© GI, konzultační a vzdělávací skupina MĚŘENÍ EFEKTIVITY A KVALITY PROCESU PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB 7.2.2013 Podpora plánování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Zákon o sociálních službách
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Vyjednávání potřebnosti sociálních služeb
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Katalog sociálních služeb, zkvalitnění jejich nabídky a vzdělávání jejich poskytovatelů.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Datum: Zpracoval: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Krajská síť sociálních služeb Dan Vrána.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Je záležitostí nás všech. 1. Z dokumentů EU : Amsterodamská smlouva, Smlouva v Nice Z dokumentů ČR : Usnesení vlády ČR č. 824 z 1/9/2004, Zákon.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita v sociálních službách jako proces
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Klíčové aktivity projektu
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

© GI, konzultační a vzdělávací skupina MĚŘENÍ EFEKTIVITY A KVALITY PROCESU PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji CZ.1.04/3.1.00/ kraj,

Co je to kvalita? © GI, konzultační a vzdělávací skupina

V rámci normy ISO 9000 je kvalita (jakost) definována jako: stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik © GI, konzultační a vzdělávací skupina

Jaké požadavky nebo čí požadavky se to mají v sociálních službách plnit? © GI, konzultační a vzdělávací skupina

Poskytovatel se snaží klienta co nejdéle udržet. Je to tržně správné chování. Je to špatně z hlediska zásad a účelu sociálních služeb.

Neoddělitelnost produkce a spotřeby u sociálních služeb a jejich plánování © GI, konzultační a vzdělávací skupina

kvalita = záměr © GI, konzultační a vzdělávací skupina cíl Požadavky, záměry, zadání plán způsob, jak tyto požadavky naplnit

Platná legislativa v oblasti poskytování a plánování sociálních služeb – zásadní ustanovení. Definice užívané v sociálních službách (Zákon č.108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění)

Platná legislativa v oblasti poskytování a plánování sociálních služeb – zásadní ustanovení. Sociálním začleňováním se rozumí proces, který zajišťuje, že osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené dosáhnou příležitostí a možností, které jim napomáhají plně se zapojit do ekonomického, sociálního i kulturního života společnosti a žít způsobem, který je ve společnosti považován za běžný.

Platná legislativa v oblasti poskytování a plánování sociálních služeb – zásadní ustanovení. Sociální službou se rozumí činnost nebo souhrn činností podle tohoto zákona zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení.

Platná legislativa v oblasti poskytování a plánování sociálních služeb – zásadní ustanovení. Nepříznivá situace oslabení nebo ztráta schopnosti z důvodu věku, nepříznivého zdravotního stavu, pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí, ohrožení práv a zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby nebo z jiných závažných důvodů řešit vzniklou situaci tak, aby toto řešení podporovalo sociální začlenění a ochranu před sociálním vyloučením

Platná legislativa v oblasti poskytování a plánování sociálních služeb – zásadní ustanovení. § 2 Základní zásady (1) Každá osoba má nárok na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství (§ 37 odst. 2) o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení. (2) Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.

13 Základní schéma jednoho cyklu procesu plánování rozvoje sociálních služeb v území Aktuální stav sítě sociálních služeb. Potřeby uživatelů, zadavatelů, poskytovatelů, zákonných norem a dalších zainteresovaných stran. Optimalizovaný stav sítě sociálních služeb naplňující / uspokojující potřeby jejich uživatelů.. Analytická fáze Vyjednávací fáze Projektová fáze Kontraktační a realizační fáze Plán rozvoje sítě sociálních služeb Plán neschválen Plán schválen Řízení procesu Informování a získávání informací Monitorování a vyhodnocování Řízení a realizace změn vstup výstup

14 S11 S10 S9 S8 S7 S6 S5 S4 S3 S2 S1 S12 Agentura sítě řídící, plánovací a realizační centrum Agentura sítě řídící, plánovací a realizační centrum Potřeby Zadání Koncepce Možnosti Zdroje Plán rozvoje sociálních služeb vyjednávání rozhodování analyzování informování Kvalita Potřebnost Dostupnost Nákladovost / Zdroje

Projekt „Koordinace vytváření kritérií kvality plánování sociálních služeb“ byl připraven Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, odborem sociálních služeb, v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ) a jako součást veřejné zakázky „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Kritéria kvality plánování sociálních služeb vznikala v průběhu 1. – 3. čtvrtletí roku 2007 v pracovní skupině; jejich první verze byla ověřena v několika městech ČR (Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Kostelec nad Orlicí, Jindřichův Hradec, Olomouc, Praha 12, Tábor, Ústí nad Labem). Kritéria kvality sociálních služeb a plánování sociálních služeb – kvalitativní kritéria PRSS.

Postupně bylo vytvořeno osm klíčových oblastí, kterými jsou: Legitimita Popis aktuální situace Kvalifikace a kompetentnost Řízení procesu plánování Zapojování Plán rozvoje sociálních služeb Informovanost Zvyšování kvality procesu. Tyto oblasti se člení na jednotlivá kritéria a důkazy/indikátory. © GI, konzultační a vzdělávací skupina Kritéria kvality sociálních služeb a plánování sociálních služeb – kvalitativní kritéria PRSS.

Kritéria kvality sociálních služeb a plánování sociálních služeb - kvalitativní kritéria PRSS.

Specifika prvního a druhého plánovacího cyklu První plánovací cyklus: První plánovací cyklus (období) se většinou zaměřuje na: získání legitimity celého procesu, definici a ukotvení organizační struktury procesu, zavedení základních pravidel, mechanizmů, postupů implementaci důležitých principů souvisejících s procesem plánování sociálních služeb zajištění základních lidských, finančních a materiálních zdrojů informování analýzu stávajícího stavu motivování účastníků procesu a zainteresovaných stran (navázání spolupráce) stanovení priorit sepsání a někdy také i vyjednání plánu

Specifika prvního a druhého plánovacího cyklu Druhý plánovací cyklus: Druhý plánovací cyklus se většinou zaměřuje na: zodpovězení otázky:...opravdu to myslíme vážně? zapracování výstupů revize plánu prvního období udržení legitimity celého procesu, redefinici a optimalizaci organizační struktury procesu, upravení pravidel, mechanizmů, postupů obhájení důležitých principů souvisejících s procesem plánování sociálních služeb zajištění základních finančních a materiálních zdrojů kontinuální informování a sběr informací cílené průzkumy motivování účastníků procesu a zainteresovaných stran (udržení spolupráce) aktualizace priorit, stanovení funkčních opatření zpracování, zajištění a realizace komplexního projektu jehož výstupem je optimalizovaná síť sociálních služeb.

DŮSLEDKY NEKVALITY ANEB CO NÁM PŘI PLÁNOVÁNÍ SLUŽEB NEFUNGUJE (Nejčastější výstupy a podněty z monitorování a vyhodnocování ) Oblasti: Legitimita, ignorace zadavatele Zadání, záměr (opisování, absence) Organizační struktura (ignorace zavedených způsobů rozhodování, pracovní skupiny bez práce) Kompetence a pravomoci Střety zájmů (zřizovatelské) Absence veřejné kontroly Priority – opatření – projekty Konkrétní výstupy a přínosy

Co to znamená v našem případě? Ptejme se a požadujme řešení, pokud nedostaneme uspokojivou odpověď: Kdo plánování potřebuje a co se po nás vlastně chce (dlouhodobé koncepce, legislativa)? Jaké máme zadání a jaké jsou pravidla hry a zdroje, které máme k dispozici (legitimita, zadávací listina, metodika práce)? Je plánování integrováno jako nedílná součást plánovacích nebo sociálních odborů relevantních institucí (města, kraje, obce). Nejedná se o duplicitní struktury? Kdo proces vlastně řídí (politici, metodici, koordinátoři, manažeři) a jaká je vymahatelnost výstupů tohoto rozhodování (plánu) v souladu s dohodnutými pravidly. Jaké jsou přínosy ze strany uživatelů služeb, jejich blízkých osob a veřejnosti? Chtějí takovýto způsob zajištění sítě služeb? Co vlastně chtějí a mohou to chtít (viz zásady)? Mají všichni dostatek informací a možnosti, aby mohli komunikovat reálné a relevantní potřeby?

Příklady dobré praxe. Zhotovení pravidel sítě a její aktivní management za využití principů a nástrojů komunitního plánování sociálních služeb. Kontinuální informování a sběr potřeb. Rozhodování a řízení procesu plánování rozvoje má jasně popsané rozhodovací pravomoci a rozhodnutí jsou vymahatelná.

„Lidé, kteří se ve světě neztratí, jsou lidé, kteří zvednou hlavu a rozhlédnou se po tom, co chtějí. A když to nenajdou, vytvoří to“. Georgie Bernard Shaw Co s tím ?!!!!!!

Děkuji Vám za pozornost.