Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření 1 5.9. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření 1 5.9. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8."— Transkript prezentace:

1 1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření 1 5.9. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8. AnotaceEvropa po třicetileté válce Klíčová slova Znevolňování, absolutismus, střídavé hospodaření, manufaktury, merkantilismus Vzdělávací oblastČlověk a společnost - dějepis Očekávaný výstupŽák posoudí důsledky třicetileté války. Zdroje a citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, 2003. ISBN 80-86761-04-5. Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, 2002. ISBN 80-86218-82-1. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1446-7.

2 2 Odpovězte na následující otázky: české stavovské povstání 1.Jak označujeme první velký celoevropský konflikt, jehož bezprostřední příčinou bylo tzv. české stavovské povstání? 1627 2.Jak se nazývala nová ústava českého státu z roku 1627? rekatolizace rekatolizace 3.Co to byla rekatolizace?rekatolizace Albrecht z Valdštejna 4.Kdo byl Albrecht z Valdštejna a co o něm víš? 1648 5.Co se uskutečnilo v roce 1648?

3 3 Evropa po třicetileté válce důsledky válečných střetnutí 1. poloviny 17. století důsledky válečných střetnutí 1. poloviny 17. století: poničená krajina, zpustlá stavení, vypálené vesnice roboty znevolňování roboty znevolňovánípokles počtu obyvatel → s úbytkem poddaných přibývalo roboty, lidé byli více připoutáváni k půdě – znevolňovánírobotyznevolňování absolutismu absolutismuupevnění absolutismuabsolutismu změna mocenských poměrů - Habsburkové poraženi, jejich moc v Evropě oslabena posílilo se postavení církve

4 4 na konci 17. století rostl počet obyvatel Evropy venkověvětšina Evropanů žila stále na venkově, v různých regionech byly podmínky jejich života odlišné (v části západní Evropy byli osobně svobodní, jinde byli v postavení poddaných, nebo byli nevolníky) národnostní složení Evropy se vzhledem k předchozím obdobím příliš neměnilo, přibývalo kočujících Romů zvětšovaly se rozdíly v náboženské oblasti (katolická církev, protestantismus, anglikánská církev) střídavé hospodařenív průběhu 17. a 18. století se změnil způsob práce v zemědělství – šířilo se střídavé hospodaření

5 5 viz Dějiny novověku, Dialog 2003, s. 14

6 6 manufakturách manufakturáchlidé nadále pracovali v manufakturách (v Čechách sklářské a textilní manufaktury)manufakturách merkantilismusobjevuje se nový názor na způsob řízení výroby a obchodu – merkantilismus → Nedovážet, co je možné vyrobit doma! → Jean Baptiste Colbert → francouzský ministr financí Jean Baptiste Colbert viz Dějiny novověku, Dialog 2003, s. 14

7 7 Jean Baptiste Colbert

8 Správné odpovědi na otázky ze s.2: 1.třicetiletá válka 2.Obnovené zřízení zemské 3.znovunavrácení ke katolické víře 4.Albrecht z Valdštejna – největší vojevůdce 17. století, pocházel z protestantské rodiny, ale přestoupil ke katolictví, stál v čele císařské armády, porazil Dány a Švédy, podezřelý ze zrady – r. 1634 zavražděn v Chebu 5.konec třicetileté války, uzavření Vestfálského míru

9 9 REKATOLIZACE systematická snaha o obnovení katolického vyznání obyvatelstva znovunavrácení ke katolické víře

10 10 ROBOTA povinná neplacená práce poddaných (sedláků, rolníků) pro jejich pány práce daná na určitý počet dní v týdnu

11 11 NEVOLNICTVÍ vztah mezi rolníkem a statkářem rolníci byli osobně nesvobodní, nesměli se věnovat řemeslu, bez svolení majitele nesměli odejít z půdy, kterou obdělávali…

12 12 ABSOLUTISMUS absolutní monarchie = absolutní monarchie – panovník má neomezenou moc -panovník soustředí do svých rukou veškerou moc (správa země, armáda, rozhoduje o náboženství poddaných..)

13 13 MANUFAKTURA velká řemeslnická dílna ruční výroba ve velkém

14 14 Použité zdroje Použité zdroje: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, 2003. ISBN 80-86761-04-5. s.14-15. Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. Liberec: Dialog, 2002. ISBN 80-86218-82-1. s. 163. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1446-7. s. 172, 354. Fotografie J.B. Colberta dostupná z WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Colbert16 66.jpg [cit. 2013-09-15]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Colbert16 66.jpg citace: Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny novověku. Liberec: Dialog, 2003. ISBN 80-86761-04-5. s. 14.


Stáhnout ppt "1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření 1 5.9. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8."

Podobné prezentace


Reklamy Google