 2008
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
Aktivity v zájmu zvyšování bezpečnosti půdy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Hroznová 2, Brno Veronika Večeřová www.ukzuz.cz.
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Zásady správné zemědělské praxe
Předčasné ukončení zemědělské činnosti
Předčasné ukončení zemědělské činnosti Nařízení vlády 69/2005
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
Program rozvoje venkova – Agroenvironmentální opatření
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Praha, 2010 Představení připravovaného dotačního programu II.1.4 Platby na podporu dobrých životních podmínek zvířat Ing. Jiří Rádr.
Prezentováno na semináři v Litovli 18.dubna 2007 Ing. Mračkovou Návrh novely NV 242/2004 Sb. - HRDP.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu kraje Vysočina Pro rok 2008 vypsal ODSH dva dotační tituly: Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina.
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 5 - Přístup ke cross compliance Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond.
Podmínky pro poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech a oblastech s jinými znevýhodněními.
Kulatý stůl dne Environmentální opatření PRV 2014+
Právní úprava ochrany lesa
Kontrola podmíněnosti Shrnutí klíčových informací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
AEKO Agroenvironmentálně–klimatická opatření (AEKO) A podopatření integrovaná produkce ovoce B podopatření integrovaná produkce révy vinné B1.
Státní zemědělský intervenční fond. PGRLF 2016 Pokyny pro poskytování podpory a formulář žádosti o podporu – na internetový stránkách v.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Příprava a podání Jednotné žádosti. Standardně do 15. května (v roce 2015 byl termín posunut do 29. května) + 25 dní pro pozdní podání (se sankcí) Termín.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí AGRO-ENVI OPATŘENÍ (AEO)‏ Ing. Milan Kouřil DAPHNE ČR – Institut aplikované.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Program rozvoje venkova ČR 2007 – 2013 Osa II Ing. Ivan Landa, CSc
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Zelená nafta Seminář k novele zákona o spotřebních daních
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Podpora a ochrana stromů v krajině v rámci dotačních titulů MZe
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Pěstování RRD na zemědělské půdě
DOTAČNÍ ROK 2018 – LFA; PPO; ANC LFA
Seminář k výzvě č. 1 MAS Lanškrounsko z PRV 17. 7
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
DOTAČNÍ ROK 2019 – LFA; PPO; ANC LFA
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Agroenvironmentální opatření Dr.Ing. Petr Marada

Program Agroenvironmentální hospodaření Ošetřování travních porostů péče o krajinu zatravňování orné půdy, pěstování meziplodin, biopásy.   Zakládání a péče o biopásy, zatravněné plochy Exkurze v terénu – založené biopásy, zatravňování orné půdy

Důvody pro agroenvi opatření Společnost začíná stále více uvědomovat roli zemědělce jako tvůrce venkovské krajiny a hospodáře Bez šetrné péče by zachování harmonické a pestré mozaiky prostředí nebylo možné.

Důvody pro agroenviro opatření

Důvody pro agroenviro opatření

Funkce okrajů polí ve GAP Zájmy Funkce zemědělské - určují okraje polí - zajišťují ochranu plodin (před pojezdy neukázněných řidičů, jako větrolam v případě odpovídajícího vzrůstu dřevin) - redukují používání pesticidů (prostředí pro predátory a parazitoidy) - zvyšují populace opylovačů - slouží jako zdroj ovoce, krmiva, dřeva Environmentální - redukují vodní a větrnou erozi - omezují unášení agrochemikálií a přípravků na ochranu rostlin větrem - snižují odnos hnojiv a dalších látek povrchovým odtokem Biodiverzity - jsou refugiem nebo koridorem pro volně žijící organismy Sociální a rekreační - mají význam z hlediska mysliveckého - udržují krajinný ráz, zvyšují atraktivitu krajiny

Co to jsou agroenvi opatření Soubor dotačních titulů Ministerstva zemědělství, které jsou zaměřeny na ochranu přírody a krajiny Umožňují zemědělcům získat další zdroje příjmů ze zemědělské činnosti. Přináší nové možnosti podpory zemědělského hospodaření šetrného k přírodě.

Hlavní cíle AEO zamezit zrychlenému odtoku vody z krajiny snížit erozi půdy podpořit ekologickou stabilitu krajiny zachovat a zvýšit přírodní rozmanitost na zemědělsky využívané půdě

Proč je dobré dělat AEO Finanční podpora po dobu smluvního závazku (5 let), kterou mohu v rámci agroenvironmentálních opatření získat, mi uhradí - náklady spojené s prováděním opatření, - nahradí mi snížení výnosů Finanční prostředky však nejsou tím jediným, co díky těmto opatřením získám: - opatření vedou ke zvýšení úrodnosti půdy, - ochraně půdy před erozí a před vysycháním. - zvýšení schopnosti celé krajiny zadržovat vodu, což je nejlepší prevencí záplav. - službou celé společnosti je pak ochrana vzácných druhů rostlin i živočichů a vůbec péče o krajinu jako o kulturní dědictví.

Předpoklady pro úspěch Zvládnout sociální poměry…… ekologická past…pro lišky - myslivci, pleveliště – „taky“ zemědělci, porosty pro špačky… v Africe nemají co jíst a vy tady děláte blbosti…za naše daně děláte zbytečné věci… zbytek vesnice Plně se ztotožnit se smyslem opatření Vzdělávat se, osvojovat si znalosti, být nadšeni Nesmí se stát cestou do nejistoty, proto je třeba se vzdělávat….

Předpoklady pro úspěch Jistý stupeň nezávislosti na vesnickém mínění ve vesnickém prostředí platí „jiná“ kritéria úspěšnosti Koupit nebo jinak získat pozemky a hospodařit na svém….hospodařím na svém….nepotřebuji brát ohledy na druhé…. Pořídit své vlastní stroje a související mechanizaci Klíčová je připravenost (všech partnerů a spolupracovníků a schopnost improvizace….

Jaké máme pro AEO pravidla? Stěžejní opatření osy II PRV Stěžejním předpisem pro žadatele je nařízení vlády č. 79/2007 Sb. Toto nařízení vlády bylo v roce 2008,2009 a 2010 novelizováno, a to novelami nařízení vlády č. 114/2008 Sb. a č. 45/2009 Sb. ….č.61/2012. Shrnutí nejdůležitějších změn provedených novelou bývá přehledně uvedeno v metodice MZe

Rok 2012….. Hlavním cílem nařízení vlády je uzavření příjmu žádostí do titulů agroenvironmentálního opatření (AEO). Vzhledem k blížícímu se konci programového období a naplnění absorpční kapacity dotačního titulu je od roku 2012 nepřijímat nové žádosti o zařazení v rámci AEO. V roce 2012 nemohou do AEO vstoupit noví žadatelé, s výjimkou vstupů do titulu zatravňování orné půdy. Příjem žádostí do tohoto titulu bude pokračovat i v roce 2012 a 2013 z důvodů dlouhodobého boje MZe proti erozi půdy. Vzhledem k uzavření příjmu žádostí o zařazení v roce 2012 a 2013 je umožněno prodloužení stávajících závazků žadatelům, kteří se nacházejí v pátém roce závazku. V roce 2011 se bude jednat o skupinu žadatelů, která do AEO vstoupila v roce 2007 a v roce 2012 o skupinu žadatelů, která v AEO uzavřela závazek v roce 2008. Prodloužení závazku je navrhováno v souladu s článkem 27(12) nařízením Komise (ES) č. 1974/2006 do 31. 12. 2013, respektive do 31. 3. 2014 (titul pěstování meziplodin, titul biopásy)

Rok 2012…. Členské státy mohou umožnit, aby agroenvironmentální závazky nebo závazky v oblasti dobrých životních podmínek zvířat byly v období jejich použitelnosti přizpůsobovány, za předpokladu, že program pro rozvoj venkova obsahuje prostor pro takové přizpůsobení a že toto přizpůsobení je řádně odůvodněno s ohledem na cíle závazku. Toto přizpůsobení může mít také formu prodloužení trvání závazku. Druhým cílem je změna způsobu kontroly intenzity chovu hospodářských zvířat. Tato úprava je navrhována s ohledem na uskutečněnou auditní misi Evropské komise č. RD2/2009/04, která vyjádřila pochybnosti o účinnosti nastavené kontroly podmínky intenzity chovu hospodářských zvířat k jednomu dni. Zároveň je touto úpravou zohledněn požadavek nevládních zemědělských organizací na úpravu podmínek intenzity chovu hospodářských zvířat, tj. zacílit podporu na zemědělce skutečně se zabývajících chovem zvířat. Je navrhováno rozšíření kontrolního období na 3 měsíce a úprava navazujícího sankčního systému.

Rok 2012…. Třetím cílem je úprava podmínek pro poskytnutí platby u titulu Ekologické zemědělství – sady. Nově byla zavedena podmínka seče meziřadí a příkmenného pásu a pravidelný prosvětlovací řez. U nově vysázených ekologických sadů, na jejichž výměru je žádána dotace na kulturu sad, je nově zaváděna podmínka prokazování původu množitelského materiálu použitého k založení sadu a povinnost zajištění opory a ochrany proti okusu ovocných stromů a keřů. Cílem této změny je zpřesnění podmínek pro provádění tohoto dotačního titulu vycházející ze správné ovocnářské praxe a zkvalitnění hospodaření v ekologických sadech.

Základní podmínka AEO Základní podmínkou pro poskytování finanční podpory v AEO je uzavření pětiletého závazku Podání žádosti o zařazení na počátku pětiletého období a v rámci tohoto závazku každoroční podávání žádosti o poskytnutí dotace.

Kdo nám o AEO poradí ? Gesci za NV 79 má v rámci MZe odbor environmentálních podpor PRV. Gesci za administraci žádostí a vyplácení dotací má v rámci SZIF odbor PP a environmentálních opatření. Garanty za AEO jsou:

Kdo může žádat o dotaci AEO Žádost o zařazení může podat fyzická nebo právnická osoba, která zemědělsky obhospodařuje a podává žádost o zařazení alespoň na minimální stanovenou výměru zemědělské půdy evidované na žadatele v LPIS. Žadatel nemusí být podnikatelem podle § 2 odst. 2 Obchodního zákoníku; o dotaci v rámci AEO mohou žádat i nepodnikatelé mající právní subjektivitu (např. obce, fyzické osoby nepodnikající, školy), jestliže tyto subjekty mají evidovány v LPIS alespoň minimální výměru zemědělské půdy a podávají na ní žádost o zařazení.

Kdo může žádat o dotaci AEO Žádost o zařazení se podává na pětileté období, které začíná u všech titulů s výjimkou titulu pěstování meziplodin a biopásy 1. ledna prvního kalendářního roku. U titulu pěstování meziplodin a biopásy začíná pětileté období 1. dubna prvního kalendářního roku. Konec pětiletého období se tedy váže k datu 31. 12. nebo v případě titulů pěstování meziplodin a biopásy k datu 31. 3. Žádost o zařazení se doručí na formuláři vydaném SZIF pro příslušný kalendářní rok (k dispozici na AZV a www.szif.cz) do 15. 5. prvního roku pětiletého období na místně příslušnou AZV, přičemž místní příslušnost se řídí bydlištěm fyzické osoby nebo sídlem právnické osoby. POZOR! Na později podané žádosti o zařazení nebude brán zřetel.

Minimální výměry pro AEO

Změny ve výměře AEO Změny v žádosti o zařazení Zvýšení výměry Snížení výměry restituce podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, v platném znění, pozemkové úpravy podle zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., v platném znění, zásahu vyšší moci (čl. 47 nařízení Komise (ES) č. 1974/2006), provedení změny v LPIS podle § 3h zákona č. 252/1997 Sb.,o zemědělství, v platném znění, jestliže touto změnou nedošlo ke snížení výměry jednotlivého půdního bloku/dílu o více než 5 % původní výměry tohoto bloku/dílu, prvního zalesnění zemědělské půdy na půdním bloku, popřípadě jeho dílu (čl. 43 nařízení Rady č. 1698/2005 Sb.),

Změny ve výměře AEO Snížení výměry

Dobrovolné ukončení závazku Žadatel se v průběhu pětiletého závazku může rozhodnout ukončit tento závazek a požádat SZIF o vyřazení z AEO. Porušení pětiletého závazku bude SZIF sankcionováno vrácením poskytnuté dotace od počátku pětiletého období, pokud žadatel neuplatňuje na celou výměru zařazenou v AEO některý z pardonovaných důvodů vztahujících se ke snížení zařazené výměry.

Výše sazeb dotace

Výše sazeb dotace

Výše sazeb dotace

Podmínky pro žadatele o AEO Od 1. 1. 2009 je poskytnutí dotace v AEO podmíněno plněním kontrolních požadavků cross compliance (kontrola podmíněnosti). Cross compliance zahrnují podmínky dobrého zemědělského a environmentálního stavu (GAEC), povinné požadavky na hospodaření (SMR) a v případě žadatelů AEO rovněž minimální požadavky pro použití hnojiv a přípravků na ochranu rostlin. Kontrolám podmíněnosti se detailně věnuje speciální publikace vydaná MZe (Průvodce zemědělce kontrolou podmíněnosti platný pro rok 2010).

Směnný kurz Směnným kurzem pro rok 2012, kterým se budou přepočítávat sazby dotací v rámci některých opatření osy II Programu rozvoje venkova, je kurz 25,505 CZK/EUR. Jmenovitě se tímto kurzem budou přepočítávat sazby pro následující opatření a podopatření: II.1.1. Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech (LFA) II.1.2.1. Platby v rámci Natura 2000 na zemědělské půdě II.1.3. Agroenvironmentální opatření II.2.1.1. První zalesnění zemědělské půdy II.2.2.1. Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu II.2.3.1. Zlepšování druhové skladby lesních porostů

VEDENÍ EVIDENCE O HNOJIVECH, POMOCNÝCH LÁTKÁCH, UPRAVENÝCH KALECH A SEDIMENTECH (§ 4 ODST. 2 PÍSM. D) NV 79) Při vedení evidence o hnojivech, pomocných látkách, upravených kalech a sedimentech je nutno dodržovat zejména následující obecné zásady: evidence musí být vedena soustavně a řádně (pozor – je nutno zaznamenávat i pastvu hospodářských zvířat); záznam o použití hnojiva, pomocné látky, upraveného kalu nebo sedimentu musí být v evidenci proveden do 1 měsíce od ukončení jeho použití; vede se evidence o množství, druhu a době použití hnojiv, pomocných hnojiv, upravených kalů a sedimentů; při vedení evidence nezáleží na formě, ale na obsahu; evidence může být vedena několika způsoby (v papírové podobě, pomocí počítačových programů, s využitím Portálu farmáře); záznamy v evidenci mohou být řazeny podle pozemků, podle plodin nebo podle let; evidence se uchovává 7 let a musí být na požádání předložena kontrolnímu orgánu, kterému také musí být umožněno ověření údajů v ní uvedených (na základě dodacích listů, faktur apod.).

Vedení evidence o hnojivech Zemědělští podnikatelé jsou povinni řádně vést evidenci o hnojivech a pomocných látkách použitých na zemědělské půdě a lesních pozemcích; tato povinnost se nevztahuje na evidenci vedlejších produktů při pěstování kulturních rostlin, s výjimkou slámy. Zemědělští podnikatelé jsou povinni řádně vést evidenci též o upravených kalech a sedimentech použitých na zemědělské půdě. Zemědělští podnikatelé, kteří používají upravené kaly na zemědělské půdě, jsou povinni zaslat ústavu nejpozději 14 dnů před jejich použitím hlášení podle prováděcího právního předpisu.

VEDENÍ EVIDENCE O POUŽÍVÁNÍ PŘÍPRAVKŮ NA OCHRANU ROSTLIN (§ 4 ODST VEDENÍ EVIDENCE O POUŽÍVÁNÍ PŘÍPRAVKŮ NA OCHRANU ROSTLIN (§ 4 ODST. 2 PÍSM. E) NV 79) Při vedení evidence o používání přípravků na ochranu rostlin je nutno dodržovat zejména následující obecné zásady: evidence o používání přípravků na ochranu rostlin musí být vedena bezodkladně (údaje o použití přípravků musí být zaznamenány nejpozději následující den); při vedení evidence nezáleží na formě, ale na obsahu; evidence může být vedena několika způsoby (v papírové podobě, pomocí počítačových programů, s využitím Portálu farmáře); evidence se uchovává 5 let a musí být na požádání předložena kontrolnímu orgánu, kterému také musí být umožněno ověření údajů v ní uvedených (na základě dodacích listů, faktur apod.).

VEDENÍ EVIDENCE O POUŽÍVÁNÍ PŘÍPRAVKŮ NA OCHRANU ROSTLIN (§ 4 ODST VEDENÍ EVIDENCE O POUŽÍVÁNÍ PŘÍPRAVKŮ NA OCHRANU ROSTLIN (§ 4 ODST. 2 PÍSM. E) NV 79) Kontrola evidence se zaměřuje na shodu evidovaných údajů s předepsanými relevantními údaji, kterými jsou: ošetřovaný objekt (plodina, kultura, skleník apod.); rozsah, velikost (plocha, výměra apod.); datum a hodina aplikace (použití); přípravek, číslo šarže (výrobní číslo); způsob aplikace (použití); celkové množství aplikovaného (použitého) přípravku; dávkování (dávka na jednotku v litrech, kg); účel aplikace (cílový škodlivý organismus nebo jiný účel).

OBHOSPODAŘOVÁNÍ TRAVNÍCH POROSTŮ (§ 4 ODST. 2 PÍSM. F) NV 79) Žadatel zajistí, aby na půdních blocích/dílech se zemědělskou kulturou travní porost evidovanou v LPIS byl travní porost alespoň 1x ročně spasen hospodářskými zvířaty nebo alespoň 2x ročně posečen. Pro provedení sečí jsou závazné termíny provedení první seče s odklizem biomasy do 31. 7. a provedení druhé seče s odklizem biomasy do 31. 10. Provedení dvou sečí a dodržení výše uvedených termínů není závazné, pokud: je na půdním bloku/dílu uplatňován některý z titulů v rámci podopatření ošetřování travních porostů podle NV 79 nebo podle NV 242, který stanovuje možnost provedení pouze jedné seče nebo jiné termíny provádění sečí, žadatel doručí souhlasné vyjádření OOP s posunem termínu seče nebo s vynecháním seče SZIF nejpozději v den, kdy měla být podmínka seče splněna. Pokud se jedná o plochu označenou jako nevhodnou pro AEO v LPIS nebo o plochu, u které není vhodný žádný z titulů navrhovaných v rámci podopatření ošetřování travních porostů z hlediska ochrany krajiny a přírody a žadatel doloží tuto skutečnost v žádosti o zařazení souhlasným vyjádřením příslušného OOP, není podmínka obhospodařovánítravního porostu sečemi či pastvou povinná.

OBHOSPODAŘOVÁNÍ TRAVNÍCH POROSTŮ (§ 4 ODST. 2 PÍSM. F) NV 79) VÝŠKA TRAVNÍHO POROSTU (§ 4 ODST. 2 PÍSM. G) NV 79) Žadatel zajistí, aby na půdních blocích/dílech se zemědělskou kulturou travní porost evidovanou v LPIS nebyl travní porost po 31.10. vyšší než 30 cm. Dodržení výšky travního porostu není závazné, pokud: je na půdním bloku/dílu uplatňován některý z titulů v rámci podopatření ošetřování travních porostů podle NV 79 nebo podle NV 242, který stanovuje možnost provedení pozdější seče než v termínu do 31. 10., žadatel doručí souhlasné vyjádření OOP s posunem termínu seče po 31. 10. SZIF nejpozději v den, kdy měla být podmínka seče splněna. Pokud se jedná o plochu označenou jako nevhodnou pro AEO v LPIS nebo o plochu, u které není vhodný žádný z titulů navrhovaných v rámci podopatření ošetřování travních porostů z hlediska ochrany krajiny a přírody a žadatel doloží tuto skutečnost v žádosti o zařazení souhlasným vyjádřením příslušného OOP, není podmínka 30 cm výšky travního porostu po 31. 10. povinná. Plnění podmínky výšky travního porostu po 31. 10. se dále nebude kontrolovat u titulu horské a suchomilné louky, trvale podmáčené a rašelinné louky, ptačí lokality na travních porostech – hnízdiště chřástala polního a suché stepní trávníky a vřesoviště.

KOMBINOVATELNOST AEO S DOTACEMI POSKYTOVANÝMI MŽP Na půdních blocích/dílech zařazených do AEO je možné provádět z dotací MŽP takové činnosti, které jsou svým charakterem odlišné od činností financovaných v AEO (a pokud jsou v souladu s pravidly pro evidenci ploch plnících mimoprodukční funkce v LPIS tj. metodika LPIS). Jedná se například o výsadbu linií, skupin dřevin nebo tvorbu tůněk a malých vodních ploch, revitalizace vodních toků, revitalizace blat, revitalizace nivy nebo mokřadu, odstranění nežádoucích náletových a invazních dřevin, ošetření památného stromu, údržbu tůňky pro obojživelníky, výstavbu oplocení mokřadu atd. POZOR! Vždy je nutné zvážit, zda realizace opatření prováděného v rámci dotací MŽP nebude mít vliv na změnu (snížení) výměry půdního bloku v AEO, neboť takové snížení výměry není v rámci AEO pardonováno!

KOMBINOVATELNOST AEO S DOTACEMI POSKYTOVANÝMI MŽP Výše zmíněné aktivity je možné realizovat dle příslušných limitů pro plochy plnící mimoprodukční funkce na zemědělské půdě. Kritéria pro ponechání plochy plnící mimoprodukční funkce na zemědělské půdě jako součásti půdního bloku/ dílu jsou uvedena v metodických pokynech pro aktualizaci LPIS. Na půdních blocích zařazených do AEO je možné provádět z dotací MŽP takové činnosti, které jsou svým charakterem podobné činnostem financovaným v AEO, ale pouze v případě, kdy dotace MŽP hradí jiný dodatečný náklad než, který je již zohledněn v platbě AEO (viz příloha č. 7 PRV). Jedná se například o posun termínu seče, ponechání nepokosených ploch, ruční seč, dodatečná seč, založení druhově bohatého travního porostu přísevem, podpora extenzivního hospodaření (zákaz hnojení) atd. POZOR! Pokud je žadateli v rámci AEO již hrazena újma vznikající nastavením podmínek v AEO (např. újma za snížení výnosu píce z důvodu pozdní seče či nehnojení) nelze činnost, která vede ke vzniku této újmy podporovat ještě z dotací MŽP. POZOR! Vždy je nutné zvážit, zda realizace opatření prováděného v rámci dotací MŽP nebude mít vliv na plnění podmínek rozhodných pro poskytnutí dotace v AEO. V případě kolizí je možné využít nastavených mechanismů souhlasného vyjádření OOP.

Podrobné podmínky - biopásy

Kultura orná půda evidovaná v LPIS

Předepsané osivo

Předepsané osivo

Šíře biopásů, umístění

Co je správné….??? Žadatel umístí vytvořené biopásy o šíři 6 – 12m při okrajích půdních bloků/dílů nebo uvnitř půdních bloků/dílů ve směru orby; vzdálenost mezi jednotlivými biopásy uvnitř půdních bloků/dílů musí být minimálně 50 m. Vzdálenost mezi jednotlivými biopásy uvnitř polí musí být nejméně 50m….(Program rozvoje venkova ČR, leden 2007)

Realita v praxi……

Ponechání bez zásahu

Ne k přejezdům!

Ne k přejezdům!

Jak vypadá biopás…

Jak vypadá biopás…

Jak vypadá biopás

Jak vypadá biopás…

Jak vypadá biopás

Jak vypadá biopás…

Jak vypadá biopás…

Ne jenom biopásy….

Zatravňování orné půdy

Podrobné podmínky – zatravňování orné půdy

Podrobné podmínky – zatravňování orné půdy

Závěr Moto: Vše, co postihne Zemi, postihne i děti Země Diskuse Děkuji za pozornost! Dr.Ing. Petr Marada (p.marada@quick.cz) Moto: Vše, co postihne Zemi, postihne i děti Země Vše, co se stane zvířatům, stane se i lidem. Seattle, indiánský náčelník

První vlaštovky……

První vlaštovky…..