Název vzdělávacího materiálu: 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nástup Habsburků na český trůn
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu: Český středověk
PŘÍČINY A ZÁMINKA VÁLKY
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie
Rudolf II. rudolfínská doba rudolfínská Praha.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko v Čechách Dobové pozadí
Autor: Mgr. Ilona Nováková
STAVOVSKÉ POVSTÁNÍ 1618 – 1621.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
České stavovské povstání
VY_32_INOVACE_ 03 - Feudální stát
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Evropa po třicetileté válce
České země za třicetileté války
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Číslo v digitálním archivu školy
Registrační číslo projektu:
HABSBURKOVÉ století.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Habsburkové 1526 – 1918 I. část.
Habsburkové na českém trůně
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Habsburkové.
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Boj českých stavů proti Habsburkům
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Rudolf II. VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 4. ročník - vlastivěda
HABSBURSKÁ MONARCHIE PO TŘICETILETÉ VÁLCE
MARIE TEREZIE JOSEF II..
České země za třicetileté války
2/ Situace po Bílé hoře Válka falcká
Svatá říše římská, Rusko
MARIE TEREZIE domácí politika
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost TŘICETILETÁ VÁLKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Říjen 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třicetiletá válka Období
České země po nástupu Habsburků
Habsburkové Do 17.Století
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Marie Terezie a Josef II.
NOVOVĚK Kapitola VII. HABSBURSKÁ PODUNAJSKÁ MONARCHIE.
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Marie Terezie a Josef II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Třicetiletá válka
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Doba Pobělohorská.
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Třicetiletá válka 2.část
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _07 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Člověk a společnost, dějepis, 8. ročník Téma: Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce Anotace: Žáci se seznámí se situací na našem území po Bílé hoře, připomenou si pojmy nevolnictví, manufaktura, rekatolizace, protireformace, robota. Materiál byl vytvořen (datum, období): 16. 12. 2011 Ověření ve výuce: 8. 2. 2012, 8. A, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce Český lev a rakouská orlice VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Poddaný byl připoután k půdě a vydán zvůli panstva. Kdo vládl v habsburské monarchii? Ferdinand III. vládl v letech 1637 -1657 jako císař římský, král český, uherský a chorvatský, arcivévoda rakouský. Bitva na Bílé hoře přinesla českým zemím trvalý návrat Habsburků na český trůn a řadu dalších změn, které posílily pozice Habsburků, katolické církve i katolické šlechty. Poddaný byl připoután k půdě a vydán zvůli panstva. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Obnovené zřízení zemské Uzákoněn absolutismus. Česká koruna vyhlášena za dědičnou v habsburském rodě až do vymření mužského potomstva. Duchovenstvo zaujalo první místo v zemském sněmu (za ním teprve stav panský, rytířský a královská města – ta měla na sněmu jen jeden hlas). Katolické náboženství bylo prohlášeno za jediné povolené vyznání v českých zemích. Jazyk německý byl zrovnoprávněn s českým. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Rekatolizace emigrace (protireformace) Po návratu Habsburků musely všechny stavy přestoupit na katolickou víru. Ti, kteří se nechtěli „srovnat“ s panovníkem ve víře, museli se vystěhovat ze země. Do Čech tak přichází cizí katolická šlechta. Poddaný lid neměl na výběr, musel přestoupit ke katolictví buď po dobrém, nebo po zlém. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Rudolf z Bünau Děčín Thun - Hohensteinové Z děčínského panství kvůli luteránskému vyznání odcházejí páni z Bünau. Roku 1628 prodal děčínské panství Rudolf z Bünau císařskému plukovníkovi Kryštofu Šimonovi Thunovi. Katolický rod Thunů – Hohensteinů pocházel z Tyrol, byl orientován na Vídeň. Jeho členové zastávali přední vojenské, diplomatické, dvorské a duchovní funkce. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Jan Ámos Komenský Pavel Stránský Pavel Skála ze Zhoře Jiří Třaňovský Z náboženských důvodů ilegálně emigrují i poddaní: Jan Ámos Komenský Pavel Stránský Pavel Skála ze Zhoře Jiří Třaňovský VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

rekatolizace Rekatolizaci neboli protireformaci (znovuobnovení moci katolické církve) prosazovali v českých zemích jezuité. rekatolizace Jezuité neboli Tovaryšstvo Ježíšovo patří k významným řádům katolické církve. Založil ho r. 1534 Ignác z Loyoly. Do Prahy přišli první jezuité v dubnu roku 1556. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce VY 32 INOVACE 07 Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Jezuité vytvořili na našem území jednu z nejlepších školských soustav, VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce Jezuité vytvořili na našem území jednu z nejlepších školských soustav, zaměřovali se na výchovu mládeže, kazatelskou činnost v oblastech s přetrvávajícím evangelickým vyznáním a pořádali působivé církevní slavnosti. Jezuitská kolej v Praze – Klementinum – druhá největší budova v Praze

Čeští jezuité však měli na svědomí i pálení evangelických knih. Pasionál abatyše Kunhuty uložený v pražském Klementinu Čeští jezuité však měli na svědomí i pálení evangelických knih. Jezuitský misionář Antonín Koniáš proslul soupisem zakázaných knih – Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající – pro rozeznávání „nevhodných“ knih. Vysvětli pojem misionář. Misionář – propaguje nějaké náboženství, šíří ho VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

V čem se liší nevolník od poddaného? 1648 – Vestfálský mír -) Země byla hospodářsky rozvrácena, málo obyvatel -) utužení nevolnictví a zavedení roboty V čem se liší nevolník od poddaného? Nevolník – byl zbaven vlastní vůle, pán rozhodoval o jeho životě, jaké řemeslo se vyučí, koho si vezme, nemůže se odstěhovat z panství bez souhlasu pána Poddaný – není připoután k půdě, může uzavřít svobodně sňatek, rozhoduje o svých dětech VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Jaké povinnosti měl nevolník? Byl povinen robotou. Robota – práce na panském bez nároku na mzdu, pracovali na panských polích, stavbách, v manufakturách Potažní – nosili si vlastní nástroje Pěší VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Povstání poddaných proti vrchnosti Jaké důsledky to přineslo? -) neměli čas na vlastní pole, robotní povinnosti přibývaly (někteří majitelé panství nutili své poddané odebírat zkažené potraviny, hrabě Breda nechal nevolnicím ostříhat vlasy) -) stoupaly daně (do pokladen vrchnosti a panovníkovi) -) tresty za porušení tvrdé -) mor Povstání poddaných proti vrchnosti VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Robota souvisí se slovem robot. Víte, kdo toto slovo vytvořil? Slovo robota mírně pozměněné poprvé ve významu stroj použil český spisovatel Karel Čapek v divadelní hře R.U.R. Slovo mu poradil jeho bratr Josef Čapek, když se ho Karel ptal, jak umělou bytost pojmenovat. Původně zamýšlený labor zněl autorovi příliš papírově. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

V tomto roce se rebelie poddaných rozšířila na 150 panství S a Z Čech (Děčín, Frýdlant, Lemberk). 1680 V Děčíně vypuklo povstání v únoru, kdy nevolníci podali stížnost správci Jiřímu Stolzemu, ten ji odevzdal majiteli panství – hraběti Thunovi. Návrh, aby byli nevolníci za mimořádné roboty placeni neuspěl a hrabě nabádá nevolníky k poslušnosti. Když se k robotě nevrátili, zasáhla císařská vojska (jako na dalších panstvích) a povstání bylo krutě potlačeno. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Narůstající nepokoje donutily Leopolda I. Vydat robotní patent (1680) Narůstající nepokoje donutily Leopolda I. Vydat robotní patent (1680). Uzákoňoval robotovat 3 dny v týdnu bez nároku na mzdu, což situaci poddaných nijak nepomohlo, proto i v následujících letech docházelo k dalším povstáním. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Chodsko Povstání Chodů z let 1692 – 1695 v západních Čechách proslavil svým románem Psohlavci český spisovatel Alois Jirásek. Jeden z jeho vůdců – Jan Sladký Kozina – byl na panství Lamingerů popraven. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

1775 Nespokojenost ve východních Čechách propukla na počátku roku. Rychtáři z Náchodska se spojili a šířili zprávu, že tehdejší panovnice Marie Terezie zrušila robotu, ale šlechta to zamlčela. Povstání se rozšířilo na další panství. Selské davy táhly krajem a přepadávaly panská sídla dvory. Někteří byli pobiti u Prahy, jiní u Chlumce nad Cidlinou, kde bylo 8 vůdců oběšeno. Porážka se odrazila ve rčení „dopadli jak sedláci u Chlumce.“ VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

manufaktury Prosperující hospodářství českých zemí zvyšovalo jejich cenu v rámci monarchie. Prosluly především díky textilním a sklářským manufakturám. Co je to manufaktura? Manufaktura - ruční řemeslnická dílna založená na dělbě práce Jaké typy manufaktur jsme poznali? Roztroušená a soustředěná Tento způsob výroby vyžadoval složitější technické vybavení a odborné znalosti dělníků, proto manufaktury zakládali většinou bohatí šlechtici, měšťané nebo bohaté kláštery. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce zápis Odchod protestantské šlechty a ilegální emigrace poddaných z náboženských důvodů -> příchod katolické šlechty Protireformace – rekatolizace – katolickou víru prosazovali jezuité (vyspělé školství, Antonín Koniáš - soupis zakázaných knih, jezuitská kolej v Klementinu) Připoutání poddaných k půdě -> z poddaného nevolník (zbaven vlastní vůle, panstvo rozhoduje o uzavření sňatku, budoucnosti jejich dětí, povinnost roboty) Robota – práce na panském bez náhrady mzdy pokr. VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce zápis pokr. Špatné životní podmínky -> povstání (rebelie) nevolníků 1680 – S a Z Čechy (i Děčín) povstání 1680 – robotní patent (panovník stanovil robotu na 3 dny v týdnu) Další povstání: Chodsko – Jan Sladký Kozina (v knize Aloise Jiráska Psohlavci) 1775 – opět po Čechách (Chlumec nad Cidlinou) Manufaktury textilní a sklářské Habsburky prosazována neomezená vláda -> absolutismus VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce

Klementinum - soukromý archiv fotografií autorky prezentace Použité zdroje: Obrázky. [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: Král http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kr%C3%A1l&ex=1#ai:MC900411652|mt:1| Listina s razítkem http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=listina&ex=1#ai:MC900234063| Běžec http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=b%C4%9B%C5%BEec&ex=1#ai:MM900223745|mt:3| Učenec http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=u%C4%8Denec&ex=1#ai:MC900336223| Kněz http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kn%C4%9Bz&ex=1#ai:MC900280280| Klementinum - soukromý archiv fotografií autorky prezentace Pasionál abatyše Kunhuty - soukromý archiv fotografií autorky prezentace Nevolník http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zem%C4%9Bd%C4%9Blec&ex=1#ai:MC900198370|mt:1| Potah http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=k%C5%AF%C5%88&ex=1#ai:MC900229187|mt:1| Robot http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=robot&ex=1#ai:MC900232725| VY_32_INOVACE_07_Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce