Číslo a název šablony klíčové aktivity

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace PODMÍNKY PRO ŽIVOT- VODA
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Číslo a název šablony klíčové aktivity
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
zpracovaný v rámci projektu EU
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Voda a její okolí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Hydrosféra.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
vypracovala: Vendula skalová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
Voda Co o ní víme?.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Co to vlastně voda je? Je to chemická sloučenina vodíku a kyslíku. Se vzduchem tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi. Je to chemická sloučenina.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Číslo a název šablony klíčové aktivity
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
VY_32_INOVACE_03_Voda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Hydrosféra Vodní obal země.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: Výklad nového učiva. Autor: Mgr.Eva Palovská,2011 Ověření ve výuce: 5. 3.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál: Povrchová voda Operační systém:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_ZEMĚPIS
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_32_INOVACE_
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hydrosféra koloběh vody v přírodě
Transkript prezentace:

Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_14_01_10 Název materiálu Hydrosféra Jméno vyučujícího Božena Váchalová Třída 6. ročník Předmět Zeměpis Datum vytvoření 22. 10. 2012

Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický okruh: Určeno pro: Anotace: Časová dotace: Klíčová slova: Člověk a příroda Zeměpis Obecný fyzický zeměpis 6. ročník Žák vymezí jednotlivé pojmy fyzického zeměpisu, materiál lze užít při výkladu učiva 25 – 30 minut Hydrosféra, velký a malý oběh vody, desublimace, umělé a přírodní nádrže,

Význam vody Rozdělení vody na Zemi Oběh vody Hydrosféra Obr. 1 Význam vody Rozdělení vody na Zemi Oběh vody

Voda- nejdůležitější tekutina vznikl v ní život je nezbytnou podmínkou života nejrozšířenější látka na povrchu země trvale se vyskytuje v zemské atmosféře, na povrchu i pod povrchem Země součást půdy nenahraditelná složkou mnoha technologických procesů obsažena i v tělech živočichů a rostlin životní prostředí mnoha organismů Kdyby veškerý objem vody rovnoměrně pokryl celý zemský povrch, prostíralo by se na Zemi moře o průměrné hloubce 2620 m. Česká republika, Polsko i Maďarsko by bylo pod vodou. Na Slovensku by nad touto potopou vyčníval jen Gerlachovský a Lomnický štít.

Voda – vymezení hydrosféry Všechna vodní hmota na i pod zemským povrchem a v zemské atmosféře (ve všech skupenstvích), je součástí oběhu vody na Zemi V atmosféře voda až do troposféry- do 20km (výpar, přenos, srážky) Podzemní voda do hloubky až 800m pod zemí

Zásoby vody na Zemi tvoří voda slaná (97%) a sladká (3%) Obr. 3 tvoří voda slaná (97%) a sladká (3%) ve skupenství pevném, kapalném a plynném

Voda: voda v ledovcích, věčný sníh a polární led - slaná (97%) - sladká (3%) voda v ledovcích, věčný sníh a polární led podzemní voda – vázána v zemské kůře do 400m využitelná sladká voda – kolem 1% povrchová voda 0,3% (řeky, bažiny a močály, jezera, nádrže)

Rozložení vody souš 19,6%, vodní plocha 30,4% na Zemi jsou 4 oceány, k nim patří okrajová a vnitřní moře. tvoří 71% celkové plochy (Země 510 mil. km2), pevnina 29% voda i souš jsou na povrchu Země rozloženy nerovnoměrně S polokoule souš 19,6%, vodní plocha 30,4% souš 9,6%, vodní plocha 40,4% J polokoule Obr. 2

Hlavní složky oběhu vody jsou: Základem globálního oběhu je plocha vody oceánu. Plocha světového oceánu převládá nad plochou pevniny Hlavní složky oběhu vody jsou: výpar srážky povrchový a podpovrchový odtok voda akumulovaná v přirozených či umělých nádržích

Oběh na Zemi Malý oběh Velký oběh Oceány pevnina Pevnina pevnina Obr. 4

Voda na Zemi je ve věčném, nepřetržitém, uzavřeném oběhu (koloběhu) a) Velký koloběh vody (v globálním měřítku Země) vypařená voda z oceánů - přenášena jako vodní pára (oblaka, mlha) vzdušnými proudy nad kontinenty tam kondenzuje nebo desublimuje, v podobě srážek (déšť, sníh, kroupy, rosa, jinovatka, námraza) spadne na pevninu povrchový odtok- dostává se přímo do vodních toků, nebo nepřímo- do toků se dostává výronem (prameny) nakonec se vodními toky vrací zpět do moří. b) Malý koloběh vody (voda v lokálním měřítku Země) voda vypařená z oceánu se v podobě srážek do něj vrací bez povrchového odtoku voda ze zemského povrchu resp. z povrchu rostlin se vypařuje (výpar z půdy, nádrží, jezer a vodních toků), je vzdušnými proudy přenesena na pevninu či nad oceán.

Dělení vody podle skupenství Hydrologie je věda, která se zabývá zákonitostmi výskytu a oběhu vody v přírodě Dělení vody podle skupenství pevné plynné kapalné

Zajímavosti voda určuje i možnosti osídlení a zemědělského využití pevniny asi 20 % rozlohy pevnin je pokryto věčným ledem a sněhem (Antarktida, Grónsko, Aljaška, S oblasti Kanady a Ruska) asi 20 % pevniny trpí nedostatkem vody (oblasti pouští a aridní oblasti Afriky, Asie a Austrálie) Připočteme-li k tomu i neúrodné a méně dostupné oblasti hor, nemůžeme vlastně využívat asi 60 % plochy pevnin

Objem vody v mořích a oceánech, ledovcích, atmosféře i objem vody podzemní a povrchové se odhaduje na 1,337 miliardy km3 Využití vody pro krytí potřeb lidstva činí jen 0,054% z celkového množství sladké vody Obr. 5 Zdroje pitné vody ve světě r. 2009

Citace Obr. 1 JNN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hinomisaki91.JPG [online]. [cit. 21.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Hinomisaki91.JPG/220px-Hinomisaki91.JPG Obr. 2 NEZNÁMÝ. http://www.google.cz/search?hl=cs&safe=active&sa=G&q=world+map+clip+art&tbm=isch&tbs=simg:CAQSZxplCxCo1NgEGgQIAQgJDAsQsIynCBo8CjoIARIU3gatBoYG3wbVBsUGxgakB6UHuQcaIPuVV8jFZW92tE-Ig3lVoXnnuDWIKruyCpeAQbm7XTEYDAsQjq7-CBoKCggIARIEJ2BCzAw&ei=P1slUfmAPeb04QTN24HACQ&ved=0CCYQwg4&biw=1280&bih=896 [online]. [cit. 21.2.2013]. Dostupný na WWW: http://lh6.ggpht.com/AzmQeBm_tllyLKox5ga0Ggm1_TMXLEJj-tQeRd3__T_fYpZC2zYPDVmpiNRfOAiVArpQqw=s166 Obr. 3 /NEZNÁMÝ. http://www.google.cz/search?q=voda+na+zemi&hl=cs&safe=active&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4_kjUbLbLIaK4ASj54DYCw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=933#imgrc=aV0iDRuMJ552QM%3A%3B5eyYf8hiAVy1rM%3Bhttp%253A%252F%252Fga.water.usgs.gov%252Fedu%252Fgraphics%252Fczech%252Fearthwheredistribution.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fga.water.usgs.gov%252Fedu%252Fwatercycleczech.html%3B517%3B358 [online]. [cit. 19.2.2013]. Dostupný na WWW: http://ga.water.usgs.gov/edu/graphics/czech/earthwheredistribution.gif Obr. 4 NEZNÁMÝ. http://www.enviwiki.cz/wiki/Kolob%C4%9Bh_vody [online]. [cit. 19.2.2013]. Dostupný na WWW: hhttp://www.enviwiki.cz/w/images/thumb/4/42/Watercycleczechhigh.jpg/200px-Watercycleczechhigh.jpg Obr. 5 NEZNÁMÝ. http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/vyuka-ze-ve-fr-2 [online]. [cit. 19.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/wp-content/uploads/2012/12/9-Zdroje-515x250.jpg Obrázky jsou z http://Office microsoft.com/cs. Obrázky jsou také dílem autora Dostupná verze (Microsoft Office_2010), licence zakoupena školou v roce 2011