Obchodní logistika Přímá výrobková rentabilita Obchodní nauka: ing. Navrátilová, cvičení: úterý – lichý týden, 8:45 Jan Krejčí, Karolína Šancová
Klíčová slova: Euromodel, sledování pohybu zboží, obchodní logistika, konstrukce přímé výrobkové rentability. Obsah: VZNIK METODY PODSTATA DPP- sledování pohybu zboží v oblasti obchodu až po prodej zákazníkovi EUROMODEL- Evropský klub uživatelů APLIKACE METODY DPP V PRAXI POUŽITELNOST METODY KONSTRUKCE PŘÍMÉ VÝROBKOVÉ RENTABILITY VÝHODY PŘÍMÉ VÝROBKOVÉ RENTABILITY NEVÝHODY PŘÍMÉ VÝROBKOVÉ RENTABILITY SHRNUTÍ
Cíl: Seznámit studenty s metodou a použitím Přímé výrobkové rentability a její konstrukcí. Metodika: Prezentace je zpracována na základě prostudování literatury a internetových zdrojů.
Obchodní logistika Přímá výrobková rentabilita DPP (Direct Product Profitability) Vznik metody: Koncem 80. let minulého století v USA za účelem racionalizace provozu supermarketů. Podstata: Tato metoda je součástí obchodní logistiky. DPP je sledování pohybu zboží od jeho vstupu do oblasti obchodu až po prodej zákazníkovi. Euromodel: Úprava metody DPP na evropské podmínky - Ustanoven Evropský klub uživatelů.
Aplikace metody v praxi Kolik času bylo potřeba na převzetí zboží ve skladu. Kolik místa toto zboží zabírá. Jak dlouho zboží bylo ve skladu, jaké jsou průměrné náklady na počet dní. Náklady na použití přepravního prostředku. Kolik času bylo zapotřebí na rozdělení nebo přípravu zboží pro jednotlivé zákazníky.
Jaký druh obalů byl použit, jaké byly náklady na tuto činnost. Doba jízdy, vzdálenost, druh použitého vozidla atd. Plocha zaujímaná zbožím ve výstavním zařízení. Doba, po kterou je zboží uloženo ve výstavním zařízení.
Konstrukce Přímé výrobkové rentability Hrubý výnos Prodejní cena Upravený hrubý výnos + Ostatní přímé příjmy Nákupní cena Přímá výrobková rentabilita DPP skladování + Přímé výrobkové náklady DPC Přímé náklady na: prodej + balení (další úpravy) + dopravu
Schéma uplatnění metody DPP
Výhody přímé výrobkové rentability Umožňuje obchodníkům poskytnout více místa pro ziskovější výrobky Málo ziskové výrobky nebo ztrátové výrobky vyřadit ze sortimentu. Nasadit správnou úroveň ceny tak, aby zboží bylo prodané s maximálním ziskem. Obchodníci mohou rozhodnout o způsobu skladování výrobku. Získání informace pro správnou propagaci výrobku.
Nevýhody přímé výrobkové rentability Vysoké náklady celého tohoto procesu zjišťování. Malým prodejnám nebo maloobchodu se nevyplatí používat tuto metodu, protože jejich množství zboží na skladování jsou malá. Tato metoda DPP má své další omezení – je statická. Tj. nebere zřetel na proměnnost nákladů skladu, když prodej některé položky roste nebo klesá.
Shrnutí Důvod použití metody Přímé výrobkové rentability Jak vznikl Euromodel Aplikace model v praxi Konstrukce a schéma DPP Výhody a nevýhody DPP
Zdroje HES, Aleš, Daniela HRUBÁ a Marta REGNEROVÁ. Obchodní nauka. Vyd. 5., přeprac. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta ve vydavatelství Credit, 2004, 278, iv s. ISBN 80-213-1155-X. STROHMANDL, Ing. Jan. SBORNÍK PŘÍSPĚVKŦ Z MEZINÁRODNÍ VĚDECKÉ KONFERENCE VYDANÝ V RÁMCI ŘEŠENÍ PROJEKTU „LOGISTICKÉ CENTRUM”, CZ.1.0.7/2.4.00/12.0069 „LOGISTIKA V TEORII A PRAXI III [online]. 2011. vyd. FLKŘ, Ústav logistiky, OHK Uherské Hradiště, 2011 [cit. 2013-04-08]. ISBN 978 - 80 - 7454 - 126 - 1. Dostupné z: http://www.logistickecentrum.com/userfiles/file/sbornik_listopad_24_11_2011.pdf
Děkujeme za pozornost!